Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok et saueangrep


simira
 Share

Recommended Posts

Grøss, som nabo til to sauebønder og eier av mynder og basenji, så er dette min store skrekk. All medfølelse til både sauebonde og eier ( om dette var et uhell og ikke bare idioti).

"det kunne vært en unge" er en merkelig automatikk veldig mange tenker når det skjer slike ting.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de situasjonene jeg er mest redd for å komme opp i. At en av mine hunder skal jage sau. Nå er det lite sannsynlig at de kommer seg ut hjemme og kan komme seg til sauer derfra(blokkleilighet i byen), men jeg ser veldig hvor interessert eldste er i sau når vi treffer noen på tur. Jeg går ikke tur i områder det er fare for å treffe sau i sommerhalvåret, jeg er så redd for at jeg skal glippe båndet eller at noe skal ryke og jeg mister hundene. Med schäferen så troooor jeg at jeg ville kunne kalt henne inn på fløyte. Whippeten regner jeg med jeg er sjanseløs mot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inclined til å si; shit happens, et bevis på at sau bør ha mer tilsyn IMO. Samfunnet vil alltid være fylt med uhell, flinke hundeeiere som mister en hund skjer med den beste, og man kan ikke dekke hele området på en gang. Hunden(e) hadde ikke gjort noe skade hadde noen passet på sauene, så når uhellet først skjedde (hundene stakk av) ville det eneste som kunne gjort noe forskjell vært om noen passet på sauene. Det er ingen ting anmet som kunne vært gjort annerledes i denne saken, utover det er det bare å konstatere at jævlige ting skjer ved uhell og tilfeldigheter, dessverre. Man forsøker å lære av det (som når barn dør i barnehagen av henging f.eks) - men det er ikke alt man kan beskyttes mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg er inclined til å si; shit happens, et bevis på at sau bør ha mer tilsyn IMO.

Det er selvfølgelig alltid de andres feil når hunder skader eller dreper. Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje flere sauebønder skulle hatt lama til å passe flokken. Ettersom jeg har skjønt har det hvert fall fungert veldig godt på rev som tar lam. Er en i bygda hjemme som har lama sammen med sauene, jeg går ikke for nær det gjerdet der, for å si det sånn.

Lama fungerer best på innmark. Sauen er ikke nok flokkorientert nok til å holde seg sammen på utmark, hvilket gjør jobben til lama'n litt innviklet. På innmark heier jeg veldig på lama eller vokterhunder!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inclined til å si; shit happens, et bevis på at sau bør ha mer tilsyn IMO. Samfunnet vil alltid være fylt med uhell, flinke hundeeiere som mister en hund skjer med den beste, og man kan ikke dekke hele området på en gang. Hunden(e) hadde ikke gjort noe skade hadde noen passet på sauene, så når uhellet først skjedde (hundene stakk av) ville det eneste som kunne gjort noe forskjell vært om noen passet på sauene. Det er ingen ting anmet som kunne vært gjort annerledes i denne saken, utover det er det bare å konstatere at jævlige ting skjer ved uhell og tilfeldigheter, dessverre. Man forsøker å lære av det (som når barn dør i barnehagen av henging f.eks) - men det er ikke alt man kan beskyttes mot.

Sauene var på inngjerdet innmark, noe spesielt mer enn det kan man ikke gjøre. Om man mister en hund som har så stor lyst til å jage eller drepe så spiller det ingen rolle om det står noe å passer på, er man heldig så får man tak i den før den har gjort for mye skade, men det er vanskelig på et stort område uansett, siden de løper raskere enn oss og er i blokkeringsmodus, det eneste alternativet annet enn å stå å se på er å skyte, med mindre hunden har på seg strømhalsbånd e.l.. Er man heldig så kan det hjelpe med et varselskudd, men de fleste hunder er jo ikke skuddredde og ihvertfall ikke i en sånn tilstand med så mye drifter i gang.

Men ja, uhell skjer, det kan man ikke gardere seg mot på noe vis uansett, med mindre man skal holde buskap inne i fjøset hele livet, men da tror jeg nok det er vell så humant å ha dyrene ute på tross av mulighet for uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lama fungerer best på innmark. Sauen er ikke nok flokkorientert nok til å holde seg sammen på utmark, hvilket gjør jobben til lama'n litt innviklet. På innmark heier jeg veldig på lama eller vokterhunder!

Jeg er enig i at lama fungerer best på innmark, men i forrige uke fungerte ikke det engang dessverre. Ulven tok mange lam på et beite med vokterlama, den var for pågående til at lamaen greide å stoppe den og nå vil ikke lamaen inn i saueflokken lengre.

Dette var like ved Lillehammer. Stod om det i Nationen, men jeg sitter på mobil, så er for knotete å lete opp saken.

