Gå til innhold
Hundesonen.no

Første kursdag - Øredøvende opplevelse!


Trixie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har vi vært på kurskveld nr 2. Tenkte dere alle lurte på hvordan det gikk (eller kanskje ikke:)) Først og fremst var ikke løpetispa der, faktisk var vi bare tre hunder. Men vi hadde instruktør. Ve

Nei, ikke for meg. Å trene på å fokusere på tross av løpetid er noe jeg gjerne bruker klubbtreningene til, men helst ikke kurs. På kurs vil jeg gjerne lære noe nyttig og få hjelp til det jeg faktisk v

Jeg synes det spørs på kurset. Har jeg meldt meg på et once in a lifetime helgekurs til 3000,- så er det sannsynligvis ikke for å trene på å trene nær løpetispelukt. Er det derimot et hverdagslydighet

Å trene på å måtte fokusere og jobbe til tross for forstyrrelser, er vel å få utbytte av kurset?

Men da må hun jo få hjelp til det av instruktøren? Og det har hun jo ikke fått, i stedet har bikkja stått og hylt i en time. Er det god læring for hund og eier?

Dersom instruktøren ikke klarer å hjelpe hundeeier med hormontrollet sitt, så må hun jo bare gi hundeeier pengene tilbake og si "beklager, jeg kan ikke hjelpe deg med dette, men jeg kan anbefale "instrutør Hansen"." Å ta betalt for å si "belønn når han er stille", når hunden ikke engang vil ta imot godbiter, er ikke akkurat spesielt konstruktivt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må hun jo få hjelp til det av instruktøren? Og det har hun jo ikke fått, i stedet har bikkja stått og hylt i en time. Er det god læring for hund og eier?

Dersom instruktøren ikke klarer å hjelpe hundeeier med hormontrollet sitt, så må hun jo bare gi hundeeier pengene tilbake og si "beklager, jeg kan ikke hjelpe deg med dette, men jeg kan anbefale "instrutør Hansen"." Å ta betalt for å si "belønn når han er stille", når hunden ikke engang vil ta imot godbiter, er ikke akkurat spesielt konstruktivt.

Hva for slags råd ville du gitt om du var instruktøren da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for slags råd ville du gitt om du var instruktøren da?

For det første er jeg ikke instruktør, for det andre har jeg ikke sett situasjonen, ergo er det svært vanskelig for meg å gi noen spesifikke råd.

Å ikke kunne hjelpe noen er en helt fair sak det, men da bør man også innse sine begrensninger, og si "vet du hva, jeg vet faktisk ikke hva du skal gjøre nå". Å betale for et kurs der man ikke får hjelp til å trene sin hund, løpetisper eller ikke, er jo fullstendig bortkastet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil ikke ha tisper pga løpetid og synes hanner er mye bedre, men viss tispen har løpetid så kan ikke tispen være med på kurs (som tispeeier sikkert har betalt like mye for som hannhundeier) fordi hannhunder kan ha problemer med det.. Logisk.. Selvsagt kan man ta hensyn og ha ut en og en, tispen til slutt osv, men ellers så tar ikke jeg som tispeeier på meg det problemet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er jeg ikke instruktør, for det andre har jeg ikke sett situasjonen, ergo er det svært vanskelig for meg å gi noen spesifikke råd.

Å ikke kunne hjelpe noen er en helt fair sak det, men da bør man også innse sine begrensninger, og si "vet du hva, jeg vet faktisk ikke hva du skal gjøre nå". Å betale for et kurs der man ikke får hjelp til å trene sin hund, løpetisper eller ikke, er jo fullstendig bortkastet.

Jeg spurte fordi jeg var nysgjerrig på om det er så innmari mye annet å gjøre enn å vente til hunden lander såpass at det går an å nå inn til den. Det er åpenbart stor enighet i om at instruktøren her ikke kan hjelpe TS og hunden hennes, da trodde naive meg at andre visste om bedre måter å håndtere dette på.

Å innse sine begrensninger er veldig flott det, men det er vel ikke bare instruktøren som er begrenset her? Man trener etter de forutsetningene man har å trene etter, og har du en kjønnsfrosk som ikke klarer å fokusere fordi at det er løpetid i nærheten, da er det de forutsetningene man har å trene med. Og ønsker man å trene på fast basis og evt konkurrere med sin hund, så er det lurt å trene på å kunne jobbe selv om man koker over - samme hva som utløser overkokinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil ikke ha tisper pga løpetid og synes hanner er mye bedre, men viss tispen har løpetid så kan ikke tispen være med på kurs (som tispeeier sikkert har betalt like mye for som hannhundeier) fordi hannhunder kan ha problemer med det.. Logisk.. Selvsagt kan man ta hensyn og ha ut en og en, tispen til slutt osv, men ellers så tar ikke jeg som tispeeier på meg det problemet altså.

