Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter må ha valpen lengre, pris?


ikiz
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har planer om å hente en valp i England, og på grunn av reglene kan jeg ikke hente den før den er 3 mnd.

Oppdretteren må derfor ha valpen i 7 uker ekstra og ønsker å få betalt litt ekstra for det.

Hva er normalt å betale? Noen erfaringer? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oppdretter noen formening om hvor mye h*n vil ha betalt for det? Jeg vet faktisk ikke enda om min kanskje valp (fødes om 2 uker) vil koste ekstra enda, har ikke spurt om det enda. Men i så fall regner jeg med h*n setter opp prisen selv. Om h*n ikke gjør det, så må jeg finne på en lur gave til h*n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt betalt for å ha valper ekstra, men jeg syns ikke 500-1000kr uken er urimelig. Jeg ville nok bare bedt om å få dekket inn fôr hvis det var nødvendig. Arbeidet ser jeg på som min jobb som oppdretter - jeg tar alltid forbehold om at jeg kan bli sittende med noen litt ekstra. Om jeg ikke hadde fått solgt valpen tidlig, så hadde jeg jo uansett blitt sittende med valpen til den ble solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke betalt for valpen som jeg egentlig skulle egentlig selge til Israel som måtte være her hjemme til den var 5 måneder om den ikke hadde dødd. Men jeg har full forståelse for at noen oppdrettere må ta betalt. Jeg hadde ikke sittet igjen med en valp 1-2 måneder ekstra om jeg hadde andre gode valpekjøpere som ville hatt valp og kunne ha hentet den ved 8 uker.

Som regel så beholder jeg selv fra kullene jeg har, og vil konsentrere meg om min egen valp når jobben som oppdretter er gjort. Er det derimot at man har valp igjen fordi den ikke er solgt, så er saken noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan levering ved tre måneders alder bli syv uker ekstra?

Jeg hadde en hannvalp i forrige kullet tre måneder ekstra, og tok ingenting for det - jeg hadde ikke samvittighet til det, for den valpen ble så innmari dyr for valpekjøper uansett, med alskens blodprøver, vaksiner, ormekurer, fly og karantene i Australia. Men jeg gikk hjemme, hadde god tid, hadde enkle valper, og det kostet meg veldig lite. Valpekjøper dekket alle reelle utgifter som var eksportrelaterte, men jeg tok ikke noe ekstra for maten eller valpeshowene jeg tok ham på, etc.

Jeg vet andre folk synes jeg var helt idiot som gjorde det, men det passet da, så får framtiden vise hva jeg gjør ved neste korsvei.

Hvis oppdretter ønsker betalt, må vel denne ha en formening om hvor mye?

Nå er vel britisk og norsk prisnivå cirka det samme, men jeg hadde jo forventet å betale mindre for slikt i et øst-europeisk land enn i rike Norge, eksempelvis.

Edit: Endret fra to til tre måneder, tiden gikk visst fortere enn jeg husket :D

Endret av SFX
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri tenkt over at man "må" betale ekstra, samboeren gjorde ikke det med noen av valpene.

Men det spørs jo om oppdretter forventer noe eller ikke. Synes h*n det er kos så holder det vel med en (god) flaske vin og en eske (god) sjokolade, men forventer oppdretter betaling så et par tusen kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har planer om å hente en valp i England, og på grunn av reglene kan jeg ikke hente den før den er 3 mnd.

Oppdretteren må derfor ha valpen i 7 uker ekstra og ønsker å få betalt litt ekstra for det.

Hva er normalt å betale? Noen erfaringer? :-)

Du kan vell ikke hente den før den er nesten 4 mnd (men det er vell det du mener siden du skriver 7 uker ekstra :) ).

Hva sier oppdretter? Jeg betalte ingenting ekstra til min som ble hentet nettopp. Synes ikke det er urimelig å kreve betaling for det, det er jo tross alt en del arbeid med det, og noen må kanskje sette bort valpen får å få det til, hvorpå de da sikkert vil betale noen kr til de som passer valpen, men jeg tenker ikke over at det er noe man må betale for om ikke oppdretter vil ha betalt. Da ville jeg heller evt kjøpt med en liten gave eller noe for å vise at man setter pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvilket land man kjøper på. Fra Finland hadde 1000 kr uken havnet på normal valpepris i Norge.

Man tar jo det man vil rett og slett. :)

Har selv hatt en valp 1 mnd ekstra og en 14 dager ekstra uten å ta betalt. Forje kull måtte jeg plassert den til noen om den skulle være utover 14 dager, da syns jeg det er rimelig at den personen skal få betalt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvilket land man kjøper på. Fra Finland hadde 1000 kr uken havnet på normal valpepris i Norge.

Man tar jo det man vil rett og slett. :)

Har selv hatt en valp 1 mnd ekstra og en 14 dager ekstra uten å ta betalt. Forje kull måtte jeg plassert den til noen om den skulle være utover 14 dager, da syns jeg det er rimelig at den personen skal få betalt for dette.

Tenkte ikke over prisprisforskjellene landene imellom :-P såg bare for meg 14000 + 7000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg helt har glemt av å takke alle for svar selv om jeg har vært innom å lest, og det var ikke meningen! :icon_redface:
Ser også at jeg har skrevet feil.. Dette er riktig: Valpen kan tidligst vaksineres mot rabies når den er 12 uker, og da må det gå 21 dager før den kan importeres til Norge. Valpen er derfor 15 uker, og oppdretteren må derfor ha valpen i 7 uker lengre.

Takker for alle erfaringer og tilbakemeldinger. :flowers:

Vi har enda ikke blitt enig om pris, da jeg oppfatter denne oppdretteren dessverre som litt useriøst så jeg har derfor valgt å grave litt ekstra i stede for. Så vi får se hvordan dette utarter seg. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...