Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund til en som liker fjell og jogging


Leie
 Share

Recommended Posts

Hvis du ikke skal jakte så styr unna jakthundraser. Særlig fuglehunder. De har alt for mye uro i seg til å ikke få utløp for sine iboende egenskaper. Selv om de tas med på joggetyrer.

Det finnes så mange andre raser som passer mye bedre enn fuglehunder til det livet du beskriver. Vorsther er vel en av de desidert mest krevende raser i så måte. (Har hatt (har) mange fuglehunder. Både tyske og engelske raser).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil slenge inn et forslag! Norsk buhund! Jeg opplever dem som gode, spreke allaroundere. De jeg kjenner er snille med andre hunder, liker seg ute og er aktive, men er rolige inne. Jaktinstinktet

Ta en lett variant av labrador da vel. -skrur seg av etter trening -hundevennlig -barnevennlig -utholden -vannavstøtende pels -avlet til å holde seg rundt eier -har ikke jage småvilt-instink

Akkurat det løpegreiene er ofte mer individ enn rase kanskje? Ikke trekking, men løping. Forrige puli skjønte ingenting hvis folk løp, da løp hun rundt deg og bjeffet. Nico ELSKER alt sånt. F

Posted Images

Hei, takk for mye bra info.
Intressangt med dette prosjektet til Lundehund, defentligt noe jeg skal lese meg opp på.

Jeg kan vel beskrive en normal uke for meg siden noen hang seg litt opp i mine 90minutters joggeturer.
Mandag: Jogging 60-90minutter i terreng, helst fjell type turistforening klasse middel vanskelighetsgrad

Tirsdag: Om fint ver så blir det en type middels fjelltur. Ikke fint ver blir det normalt inne trening.

Onsdag: Jogging 45-60min. Noe variert intervall samt høyere intensivitet. I terreng, katogori Lett.

Torsdag: Inne trening
Fredag: Fjellet Katogori middels(5-7km) vanskelighetsgrad eller jogging, intesivt 30min jogging. Normalt høyterskel.

Lørdag: Fjellet, Katogori krevende. (15km)

Søndag: Ingen treningsøkter

Men i feriene blir det stort sett fjellet hver dag.

I påsken ble det:
Onsdag: Fjelltur, Krevende (6KM)
Torsdag: Fjelltur, Lett (15KM)

Fredag: Jogging i fjell, Middels (9KM)
Lørdag: Jogging intensivt på grus 30min
Søndag: Jogging intensivt på grus 30min

De 2 siste dagene ønsket jeg og gå i fjellet, men dessverre ingenting og være med. Hadde jeg hatt hund ville jeg nok gått alene.

Jeg er heller ikke fastlåst til spisshund som noen lurte på, men jeg liker dem best. Betyr det at det heller er andre raser som passe meg bedre så er jeg åpen for det også, er tross alt viktigest att livstilen min passer hunden og visa verca. Jeg ønsker ikke og kytte i treninger, heller øke den om nødvending. Selvfølgelig kan hunder varriere, og plutselig er det en hund som er fra en rase som liker trening, men selve hunden jeg får liker det ikke, da må jeg jo justere meg til det, men utgangspuntet må være og finne en rase som matcher meg så får individet bli som det blir :)

En annen grunnen til jeg vil ha middels hund og ikke ønsker så stor er att jeg har ikke verdens største bil som jeg kjøpte ny for 3 måneder siden. Stor hund der når jeg kjører til fjellet vil ikke bli komfertabelt for noen. Han jeg normalt går tur med har stor nok bil for oss alle men kan ikke belage meg på han altid er med.