For min del er det helt greit at alle som vil er med på kurs, løpetid eller ei, så lenge de tar hensyn. Men jeg blir litt oppgitt når folk generelt ikke tar hensyn til hverande, slik at alle kan få best mulig utbytte av treningen. Når jeg hadde løpetispe med meg på trening, så luftet jeg henne godt før trening, og holdt meg på ett område av banen, og passerte hannhunder med god avstand. :)

Jeg spurte fordi jeg var nysgjerrig på om det er så innmari mye annet å gjøre enn å vente til hunden lander såpass at det går an å nå inn til den. Det er åpenbart stor enighet i om at instruktøren her ikke kan hjelpe TS og hunden hennes, da trodde naive meg at andre visste om bedre måter å håndtere dette på.

Å innse sine begrensninger er veldig flott det, men det er vel ikke bare instruktøren som er begrenset her? Man trener etter de forutsetningene man har å trene etter, og har du en kjønnsfrosk som ikke klarer å fokusere fordi at det er løpetid i nærheten, da er det de forutsetningene man har å trene med. Og ønsker man å trene på fast basis og evt konkurrere med sin hund, så er det lurt å trene på å kunne jobbe selv om man koker over - samme hva som utløser overkokinga.

For min del ville jeg i alle fall ikke ha latt hunden min stå og hyle i en time, da jeg mener det er svært lite konstruktivt. Da hadde jeg satt hunden i bilen. Når det eneste instruktøren har å si er "belønn når han er stille", når han aldri er stille og ikke vil ta imot belønning, så gir jo ikke det noen trening. Selvfølgelig må man lære hunden å jobbe med løpetisper rundt, men da må man jo også få kyndig hjelp til det. Når man ikke inn til hunden, får man ikke trent på noe som helst, ergo er kurskvelden ganske bortkastet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil ikke ha tisper pga løpetid og synes hanner er mye bedre, men viss tispen har løpetid så kan ikke tispen være med på kurs (som tispeeier sikkert har betalt like mye for som hannhundeier) fordi hannhunder kan ha problemer med det.. Logisk.. Selvsagt kan man ta hensyn og ha ut en og en, tispen til slutt osv, men ellers så tar ikke jeg som tispeeier på meg det problemet altså.

Litt avhengig av situasjonen så kunne jeg fint funnet på å tilby meg å droppe et kurs pga løpetispen min dersom instruktøren foretrakk det og jeg fikk tilbud om pengene tilbake og evt. observatørplass. Om flybilletten var bestilt eller jeg hadde tatt en ukes ferie og ordnet barnevakt osv så hadde den sittet lenger inne, men siden jeg både har hatt hannhunder og tisper så har jeg ganske stor forståelse for hvor vanskelig det *kan* være å ha hannhund på kurs med løpetispe. Jeg føler ikke at det er mitt problem som tispeeier, men ser jo at det én løpetispe fort kan bli en forstyrrelse for flere hannhunder.

All sympati til TS .. jeg hadde en ung hannhund som våknet for alvor da en tispe vi bodde sammen med kom hjem og var høyløpsk. Herrelighet .. jeg har aldri sett noe lignende før eller siden. Øynene sto ut av hodet hans, tannkjøttet var blodrødt og jeg tror han holdt på å få hjerteinfarkt. Klamret seg fast til alt og rev ned klær og knaggerekker til eieren av tispa. Helt vilt! (Det hadde kanskje gått seg til etterhvert, men tispa reiste igjen like etter så det får vi aldri vite :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene på å måtte fokusere og jobbe til tross for forstyrrelser, er vel å få utbytte av kurset?

Nei, ikke for meg. Å trene på å fokusere på tross av løpetid er noe jeg gjerne bruker klubbtreningene til, men helst ikke kurs. På kurs vil jeg gjerne lære noe nyttig og få hjelp til det jeg faktisk vil ha hjelp med :-) Hvis jeg går lpkurs så vil jeg ha hjelp med momentene innen de forskjellige lpøvelsene vi kanskje sitter fast på, går jeg agilitykurs så vil jeg ha hjelp til agilityrelaterte ting. Jeg betaler ikke flere tusen for lpkurs for å trene på kontakt og fokus rundt løpetid... Dette er noe jeg får trent mye på klubbtreninger nemlig :-) Jeg har som regel en tanke når jeg melder på kurs. en tanke på hva jeg vil spørre om, få hjelp til og evt oppnå med kurs.

