Gå til innhold
Hundesonen.no

omplasseringshund


mammaen til Luna
 Share

Recommended Posts

vi har tatt til oss en omplasseringshund, tispe på 4 år. Har hatt henne en uke nå. Det jeg lurer på er hvor lenge hunder "husker" eller lengter tilbake, altså hvor lang tid det vil ta før vi blir den nye flokken hennes. Hun har funnet seg godt til rette, rolige netter og spiser godt. Litt klynking innimellom. Håper hun skal finne seg godt til rette her hos oss, to voksne og fire barn (ungdommer) som vil henne vel. Eneste som ikke setter pris på hennes selskap er foreløbig katten..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok veldig, det er ganske individuelt, noen hunder er jo veldig "mammadalt" og bruker lang tid på å slå seg til ro, andre tenker ikke over det og blir med hvem som helst som den største selvfølge, noen kan deppe litt. Da jeg omplasserte den ene hunden min tok det ca en uke før den andre som var igjen var i slaget igjen, den som ble omplassert tror jeg ikke brydde seg nevneverdig, hun viste jo ikke det, hun var til folk hun kjente og har vært til før når jeg har trengt pass. Det kommer nok også litt an på hvordan dere oppfører dere. Det er fint å ta litt hensyn i starten om hunden trenger det, men pass på å ikke synes synd på hunden(det er ikke det samme som å ta hensyn) å behandle den slik, det fører sjelden noe godt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringen min,fra hunder jeg har passet litt mer enn noen timer er at de slår seg til ro fort. Nesten uten unntak har de glidd inn i rutiner og hushold i løpet av noen timer.

Jeg har jo egne hunder og vet ikke om det hadde vært vanskeligere for den "nye" uten dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle tok det ca 6 mnd før hunden var helt komfortabel med oss som nye ledere. Det var mye arbeid med hunden den første tiden og mange "issues". Men det tok vel bare noen dager før hunden var ganske rolig innomhus.

1 uke ca så tror jeg de fleste roer seg ned og føler seg ganske hjemme. Men å bygge opp et lederforhold kan ta litt lengere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt over flere og de har slått seg til ro umiddelbart, men noen av de har trengt et par måneder før de har blitt den hunden de er i mitt eie.

Hunder tilpasser seg eieren og endrer litt personlighet etter hvem de bor hos.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Vi har hatt henne en uke nå og hun er rolig å fin inne. Har løpetid og, noe som muligens påvirker hennes adferd ute. Hun er rolig når vi går helt i nærområdet, men stresser veldig på nye turområder. Katter, andre hunder er svært spennende. Vil jage katter (drog meg over ende i dag..) og legger seg flat når hun ser andre hunder. Ikke agresiv, men skeptisk -og vanskelig å få kontakt med... Katter er desidert verst... håper virkelig det bedres noe.. Ellers sprunget en del løs på fjelltur, gått helt fint og kommer når vi roper. Håper å tror dette skal gå fint. Har avtale om en prøveperiode på tre uker for å se om det funker, så langt alt vel <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, klynking/depping rundt løpetid er ikke unormalt, så det kan være grunnen til adferd inne. Utendørs høres hun egentlig ganske normal ut, spesielt med tanke på at dere er nye eiere. Hvis hun er litt usikker type, så tar det litt tid før hun kjenner dere godt nok til å hente trygghetsfølelse eller søker kontakt med dere.

Jeg ville nok trent en del kontakt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt henne løs nå når hun har løpetid, og når hun legger seg ned i byksestilling ved hundemøter, så ville jeg fått henne på beina igjen og gått videre. Det er ingen spesielt høflig måte å hilse eller møte andre på. :teehe:

Ellers høres det ut som dere håndterer dette fint, og hun skjønner nok snart at det er dere som er hennes nye mennesker. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Vi har hatt henne en uke nå og hun er rolig å fin inne. Har løpetid og, noe som muligens påvirker hennes adferd ute. Hun er rolig når vi går helt i nærområdet, men stresser veldig på nye turområder. Katter, andre hunder er svært spennende. Vil jage katter (drog meg over ende i dag..) og legger seg flat når hun ser andre hunder. Ikke agresiv, men skeptisk -og vanskelig å få kontakt med... Katter er desidert verst... håper virkelig det bedres noe.. Ellers sprunget en del løs på fjelltur, gått helt fint og kommer når vi roper. Håper å tror dette skal gå fint. Har avtale om en prøveperiode på tre uker for å se om det funker, så langt alt vel <3

Hvis hun stresser på nye turområder ville jeg tatt det litt forsiktig, ikke nye hver eneste eneste dag for eksempel, men tilbake til et område hun har vært før. Gi henne mange godbiter, ikke treng dere på hvis hun ikke liker det, men gi den oppmerksomhet du ser hun er komfortabel med, når hun kommer til dere.

