Gå til innhold
Hundesonen.no

Maur i hus - hvordan bli kvitt de?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Som noen sikkert har fått med seg i AN, så har vi maur i hus. Usikker på hva de heter, men det er sånne store svarte. Til å begynne med var det veldig mange, og vi tror de kommer inn under lista i ene hjørnet i stua. Vi kjøpte sånne lokkebokser, og det hjalp godt på. Men, de er fremdeles ikke borte! Færre nå enn i starten, men nok til å være plagsomt. De kryper gjerne på oss i sofaen,eller når vi er på do. Føler jeg klør konstant, men det er nok helst psykisk :P

Grunnen til de er her er vi usikre på. Har lest at det er vanlig at mauren kommer inn om våren for å finne mat, for så å flytte ut igjen når det blir mer mat å finne ute.

Men leser jo også at de trives i treverk med fukt og råte. Vi hadde jo oversvømmelse på badet og vaskerommet her for et par mnd siden. Dette tror vi har skapt fukt i spesielt ene veggen her, gulvet i stua (inn mot vaskerommet), og dørsvilla ved badet. Slik jeg forstår det er det mye verre å bli kvitt mauren om sen har bosatt seg i noe slik.

I og med at det ikke er SÅ mye maur vi ser, satser jeg på de kun er her for våren. Teller kanskje 10-15maur iløpet av en dag. Sikkert flere også, som vi ikke ser. Har lokkebokser stående (er på boks nr 5 og 6 nå, på bare et par uker), men føler ikke de er så effektive lengre. Og maurene finner vi gjerne døde rundt gulvet, så det virker ikke som de tar med giften ut lengre.

Ble langt dette... men det jeg egentlig lurer på: er det noen som har noen gode tips for å bli kvitt dem? Tenker å skaffe spray eller pulver å legge ut utenfor her. Men noen kjerringråd kanskje?

Las på en blogg at man kunne legge en talleren/skål oppned, og fylle med sirup. Mauren går i for å finne mat, men pga det er klissete, så dør den til slutt. Lå med bilde, og det så jo veldig effektivt ut. Men så er jeg redd at det kanskje tiltrekker mer maur, om vi har stående sånn inne? At de kjenner lukta utenfra, og flere og flere kommer inn? Aner ikke hvordan det funker egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt mest effektive er å finne tua ja. Jeg brukt et flytende middel til å ha i tua, på sånne røde hissige skogmaur som angrep hundene på tunet. Brukte de flere ganger på en diger tue, klarte ikke ta dem helt før jeg fikk meg høns som fiksa biffen. Men middelet hjalp veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, får ta meg en runde rundt og kikke. Pleier maur å vandre langt? Tenker i forhold til hvor langt fra huset der er sannsynlig at tua er.

Se om du får artsbestemt mauren først, for er ikke alle som bor i store tuer, mener endel av de små svarte bor i bakken uten tydelig tue over bakken, se mellom kantsteiner og i blomsterbed og sånt. Beste er å se om du rett og slett finner noen levende ute og stalke dem litt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du får artsbestemt mauren først, for er ikke alle som bor i store tuer, mener endel av de små svarte bor i bakken uten tydelig tue over bakken, se mellom kantsteiner og i blomsterbed og sånt. Beste er å se om du rett og slett finner noen levende ute og stalke dem litt :lol:

Men hvordan i allverden artsbestemmer jeg mauren da? Har sett på bilder, men alle ser jo like ut :P Drepte en nå, og måle den med linjal (litt skvist, så ikke helt korrekt regner jeg med), og den va ca 6-7mm. I mine øyne ser de helt svarte ut. Fant ei side nå med forskjellige typer, og føler at "sauemaur" er det som passer best.

Får ta meg en tur ut. Følge med på muren rett utenfor der vi tror de kommer inn, så kanskje jeg ser noen som går ut også :P

Edit: eller kanskje stokkmaur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at de kan ha tuen inni vegger også. Besteforeldrene mine fant til slutt en tue inni isolasjonen i lecaveggen, under vinduet. Måtte ta ut vindu for å få tatt tuen, men da var endelig problemet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke sett noen hauger av spon eller noe hvertfall, så det er vel et godt tegn? Jeg tenker at om det hadde vært stokkmaur som sitter i gulv/vegg, så ville vi sett mye flere maur også?

På bildet ser det ut som de har rød/brun kropp. Ettersom jeg kan se på de vi har her, er de helt svarte. Så jeg holder en knapp på sauemaur.

