Gå til innhold
Hundesonen.no

Husk båndtvang.


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

  • Svar 367
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

För det första, troligtvis är det "vinklat" så för det faktiskt är riktigt otäckt att köra ihjäl små oskyldiga djur. De flesta normalt fungerande människor tycker det. För det andra, bonden slår grä

For en absurd diskusjon dette har blitt - må tåle å bli jagd?  

Vi har båndtvang 1. mars til 15. oktober, det er generelt ingen problem å rette seg etter   --- Apropo småhunder ikke er til forstyrrelse. Jeg har vært vitne til at både chihuahua og DP kner

Er det egentlig noe å krangle om? Alle vil vel verne om viltet og særlig nå når de er så sårbare. At Scilos og Fibi fant en nyfødt rådyrkalv (død) midt i stien og i 1,5 meter lange bånd, betyr da ikke at man like gjerne kan slippe hundene for dyrebarn finner man like gjerne i bånd!

Ser ikke sånn ut gitt, jfr bilder som blir lagt ut her og der og overalt i disse tider. :hmm:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men likevel.

Jeg ser daglig opptil titalls hunder som går løse i turområdet rundt her, vi har tilnærmet alle vinduene ut mot stiene og har god oversikt. Det hender vi har rådyr nesten helt nede mot havna og parkeringen, for oss som forvalter rådyra som 'grunneiere' forbarsker jeg meg veldig over slipphendte eiere. For ikke å snakke om det rike fuglelivet vi har med svaner, ender, måker osv her. Jakthundene får jage fuglene, familiehundene like så, ingen ser ut til å ha noen form for kontroll. I tillegg ferdes det mye barn, eldre og funksjonshemmede. Samt er dette et nettverk av stier for skolens 70 hester, og kvigene slippes snart på beitet like ved. Jeg er livredd det har og skal gå galt.

Kan jeg laminere og spikre opp BÅNDTVANG-skilt ved brua alle må gå over for å komme seg til turstiene fra denne siden?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg var ute å jogget idag da hunden plutselig stoppet fordi den luktet noe. Tenkte det var en hund siden det kom en mann imot meg. Jeg sa at hunden hadde fått lukten av noe. Sprang et rådyr inn i skogen nettopp sa han. Min pleier ikke reagere på sånn, men jaja tenkte jeg var nok det da. Han løp videre og jeg hørte han plystret. Etterhvert kom det en svær hund løpende ut av skogen der han nettopp hadde sagt han hadde sett rådyr. Hunden var uten bånd! Dette er et sted hvor det i tillegg er båndtvang året rundt! Fytti så sint jeg ble! Synd at han hadde løpt så langt fra meg, ellers skulle han fått hørt litt av hvert fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hos oss er det rådyr overalt, og min terrier vil gjerne lose dem rundt.

Så vi holder oss helt til båndtvangen, jeg har ikke samvittighet til noe annet. Men dessverre så virker det som 99% av alle hundefolka jeg kjenner gir F i båndtvangen, og de blir provosert når jeg påpeker det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det litt som at mange "unnskylder seg" med at "hunden min jager, så jeg følger båndtvangen"... Ville dere fulgt båndtvangen hvis dere hadde en superlydig hund uten jaktinstinkt?

Ville fulgt den i mye mindre grad. Kunne da enkelt sluppet hunden på et oversiktlig område feks.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjenner ei som passer en kinesisk nakenhund imellom, hun skjønner ikke meningen med båndtvangen. What. So. Ever. "Fuglene kan jo bare få nye egg!" eller "Hekk en annen gang!" Jeg møtte en fyr på bussen og han fikk hilse på Lewis og vi kom i prat om hund: han hadde ikke hørt om båndtvangen (han kan jo ha løyet, for all del), spurte om den var pga mer folk ute om sommeren (da er det jo bare å gå på fjellet!), og det er jo ikke så mye vilt i området (kommer jo litt an på, men vil ikke si mye). Så passet han søsterens blandingshund fra tid til annen.

Vet folk som ikke har hund om båndtvangen (utenom der det står skilt på turveier)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg også syns det er forskjell på om man har en hund med liten radius og lite/inget jaktinstinkt kontra en hund med stor radius og masse jaktinstinkt.
I tillegg så er det forskjell på terreng og geografi alt etter hvor man er mtp dyreliv.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg også syns det er forskjell på om man har en hund med liten radius og lite/inget jaktinstinkt kontra en hund med stor radius og masse jaktinstinkt.