Unoter kan hende skyldes innarbeidede unoter, eller at hun ikke vet ennå hva der forventer, og finner utav det selv. Begrens muligheten i starten, så det ikke blir oppdragelse med det samme. En må selvsagt vurdere typen, og du merker vel litt hvordan hun tidligere har hatt det. Jeg har syntes det er viktigst at de stoler på oss først.

Ellers syns jeg det pleier komme litt tøys og tull, når de er blitt skikkelig husvarm og trygge og syns de hører til. Begynner markere seg overfor oss.

Hunden du har fått ville jeg holdt tett til meg, unngått muligheten for at hun får gjøre ting, du senere ikke vil ha noe av. Vi pleier behandle voksne hunder vi skal beholde, slik at de har det som plommen i egget. Men så må en sette grenser etterhvert, når de syns de har fått fulle familierettigheter. Syns alltid de viser opp litt nykker men hvor lang tid det tar, varierer, de tester litt hvor grensene går. Litt 8mnd valp-oppførsel.

Det er i grunn fantastisk å ta imot voksne hunder. Se hvor tilpasningsdyktige de er. Og i en ny familie kan de bli som "ny" hund. Unntatt medfødte redsler etc. Opplever at hvis det var en mentalt god hund i utgangspunktet, før dårlige erfaringer/feil erfaringer, så blir de kremhunder! Har også hatt noen få hunder her hjemme for å se hvordan de er med andre hunder, barn etc, (og gjøre de stuerene) :(

Du ser om de er nervevrak, om det er håp, om de liker unger, hvordan de er med andre hunder, om de har tillit til folk, om de slått og slike ting. Men helt sikkert, å si hvordan hunden "er" det kan du ikke! For i nye familie igjen, kan de vise opp et reportoar du ikke ante. Kan også virke som hunder forstår at de er midlertidig. For veldig så de okkuperer goder, i nye hjemmet de er ment å forbli. Skrur på sjarmen.

Det er en ekstraverdi i å velge voksen hund. Mange voksne hunder trenger nye hjem. Hvis en ikke ikke må og skal ha valp-tenk hvor lang tid en bruker å lete etter rette valpen. Det finns mange gode voksne hunder. Så det er noe jeg har sans for.

Edit: Jeg tror ikke hunder "husker" eller lengter tilbake. Det du legger merke til, kommer av at hunden er i en ny situasjon den ennå ikke vet hva som forventes av den. Mye nytt. Du kan gi den litt oppgaver, som sitt og dekk, så kommer tilliten og roen fortere. Ta styringen der du merker hun blir trygg og glad av det. Så kan noen, på noen områder, vise usikkerhet eller ubehag. Husker en vi fikk, han var glad inntil kvelden, og tydelig vant å sove ute! Så fikk han gjøre det (vi har avstengt eiendom). Jeg satte døren åpen. Det tok ikke lang tid før han sov på soverommet.

Så merker hunder om de blir elsket fra første stund. Tror jeg da ;) Så ikke lur så mye på om hun trivs hos dere. Det gjør hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar. Ser helt klart forskjell når vi er ute i kjent område, kontra nytt og skal vente med å introdusere nye... -hun rusler som en drøm i nærområdet ;) -så lenge det ikke dukker opp uromomenter.. -som katter eller andre hunder. gikk tur på faste løypa i dag, en del folk ute å gikk, reagerer heldigvis ikke på det, rusler forbi. men hun er veldig obs på om noe møter oss rundt neste sving, og vanskelig å få kontakt med til tider. stopper opp, tar et skritt bak og forlanger øyenkontakt før vi går videre. Kan godt hende vi blir stående en stund før hun gidder.. -kikker liksom overlegent alle andre veier... Inne derimot kan hun stirre meg i senk, vil ha kos, legger seg ved bena mine, hodet i fanget og slapper av. Ikke piping i går eller i dag, lite blodspor så jeg håper løpetida snart er over, vet jo ikke når den startet, var der da vi fikk henne.

