Gå til innhold
Hundesonen.no

Første kursdag - Øredøvende opplevelse!


Trixie
 Share

Recommended Posts

Du har åpenbart ikke lest hva jeg har skrevet - det var ikke gjort på EN kurskveld med min hund heller.

Om TS skal ha utbytte av kurset, må tispa ut av hallen de trener i, for det er bare da hun fikk kontakt med hunden sin. Ref førsteinnlegget. Hvor står det hen at tispeeier ikke tok hensyn og "forpesta" hele kursområdet med løpetidslukt?

Da kan jo instruktøren legge det opp slik at tispa og den hannhunden har hver sin tur inne? antar dem begge trenger en pause fordiom :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har vi vært på kurskveld nr 2. Tenkte dere alle lurte på hvordan det gikk (eller kanskje ikke:)) Først og fremst var ikke løpetispa der, faktisk var vi bare tre hunder. Men vi hadde instruktør. Ve

Nei, ikke for meg. Å trene på å fokusere på tross av løpetid er noe jeg gjerne bruker klubbtreningene til, men helst ikke kurs. På kurs vil jeg gjerne lære noe nyttig og få hjelp til det jeg faktisk v

Jeg synes det spørs på kurset. Har jeg meldt meg på et once in a lifetime helgekurs til 3000,- så er det sannsynligvis ikke for å trene på å trene nær løpetispelukt. Er det derimot et hverdagslydighet

Nå er det riktignok noen år siden siste kurs, men når ble det vanlig å opplyse om løpeturnusen til kursarrangører? Og hvor nøyaktig kan det forutsis 6 måneder i forveien? Jeg har ikke hatt hannhunder som ikke klarer å jobbe, men med enkelte har det tatt ekstremt lang tid. Og jeg er ekstremt glad for at jeg trener i et miljø som tenker som meg, det er kanskje derfra mine tanker har blitt født, men likevel. Når man trener til jakt så går hundene løse og det er snakk om vesentlig bruk av avstandskommandering, har man et realt troll på halvannet år så er det rett og slett ødeleggende for hele gruppen som helhet om løpske tisper deltar, og det er som regel 50/50 kjønnsfordeling, kanskje med en overvekt av hannhunder.
Bare for å gjøre meg klar så snakker jeg utifra TS sitt scenario, innendørs kurs. Og jeg mener tilrettelegging er cluet, eks oppbevaring i bil når det ikke er ens egen tur, og da en og en trening. Men har man behov får man delta på løpetispefrie kurs. Det sagt, mener du at løpetispeeier skal melde seg av kurset om løpetiden plutselig kommer en måned før forventet og dermed kræsjer med kurs? Eller er det mer fair at eier av hannhund som ikke takler løpetispe melder avbud? Min mening er ihvertfall at om det ikke kan tilrettelegges tilfredstillende for hannhunden, så er det fair at denne melder avbud. Jaktkurs/trening følger jeg blir helt annerledes da det faktisk innebærer endel løping løs sammen, ihvertfall gruppe 7 arbeid som jeg har kjennskap til, i tillegg til at resten av dagen går med til å gå samlet sammen. Da er det lite mulighet for tilrettelegging. Det er også slik at der er ikke løpetisper tillatt på prøve i motsetning til LP Elite og agility (vet ikke hva reglene er på rally). Er også veldig enig i @@Margrete sin kommentar om at det handler om å ta hensyn til hverandre og dette syntes jeg man kan gjøre via tilrettelegging. EDIT: Dette er dog bare min mening, og jeg har alltid trent i miljø der løpetisper er tillatt så det former nok min mening. Og vi har jo alle lov til å mene vårt.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SiriEveline

Personlig ville jeg aldri deltatt med en tispe i løpetid nei, men det er altså med de forutsetningene jeg har. Nå er ikke jeg aktiv i dag i konkurranser eller hundesporter, jeg bruker bare den ene hunden på jakt selv. De færreste er så viktige at dette har noe å si.

