Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges mest populære hunderaser i 2014


Artemis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg humrer litt i skjegget over at "alle" Staffeoppdrettere mener det her bare er trist og at rasen går til ******* osv, og hvem sin skyld er det da? Det er vel ikke oppdretterene sin feil? Men neeei,

mens jeg mener at ved å stille opp på messer, kan raseklubben informere om hvordan rasen er og hva den krever- og at dette faktisk IKKE er en rase for alle og enhver. På en messe som d4a, møter en ma

Jeg synes presentasjon på messer er veldig bra uansett jeg, rett og slett for å informere om rasen. Det handler jo ikke om å si at "rasen vår er best" men "dette krever det å faktisk ha denne rasen".

Det er jo dere med showhunder som akker over at rasen er poppis, men det er jo deres oppdrettere som lager schäferhunder "for enhver"?!

Tja, jeg har ikke schäfer etter utstillingslinjer, og jeg er likevel glad for at rasen har sunket i popularitet. Jeg tenker ikke bare dette fordi jeg selv kommer til å kjøpe schäfere etter brukslinjer, men fordi jeg stadig treffer schäfere på tur som verken jeg eller bikkja mi har hatt så fryktelig lyst til å ha særlig mye med å gjøre. Småusikre, bøllete og uhøffelige hunder som ikke tar noen som helst hint og eiere som bryr seg katta om hva deres hund foretar seg. Min schäfer liker ikke andre schäfere pga. deres oppførsel og jeg har enda ikke truffet en eneste schäfer(utenom to av de jeg kjenner fra før) uten om min egen som ikke oppfører seg dritt i møtesituasjoner med min og andres hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet av de som avler schäfer i dag, lager hunder som ikke egner seg til annet enn selskapshunder. Eneste grunnen til at de fortsatt kan si at schäfer er en bruks-/tjenestehund, er at det finnes "gråschäfer". De er kjekke å ha inn i statistikken når man snakker om resultater og bruksområder, for det er de eneste som fungerer oppover i sport eller tjeneste. Det er så vidt jeg vet ingen fra showlinjer i tjeneste i Norge, og i sport så er det også et overveldende flertall av gråschäfer. Bruksegenskapene er avlet bort, så hvermannsen kan eie en schäfer uten å måtte aktivisere dem tilstrekkelig.

Jeg har rottweiler også, og det samme gjelder der, oppdrettere prioriterer å lage late, "snille" hunder, uten hverken psyke eller fysikk til å bli en bruks-/tjenestehund. Begge disse rasene har økt i antall på feil premisser, med det resultatet at rasene ødelegges.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har ikke schäfer etter utstillingslinjer, og jeg er likevel glad for at rasen har sunket i popularitet. Jeg tenker ikke bare dette fordi jeg selv kommer til å kjøpe schäfere etter brukslinjer, men fordi jeg stadig treffer schäfere på tur som verken jeg eller bikkja mi har hatt så fryktelig lyst til å ha særlig mye med å gjøre. Småusikre, bøllete og uhøffelige hunder som ikke tar noen som helst hint og eiere som bryr seg katta om hva deres hund foretar seg. Min schäfer liker ikke andre schäfere pga. deres oppførsel og jeg har enda ikke truffet en eneste schäfer(utenom to av de jeg kjenner fra før) uten om min egen som ikke oppfører seg dritt i møtesituasjoner med min og andres hunder.

Det var nok meg hun "hintet" til, super vanskelig å komme frem til *flir* Det både du og @HHH sier støtter jeg oppunder. At jeg har showish dyr, er fordi det ikke er avl på litt mildere sporsthundvariant som vil passe til meg. Ergo måtte jeg prøve å finne noe litt mer heftig hos show. Hvilket jeg har funnet. Null tjenesteemne, men hun er av den typen jeg liker å jobbe med. Enkel og ukomplisert! Nå venter jeg på grått, men det tar noen år og mye skal klaffe før hun er i huset. For min mening er at vi trenger ikke alle en heftig grå schæfer! Med fall i populariteten kan også oppdrettere ta seg tid til å avle litt mer riktig og heller jobbe for å få frem hunden som står i standarden, en vakker hund, med egenskaper som mot, sikkerhet og arbeidsvilje. En både pen og brukanes hund som kanskje krever litt mer av eier.