Jeg er også veldig for lama, men dessverre viser det seg at dette heller ikke fungerer alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauene var på inngjerdet innmark og bonden leste på Facebook at huskyene var rømt så han tok med geværet og gikk ut å satte seg.... Hva mer skal han gjøre? Skal han ha alle sauene inne i lukket fjøs istedet? Skulle han kjøpt seg lama for å beskytte mot bikkjer hvis de ikke plages av andre rovdyr? Jeg er inclined til å si at enkelte hunder bør ha mer tilsyn istedet...

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauene var på inngjerdet innmark, noe spesielt mer enn det kan man ikke gjøre. Om man mister en hund som har så stor lyst til å jage eller drepe så spiller det ingen rolle om det står noe å passer på,

Er det helt sikkert da? Hvordan kan man være så bombastisk på det, alle hunder er jo individuelle. Man har større odds for å kunne forhindre hunden i å komme seg inn å begynne noe jakt på sau om man ER der, enn om man ikke er der. Hvis sauene var på inngjerdet innmark, hvordan kom hunden seg inn da? Hoppet over gjerdet? Da må de kunne det, jeg har sett border collier som ikke klarer hoppe over et gjennomsnittlig sauegjerde. Tenker det har vært en liten glippe i noe gjerde her da, de er jo ikke top of the pops disse sauegjerdene, selv på innmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det helt sikkert da? Hvordan kan man være så bombastisk på det, alle hunder er jo individuelle. Man har større odds for å kunne forhindre hunden i å komme seg inn å begynne noe jakt på sau om man ER der, enn om man ikke er der. Hvis sauene var på inngjerdet innmark, hvordan kom hunden seg inn da? Hoppet over gjerdet? Da må de kunne det, jeg har sett border collier som ikke klarer hoppe over et gjennomsnittlig sauegjerde. Tenker det har vært en liten glippe i noe gjerde her da, de er jo ikke top of the pops disse sauegjerdene, selv på innmark.

Spørs jo hva slags gjerde de har. Er mange her som har tråder i stedet for netting, og det er jo ikke noe problem for en hund å smette under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva slags gjerde de har. Er mange her som har tråder i stedet for netting, og det er jo ikke noe problem for en hund å smette under det.

Jøss, det har jeg aldri sett faktisk :) Enda en måte å spare penger på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt sikkert da? Hvordan kan man være så bombastisk på det, alle hunder er jo individuelle. Man har større odds for å kunne forhindre hunden i å komme seg inn å begynne noe jakt på sau om man ER der, enn om man ikke er der. Hvis sauene var på inngjerdet innmark, hvordan kom hunden seg inn da? Hoppet over gjerdet? Da må de kunne det, jeg har sett border collier som ikke klarer hoppe over et gjennomsnittlig sauegjerde. Tenker det har vært en liten glippe i noe gjerde her da, de er jo ikke top of the pops disse sauegjerdene, selv på innmark.

Sikkert at de ikke kan hindre noen i å jage, nei. Det finnes jo de som ikke skader eller er veldig ivrige i jakta si, de kan sikkert hindres, men det er sjeldent de det blir skrevet om i media, det er ikke de som etterlater blodige og opptygde sauer. Hunder som er så driftige som dette stopper ikke fordi at det står noen der, ja det er jeg helt sikker på. Et vanlig sauegjerde er stort sett mulig og hoppe for de som vil det nok. Høyde på 1.20 kanskje? Utrolig hva hunden "kan" når det er nok motivasjon på den andre siden. Det er mye som kan ha skjedd. Som du selv sier, man kan ikke gardere seg mot alt. De fleste går over gjerder ganske jevnt fordi de vil jo heller ikke at sine dyr skal komme seg ut. Hadde alle passet på hundene like godt som sauebønder iflg deg burde passet på sauene sine så hadde det ikke vært et problem heller. Hull i gjerdet eller en hund som løper ut døra, hva er forskjellen? Hvorfor får bonden skylda? Hund hopper gjerdet, bonden får skylden for at gjerdet ikke er høyt nok og/eller for at han ikke var til stedet å kunne forhindre angrepet selv, aller helst uten å gjøre noe for å påføre hunden ubehag der den jager sauene rundt på jordet, hva med hunden som har forsert både husdører, gjerder og andre hindringer på sin ferd? Og som da heller ikke var godt nok sikret. Men det er greit fordi tross alt så er det sauen som bør være 100% ufeilbarlig sikret, og bonden sin feil for alle andre sine feil? Skjønner ikke logikken.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet bilde

Selv pudlene kan hoppe over et gjerde som det der, om de virkelig er motivert for det - og sauer som løper ville nok vært motivasjon nok for selv pudlene, vil jeg tro. 