Men den gjengse oppfatningen blant oss (min treningsgruppe), og på de kursene jeg har vært på så har det vært at løpetisper holdes hjemme. Som nevnt tidligere så er det svært kort tidsrom det er snakk om, og man kan eventuelt trene separat i god avstand til resten. Hva angår utendørs/innendørs vil jeg faktisk påstå at det oppleves som mer vanskelig innendørs hvor lukt setter seg mye lettere og ikke minst fanges. Ute kan man i det minste holde en svært god avstand og likevel se hva resten av gruppen gjør.

Som hannhundeier og eier av store hunder tar jeg svært mye hensyn i det daglige, og dette synes jeg er like selvfølgelig som at man ikke slipper en høyløpsk tispe løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår ikke hvorfor tispeeiere skal ta hensyn til hormontroll.

Det skjønner jeg ingenting av..

Tisper har løptetid. Punktum.

Det er ikke noe man kan trene vekk e.l.

Jeg har stort sett bare hatt hannhunder forøvrig. Å ikke bli opphengt i løpetid er noe jeg har jobbet med de med i hverdagen og vi har aldri hatt problemer med hormon-tull..

Mulig jeg har hatt flaks med individene også, men jeg har sett litt mange hannhundeiere la bikkja ruse seg på tispeflekker på tur og samtidig bli overrasket over at bikkja blir hormontroll. Eller enda bedre - unnskylde bikkja.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også stor forskjell på gruppetrening og en og en trening. Det er sistnevnte jeg har drevet med i forbindelse med kurs normalt sett, og da føler jeg tilrettelegging er en smal sak. Man kan som sagt oppbevare i bil/bur og ta løpetispe tilslutt osv.

Kurs med hele gruppen ute samtidig skal jeg ikke uttale meg om da jeg normalt ikke deltar på slikt, unntaket er som sagt jakttrening/kurs (type gruppe 7) men det nevnte jeg at jeg ser på som noe helt annet enn vanlig kurs som f.eks lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så himla vanskelig å ta hensyn til hverandre? For det er jo helt tydelig gjennom hele denne tråden at er fordømt vanskelig. Meg meg meg meg, enten skal hannhunden bare takle det, fører jobbe med det, til tross for at man er på hverdagslydighetskurs, eller så får tispe holde seg hjemme. NEI! Ingen trenger å gjøre så himla mye mer ut av ting enn å ta hensyn på lik linje som vi ville gjort med en j*vel som spiser andre hunder!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har problem med løpetispe? Eier av tispeb eller eier av hannhunden som reagerer?

Synes det er bakvendt å si at løpetispe er de som skal holde seg hjemme? Har man en hannhund som går koko, må man enten holde hannhunden hjemme, eller kastrere.

Hvem sitt problem er det når monsene går å pisser rundt husene? Jo det er mons-eier som da må ta affære å enten holde katten inne eller kastrere.

Hvem sitt problem er det når hingsten oppfører seg idiot når det er hopper på kurs eller på en konkurranse? Jo hingsteeier, som da må vurdere om det er forsvarlig å ha hingsten til stede.

Men på hund, der er det eier av løpetispen som må fjerne seg? Nei vettu'va :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har problem med løpetispe? Eier av tispeb eller eier av hannhunden som reagerer?

Synes det er bakvendt å si at løpetispe er de som skal holde seg hjemme? Har man en hannhund som går koko, må man enten holde hannhunden hjemme, eller kastrere.

Hvem sitt problem er det når monsene går å pisser rundt husene? Jo det er mons-eier som da må ta affære å enten holde katten inne eller kastrere.

Hvem sitt problem er det når hingsten oppfører seg idiot når det er hopper på kurs eller på en konkurranse? Jo hingsteeier, som da må vurdere om det er forsvarlig å ha hingsten til stede.

Men på hund, der er det eier av løpetispen som må fjerne seg? Nei vettu'va :D

Du får ha meg unnskyldt, men jeg kommer aldri til å kutte ballene av mine firbente venner bare fordi hormonene raser litt frem til hundene er voksne. Kastrering på slike grunnlag er rett og slett forkastelig, men det er en annen diskusjon.