@Malinka

Er det jeg er redd for,og jo mer jeg leser, jo mer innbiller jeg meg at de sitter f.eks under gulvet eller i vegger. Har varmekabler, som vel gjør at de vil trives godt, og det er nok noe fukt i gulvet (men helst i motsatt enda av der vi ser de kommer inn). Tror vi må ta av lista langs gulvet og kikke litt!

Men som sagt; tror dere ikke vi hadde sett mye mer maur om de var bosatt seg i huset?

Har jo heller ikke vært plaget mer enn et par uker, så for alt vi vet forsvinner de av seg selv når været blir varmere. Men vil gjerne bli kvitt dem før det uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er mye mindre enn de vi har inne nå. Tror det er slike vi hadde masse av rett utenfor i sommer, men de kom heldigvis aldri inn.

De som er her inne ser ikke ut til å følge noe sti eller noe heller. Det er mer random, type en maur her og en maur der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er mye mindre enn de vi har inne nå. Tror det er slike vi hadde masse av rett utenfor i sommer, men de kom heldigvis aldri inn.

De som er her inne ser ikke ut til å følge noe sti eller noe heller. Det er mer random, type en maur her og en maur der.

GRøss - ville klaget til huseier om de ikke forsvinner ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRøss - ville klaget til huseier om de ikke forsvinner ganske kjapt.

Typen har sagt fra, med eneste respons "ja, det er ikke første gang". Så det kan jo kanskje tyde på at de har hatt maur som har forsvunnet før. Satser på de forsvinner av seg selv ganske kjapt!Strø kanel langs muren ute kanskje? Det funket for å holde de små sukkermaurene borte fra trappa i sommer hvertfall. Ikke giftig, men de holder jeg borte hvertfall. Ulempen er vel de som allerede er inne, de vil sikkert ikke gå ut om det er kanel der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen har sagt fra, med eneste respons "ja, det er ikke første gang". Så det kan jo kanskje tyde på at de har hatt maur som har forsvunnet før. Satser på de forsvinner av seg selv ganske kjapt!Strø kanel langs muren ute kanskje? Det funket for å holde de små sukkermaurene borte fra trappa i sommer hvertfall. Ikke giftig, men de holder jeg borte hvertfall. Ulempen er vel de som allerede er inne, de vil sikkert ikke gå ut om det er kanel der :P

Prøv, og sett opp flere lokkebokser inne så kanskje du får tatt de som er inne og holdt resten ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, var ute for å se litt nå. Så flere maur som krøyp langs muren. Og ute i sollyset så jeg jo det at de har brun rygg... og det var mange som gikk inn i en sånn "betongsølklump" med sprekker i på bakken inntil muren. Kjøpe spray å ha nedi der kanskje?

Tok bilde, men tlf vil vist ikke laste opp noe nå.

Edit:

o6d83c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, jeg hadde fløtta på hotell på dagen. Kudos for at dere holder ut, noen er tøffere enn andre :P

Hadde vi hatt penger så hadde vi lett flytta ut på dagen nå altså :P

Mye frem og tilbake her nå... men fanger en inne, for å se om jeg kunne få bilde av den, og se hvordan den så ut om jeg tok den ut i dagslys. Ser ikke ut som samme type vi har utenfor, på/i muren?

jijcc5.jpg

Ikke så bra bilder, men man ser at de er forskjellige hvertfall. Kanskje vi ikke trenger bekymre oss for de ute på/i muren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt penger så hadde vi lett flytta ut på dagen nå altså :P

Mye frem og tilbake her nå... men fanger en inne, for å se om jeg kunne få bilde av den, og se hvordan den så ut om jeg tok den ut i dagslys. Ser ikke ut som samme type vi har utenfor, på/i muren?

jijcc5.jpg

Ikke så bra bilder, men man ser at de er forskjellige hvertfall. Kanskje vi ikke trenger bekymre oss for de ute på/i muren?

er den fra ute eller inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den fra ute eller inne?

Den er innefra. Så ikke de samme som jeg så ute.

Men tenker at de ute; det er vel ikke bra at de bor i muren her uansett? De har nok reir inni der... blandet litt kanel i vann og helte der, og da vrimlet det ut!

Har helt vann m/kanel langs hele muren ute nå + strødd kanel langs lista inne. Får se om det hjelper. Nå lukter det hvertfall veldig grøt her! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk maur i leiligheten vi bodde i i Oslo, omtrent rundt denne tiden. Det var en kjellerleilighet i et splitter nytt hus, midt i et boligfelt på Ullevål. De holdt seg stort sett på kjøkkenet.