Jeg ser også det skrives det er lang ventetid på Lundehund, hva er ment med lang ventetid? Og evnt hva ligger ventetid på de andre rasene på? (vaskelig og estimere, men snakker vi måneder eller år?)*

Takk for mange gode svar til nå!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvor lenge man må vente, men det er visstnok mange som har satt seg på valpeliste! Kan hende det har roet seg litt igjen nå altså, men det er ikke lenge siden jeg leste diskusjon rundt at man måtte vente så lenge på valp. Men interessen for lundehund stiger helt tydelig, så om den rasen er av interesse, så ville jeg definitivt tatt kontakt med valpeformidler relativt kjapt, bare for å høre åssen ståa er :)

Ellers finner du alt om prosjektet, kontaktinfo til valpeformidler og de som styrer prosjektet på norsk lundehund sin hjemmeside: http://lundehund.no/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt gått for en husky, jeg, men da kanskje økt lengden på turene en del. 5-10 km er jo ikke lang tur akkurat, så med økt aktivitet og langturer i helgene ville jeg helt klart satset på husky (ja, ok - jeg ønsker meg det selv, så.. hehehhee). Jeg ville nok kanskje også lagt inn sykkelturer med hunden (i "hundetempo") dersom trening av hunden er viktig. Det er jo også viktig å forberede hunden på at det i ferier blir lengre og mer intensive turer.

Dette med rase kan være ganske viktig, i noen raser vil jo stort sett alle individene være glade i slik aktivitet du skisserer, mens hos andre raser kan det være mer ymse. Jeg har to hunder av samme rase der den ene elsker lange turer i godt tempo (ski, sykkel, jogging), og han går aldri lei. Den andre synes sykling, ski og spark-turer er veldig oppskrytt - hun foretrekker mer å bare få gå på tur i eget tempo, helst løs, slik at hun kan løpe når hun føler for det, og gå når det passer henne best.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky er utmerket turkamerat men:

Er det varmt, må en være forsiktig. Vi trener ikke hundene når det er mer enn 15 grader, er det høy luftfuktighet er grensa lavere.

Når det gjelder renraset siberian husky, så har de fleste sterkt jaktinstinkt, og skal derfor ikke gå løse. Når det gjelder AH, er det vel større individuelle variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Vizsla er vanskelig å få kjøpt, ofte, om man ikke aktivt driver med fuglejakt. De jeg kjenner som har den rasen og som ikke jakter har vært freidig nok til å omgå sannheten litt ift egne jaktinteresser for å få kjøpe hund.

Ellers mitt inntrykk: Weimaraner har så ymse med gemytt...og enkelte har mye piping.

Springer spaniel kan være et godt alternativ - glade i å løpe :ahappy: Min har begynt å bli med på kortere joggeturer nå.

Vorsteh gal?? :P:D:lol::teehe: De er da bare deilig energiske :D

Lagt til: vedrørende springer spaniel, så har en del av dem, spesielt jaktvarianten, anatomiske "problemer" (dvs feil vinkel) i skulderledd, noe som hos mange gir feilbelastninger og tidlig artrose i skulder, med dertil smerter og løpsproblemer. så viktig å være obs på linjer og foreldredyr der. Spesielt hvis man planlegger en aktiv joggepartner som utsettes for tildels ensidige belastninger hyppig, som jogging tross alt er.

Haha, gale hunder er bra :) det er jo derfor jeg liker og ønsker meg vorsteh, men jeg har helt andre ønsker og krav en TS :D

Husky er utmerket turkamerat men:

Er det varmt, må en være forsiktig. Vi trener ikke hundene når det er mer enn 15 grader, er det høy luftfuktighet er grensa lavere.

Når det gjelder renraset siberian husky, så har de fleste sterkt jaktinstinkt, og skal derfor ikke gå løse. Når det gjelder AH, er det vel større individuelle variasjoner.