I mitt treningsmiljø er det iallefall normalt å holde tispen hjemme 1-2 uker når det står på som verst. Nå har vi ingen yngre hanner med, og da kan løpetispene trene litt i utkanten, men med vesentlig kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så himla vanskelig å ta hensyn til hverandre? For det er jo helt tydelig gjennom hele denne tråden at er fordømt vanskelig. Meg meg meg meg, enten skal hannhunden bare takle det, fører jobbe med det, til tross for at man er på hverdagslydighetskurs, eller så får tispe holde seg hjemme. NEI! Ingen trenger å gjøre så himla mye mer ut av ting enn å ta hensyn på lik linje som vi ville gjort med en j*vel som spiser andre hunder!

Hvordan utviser man dette hensynet i praksis?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så himla vanskelig å ta hensyn til hverandre? For det er jo helt tydelig gjennom hele denne tråden at er fordømt vanskelig. Meg meg meg meg, enten skal hannhunden bare takle det, fører jobbe med det, til tross for at man er på hverdagslydighetskurs, eller så får tispe holde seg hjemme. NEI! Ingen trenger å gjøre så himla mye mer ut av ting enn å ta hensyn på lik linje som vi ville gjort med en j*vel som spiser andre hunder!

Signerer denne!!

Samt at man må slutte å ty så lett til kastrering... Hormonene herjer i perioder, spesielt på en unghund. null nix grunn til kastrering!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Signerer denne!

Samt at man må slutte å ty så lett til kastrering... Hormonene herjer i perioder, spesielt på en unghund. null nix grunn til kastrering!

Men hvis folk hadde kastrert tispene sine så hadde hele TS ( og alle andre kursdeltakere med hannhunder) sitt problem vært løst :-P

Sorry, jeg klarte ikke la være. Skal slutte å flåse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er sterke meninger om dette temaet. Var ikke meningen at det skulle utvikle seg til en krig mellom hannhund-og tispeeiere:)

Når jeg har fått gårsdagens opplevelse litt på avstand, så kan jeg jo fokusere på det positive:

Han fikk vettet tilbake så fort han ikke så tispa lenger, altså var det ikke snakk om at tispelukt generelt i hallen vippet ham av pinnen.

Han markerte ikke i hallen:)

Han viste ingen tegn til stress resten av kvelden ( har jo hørt om hanner som ikke lander).

Angående veiledning fra instruktør: pga sykdom kom ikke den som egentlig skulle ha oss. Vi hadde dermed ikke noe skikkelig opplegg. Får en ekstra kursdag senere.

Jeg mener absolutt ikke at hverken løpetisper eller hormontroll skal utestenges fra trening. Men hensyn kan vi vel alle ta?

Så neste kursdag tenker jeg å tilby tispetruser til alle løpetispene ( er sikkert 3 som løper neste uke tenker jeg). Ørepropper til alle andre kursdeltakere. En slik spray som fjerner lukt på tispa ( finnes det, eller har jeg drømt?). En god varm bil til kreket om han skaper seg for mye. Jeg skal i hvert fall være forberedt mentalt på at han kan være slik igjen.

Og til de som mener hannen ikke merker noe hvis de ikke sier til eier at tispa løper - tror ganske sikkert det ikke gjelder alle hanner. Her var det spontan reaksjon idet vi kom inn.

TS

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha meg unnskyldt, men jeg kommer aldri til å kutte ballene av mine firbente venner bare fordi hormonene raser litt frem til hundene er voksne. Kastrering på slike grunnlag er rett og slett forkastelig, men det er en annen diskusjon.

I mitt treningsmiljø er det iallefall normalt å holde tispen hjemme 1-2 uker når det står på som verst. Nå har vi ingen yngre hanner med, og da kan løpetispene trene litt i utkanten, men med vesentlig kontroll.

Du nevnte noe i sted om hva som var vanlig prosedyre i England. Der er det vel også vanlig prosedyre å kastrere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte noe i sted om hva som var vanlig prosedyre i England. Der er det vel også vanlig prosedyre å kastrere.

Jeg kjenner bare til prosedyrer ved retrieverjakt og enkelte andre gundogs. Og hannhundene kastreres ikke der nei, men det er godt mulig man gjør det med alle som "bare" er kjæledyr. Snakker man om løpske tisper og hvordan det påvirker hanner og grupper generelt så mener man selvfølgelig også intakte hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det spørs på kurset. Har jeg meldt meg på et once in a lifetime helgekurs til 3000,- så er det sannsynligvis ikke for å trene på å trene nær løpetispelukt. Er det derimot et hverdagslydighetskurs eller litt mer basis-kunnskapkurs så er det lettere å gjøre bruk av muligheten til å lære å takle vanskelige forstyrrelser...