Legger ved et par bilder fra kveldsturen i går..post-15232-0-88868000-1427806750_thumb.jpost-15232-0-87154100-1427806752_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt henne løs nå når hun har løpetid, og når hun legger seg ned i byksestilling ved hundemøter, så ville jeg fått henne på beina igjen og gått videre. Det er ingen spesielt høflig måte å hilse eller møte andre på. :teehe:

Ellers høres det ut som dere håndterer dette fint, og hun skjønner nok snart at det er dere som er hennes nye mennesker. Lykke til! :)

Annet enn at det er en utrolig irriterende vane, så er det da ikke uhøflig at en hund legger seg ned i møte med andre hunder? Begge mine hunder har gjort det fra tid til annen, og jeg opplever det som demping. Skjer spesielt ofte i møter med litt voldsomme hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen hunder er det å legge seg ned i møte med andre hunder demping, for andre er det jaktadferd, og ikke særlig gøy når den plutselig bykser på intetanende passerende enten det er hunder eller mennesker. :(

Det er nok individ- og situasjonavhengig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemeldinger -ja søt er hun :wub: -har ikke truffet hunder i går eller i dag på tur. Har valgt ruter utenom byggefelt med lange oversiktlige strekninger, merker hun er roligere når hun slipper lure rundt hver en sving. Kommer til å gå disse rutene en tid og håper vi får til samme kjemien når vi møter andre hunder. Vet ikke om hun legger seg klar for å bykse, eller demping.. -gleder oss til tiden fremover, til å bli bedre kjent. Blir godt når løpetiden er over og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite spørsmål til, i går prøvde hun å ri på datter i huset, nå i kveld på sønn. Tok henne bort med en gang. Er dette en måte å dominere på? Løpetida som påvirker? Svært uønsket adferd som ikke er akseptert...

Det kan være stress og hormoner i forbindelse med løpetid ja (det er ikke uvanlig at tisper rir under løpetid). Så med mindre hun fortsetter etter løpetid, eller dette eskalerer så ville jeg ikke vært veldig bekymret.

Fortsett som dere gjør, avbryt adferden umiddelbart. :)

Er et noen spesiell situasjon hun har gjort det i, eller virker det tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftere enn noe annet er slik adferd en overslagshandling på stress. Det kan være hunder som generelt er har lett for å stresse seg opp, det kan være i perioder på unghunder, i nye situasjoner eller i situasjoner hvor hunden synes det er litt skummelt eller vanskelig og dermed blir litt stresset, ved løpetid eller overtrøtt osv. Sjeldent noe å bekymre seg for, og bare å fortsette som du gjør å ta henne vekk å la henne roe seg ned litt.

@mammaen til Luna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, eg trur eg kjenner hunden din!

Eller kjenner og kjenner. I så fall hadde me ho på prøve ei lita stund for eit par år sidan, måtte gi ho tilbake sidan vår hund vart sjuk og stressa omtrent samtidig, og eg har sett ho utlyst eit par gongar etterpå, seinast no nylig på finn. Kan det stemme? Blandingen ser rett ut, leonberger/riesen og eit par til om eg ikkje hugsar feil?

Ellers, generelt sett, så har eg hatt ein del omplasseringshundar i huset, og det kan ta tid før dei verkeleg slår seg til ro, men den største tilpassinga har stort sett skjedd i løpet av dei første tre-fire vekene. Lenger tid for hundar som det har vore store forandringar for, om dei til dømes aldri har vore innandørs før så har ein jo litt meir utfordringar på det viset. :P Hundar som har flytta litt rundt har andre utfordringar, og kan stresse meir enn ein kanskje egentlig ser at dei gjer trur eg, før dei roar seg. For dei aller fleste roar seg og blir vant til nye rutiner, alt blir ein vane. :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer nok det Plutte! Synd å høre at hun har vært kasteball rundt omkring...(ikke noe vondt ment om dere da ;) ) jeg fant henne på omplasseringssider på facebook, vet hun var på finn og..Har ikke hatt kontakt med tidligere eiger så vet lite rundt omstendighetene..to damer i Bergen som hadde tatt henne inn og videreformidlet omplasseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...