Men dette gjelder vell alle hunder? Malamutene jeg hadde var stort sett godt pelsa hele året, men de er av de hundene jeg har hatt og møtt som har tålt varme best. Og vi var mye ute også når det var varmt i været(både med sykkel og kløv), bare passet på å gå i områder hvor vi traff på vann med jevne mellomrom så hundene fikk kjølt seg ned(det gjør jeg med de andre jeg har også).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, gale hunder er bra :) det er jo derfor jeg liker og ønsker meg vorsteh, men jeg har helt andre ønsker og krav en TS :D

 

Men dette gjelder vell alle hunder? Malamutene jeg hadde var stort sett godt pelsa hele året, men de er av de hundene jeg har hatt og møtt som har tålt varme best. Og vi var mye ute også når det var varmt i været(både med sykkel og kløv), bare passet på å gå i områder hvor vi traff på vann med jevne mellomrom så hundene fikk kjølt seg ned(det gjør jeg med de andre jeg har også). 

Mens mine tåler varmen dårlig. Å sykle en varm dag med malamutene mine er mishandling.. Kløving og turer er ikke noe problem med mye vann og hensyn, men med en gang tempoet øker er det ikke særlig bra. Min ene fikk faktisk et heteslag sist mars i fjellet. Snø, løping i bakker (de var så ivrige at jeg ikke klarte å holde farten nede i trav) og ikke mer enn 10 grader i lufta. Men full sol. Ekstremt skummelt og ekkelt!

Om sommeren ville jeg vært forsiktig uansett rase, men det er jo endel som tåler aktivitet i varmen bedre enn andre om det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mine tåler varmen dårlig. Å sykle en varm dag med malamutene mine er mishandling.. Kløving og turer er ikke noe problem med mye vann og hensyn, men med en gang tempoet øker er det ikke særlig bra. Min ene fikk faktisk et heteslag sist mars i fjellet. Snø, løping i bakker (de var så ivrige at jeg ikke klarte å holde farten nede i trav) og ikke mer enn 10 grader i lufta. Men full sol. Ekstremt skummelt og ekkelt!

Om sommeren ville jeg vært forsiktig uansett rase, men det er jo endel som tåler aktivitet i varmen bedre enn andre om det er viktig.

Joa, ingen er udødelige, og jeg ser mine tåler varmen dårligere på våren, det gjør forsåvidt jeg også, men igjen til poenget, det med varme gjelder vell alle raser? Jeg har ihvertfall tilgode og møte en rase som "tåler" varme, hvor man ikke trenger å ta hensyn til varme, sol osv når man skal ut å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, ingen er udødelige, og jeg ser mine tåler varmen dårligere på våren, det gjør forsåvidt jeg også, men igjen til poenget, det med varme gjelder vell alle raser? Jeg har ihvertfall tilgode og møte en rase som "tåler" varme, hvor man ikke trenger å ta hensyn til varme, sol osv når man skal ut å trene.

Det er forskjell på varme, og 15 grader da ;) Kortpelsede hunder har ingen problemer med løpeturer i høyere temperaturer enn som så. Slik sett burde jo de Norske spisshundrasene være en fin mellomting, de har jo ikke såå tykke pelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på varme, og 15 grader da ;) Kortpelsede hunder har ingen problemer med løpeturer i høyere temperaturer enn som så. Slik sett burde jo de Norske spisshundrasene være en fin mellomting, de har jo ikke såå tykke pelser..

Ja, men det er også forskjell på 15 grader og 15 grader på samme måte som det er forskjell på faktisk og effektiv kulde på vinteren. En gang har jeg hatt heteslag og det var på en skoletur en tidlig vår. Vi hadde sittet litt nede i fjæra og det at det var le der pluss at sola reflekterte fra vannet osv hadde tydeligvis stor innvirkning på et eller annet for varmt i luften var det ikke.

Edit: jeg hadde ihvertfall ikke overhodet vært bekymret for å ta med meg en polarhund på løpetur i 15 plussgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg valgt hund ut ifra utseende så hadde jeg aldri vært i tvil, jeg hadde tatt Husky uten og tenke meg om. Jeg har bare hørt veldig mye negativt om hvor mye arbeid det er med dem. Litt derfor har jeg ikke vurdert dem. Om det jeg har hørt er feil så vil jeg nå si ingenting ville vært bedre.