Hvis det var jeg som hadde en løpetispe så ville jeg nok tatt litt hensyn til hannhundene på kurset.

I fjor var jeg på et once in a lifetime helgekurs til kr noenogtusen. Med løpetispe - for jeg visste ikke at hun kom til å løpe akkurat den uka da jeg meldte meg på og betalte for kurset. Og jeg var ikke interessert i å verken tape penger eller gå glipp av kurset.

Det var forøvrig en hannhund - rimelig hormonfrosk i hodet - også på samme kurs. Å kunne gjennomføre til beste for alle parter var ikke noe problem; vi tok ut bare en hund om gangen. Hannhunden først. Og jeg trente med min løpetispe på annen bane enn resten av kursdeltakerne - instruktøren bare flytta 100 meter på seg når jeg skulle trene med min.

Hannhunden merka nok løpetidslukta, og ble en smule distrahert. Men eier fikk kjempegod hjelp av kursholder til å få hannhundens oppmerksomhet til tross for dette, og de fikk like mye utav kurset som meg.

Så jeg ser ikke problemet om instruktør har evnen til å instruere uansett forstyrrelser, og alle parter tar LITT hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var jeg på et once in a lifetime helgekurs til kr noenogtusen. Med løpetispe - for jeg visste ikke at hun kom til å løpe akkurat den uka da jeg meldte meg på og betalte for kurset. Og jeg var ikke interessert i å verken tape penger eller gå glipp av kurset.

Det var forøvrig en hannhund - rimelig hormonfrosk i hodet - også på samme kurs. Å kunne gjennomføre til beste for alle parter var ikke noe problem; vi tok ut bare en hund om gangen. Hannhunden først. Og jeg trente med min løpetispe på annen bane enn resten av kursdeltakerne - instruktøren bare flytta 100 meter på seg når jeg skulle trene med min.

Hannhunden merka nok løpetidslukta, og ble en smule distrahert. Men eier fikk kjempegod hjelp av kursholder til å få hannhundens oppmerksomhet til tross for dette, og de fikk like mye utav kurset som meg.

Så jeg ser ikke problemet om instruktør har evnen til å instruere uansett forstyrrelser, og alle parter tar LITT hensyn.

Ja, ikke skjønner jeg hvorfor det er så big deal å lage en 4 sider lang diskusjon om :icon_confused: Var på ett sommerkurs i fjor hvor dette også ble gjort. Vi glemte oss første dagen og hun fikk leke der vi alle var. Når det da kom fra en annen tispeeier om at det kanskje ikke var så rettferdig for hormonfrosken, så ble de flyttet litt lenger unna og gikk til slutt i hver økt uten noe ekstra fuss og mas om at dette må han takle. Alle har betalt for å få utbytte av kurset, inkludert kåt hannhund og løpetispa.

@Trixie Så bra at det kun var synet av den deilige dama som gjorde sitt. Håper dere får litt mer utbytte av timen neste gang :) Slik skal det ikke være på kurs, uansett om han skal lære seg å håndtere deilige damer eller ei! Vet ikke hvor erfaren du er, men om dette er din første hund og han i tillegg er på jordet når det kommer til damer, er det jammen ikke lett å bare stå der å prøve å time pølsedytting. En blir frustrert og lei seg og oppgitt, føler at man bare skaper trøbbel og mas for alle de andre. Så her trenger du en flink instruktør som tar seg tiden til å hjelpe deg å løse dette. For som flere sier, det er en gylden anledning til å lære å håndtere dette, men ikke uten hjelp og det bør tilrettelegges noe så du kanskje for NOE utbytte av timene. I hvert fall om det kommer tre med potensiell løpetid neste uke :P Stakkars lille gutt!