@HHH mener å ha sett en eller to *ler* Så det så! Så kom ikke her og kom her liksom fighting0087.gif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som ser ironien i at eiere av populære raser klager over at andre også liker rasen deres? :icon_confused:

Jeg synes faktisk det er litt kjipt at "ingen" liker Puli :P

Det frister ikke veldig å ha kull når man ikke vet om man får solgt mer enn 2-3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er litt kjipt at "ingen" liker Puli :P

Det frister ikke veldig å ha kull når man ikke vet om man får solgt mer enn 2-3..

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle ønsker seg puddel ;) Selv belger syns jeg at flere burde ønske seg, det er jo morsomme hunder! Men alle har ikke samme smak som meg, ser det ut til :o:lol:

Det går heldigvis an å ha to tanker i hodet

Det gjør det, flere enn to også faktisk. Problemet er stort sett ikke at mange avler dem eller mange liker dem, problemet er stort sett ukritisk avl, og de må ikke ligge på 10 på topp-lista for at det skal være et problem - og for raser som stort sett har holdt seg på den lista i mange år, som f.eks schäfer og BC, så er det ikke noe verre avl nå enn for 10 år siden, og det blir neppe noe bedre avl om registreringstallene plutselig synker og det bare blir en håndfull oppdrettere av dem.

Så jeg syns fortsatt det er ironisk når raseentusiaster jubler over nedgang i registreringstall, eller fortviler over dem, det er også gjort i tråden her. Om man ønsker en mindre populær rase, er det massevis å velge i, ikke sant? Men vi fortsetter jo gjerne å kjøpe disse populære rasene sjøl.. Og blir overrasket over at andre også liker den rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle ønsker seg puddel ;) Selv belger syns jeg at flere burde ønske seg, det er jo morsomme hunder! Men alle har ikke samme smak som meg, ser det ut til :o:lol:

Jeg skjønner faktisk til en viss grad hvorfor ikke alle ønsker seg Puli ::P

Men pelsen er mer lettstelt enn hos mange andre langhårsraser, selv om det blir litt for mye ansiktspels for min smak.

Det er det eneste negative med rasen - det og vokting.

Men igjen : det samme har man på langt mer populære raser.

Belger skjønner jeg ikke hvorfor ikke "alle" har :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Om man ønsker en mindre populær rase, er det massevis å velge i, ikke sant? Men vi fortsetter jo gjerne å kjøpe disse populære rasene sjøl.. Og blir overrasket over at andre også liker den rasen?

Det er vel ikke helt det det handler om. Hvert fall ikke for min del. Jeg kjøpte meg schäfer fordi det er den rasen jeg ville ha. Ikke fordi den var populær. Det er flere raser, ganske mange faktisk, som ville gjort samme nytten som en schäfer ift. det jeg bruker min til. Noen raser ville nok til og med gjort hverdagen min noe lettere og i tillegg fungert like bra som schäferen til det jeg bruker den til. Det handler mer om at schäferen som rase har mange ting som tiltaler meg, kanskje spesielt utseende? Jeg synes ikke det er dumt å innrømme at man kjøper en rase basert på utseende, om man kan tilfredstille dens behov og vet hva man får i hendene, selv om det er flere andre raser som kunne gjort samme nytten, men som har et utseende jeg liker mindre enn schäferens.

Noen må jo kjøpe de hundene som IKKE blir solgt som tjenestehunder eller IPO-hunder. Grunnen til at vi ikke ser så mange bruksschäfere som rene aktive familiehunder(som ikke trenes opp mot noen form for konkurranse, med ambisjoner om å nå et stykke) er fordi de fleste oppdrettere av brukslinjene ikke selger hunder til slike valpekjøpere.

Jeg er veldig glad for at brukslinjene ikke er like populære som showvarianten, det kunne blitt katastrofalt.