 

Shiba er en annen hund jeg har på blokka. Den har en ideel størrelse og er fantastisk og se til den også. Defentligt en hund jeg også skal lese meg nærmere opp på.

Hyggelig og se att de rasene jeg faktisk følte kan passe meg som nettopp Shiba, Buhund, Lundehund, etc blir foreslått. Viser ivertfall jeg ikke er helt på vidda med tankegangen min.

 

Det som kanskje bekjymrer meg mest er hvilke hunder som klarer seg alene hjemme eller i hundegarden fra 8-16. Jeg vet hunder takler det forskjellig, og i jobben jeg har er det vanskelig å komme meg vekk til og ta en tur med dem. Kanksje noen dager jeg kan få noen til og hjelpe til men ikke noe jeg vil belage meg på når jeg velger hunderase.

Jeg har en alaskan husky, og hun får ikke noe mer enn det du skisserer i gjennomsnitt. Hun er en utrolig enkel hund, den enkleste jeg har vært borti faktisk. Kan gå løs, men der må man være obs på at man kan ende opp med en man aldri kan ha løs :). Min trekker, det er jo det de er avlet for, så om det er uaktuelt, er nok ikke husky hunden for deg :) Min takler rolige dager utmerket, og det er knapt forskjell på henne i hus etter fire timers tur og tre hviledager fordi jeg er syk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatur toleranse har litt med vane å gjøre også. Mine langdistanse-huskier løp jeg med opp til ca 21 - 22 graders varme. De takla det helt fint. Irsk-setteren takla varme dårligere da ho var yngre. Nå- etter en del trening så går det helt fint. Nå oppsøker ho også vedovnen når vi fyrer...den unngikk hun for 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det er veldig mange raser som kan passe dine behov, @Leie, de fleste hunder elsker å løpe bare de får muligheten, det skorter nok mest på kondisjonen til eiere :P

Jeg ville først utelukket raser som ikke passer med dine daglige krav;

- Lydnivå/bjeffing?

- Ønsker du en førerorientert hund som er lett å trene opp?

- Ønsker du en hund som kan løpe løs eller setter du pris på å løpe med magebånd ved hver eneste løpetur? Hva om hunden ikke orker like mye den dagen?

- Ønsker du vokt/ressursforsvar?

- Kommer det barn inn i bildet eller er de der fra før?

Umiddelbart så ville jeg nok sett på vorsteh og enkelte retrievere. Jeg løper veldig mye selv og har alltid med meg minst et stykk vedheng.. Og man bør også huske på at det tar noen måneder før hunden kan bli med på de distansene du skisserer. Men det høres ut som et ypperlig hundeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til lydnivå og bjeffing så gjør det ingenting om den bjeffer for folk kommer på døren eller slik som det. Den må kunne klare og være hjemme uten og skjemme naboene ut formye. dvs noe bjeffing er OK, men bjeffe fra 8-16 mens jeg er borte er ikke ok.

Samme gjelder når jeg går til turistforeningshytter. Da må den kunne være der uten og forstyrre de andre veldig mye.

Har ingen preferanser til vanskelighetsgrad til å trene opp. Selvfølgelig altid greit om ting er "enkelt" her i livet, men jeg er mer opptatt av andre ting en nettopp dette punktet.

Da jeg har løpt tidliger eha rjeg hatt han i band, det syns jeg har vært greit. Det er klart att det kan være greit og slippe hunden løs, særlig når jeg går på ski eller fjellet. Løping er det greit og ha den i band da det ikke nødvendigvis altid er like greit og holde øye på hunden uten.

Vokt/ressursforsvar, ingen behov.

Ingen barn, kommer ikke de første par årene, men ila 10-15 skal en ikke utelukke det.