Og by the way, her blir det bråk og krangel nesten uansett tema, det skal sikkert være en diskusjon, men oppfattes lett som en krangel ;) Du skrev jo aldri at noen skulle ekskluderes, det var det andre som la inn i diskusjonen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er sterke meninger om dette temaet. Var ikke meningen at det skulle utvikle seg til en krig mellom hannhund-og tispeeiere:)

:lol: Men det er litt krig mellom tispe- og hannhund-eiere ;)

Det jeg syns er litt "morsomt" med diskusjoner som dette, er jo at hannhundeiere stort sett påstår de kjøper hanner for å bl.a slippe løpetid. Det gjør de jo ikke, selv om det ikke er deres hund som har løpetid :P

Når jeg har fått gårsdagens opplevelse litt på avstand, så kan jeg jo fokusere på det positive:

Han fikk vettet tilbake så fort han ikke så tispa lenger, altså var det ikke snakk om at tispelukt generelt i hallen vippet ham av pinnen.

Han markerte ikke i hallen:)

Han viste ingen tegn til stress resten av kvelden ( har jo hørt om hanner som ikke lander).

Angående veiledning fra instruktør: pga sykdom kom ikke den som egentlig skulle ha oss. Vi hadde dermed ikke noe skikkelig opplegg. Får en ekstra kursdag senere.

Jeg mener absolutt ikke at hverken løpetisper eller hormontroll skal utestenges fra trening. Men hensyn kan vi vel alle ta?

Det er et godt utgangspunkt å jobbe med da, om det er synet av tispa som trigger ham og ikke lukta. Vi ser positivt på det - han kunne ha vært mye verre :ahappy:

- Og jeg tror de fleste av oss mener at man skal ta hensyn, men som jeg påpekte i et tidligere innlegg, så er ikke å nekte løpetisper (som det har blitt foreslått, jeg kan sitere om det er ønskelig :aww: ) kurs og trening "å ta hensyn" :)

Og til de som mener hannen ikke merker noe hvis de ikke sier til eier at tispa løper - tror ganske sikkert det ikke gjelder alle hanner. Her var det spontan reaksjon idet vi kom inn.

Selvsagt vil en hannhund merke om ei tispe løper. Noen hannhunder vil være problematiske uavhengig av eieren også, men stort sett så eskalerer problemet med hormoner med eiers holdning til det. Om eier syns pubertet, løpetid og lignende er vanskelig, så blir det jo veldig vanskelig, uavhengig av hva bikkja gjør, om det gir noen mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hannhundeier, med hund som kan finne på å melde seg ut ved løpelukt, ville jeg aldri foreslått at de skal holde seg unna. Det synes jeg er direkte egoistisk og ufint. :P Da lar jeg bare være å gå helt oppi, eller jobber som bare f nettopp for at han SKAL kunne fikse det. Akkurat som han måtte lære seg å jobbe rundt hannhunder. Det ER jo faktisk mitt problem, og det hjelper meg ingen ting å trene på det alene. :P Jeg ville antagelig ikke meldt på kurs i værste hormonperioden om jeg hadde hatt noe i mot "belønn når han er stille". Da kanskje heller som observatør om det var et veldig interresant kurs akkurat da.

Og til @Trixie Superpluss at det er ved syn og ikke utelukket lukt tenker jeg. Bli enige om å holde litt avstand, og jobb på - dere må jo gjennom dette uansett. Lykke til videre :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hannhundeier, med hund som kan finne på å melde seg ut ved løpelukt, ville jeg aldri foreslått at de skal holde seg unna. Det synes jeg er direkte egoistisk og ufint. :P Da lar jeg bare være å gå helt oppi, eller jobber som bare f nettopp for at han SKAL kunne fikse det. Akkurat som han måtte lære seg å jobbe rundt hannhunder. Det ER jo faktisk mitt problem, og det hjelper meg ingen ting å trene på det alene. :P Jeg ville antagelig ikke meldt på kurs i værste hormonperioden om jeg hadde hatt noe i mot "belønn når han er stille". Da kanskje heller som observatør om det var et veldig interresant kurs akkurat da.

Og til @Trixie Superpluss at det er ved syn og ikke utelukket lukt tenker jeg. Bli enige om å holde litt avstand, og jobb på - dere må jo gjennom dette uansett. Lykke til videre :D

Her summerte du veldig fint hva jeg prøvde å få frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at man fjerner løpetisper fysisk fra områder eller nekter dem adgang, det hadde bare vært hårreisende. Dette handler om at både tispeeiere og eiere av unge hannhunder tar litt forbehold og tenker at man som gruppe får mest og best læring av en harmonisk samling hunder. Jeg ser ikke hvorfor man skal melde på til et kurs eller lignende når man VET at løpetiden kommer, det kaller jeg å ta forbehold, jeg snakker ikke om å nekte adgang og tape penger.