Tja. Min søte lille snille med tre-meters-radius gikk mye løs før, fordi hun aldri jaget noe som helst. Helt til den dagen hun plutselig gjorde det allikevel...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund uten jaktinstinkt kan jo fortsatt forstyrre viltet bare ved å gå borti det eller ta en rask sniff. En hund må ikke jage for at det skal være farlig. Men hadde jeg hatt en skopusser med null interesse for å gå vekk fra beina mine så kunne jeg nok vurdert å hatt den løs, men igjen så er det ikke forskjell på det og da ha den i bånd. Så båndet hadde nok vært på uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi har bodd ute på landet har vi alltid vært så heldige å ha både elg og rådyr like inntil husveggene. I tillegg til hare, rev og en sjelden gang en gaupe som tok en rådyrkalv noen hundre meter fra huset. Om høsten leker katta med revungene like utenfor vinduene og vi har hatt passerende ulver noen hundre meter fra eiendommen.

En type småviltjakt foregår ved hjelp av mindre hunder, eller som det står i forskriften "Under jakt på hjort og rådyr med løs på drevet halsende hunder kan ikke boghøyden på hunden overstige 41 cm.". At hunden er liten gjør den ikke ufarlig for viltet. For et par år siden måtte viltnemnda en høst skyte en av rådyrkalvene som gikk rundt på tomta med ene forbeinet hengende bare i skinnet. Trolig var den blitt skremt av en hund og brukket beinet mens den løp stresset avgårde og ikke beregnet hvor den satte foten. I disse dager hvor rådyrmødrene er høygravide og lite mobile kan jagende hunder utløse stress hos råene med følge av de "kaster" kalvene, d v s at de aborterer. Fjorårskalvene som blir forlatt av mora bare en uke eller to før årets kalver fødes er lite erfarne.

Dette bildet tok jeg idag tidlig av en en høygravid rådyrmor med en fjorårskalv. Som man ser har mora noen ekstra kilo å drasse på ei uke eller to framover :)

10474488_10153104200010860_3213115231128

Nå må jeg spørre deg om hvor i landet du bor - som bor så fantastisk til??! Blir helt misunnelig... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men likevel.

Jeg ser daglig opptil titalls hunder som går løse i turområdet rundt her, vi har tilnærmet alle vinduene ut mot stiene og har god oversikt. Det hender vi har rådyr nesten helt nede mot havna og parkeringen, for oss som forvalter rådyra som 'grunneiere' forbarsker jeg meg veldig over slipphendte eiere. For ikke å snakke om det rike fuglelivet vi har med svaner, ender, måker osv her. Jakthundene får jage fuglene, familiehundene like så, ingen ser ut til å ha noen form for kontroll. I tillegg ferdes det mye barn, eldre og funksjonshemmede. Samt er dette et nettverk av stier for skolens 70 hester, og kvigene slippes snart på beitet like ved. Jeg er livredd det har og skal gå galt.

Kan jeg laminere og spikre opp BÅNDTVANG-skilt ved brua alle må gå over for å komme seg til turstiene fra denne siden?

Du kan jo prøve? Kommer veldig an på folka som går der og hvilken oppfatning de har. Jeg kjenner noen som er grunneiere i et mye brukt turområde populært kalt "hundeskogen". De har mistet flere kyr pga løse hunder som jager. Henger de opp skilt som informerer om båndtvang blir de snart revet ned av hundeeierne som mener bestemt at akkurat den skogen er det helt greit å slippe hundene i for det gjør jo alle :hmm: Drit i drektige kyr som i skrekk løper utfor stup og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det streng båndtvang til en forandring. For første gang på over 70 år har vi så nærgående rådyr at vi ser spor ved gamlefjøset. De holdt til på nærmeste jorde en periode, men har nok flyttet seg inn i skogen, men fremdeles ikke langt nok unna til å slippe hundene. Så rådyrspor senest 17. MAi. 20 meter fra ytterdøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve? Kommer veldig an på folka som går der og hvilken oppfatning de har. Jeg kjenner noen som er grunneiere i et mye brukt turområde populært kalt "hundeskogen". De har mistet flere kyr pga løse hunder som jager. Henger de opp skilt som informerer om båndtvang blir de snart revet ned av hundeeierne som mener bestemt at akkurat den skogen er det helt greit å slippe hundene i for det gjør jo alle :hmm: Drit i drektige kyr som i skrekk løper utfor stup og greier.

Hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er de sååå små! Herlighet, det der burde vært spredd over Facebook og aviser så folk ser hvor små de faktisk er.. Trodde de var som en voksen katt jeg..

Trodde de var større enn en katt. :o

Om de reiser seg opp og står på sine lange vinglete bein, så blir de ca enn en katt ;) Denne ligger krøllet sammen på en måte, da blir den litt større enn str Iphone 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...