Jeg skjønner faktisk til en viss grad hvorfor ikke alle ønsker seg Puli : :P

Men pelsen er mer lettstelt enn hos mange andre langhårsraser, selv om det blir litt for mye ansiktspels for min smak.

Det er det eneste negative med rasen - det og vokting.

Men igjen : det samme har man på langt mer populære raser.

Belger skjønner jeg ikke hvorfor ikke "alle" har :aww:

Jeg tror det kommer litt av rasens spesielle utseende heller enn egenskapene den besitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt det det handler om. Hvert fall ikke for min del. Jeg kjøpte meg schäfer fordi det er den rasen jeg ville ha. Ikke fordi den var populær. *klipp*

Og poenget mitt var at kanskje det er mange som har kjøpt seg schäfer fordi det er den rasen de ville ha, og ikke fordi den var populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammeldags at jeg oppriktig mener at man bør kjøpe hund etter funksjon. Blir en bruksschæfer for heftig bør man velge en annen rase. Den moderne avlen som ivrer etter å lage selskapsdyr som krever minimalt av store og krevende raser er ikke en god avl.

Pudler er fantastiske hunder, kunne godt hatt en selv hadde det ikke vært for pelsen. I tillegg har den nok fått stempel som en utstillingshund for litt sære mennesker, uten at jeg er helt enig i at det stemmer i alle tilfeller.

Skulle man ha satt de samme kravene som raseklubbene har hadde registrerte dyr i NKK falt dramatisk, og det er ikke bra. Flest mulig hunder i avl, og unngå uvettig bruk av hunder med 10-15-20 kull bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget mitt var at kanskje det er mange som har kjøpt seg schäfer fordi det er den rasen de ville ha, og ikke fordi den var populær.

Forskjellen er bare(tror jeg) at folk gjerne ikke helt vet hva det vil si å ha en schäfer. Det er ikke noe rakettforskning å få til en schäfer, det er ikke det jeg mener, men det er en del egenskaper og potensielle problemer(utagering/bjeffing f.eks) som er greit å være klar over før man får valpen i hus, slik at man kan ta tak i dette fra de er små og ikke få enda en av de "farlige" schäferne. Og det er jo DET jeg synes er dumt, alt og alle får seg schäfer uten å vite hva det innebærer å ha den rasen. Folk ønsker seg en selskapshund i schäferkropp og da må som regel det gå ut over noe annet. De avler ned drifter og egenskaper som gjør schäferen til en schäfer.

Hadde alle som kjøpte seg schäfer vært bevisst på hvor de kjøper valp fra, hva det vil si å ha en schäfer og faktisk ønske seg en hund som ER en brukshund, så hadde jeg hatt null problem med at den var på topp 10 listen av populære raser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempekjekt å møte andre med mine raser, når det er hunder som er harmoniske, "virker" til det de er lagd for og brukes aktivt. Jeg blir trist når jeg møter hunder som bare er et skall av hva rasen opprinnelig er ment som, med avlshunder med kjøpte brukstitler fra utlandet, helt uten bruksegenskaper. Oppdrettere som mener rasene først og fremst er en familiehund, og avler hunder deretter. Det ødelegger rasene å være populære, så hvorfor skal man glede seg over det?

Jeg har whippet også, og der er situasjonen noe helt annet, det ER en hund for hvermannsen. De er enkle og greie hunder, også for førstegangseiere. Det er også en rase som har økt enormt i antall de siste årene, men uten at det direkte går ut over rasens kvalitet, fordi de ikke må forandres for å passe inn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg alle tallene i hodet men den har jo ikke "eksplodert" de siste årene, de siste årene har det vært en jevn stigning, det er jo 10 år siden Amstaffen ble forbudt og Staffen eksploderte. Men sånn typ de 5? siste årene så har ikke tallene hoppet sånn fryktelig høyt for hvert år?

Jeg mente ikke de siste årene, men det er jo ikke snakk om så mange generasjoner siden. Ut i fra listen til Artemis så har det på 10 år gått fra 134 til 827. Det er ganske ekstremt, så det å se staffen på listen er en trist påminnelse for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke de siste årene, men det er jo ikke snakk om så mange generasjoner siden. Ut i fra listen til Artemis så har det på 10 år gått fra 134 til 827. Det er ganske ekstremt, så det å se staffen på listen er en trist påminnelse for min del.