Første bud er å vaske GRUNDIG. Mauren trekker inn for å finne næring, og bare en liten flekk pålegg som man har oversett på kjøkkenbenken kan være nok. Mao: rundvask, skrubb, alt skal være rent, og det er kjempeviktig å vaske rett etter man har laget mat etc. Tøm også søppel ofte.

Vi la ut bakepulver med litt sukker i, og kanel, i alle hjørner og steder hvor vi så maur (mest langs listene og langs innerste kant, mot veggen, av kjøkkenbenken). Maur vil ha noe søtt, men bakepulver dreper dem. Maur liker kanel, men får de i seg litt for mye er det dødelig. Vi hadde også små boller med eddik og honning, mener jeg (eller grønnsåpe og honning – noe søtt og noe giftig, i alle fall) som stod litt her og der.

Det tok litt tid, men maurene forsvant før sommeren kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk maur i leiligheten vi bodde i i Oslo, omtrent rundt denne tiden. Det var en kjellerleilighet i et splitter nytt hus, midt i et boligfelt på Ullevål. De holdt seg stort sett på kjøkkenet.

Første bud er å vaske GRUNDIG. Mauren trekker inn for å finne næring, og bare en liten flekk pålegg som man har oversett på kjøkkenbenken kan være nok. Mao: rundvask, skrubb, alt skal være rent, og det er kjempeviktig å vaske rett etter man har laget mat etc. Tøm også søppel ofte.

Vi la ut bakepulver med litt sukker i, og kanel, i alle hjørner og steder hvor vi så maur (mest langs listene og langs innerste kant, mot veggen, av kjøkkenbenken). Maur vil ha noe søtt, men bakepulver dreper dem. Maur liker kanel, men får de i seg litt for mye er det dødelig. Vi hadde også små boller med eddik og honning, mener jeg (eller grønnsåpe og honning noe søtt og noe giftig, i alle fall) som stod litt her og der.

Det tok litt tid, men maurene forsvant før sommeren kom :)

Takk for tips, skal prøve litt forskjellig da! Men, liker de kanel? Hver gang jeg har brukt kanel mot maur så unngår de det så godt de kan.

Har faktisk ikke sett maur på kjøkkenet. De holder seg i stua og badet. Men nå vasker jeg over gulvet hver dag + vi passer på å vaske og rydde vekk etter oss hele tiden. Ser dessverre ikke ut å hjelpe særlig :/

Håper vi også blir kvitt dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. O_O Sånne ting må være eneste fordelen med å bo i 4. etasje i en blokk!

Har hørt flere fortelle om "maur hovedveien" de hadde på kjøkkenet, i stua, på badet, på soverommet osv oppigjennom årene.. De vandrer visst gjerne rett igjennom hus om våren på tur til "vår"-tua si. Kan jo ikke gå rundt huset!

Jeg syns det er veldig vanskelig å se om den skvisa inne-maura har noe rødt/brunt på seg siden man ikke ser det "miderste" på kroppen deres. Det er jo der man ser det røde på ute-maurene. o.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. O_O Sånne ting må være eneste fordelen med å bo i 4. etasje i en blokk!

Har hørt flere fortelle om "maur hovedveien" de hadde på kjøkkenet, i stua, på badet, på soverommet osv oppigjennom årene.. De vandrer visst gjerne rett igjennom hus om våren på tur til "vår"-tua si. Kan jo ikke gå rundt huset!

Jeg syns det er veldig vanskelig å se om den skvisa inne-maura har noe rødt/brunt på seg siden man ikke ser det "miderste" på kroppen deres. Det er jo der man ser det røde på ute-maurene. o.o

Noe drit, ja! Her ser de ikke ut til å følge noe sti eller noe da..

Vet det ble elendig bilde, men den har ikke rød rygg, sånn som de ute. Også er de bittelitt mindre enn de som er ute ser jeg. Men 6-7mm har jeg målt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er innefra. Så ikke de samme som jeg så ute.

Men tenker at de ute; det er vel ikke bra at de bor i muren her uansett? De har nok reir inni der... blandet litt kanel i vann og helte der, og da vrimlet det ut!

Har helt vann m/kanel langs hele muren ute nå + strødd kanel langs lista inne. Får se om det hjelper. Nå lukter det hvertfall veldig grøt her! :P

Tror du har identifisert den selv, ser veldig ut som sauemaur. http://www.maur-info.no/sauemaurFår håpe de bare er innom for å lete etter mat og ikke har bosatt seg. Den huseiern din burde får noen levert på glass, i senga. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...