Jeg har ikke problemer med å trene rundt løpetid med mine hannhunder, eldstemann blir forstyrret dersom det er stådager. Men enten så må instruktør tilrettelegge best mulig slik at alle får utbytte av kurset, ellers så burde pengene blitt refundert. At en unghund står å hyler, bygger stress og frustrasjon både hos seg selv og eier er ikke særlig god læring for hverken hund eller eier. Samtidig som dette igjen kan være forstyrrende og irriterende for de andre deltakerne på kurset.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg syntes instruktøren gjorde en dårlig jobb med bare å si belønne når han er stille. Strekker ikke instruktøren til så må den si fra at her når jeg ikke fram og gi deg pengene tilbake.

Mine som har vært høyst trenbare og trent inne i en hall har jeg kunne si at her er det tispe med løpetid eller den tispa skal snart ha løpetid. Utenom at hundene har vært koko men har kunnet lese det av min hannhund.

Men hva skal du gjøre for å nå i mellom hormonfrosken? Ikke lett å si siden vi ikke har sett det. Men tror jeg ville satt han under dressur med en gang han hoppet ut av bilen. Altså på plass og forlangt av han mer enn du gjør nå. Så fort han skulle ha pause marsjert ut av hallen og gitt han pause i bilen. Det er ikke sikkert du når i mellom med det heller men kanskje.

Kanskje du bør bruke lek med deg som belønning isteden for godbit, gjerne med så pass hurtige retnings forflytninger at hunden tvinges til å følge med kan også være en ting som kan nå i mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg i fremtiden får en ny ung hanne i hus så ser jeg det som rimelig bortkastet å betale 2000 kr for å prøve å gi godbiter til en blokkert ungdom full av testosteron som har fått ferten av løpetispen 50 meter unna, å søke kontakt rundt løpetisper kan man gjøre andre steder, og det helt gratis. Jeg har aldri vært i kontakt med kursholdere som bruker halvparten av kurstiden på å instruere den ene unghunden som ødelegger alt heller.

Jeg tror de forskjellige oppfatningene handler mest om forskjellige personligheter. De fleste vet når løpetiden kommer og etter mitt syn er det fullt mulig å unngå kurs i denne perioden. Står det om et VM-gull i trippel skvadruppel med kvart salto så stiller det seg annerledes, men da tenker jeg også at kursdeltakerne er hakket mer trent enn hva som befinner seg på et helt vanlig lydighetskurs som stort sett forekommer hver eneste helg og uke året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville jeg i alle fall ikke ha latt hunden min stå og hyle i en time, da jeg mener det er svært lite konstruktivt. Da hadde jeg satt hunden i bilen. Når det eneste instruktøren har å si er "belønn når han er stille", når han aldri er stille og ikke vil ta imot belønning, så gir jo ikke det noen trening. Selvfølgelig må man lære hunden å jobbe med løpetisper rundt, men da må man jo også få kyndig hjelp til det. Når man ikke inn til hunden, får man ikke trent på noe som helst, ergo er kurskvelden ganske bortkastet.

Det er ikke min erfaring, vi fikk veldig mye ut av kurset til tross for 6 kurskvelder med "belønn når han er stille".

Nei, ikke for meg. Å trene på å fokusere på tross av løpetid er noe jeg gjerne bruker klubbtreningene til, men helst ikke kurs. På kurs vil jeg gjerne lære noe nyttig og få hjelp til det jeg faktisk vil ha hjelp med :-) Hvis jeg går lpkurs så vil jeg ha hjelp med momentene innen de forskjellige lpøvelsene vi kanskje sitter fast på, går jeg agilitykurs så vil jeg ha hjelp til agilityrelaterte ting. Jeg betaler ikke flere tusen for lpkurs for å trene på kontakt og fokus rundt løpetid...

Om jeg melder på kurs, så vil jeg og ha hjelp med momentene innen de forskjellige LP-øvelsene, selv om tispa skulle ha løpetid på kurset. Jeg ville betalt like mye for kurset som du hadde gjort. Hvorfor skal det at du ikke kan kontrollere hunden din rundt løpetisper, gå utover f.eks meg, bare fordi jeg har ei løpetispe? Det lurer jeg alltid på i disse diskusjonene, hvorfor er det en selvfølge at hannene har førsterett på kursplass når det er hannene som har problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min erfaring, vi fikk veldig mye ut av kurset til tross for 6 kurskvelder med "belønn når han er stille".