Nora og Ida hadde lett hoppet over det gjerdet der..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert at de ikke kan hindre noen i å jage, nei. Det finnes jo de som ikke skader eller er veldig ivrige i jakta si, de kan sikkert hindres, men det er sjeldent de det blir skrevet om i media, det er ikke de som etterlater blodige og opptygde sauer. Hunder som er så driftige som dette stopper ikke fordi at det står noen der, ja det er jeg helt sikker på. Et vanlig sauegjerde er stort sett mulig og hoppe for de som vil det nok. Høyde på 1.20 kanskje? Utrolig hva hunden "kan" når det er nok motivasjon på den andre siden. Det er mye som kan ha skjedd. Som du selv sier, man kan ikke gardere seg mot alt. De fleste går over gjerder ganske jevnt fordi de vil jo heller ikke at sine dyr skal komme seg ut. Hadde alle passet på hundene like godt som sauebønder iflg deg burde passet på sauene sine så hadde det ikke vært et problem heller. Hull i gjerdet eller en hund som løper ut døra, hva er forskjellen? Hvorfor får bonden skylda? Hund hopper gjerdet, bonden får skylden for at gjerdet ikke er høyt nok og/eller for at han ikke var til stedet å kunne forhindre angrepet selv, aller helst uten å gjøre noe for å påføre hunden ubehag der den jager sauene rundt på jordet, hva med hunden som har forsert både husdører, gjerder og andre hindringer på sin ferd? Og som da heller ikke var godt nok sikret. Men det er greit fordi tross alt så er det sauen som bør være 100% ufeilbarlig sikret, og bonden sin feil for alle andre sine feil? Skjønner ikke logikken.

Nå hopper du til konklusjoner, ingen har gitt skylda til noen. Det er en generell betraktning, og det er for meg langt fra å gjøre en observasjon versus å gi skylda til noen.

Poenget er at uansett om man er tidenes #bestehundeeiernoensinne så vil uhell kunne skje. For å minimere skadeomfanget når en uhell skjer, som skjer selv den beste (barn kan jo også skade seg uansett hvor nøye man passer på), tenker jeg "hva kunne redusert skadene". For meg er det åpenbart at tilsyn på sauen ville vært et tiltak som gjorde skadene mer begrenset både hva gjelder uheldige tilfeller hvor en hund stikker av, overlagte tilfeller hvor folk bare slipper hunden sin løs og gir seg f***, overlagte tilfeller hvor sadisistiske mennesker ønsker å gjøre sauer vondt, uheldige tilfeller hvor sauen klarer å skade seg selv - et cetera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko kommer gjennom sauenetting, null problem, trenger ikke være spesielt motivert engang

Iria også. Nå er riktignok ikke hun til spesiell fare for sau (kanskje hun kunne løpt de i hjel om hun ikke var redd for de?)

Nettingen sitter ikke godt nok nært bakken, så mange hunder klarer fint å smyge seg under, selv om man ikke skulle tro det når man ser gjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om det å komme seg inn i gjerdet, jeg har to sauer som hopper nettingen vår( 1 m høy) pluss der vi har strøm over hopper de den også (ca 130 høyt). Stillestående.... Så det er intet problem for en hund å komme seg inn i et sauegjerde. I tillegg gjerder vi i utgangspunktet for å holde sauene inne - ikke for å holde hunder og alle andre ute.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt sikkert da? Hvordan kan man være så bombastisk på det, alle hunder er jo individuelle. Man har større odds for å kunne forhindre hunden i å komme seg inn å begynne noe jakt på sau om man ER der, enn om man ikke er der. Hvis sauene var på inngjerdet innmark, hvordan kom hunden seg inn da? Hoppet over gjerdet? Da må de kunne det, jeg har sett border collier som ikke klarer hoppe over et gjennomsnittlig sauegjerde. Tenker det har vært en liten glippe i noe gjerde her da, de er jo ikke top of the pops disse sauegjerdene, selv på innmark.

Min 40 cm store puli får seg lett over et gjerde på 120 cm ( minst, vi har ikke testet høyere , men med tanke på effetiviteten over den høyden er neppe 2 meter noe problem heller, kullsøsteren klatret ut av en så høy hundegård ), og blokkerer totalt når hun ser eller hører sau. Totalt.

Og med tanke på hvor store problemer vi har med å få tak i en hund av en rase med moderat til lite jaktinnstinkt når hun jager fugler så hadde jeg faktisk ikke giddi å prøve å få tak i huskyer en gang...

Hunder klatrer og hopper, spesielt huskier.

Hunder blokkerer under jakt, spesielt huskier.

Det kan virkelig ikke sauebønder lastes for...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det kunne vært en unge" er en merkelig automatikk veldig mange tenker når det skjer slike ting.

Jeg tror vi må innse at de aller fleste ikkehundeiere og mange hundeeiere ikke skiller på det å drepe sau og det å angripe barn. De har rett og slett ikke nok kunnskap til å vite at det er stor forskjell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...