Er det ekstremt med under 100 fler registrerte per år? Sånn gjennomsnitt. Synes det er flott at så mange har fått opp øynene for denne fine allsidige rasen jeg :) Den er jo brukandes til "alt", har hendig str og skal ha en god psyke som tåler en trøkk, passer like godt inn i en småbarnsfamilie som i et pensjonist hjem, så jeg skjønner godt at den er så populær jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

191 malamuter registert i år. Laveste tallet siden 2009.
Malamuten har som siberian fått endel oppmerksomhet etter ulver i ulike filmer og TV-serier, men det ser heldigvis ikke ut til at det påvirker registreringstallene noe særlig. Veit det er endel malamuteblandinger og u.reg malamuter som er i omløp, men sånn vil det vel alltid være. Nok av folk som bruker rasen og blander frem "ulver".. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ekstremt med under 100 fler registrerte per år? Sånn gjennomsnitt. Synes det er flott at så mange har fått opp øynene for denne fine allsidige rasen jeg :) Den er jo brukandes til "alt", har hendig str og skal ha en god psyke som tåler en trøkk, passer like godt inn i en småbarnsfamilie som i et pensjonist hjem, så jeg skjønner godt at den er så populær jeg :)

Jeg synes jo det er flott at slike potet-familiehunder er populære blandt hvermannsen. De trenger jo ikke endres på noe vis for å være en utmerket familiehund. Eneste negative følgene for slike raser, er at populæriteten gjør at useriøse oppdrettere kan slenge seg på for lettjente penger, men det skjer fort uansett...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooikeren sliter ikke med popularitet ser det ut som.. To siste årene er det bare registrert 12 stk (men det er en del fler mtp importer). Men det har ikke blitt registrert så få kooikere siden 1996, og da var det 10!

Men så er det veldig få oppdrettere i Norge og. Ikke det at jeg klager altså! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ekstremt med under 100 fler registrerte per år? Sånn gjennomsnitt. Synes det er flott at så mange har fått opp øynene for denne fine allsidige rasen jeg :) Den er jo brukandes til "alt", har hendig str og skal ha en god psyke som tåler en trøkk, passer like godt inn i en småbarnsfamilie som i et pensjonist hjem, så jeg skjønner godt at den er så populær jeg :)

Skjønner godt at folk ønsker seg staffer! Ønsker meg staff selv, men det blir forhåpentligvis i allefall 10 år til jeg skal få meg ny hund. :) Det jeg synes er negativt er ikke at folk liker rasen, men at etterspørselen stiger så kraftig at seriøse oppdrettere ikke har godt nok tilbud, og at det da blir mye useriøst.

For staffen synes jeg det er ekstra skummelt så lenge vi har den hundeloven vi har i dag. Jeg er kjemperedd for at denne rasen skal følge etter amstaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk ønsker seg staffer! Ønsker meg staff selv, men det blir forhåpentligvis i allefall 10 år til jeg skal få meg ny hund. :) Det jeg synes er negativt er ikke at folk liker rasen, men at etterspørselen stiger så kraftig at seriøse oppdrettere ikke har godt nok tilbud, og at det da blir mye useriøst.

For staffen synes jeg det er ekstra skummelt så lenge vi har den hundeloven vi har i dag. Jeg er kjemperedd for at denne rasen skal følge etter amstaffen.

Så du tror virkelig at Norges 3 mest kjøpte hunderase står i fare for å bli ulovlig? Akkurat det bekymrer meg minimalt :)

Men hvis det er at etterspørselen blir så stor at folk velger å avle useriøst så burde jo det gjelde hele topp 10 listen? Useriøse oppdrettere kommer man nok ikke unna uansett hvor populær/lite populær en rase er. Og kanskje man skal være glad til for at det er raser som tåler såpass mye av mennesker som er populære? Det hadde kanskje vært værre hvis det hadde vært raser som ikke tåler å bli håndtert feil som toppet listen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...