Om jeg melder på kurs, så vil jeg og ha hjelp med momentene innen de forskjellige LP-øvelsene, selv om tispa skulle ha løpetid på kurset. Jeg ville betalt like mye for kurset som du hadde gjort. Hvorfor skal det at du ikke kan kontrollere hunden din rundt løpetisper, gå utover f.eks meg, bare fordi jeg har ei løpetispe? Det lurer jeg alltid på i disse diskusjonene, hvorfor er det en selvfølge at hannene har førsterett på kursplass når det er hannene som har problemer?

Jeg har ikke sagt at det skal gå utover deg jeg, heller ikke at hannhunder har førsterett på kurset. Jeg har sagt at enten så må kursleder tilrettelegge kurset slik at alle får utbytte av det, hvis instruktøren ikke gjør dette så burde de tilbydd pengene tilbake.

Det handler om å ta hensyn, dette gjelder om man har løpetispe men også om man feks har en utaggerende hund. Dersom min hund hatet andre hannhunder så burde jeg ta hensyn og ikke stått klin oppi andre kursdeltakere som kanskje vil trene med sin hund løs. Ikke stå med min gneldrende hund klin oppi andre osv...

Du syntes kanskje det var greit å bruke et helt kurs på å trene på å belønne når hunden er stille. Jeg synes ikke det er greit for meg, det ekke det jeg vil bruke min kurstid på.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av situasjonen så kunne jeg fint funnet på å tilby meg å droppe et kurs pga løpetispen min dersom instruktøren foretrakk det og jeg fikk tilbud om pengene tilbake og evt. observatørplass. Om flybilletten var bestilt eller jeg hadde tatt en ukes ferie og ordnet barnevakt osv så hadde den sittet lenger inne, men siden jeg både har hatt hannhunder og tisper så har jeg ganske stor forståelse for hvor vanskelig det *kan* være å ha hannhund på kurs med løpetispe. Jeg føler ikke at det er mitt problem som tispeeier, men ser jo at det én løpetispe fort kan bli en forstyrrelse for flere hannhunder.

All sympati til TS .. jeg hadde en ung hannhund som våknet for alvor da en tispe vi bodde sammen med kom hjem og var høyløpsk. Herrelighet .. jeg har aldri sett noe lignende før eller siden. Øynene sto ut av hodet hans, tannkjøttet var blodrødt og jeg tror han holdt på å få hjerteinfarkt. Klamret seg fast til alt og rev ned klær og knaggerekker til eieren av tispa. Helt vilt! (Det hadde kanskje gått seg til etterhvert, men tispa reiste igjen like etter så det får vi aldri vite :) )

Jeg har også forståelse for at det kan være vanskelig, har ingenting med det å gjøre, men det er jo en av grunnene til at jeg har valgt tispe, for å slippe å forholde meg til slike problemer. Stort sett med alt annet så er det jo hunden som har problem som har problemet, mens med kjønnsdrift så er det plutselig andre sitt problem at noen har valgt annet kjønn enn dem selv og har problemer med det i ettertid, det sliter jeg litt med å forstå. Om jeg melder meg på kurs så er det jo heller ikke bare pengene det står på, men utbytte av kurset. Det er oftest ikke flust av gode kurs og melder jeg meg på kurs så er det fordi jeg trenger det, da er det ikke egentlig så veldig interessant å melde seg av fordi noen andre har problem med at jeg kommer med en tispe, og ikke synes jeg det er helt rett heller. Fortsatt forutsatt at man tar de hensyn man kan holder avstand, har ut hunden sist/alene, lufter hunden utenfor området osv..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syntes kanskje det var greit å bruke et helt kurs på å trene på å belønne når hunden er stille. Jeg synes ikke det er greit for meg, det ekke det jeg vil bruke min kurstid på.

Jeg brukte ikke et helt kurs på å belønne hunden da han var stille, jeg brukte et helt kurs på å lære han at han må fokusere og følge med på meg selv om han hadde andre ting han heller ville gjort. Det var en investering jeg syns det var helt greit å bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk nektet å komme på LP trening når min tispe har løpetid nå av en annen tispe eier. For hunden hennes reagerer veldig på løpetid lukten:( LP konkurransen får du ikke delta med løpetid ihvertfall. Andre klubber synes at det er flott med løpetid lukt og får trent med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min erfaring, vi fikk veldig mye ut av kurset til tross for 6 kurskvelder med "belønn når han er stille".

