Gå til innhold
Hundesonen.no

Maur i hus - hvordan bli kvitt de?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Satser på det er sauemaur som er inne da. Det står at de stort sett forsvinner av seg selv.

Men hva tenker dere om de ute i muren? Burde vi gjøre noe med dem?

Ville nok prøvd å få dem bort de og, men dere må jo sende regningen til huseier da, dere skal ikke bruke penger på å bli kvitt potensielle skadedyr på hans eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en prat med han da, og vise han. De har nok ei god tue der. Og for alt jeg vet er de inni veggen også. For de holder til i muren rett utenfor vaskerommet. Så liker de fukt så er det sikkert himmelen for de!

Men de skal visst fikse opp her når vi flytter ut, så jeg tror ikke de er så nøye på hva som skjer her nede frem til da... Ga f.eks beskjed om at gulvet i stua har begynt å "bøye seg", mest sannsynling pga fukt, fikk vi til svar "det gjør ikke noe, det skal byttes uansett". Yes, liksom, fint for dere som ikke må bo i det... ikke noe helseskadelig enda tror jeg, men det kan det vel fort bli... men, det var OT.

Skal vise typen maurene ute, og høre om han kan ta det opp med huseier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laikamor Jo, helt riktig kanel skyr de unna. Husket feil, beklager det! Det var forøvrig melis og potetmel vi blandet, ikke sukker og potetmel. http://www.dinside.no/929898/kanel-holder-sukkermauren-ute

Har lagt ut kanel i første omgang, det eneste vi har i hus. Så får vi huske å kjøpe melis og potetmel neste gang vi handler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde maur i leiligheta i Ungarn - i femte etasje. De kom heldigvis bare fram om det nå matbiter (f.eks hundepellets) på gulvet. Enkelte speidere inn i mellom mens jeg satt på do, de havna i skåla alle som en.

Det mest effektive jeg gjorde var å spraye "vekk-med-maur"-spray langs listene der de kom ut, da var de borte en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Husker vi leide en hytte en gang der det var satt frem noen feller beregnet på maur, en i skapet man henger søppel og en på kjøkkenbenken. Kanskje verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har lest startinnlegget. :) Dette er noe som huseieren deres må ta tak i, det er faktisk h*n som eier huset og som burde være ansvarlig. Støtter damene under her 100%.

DERE burde ikke gjøre noe med noenting! HUSEIER, derimot... :P

Er det stokkmaur bør det være i huseiers interesse å få gjort noe med det NUH! Før huset blir ødelagt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde maur i fjerde etasje i bygård i oslo, der måtte skadedyr folka komme og spraye ned hele bygården før vi ble kvitt det, tror de behandla trærne i hagen også, for å ta evt maurpopulasjon der også.

Litt samme greia med huset til foreldrene mine, de må få profesjonelle til å behandle hagen, ellers kommer maurene inn i huset. Ingenting man gjør i huset hjelper spesielt. De har prøvd å droppe behandlingen utendørs, og man kan hoppe over ett år, men ikke to, da kommer invasjonen igjen.

I begge tilfellene prøvde folk diverse kjærringråd og triks, med begrenset suksess før de til slutt gikk for skadedyrfolka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snakke med huseier igjen, og vise maurene i muren. Håper han skjønner hva vi mener da! Hvis ikke er det synd for han, rett og slett, det blir isåfall bare mer utgifter på han jo mer skade maurene gjør.

De inne ser ut til å være sauemaur, da. Og de forsvinner mest sannsynlig av seg selv. Kommer dog til å ha stående lokkebokser uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hadde nå droppa alskens kjerringråd og kjørt på med gift mens muligheten er der. I muren og slikt nå som du kan se de mens det er sesong.. Raid / Radar maurspray har aldri slått feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en lav første etasje leilighet. For et par år siden var det maur i skapet under vasken på kjøkkenet! Uæ! Og mange utenfor vinduene.Kjøpte peilias en spray for bli kvitt de. Det hjalp heldigvis! Har ikke hatt noen inne etter det. Ser jo de er utenfor på sommern osv så sprayer på litt spray for være sikker da.... Håper dere blir kvitt de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte det gamle huset vårt, var det fullt av maur. Det var stokkmaur og vi kunne høre dem tygge i plankene. Det er et pulver som heter maurkverk eller noe slikt, som man blander ut med vann. Fyllte bøtter med det og dæsjet rundt hele huset inntil og på grunnmuren, hver uke i en 5-6 ukers tid. Dessuten sprayet jeg det på alle steder jeg så dem inne. Fra levende maur, ble det til å skuffe døde maur - men mauren forsvant. Jeg tror aldri vi fikk tatt maurtua (det var inni grunnmuren), men det ble så utrivelig for dem at de dro. Har aldri hatt noen maur siden *bank i bord, snurre 3 ganger motsols ved fullmåne, spytte på katta etc)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel på maurgift i hus har jeg nå sprayet muren med vann+klorin+zalo. Virker som mauren ikke tålte det. Helte resten hvor det ser ut som de går inn i muren. Også får vi spraye med gift når vi får tak i det.

Inne har jeg sett lite maur idag. Ser ut som kanelen hjelper. Mulig det pene været også hjelper på, at dem heller holder seg ute.

Kanskje det vil hjelpe å sette ut en lokkeboks også? Kanskje vi kunne fått has på dronninga deres ved hjelp av en slik? (Stokkmauren altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Åååå, vi blir ikke kvitt de! Har brukt flere typer gift, ute og inne, men de er her enda. Noen som har peiling på hvor mye det kan koste å få inn skadedyrbekjempere for å bli kvitt de? Noen som har gjort det og kan si hvor mye dere betalte?

Vi er drit lei de nå.

Beste er nok å ringe for åhøre, men litt telefonskrekk gjør at jeg vil slippe i det lengste. Håper huseier er villig tilå betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå MÅ du kreve at huseier tar seg av dette, marsj opp og gi beskjed!

Enig med SiriEveline! Dette er ikke deres ansvar, her er det HUSEIER som må ordne opp! Dere må si kraftigere fra, ikke bare gå rundt grøten... Ordner ikke huseier opp, så hadde jeg flyttet.

Ja, for all del. Nå må dere manne dere opp og ta det med huseier. Så mye tull og tøys dere har hatt med leiligheten.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...