Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges mest populære hunderaser i 2014


Artemis
 Share

Recommended Posts

Kanskje ikke NSHK skulle bruke ressurser på messer hvor de promoterer rasen sin? Enig i at husky ikke burde vært på lista.

er ikke så sikker på at det påvirker salget så mye jeg? Men det viser frem rasen, DET gjør det (Pluss, det er vel fokus på å presentere rasen som brukshund der også). Ser ikke NSG på messene for å promotere BC men den topper lista likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg humrer litt i skjegget over at "alle" Staffeoppdrettere mener det her bare er trist og at rasen går til ******* osv, og hvem sin skyld er det da? Det er vel ikke oppdretterene sin feil? Men neeei,

mens jeg mener at ved å stille opp på messer, kan raseklubben informere om hvordan rasen er og hva den krever- og at dette faktisk IKKE er en rase for alle og enhver. På en messe som d4a, møter en ma

Jeg synes presentasjon på messer er veldig bra uansett jeg, rett og slett for å informere om rasen. Det handler jo ikke om å si at "rasen vår er best" men "dette krever det å faktisk ha denne rasen".

Jeg må bare spørre; gir mange staffeoppdrettere fullstendig f... i HD, eller bare ser det sånn ut? Er ikke HD et klinisk problem på staff siden det avles over en lav sko på affiserte hunder? Skjønner nesten ikke hvorfor de gidder å røntge, de avler jo likevel, ut i fra det jeg ser på dogweb. :/

Ja, de aller fleste gir **** i HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... husky hadde ikke trengt å være på den lista synes jeg...

Forsåvidt enig, men det sagt så er det jo en del individer på den lista som er født før 2014, 72 indiver er født før oktober 2013.

Det sagt så synes jeg det er en god del kull på rasen av litt ymse opphav, men det regner jeg med at skjer i alle raser nesten uansett antall årlige registreringer?

Rasen har i alle fall ikke "eksplodert" i antall registreringer slik enkelte andre raser har erfart. At registreringstallene nå er høyere enn før reglen om at alle valper i et kull måtte registreres samtidig og før de fyller 6 mnd er vel ikke så veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEG: Er veldig skeptisk til å promotere raser på denne måten. Og en Siberian husky vil med sitt spesielle "ulveaktige" utseende tiltrekke en del folk som nødvendigvis ikke bør ha rasen. Det har blitt sagt at oppdrettere har fått økt etterspørsel pga at klubben stiller opp på slike messer. Skeptisk til dette ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke NSHK skulle bruke ressurser på messer hvor de promoterer rasen sin? Enig i at husky ikke burde vært på lista.

MEG: Er veldig skeptisk til å promotere raser på denne måten. Og en Siberian husky vil med sitt spesielle "ulveaktige" utseende tiltrekke en del folk som nødvendigvis ikke bør ha rasen. Det har blitt sagt at oppdrettere har fått økt etterspørsel pga at klubben stiller opp på slike messer. Skeptisk til dette ja...

Jeg synes presentasjon på messer er veldig bra uansett jeg, rett og slett for å informere om rasen. Det handler jo ikke om å si at "rasen vår er best" men "dette krever det å faktisk ha denne rasen". Hvis man gjør det riktig, da.

Ellers, når det gjelder bc så er det jo stor forskjell på bc også da. Og sannsynligvis stor forskjell på bc-er som er bevisst avlet fram for arbeid og bc-er som er litt halvtilfeldig avlet som familiehunder.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEG: Er veldig skeptisk til å promotere raser på denne måten. Og en Siberian husky vil med sitt spesielle "ulveaktige" utseende tiltrekke en del folk som nødvendigvis ikke bør ha rasen. Det har blitt sagt at oppdrettere har fått økt etterspørsel pga at klubben stiller opp på slike messer. Skeptisk til dette ja...