Hos oss er det en uskreven regel at man ikke kommer med løpetisper på jakt eller forberedelser til jakt, men dette gjelder altså maks 1 uke, hos de færreste tispene 2 uker. En ung hanne kan ha god trening av å bare være observatør, og løpetisper kan fint delta så fremt det ikke er snakk om stådager samt at resten av gruppen har nådd en voksen alder.

Jeg forventer ikke saklige diskusjoner her inne, og denne tråden er beviselig intet unntak, men vi får alle tåle at det eksisterer forskjellige oppfatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var meg du siktet til nå @Bølla så svarte jeg på et generelt grunnlag. For det er faktisk endel som mener at de burde holde seg hjemme fra både trening, kurs og til og med tur virker det som. :P Ja selvsagt skal man ta hensyn til hverandre og tilrettelegge der det er mulig, men de som har tisper, trenger jo kanskje også å trene på å jobbe under løpetid. Det viktigste er jo tross alt hva en selv lærer og tar med seg videre fra et kurs. Hunden er ikke utlært i løpet av et kurs uansett, og har man så store problemer med hormoner og løpetid, så hjelper det jo ikke om hunden kan hele programmet om den melder seg ut på konk om det lukter løp der - ergo slipper man ikke unna å jobbe med det.

Og ja, det er dritkjipt. Vi skulle gå kl2 for første gang på D4All og hele familien min satt og så på, og Grim meldte seg HELT ut fordi det var en flekk i ringen. Kunne ikke gå normalt i området, som selvsagt var utgangspunktet for de fleste øvelsene, kunne ikke gå fvf og var helt borte. Jeg tok til og med tak i halsbåndet hans og dro han med videre for at han ikke skulle få stå å ruse seg og fikk kjeft av dommer for det. :P Endte med at jeg brøyt, og jeg var så forbanna at jeg ikke fiksa å hverken se på min egen hund eller snakke med familien før jeg hadde avreagert. :lol: Jeg kan le av det nå, men det var skikkelig lite kult. Poenget mitt er, man slipper ikke unna, og dette må man trene mye på om man har en hund som reagerer. Nei jeg synes kanskje ikke det var så kjekt av tispreier å la sin markere i utkanten av ringen (det var en stoor synlig flekk), men shit happends, og det var en hard lekse om at man må være forberedt på alt og at vi ikke hadde trent nok på det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hannhundeier, med hund som kan finne på å melde seg ut ved løpelukt, ville jeg aldri foreslått at de skal holde seg unna. Det synes jeg er direkte egoistisk og ufint. :P Da lar jeg bare være å gå helt oppi, eller jobber som bare f nettopp for at han SKAL kunne fikse det. Akkurat som han måtte lære seg å jobbe rundt hannhunder. Det ER jo faktisk mitt problem, og det hjelper meg ingen ting å trene på det alene. :PJeg ville antagelig ikke meldt på kurs i værste hormonperioden om jeg hadde hatt noe i mot "belønn når han er stille". Da kanskje heller som observatør om det var et veldig interresant kurs akkurat da.

Og til @Trixie Superpluss at det er ved syn og ikke utelukket lukt tenker jeg. Bli enige om å holde litt avstand, og jobb på - dere må jo gjennom dette uansett. Lykke til videre :D

Har jeg misforstått hele poenget; var poenget at noen synes det er feil å belønne hunden når den er stille, eller var kritikken mot instruktøren (som blir litt urettferdig etter min mening) at det var det eneste eller "beste" rådet (som vi vet om) TS fikk for å takle hunden som var bare opptatt av løpetispen?

Jeg tolket det som at å vente på at han skulle være stille var som å vente på et mirakel, eller noe sånt, og det kan jeg jo skjønne.

Nå som vi har fått et litt mer fullstendig bilde av situasjonen så viser det seg at hannhunden kan jobbe så lenge han ikke se løpetispen, og da burde det være en enkel sak å tilrettelegge neste kurskveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...