Jeg vet att ejg bør vente opp mot et år før jeg begynner og springe skikkelig med dem, men det får jeg bare bite i meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, gale hunder er bra :) det er jo derfor jeg liker og ønsker meg vorsteh, men jeg har helt andre ønsker og krav en TS :D

Men dette gjelder vell alle hunder? Malamutene jeg hadde var stort sett godt pelsa hele året, men de er av de hundene jeg har hatt og møtt som har tålt varme best. Og vi var mye ute også når det var varmt i været(både med sykkel og kløv), bare passet på å gå i områder hvor vi traff på vann med jevne mellomrom så hundene fikk kjølt seg ned(det gjør jeg med de andre jeg har også).

Jeg tar sjeldent hensyn til temperaturen når det gjelder mine hunder, spesielt dalmatineren min tåler svært høye temperaturer :-) at man ikke trimmer hundene ved 15 grader var sjokkerende lav temperatur for meg. Jeg går tur uansett temp, sykler også. Men dersom det er opp i 25 grader og sol så sørger jeg for svømmemuligheter iløpet av turen slik at de får avkjølt seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til lydnivå og bjeffing så gjør det ingenting om den bjeffer for folk kommer på døren eller slik som det. Den må kunne klare og være hjemme uten og skjemme naboene ut formye. dvs noe bjeffing er OK, men bjeffe fra 8-16 mens jeg er borte er ikke ok.

Samme gjelder når jeg går til turistforeningshytter. Da må den kunne være der uten og forstyrre de andre veldig mye.

Selvom forskjellige raser har forskjellige terskler for når de bjeffer, og også dette med å forstyrre andre (vet ikke helt hva du legger i det?) så er mye av dette også trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sjeldent hensyn til temperaturen når det gjelder mine hunder, spesielt dalmatineren min tåler svært høye temperaturer :-) at man ikke trimmer hundene ved 15 grader var sjokkerende lav temperatur for meg. Jeg går tur uansett temp, sykler også. Men dersom det er opp i 25 grader og sol så sørger jeg for svømmemuligheter iløpet av turen slik at de får avkjølt seg.

GÅ tur kan man fint, men vi trener ikke foran vogn eller sykkel nei. Huskyer er tross alt polarhunder og spesialisert for å fungere bra i kalde temperaturer. Det er jo litt forskjell på å trene og å trene også da. jeg er ganske enspora og tenker at hunden skal trekke. Om de lunter ved siden av uten å anstrenge seg kan de nok løpe litt i varmere temperaturer, men vær obs mht varme.

(og litt OT, til dem som lurer på hva trekkhundeiere gjør om sommeren: Står opp og trener TIDLIG. Eller går ut sent. stort sett er det et par uker i løpet av sommeren der temperaturen ikke går under 15 grader her jeg bor, da må vi gå turer i stedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sjeldent hensyn til temperaturen når det gjelder mine hunder, spesielt dalmatineren min tåler svært høye temperaturer :-) at man ikke trimmer hundene ved 15 grader var sjokkerende lav temperatur for meg. Jeg går tur uansett temp, sykler også. Men dersom det er opp i 25 grader og sol så sørger jeg for svømmemuligheter iløpet av turen slik at de får avkjølt seg.

Samme gjør jeg og når det er for varmt så orker ikke jeg noe annet enn å ligge på stranda uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bjeffing som ikke forstyrrer andre tenker jeg helst att den kan ligge i ro på hytta gjennom natta uten nevneverdig bjeffing. Om den bjeffer ila dagen viss vi skulle komme der tidlig så har det lite og si, men er helst for å ikke forstyrre noen nattesøvn.

Er klar over det har en del med hvordan den blir lært opp fra starten av og det er noe jeg vil ha fokus på.

Må si jeg er veldig intressert i dette prosjektet med Lundehund/Buhund. Spennende.

Når det kommer til varmegrader blir det ingen 90minutters turer i 20+grader. Det sliter jeg også med :)
Sommertid med flott vær vil bli lengre fjellturer, da er det altid muligheter for nedkjøling i vann og bekker om det skulle være nødvendig. Det må evt jeg bare sørge for med planlegging av tur på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...