Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltidsstudie og jobb ved siden av, erfaringer.


Henriettebah
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg er i tenkeboksen angående deltidsstudie til høsten og klarer ikke å komme til noe fornuftig svar her :P Hadde dere fast jobb når dere studerte deltid, og hvor mye jobbet dere isåfall?
Det er snakk om 2 årig studie som er 60 studiepoeng. Noen som vet hvor mye stipend man isåfall får?

Saken er det at jeg har en 70% fast stilling, men nå vurderer å flytte for å studere og jobbe som ekstrahjelp ved siden av. Det virker jo litt dumt og risikabelt og gå fra en fast stilling til ingenting, eller?

Kan noen vær så snill å si at det ikke er dumt :P ? haha..

Takker for alle svar !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også tenke på din egen arbeidskapasitet og hva du tror du kan trives med. Liker du å ha fulle dager, kommer du hjem med noe energi? Jeg har også en supervenninne ( @mushi :P ) som jobbet ekstremt mye ved siden av fulltidsstudier, men personlig har jeg ikke kapasitet til noe lignende. Jeg har en bitteliten stilling på bensinstasjon ved siden av mine fulltidsstudier, jeg jobber en vakt i uka og en sjelden gang sier jeg ja til noe ekstra (pluss også en liten stilling i kommunen 2,5 timer hver mandag). Det er mer enn nok for meg! :) Kjenner meg selv godt nok til at jeg hadde ikke trivdes med 100% både skole og jobb, eller spesielt mye mer enn jeg har idag. Jeg går på et relativt greit studie også, sammenlignet med en del andre (mitt inntrykk hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også tenke på din egen arbeidskapasitet og hva du tror du kan trives med. Liker du å ha fulle dager, kommer du hjem med noe energi? Jeg har også en supervenninne ( @mushi :P ) som jobbet ekstremt mye ved siden av fulltidsstudier, men personlig har jeg ikke kapasitet til noe lignende. Jeg har en bitteliten stilling på bensinstasjon ved siden av mine fulltidsstudier, jeg jobber en vakt i uka og en sjelden gang sier jeg ja til noe ekstra (pluss også en liten stilling i kommunen 2,5 timer hver mandag). Det er mer enn nok for meg! :)

Det hadde vært mer enn nok for meg også, sånn i utgangspunktet, men økonomisk sett hadde ikke vi klart oss uten jobb ved siden av studier. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to team på min avdeling på jobben som primært består av studenter, stillingsprosenten varierer fra 33 til 50% og alle studerer fulltid. Dette går aldeles strålende, studentene har ikke problemer med å sjonglere de to. Jeg vil tro at de fleste studier er ganske tilrettelagt for at man skal kunne jobbe ved siden av. Studielån og stipend er ikke noe å bli rik av, og dekker vel nok ikke så mye mer etter husleia er betalt om man bor i en av de større byene i Norge.

Husk at det ikke er en selvfølge at du får jobbe mindre i eksamenstiden eller at du får jobbe fullt på sommeren. Vi gir studentene fri på eksamensdag, ellers må de jobbe det de skal og prøver heller å være fleksible på tidspunkt. Vi har like mye å gjøre i mai som i oktober, og forventer at studentene vi ansetter er strukturerte nok til å balansere jobb og studier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå verken går jeg på forelesninger eller bor i Bergen lenger, så kanskje ikke rette personen - men jeg jobber 80 til 100 prosent ved siden av studier og ser så klart at dette er veldig ugunstig for studiene. Men jeg er lei, går nærmest litt på autopilot i eksamenstiden og gleder meg bare til å bli ferdig. Så på et vis fungerer det for meg - jeg fullfører, men ikke med de gode karakterene.

Om du skal studere deltid (50 prosent?), så anbefaler jeg å maks jobbe resterende prosent +- litt i tillegg til studier. Fulltidsjobb pluss deltidsstudie fungerer for noen, men du mister så klart mye av selve studentlivet og mye av det praktiske rundt forelesninger.

Du får halvt stipend, dvs. rundt 3800 i sep-des og feb-mai samt rundt 10 000 i august og januar (større stipend). Om du ikke bor med foreldre gjøres rundt 40 prosent (dvs 20.000 av 50.000) hvert år om til stipend du ikke trenger å betale tilbake om du fullfører. Da får du cirka 60.000 i lån på 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv studiebelastning gjør jo at dette er snakk om egentlig bare 20 prosent "ekstra" (50+70 5%). Jeg ville sjekket at det faktisk går i hop med å kombinere jobbing med studiene - at du f.eks. ikke får konflikt mellom jobb og obligatorisk oppmøte. Men sånn ellers ser jeg ikke at det skulle være et enormt problem så lenge du er innstilt på det for en periode. Jeg kjenner folk som er fulltidsstudenter med gode karakterer, jobber 20-30% i tillegg, har verv og andre forpliktelser som tar opp en del av fritiden og dessuten har tid til et sosialt liv. Det er fullt mulig, men da er det jo det man dedikerer seg til i et par år av livet. Mye handler jo dessuten om å finne gode studieteknikker som fungerer for en selv, slik at man kan jobbe målrettet og effektivt når man bruker tid på studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens! :ahappy:

Samboer har jobb i Hamar og jeg har jobb i strømmen så er et stykke fra hverandre så derfor tenker jeg å studere på høyskolen i hedmark og flytte til hamar. Kommer derfor til å si opp min faste jobb og kun jobbe ekstravakter. Da kan jeg jo også velge hvor mye jeg vil jobbe, og derfor takke nei til jobb når jeg skal ha 8 ukers praksis.

Ellers er det oppmøte ca 1gang i mnd i tillegg til oppgaver og eksamener og slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg jobber omtrent 100 prosent, og studerer på fritiden.

Tar en dag fri her og der, men jobber mye mer enn jeg hadde planlagt.

Studielånet jeg fikk var vel 1500,- pr. mnd, men de pengene trengte jeg altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid jobbet 1-2 ganger i uka ved siden av fulltidsstudier. Krevende studier som sådan. Jeg hadde ikke klart å jobbe mer, for da hadde jeg aldri klart å henge med,for ikke å snakke om å ha hund. Vi hadde masse obligatorisk oppmøte, store mengder jobb som måtte gjøres på fritiden og mange lange dager. Helgene gikk stort sett til jobbing i butikk. Pengene kom dog godt med, og jeg levde bra som student. Men da fikk jeg full støtte fra lånekassen i tillegg til det lille jeg tjente.

Jeg ville vurdert, avhengig av type studie, hva du har kapasitet til. Som sagt kunne jeg neppe jobbet særlig mye mer. Min søster, som studerer medisin, har ikke sjangs til å jobbe ved siden av annet enn i ferier.. Der er studiene fullstendig altoppslukende. Det er viktig å ha tid til å gjøre ting skikkelig om man vil ha fullt utbytte av studiene. Hva det betyr er nok veldig individuelt, men de færreste klarer å seile igjennom både fulltidsjobb og fulltidsstudier uten ekstraordinær innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Jeg tenker at jeg bør klare 3-4 vakter per uke i tillegg til studier. Det er jo såklart en del lesing og oppgaver osv, men forelesninger er kun en samling per mnd ca. Planen er å få jobb som ekstravakt på akutt psykiatrisk ved siden av, for da har jeg mye å knytte det faglige opp mot. Eneste jeg kvier meg litt for er å si opp min nåværende jobb siden jeg har 70% fast og får ekstravakter slik at jeg har en sikker inntekt.. Med bil, hund og studielån er det litt skummelt å miste en sikker inntekt syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...