mens jeg mener at ved å stille opp på messer, kan raseklubben informere om hvordan rasen er og hva den krever- og at dette faktisk IKKE er en rase for alle og enhver. På en messe som d4a, møter en mange som er nysgjerrige på rasen- de får info fra folk som HAR rasen. I tilegg får en promotert rasen som brukshund. Positivt. I 2014 vant klubben pris for beste rasepresentasjon vet jeg. Og året før for beste raseparade. Da hadde de med hundespann i paraden. Så, jeg er ikke enig med deg. Hadde saken vært at rasen presenteres som "hunden for alle og en hver", så hadde jeg vært skeptisk ja. Men det er jo ikke tilfelle :)

Det er mye fokus på ulveaktige hunder i ganske mange "kule" tv-serier (twilight, game of thrones) om dagen- i England rapporteres det om økt salg og etterspørsel etter SH og andre "ulvelike" hunder med dertil økende antall på omplasseringssentre. Jeg tror derfor det faktisk er positivt at en raseklubb står på messer og kan fortelle folk litt om rasen. Og kanskje få en del til å velge noe annet- for jovisst er det en flott rase, men absolutt ikke noe for alle.

Og så har du friluftslivfokus på tv da- Lars Monsen, finnmarksløpet på NRK og full trøkk på "friluftsliv er kult" og "polarhund er kult". Det øker interessen for polarhunder. Også SH. På godt og vondt. Det positive er at en nå får mange hyggelige tilbakemeldinger når en kjører spann eller går med huskyen(e) på tur. Bare ti år tilbake var stemningen litt annen.

Det HAR dessuten blitt flere aktive, ganske store (>10 hunder) kjørekenneler de siste 8-10 åra også- med flere hunder og gjerne flere kull i året (faktisk ganske mange bare de siste fem-seks år). Dessverre er det også mange kull med variabel bakgrunn...

Og- det har i de siste åra også kommet flere hunder av "showlinjer" til landet, og det har etablert seg flere oppdrettere av denne typen SH (jada, jeg tillater meg å snakke om ulike typer :) )enn det var tidligere- det bidrar også til økt antall hunder.

...litt OT om SH, sorry folkens :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med Meg her. Det er positivt å få frem at disse hundene, som MANGE synes er vakre, ikke er for absolutt alle. Har ikke peil på hvor mange jeg har sagt nei, du bør nok finne en annen rase for SH er ikke en sofahund/går rundt kvartalet hund/ypperlig med kaniner, sau og høns hund/gårdshund osv osv Det er ganske mange. Noen har henvendt seg med tanke på valp, andre på utstillinger eller når jeg går en tur med dyra.

Dessuten er jeg usikker på hvor stor reell økning det er av antall individer i rasen. i 2008 ble 195 registrert, 2009: 269, 2010; 365, 2011-2014; 318, 339, 345, 342 Så rasen har ligget stabilt på underkant av 350 i 4 år.

Det som utgjorde "hoppet" i registreringstall var nok mye grunnet at man nå måtte registrere alle valpene i et kull, samtidig, og før fylte 3 mnd. En del kenler valgte jo å ikke registrere alle valpene før denne regelen kom.


Vel, nok om SH for denne gang.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne lista inkluderer jo ikke blandingshunder, uregga BC og miniatyrhunder (som det er i heng og fleng av) eller AH. Hvor riktig den blir til syvende og sist er ikke godt å vite, med tanke på antall solgte hunder, og ikke registrerte rasehunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den totale lista stemmer finnes det bare 22 pulier i landet? Det hørtes lite ut :(

Det er fødte hunder i Norge 2014, og skal heller ikke inneholde importer.

Hvis det er født 22 pulier i Norge 2014 så har dere høyere tall enn det er på AK ;) Vi hadde 13 stk nyregistrerte i Norge i fjor (2 kull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fødte hunder i Norge 2014, og skal heller ikke inneholde importer.

Hvis det er født 22 pulier i Norge 2014 så har dere høyere tall enn det er på AK ;) Vi hadde 13 stk nyregistrerte i Norge i fjor (2 kull).

Da kikker jeg på feil liste.

