Gå til innhold
Hundesonen.no

Passgang hos hund.


Recommended Posts

Ser Rocky titt og ofte går i passgang, spesielt i overganger fra skritt til trav. Er pass et tegn på feilbelastning eller vondter? Har fått det for meg at passgang ikke er helt heldig hos hund, usikker på hvorfor, men mener å ha lest noe om det en gang. :P

Så sonenorakelet, hva kan/mener dere om passgang hos hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi passer ofte og har gjort det hele livet. Når tempoet er for høyt til skritt men for lavt til trav. Har hørt at dette er vanlig og en energibesparende måte å gå på, og har igrunn aldri tenkt over at det kan være tegn på noe siden hun har gjort det hele livet. Det jeg derimot har lest er at hvis hunden passer "hele tiden" og foretrekker passgang og nesten utelukkende velger dette foran andre gangarter, selv om tempoet økes/senkes, bør man sjekke om det er noe plager i rygg/muskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelt, noen hunder har naturlig lett for å passe uten at det er noe som helst galt med dem, det bare er en gange de foretrekker. Noen hunder passer ikke til vanlig, men gjør det når de begynner å bli slitne feks da passgang er mer energibesparende, noen ganger kan det være tempo som er sånn midt imellom. Men om en hund som ikke bruker og passe begynner med det, eller begynner å passe mer eller i andre situasjoner da ville jeg tatt en sjekk hos en fysioterapeut e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett utrolig mange hunder som passer når det, som flere over skriver, er for fort for skritt, men for sakte for trav, så tror ikke det nødvendigvis må være noe galt. Selv har jeg vokst opp som hestejente, så jeg syntes pass er en skikkelig fæl gangart. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Rocky titt og ofte går i passgang, spesielt i overganger fra skritt til trav. Er pass et tegn på feilbelastning eller vondter? Har fått det for meg at passgang ikke er helt heldig hos hund, usikker på hvorfor, men mener å ha lest noe om det en gang. :P

Så sonenorakelet, hva kan/mener dere om passgang hos hund?

Veldig mange hunder passer om det går litt for fort for skritt, men for sakte for trav ;)

Kovu er sånn. Da jeg hadde fysioterapeut til Odin så fikk Kovu litt massasje også, og hun spurte om han gikk mye i pass. :P Det har aldri slått meg at det er derfor han har så mye muskler på "siden" av bakparten, han har liksom ikke den innsvingen foran hoftene som de fleste hunder har. For hans del er det naturlig, men om en hund plutselig begynner å gå i pass uten å ha gjort det før så ville jeg nok tatt en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo "noe" med Rocky, så jeg er sånn sett ikke overasket over at han passer. Har egentlig ikke lagt så mye merke til om han har passet eller travet tidligere, så om det har oppstått nylig eller om han alltid har gjort det er jeg faktisk usikker på. :P
Dyrelegen tror det er noe muskulært som gjør at han har hatt disse smerteperiodene sine ( 2 x 10 dager kur med rimadyl, og en mindre periode på 3 dager med rimadyl), men det er jo også noen små forkalkninger som det også er små muligheter for at skaper trøbbel til tider.

Kiro fant låsninger i bakpart og i nakke i august/september 2014, men løste opp i disse med bare 2 behandlinger. Han får nå laserbehandling ifm med ett studie vi er med på. :) (10 behandlinger over like mange uker) Når jeg får fast inntekt etterhvert så vil han nok få jevnlige masseringer eller noe lignende, forebyggende.

Så om min hund passer pga noe er galt eller om han bare er sånn vet jeg igrunn ikke, men uansett interessant å se hva andres erfaringer med passing på hund er. :)
(Pass på hest er bare dritkult, men så driver jeg med islandhest da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, friske opp minnet her.

Passgang var når de for eksempel setter høyre for- og bakbein frem på samme tid, sånn høvelig mellom skritt og trav? Er jeg helt på jordet?

Er det en unormal gangart?

http://youtu.be/JrAlxe3SRiw

Ikke en unormal gangart nei, men veldig energibesparende og avlastende, så kaaaan være tegn på vondter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en unormal gangart nei, men veldig energibesparende og avlastende, så kaaaan være tegn på vondter :)

Oia, takk!

Hohoho, nå kommer jeg til å studere Keo som en hauk i morgen, men tror han har for vane å trave. Han traver selv å gangtempo :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre sier, pass i seg selv er ikke nødvendigvis noe problem, det er en energibesparende gangart, men en hund som plutselig passer mye ville jeg tenkt en eller annen form for ubehag på.

Chess har alltid passet en god del. Hun har ikke hatt noen fysiske plager i løpet av sitt 10 år lange liv. MEN - energibesparende liker hun - det er typisk henne :P. Så vi har alltid bare ledd av at hun liker å spare energi med måten hun går på. Hun kan heldigvis både trave og galoppere fint :). Oppdretteren hennes stusset fælt da vi var på besøk hos henne første året husker jeg. Men etter å ha klemt og kjent (hun er hundemassør) uten å finne noe unormalt konkluderte vi med at hun bare er sånn, og det har hun fortsatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...