Det er 3 norskfødte i fjor og det er faktisk mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne lista inkluderer jo ikke blandingshunder, uregga BC og miniatyrhunder (som det er i heng og fleng av) eller AH. Hvor riktig den blir til syvende og sist er ikke godt å vite, med tanke på antall solgte hunder, og ikke registrerte rasehunder :)

Nei, såklart den ikke inneholder blandinger når det er de mest populære hunderasene som er presentert. Den er helt riktig i forhold til rasene, som er det den skal presentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de såvidt var oppe i fjor eller forfjor, men de kan godt være av :P

Litt overraskende egentlig, da det på meg virker som at rasen har blitt veldig populær de siste årene, det er en av de rasene jeg synes jeg ser oftest faktisk.

Dalmatiner er som vanlig ikke med på listen, det er fint! :) (men rart det og, hvordan kan ikke verdens mest fantastiske hunderase være en av de mest populære? :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overraskende egentlig, da det på meg virker som at rasen har blitt veldig populær de siste årene, det er en av de rasene jeg synes jeg ser oftest faktisk.

Jeg ser nesten aldri finsk lapphund (kan ha en sammenheng med at mesteparten av tiden min tilbringes i England :P ), men her på sonen så ser man jo at den har økende popularitet. Det er flere medlemmer som har rasen, og den nevnes relativt ofte i rasevalgsammenheng. Den ligger forøvrig på 30. plass på listen med 258 nyregistreringer i fjor. Så langt unna topp 25 er den ikke. Året før var det 255 nyregistreringer av samme rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skjønner ikke hvorfor det skal være negativt at en rase er på mest poppis lista jeg. Det betyr bare at raseklubben må stille langt strengere krav til oppdrettere om hva de lager det. Hadde Norsk schäferhund klub vært en klubb for de som ønsket brukshunder så hadde ikke rasen ligget så høyt oppe. Det er jo dere med showhunder som akker over at rasen er poppis, men det er jo deres oppdrettere som lager schäferhunder "for enhver"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det skal være negativt at en rase er på mest poppis lista jeg. Det betyr bare at raseklubben må stille langt strengere krav til oppdrettere om hva de lager det. Hadde Norsk schäferhund klub vært en klubb for de som ønsket brukshunder så hadde ikke rasen ligget så høyt oppe. Det er jo dere med showhunder som akker over at rasen er poppis, men det er jo deres oppdrettere som lager schäferhunder "for enhver"?!

Hjelper jo ikke at raseklubben stiller krav når NKK registrerer alt uansett vel?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er et problem med populære raser, så lenge de har en gjevn stigning eller holder seg sånn høvelig på samme nivå. Det er de popularitetseksplosjonene som er så skumle. Derfor blir jeg litt trist av å se f.eks. staffen så høyt opp, fordi jeg vet alt det negative dette har ført til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hjelper jo ikke at raseklubben stiller krav når NKK registrerer alt uansett vel?

Det er fortsatt raseklubben som stiller kravene for registrering, ikke NKK. Med unntak av registrering av GP for BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er et problem med populære raser, så lenge de har en gjevn stigning eller holder seg sånn høvelig på samme nivå. Det er de popularitetseksplosjonene som er så skumle. Derfor blir jeg litt trist av å se f.eks. staffen så høyt opp, fordi jeg vet alt det negative dette har ført til.

Nå har ikke jeg alle tallene i hodet men den har jo ikke "eksplodert" de siste årene, de siste årene har det vært en jevn stigning, det er jo 10 år siden Amstaffen ble forbudt og Staffen eksploderte. Men sånn typ de 5? siste årene så har ikke tallene hoppet sånn fryktelig høyt for hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg alle tallene i hodet men den har jo ikke "eksplodert" de siste årene, de siste årene har det vært en jevn stigning, det er jo 10 år siden Amstaffen ble forbudt og Staffen eksploderte. Men sånn typ de 5? siste årene så har ikke tallene hoppet sånn fryktelig høyt for hvert år?

Siste 15 år:

2000: 27

2001: 49

2002: 27

2003: 59

2004: 104

2005: 134

2006: 168

2007: 242

2008: 290

2009: 452

2010: 520

2011: 633

2012: 724

2013: 883

2014: 827

Så det var faktisk flere nyregistreringer i 2013 enn i 2014.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner er som vanlig ikke med på listen, det er fint! :) (men rart det og, hvordan kan ikke verdens mest fantastiske hunderase være en av de mest populære? :P )

Ene og alene på grunn av røytingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...