Om jeg melder på kurs, så vil jeg og ha hjelp med momentene innen de forskjellige LP-øvelsene, selv om tispa skulle ha løpetid på kurset. Jeg ville betalt like mye for kurset som du hadde gjort. Hvorfor skal det at du ikke kan kontrollere hunden din rundt løpetisper, gå utover f.eks meg, bare fordi jeg har ei løpetispe? Det lurer jeg alltid på i disse diskusjonene, hvorfor er det en selvfølge at hannene har førsterett på kursplass når det er hannene som har problemer?

Så flott for deg at du fikk noe ut av kurset da, problemet her er jo at TS ikke får det, fordi hunden ikke er mottagelig for belønning en gang. Ergo får hun ikke trent eller belønnet noe som helst! Jeg har også brukt kurs på andre ting enn planlagt fordi hunden ikke har fungert som jeg har ønsket, men da har jeg jo likevel fått trent på NOE. Man når hunden står og hyler, ikke er kontaktbar og ikke tar imot belønning, hva skal TS da trene på?

Det er vel ingen som har sagt at det skal gå utover tispene? Kun at man tar HENSYN, på lik linje som at man tar hensyn til folk som har hunder som ikke liker andre hunder (ikke går for nær), hunder som blir lett forstyrret (ikke kaster ballen sin 0,5 meter unna), hunder som er redde andre hunder eller reaktive (lar dem bestemme avstanden) og ikke forstyrrer andre mens de trener (normal folkeskikk).

Har man løpetispe så er det vel ikke så vanskelig å holde seg f. eks på et bestemt område og ikke "forpeste" hele kursområdet med løpetispelukt, lufte tispa før trening, og evt ha på truse dersom man trener i en hall?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott for deg at du fikk noe ut av kurset da, problemet her er jo at TS ikke får det, fordi hunden ikke er mottagelig for belønning en gang. Ergo får hun ikke trent eller belønnet noe som helst! Jeg har også brukt kurs på andre ting enn planlagt fordi hunden ikke har fungert som jeg har ønsket, men da har jeg jo likevel fått trent på NOE. Man når hunden står og hyler, ikke er kontaktbar og ikke tar imot belønning, hva skal TS da trene på?

Det er vel ingen som har sagt at det skal gå utover tispene? Kun at man tar HENSYN, på lik linje som at man tar hensyn til folk som har hunder som ikke liker andre hunder (ikke går for nær), hunder som blir lett forstyrret (ikke kaster ballen sin 0,5 meter unna), hunder som er redde andre hunder eller reaktive (lar dem bestemme avstanden) og ikke forstyrrer andre mens de trener (normal folkeskikk).

Har man løpetispe så er det vel ikke så vanskelig å holde seg f. eks på et bestemt område og ikke "forpeste" hele kursområdet med løpetispelukt, lufte tispa før trening, og evt ha på truse dersom man trener i en hall?

Du har åpenbart ikke lest hva jeg har skrevet - det var ikke gjort på EN kurskveld med min hund heller.

Om TS skal ha utbytte av kurset, må tispa ut av hallen de trener i, for det er bare da hun fikk kontakt med hunden sin. Ref førsteinnlegget. Hvor står det hen at tispeeier ikke tok hensyn og "forpesta" hele kursområdet med løpetidslukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid en risiko for å møte løpetisper på kurs/trening osv. Hvis man da vet at man har en hannhund som ikke takler dette bør man enten vente med kurs eller sjekke opp i forkant om det kommer til å være løpetisper til stede og isåfall holde seg hjemme tenker jeg.

Hadde selv en hannhund som ikke klarte å konsentrere seg særlig i innendørs hall ifjor. Brukte omtrent hele vinteren på kontakt og småting, og jaggu har jeg ikke fått tilbake for det arbeidet nå. Jeg har nå en hannhund som jobber bra til han å være (dårlig arbeidsmoral har han inne som ute) i hallen og som kan jobbe løs uten å løpe bort til andre.

Poenget mitt er at om man ikke vil bruke kurstid til å trene forstyrrelse som løpetid, så får man gjøre det utenom og droppe kurs der man kan møte løpetisper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid en risiko for å møte løpetisper på kurs/trening osv. Hvis man da vet at man har en hannhund som ikke takler dette bør man enten vente med kurs eller sjekke opp i forkant om det kommer til å være løpetisper til stede og isåfall holde seg hjemme tenker jeg.

Hadde selv en hannhund som ikke klarte å konsentrere seg særlig i innendørs hall ifjor. Brukte omtrent hele vinteren på kontakt og småting, og jaggu har jeg ikke fått tilbake for det arbeidet nå. Jeg har nå en hannhund som jobber bra til han å være (dårlig arbeidsmoral har han inne som ute) i hallen og som kan jobbe løs uten å løpe bort til andre.

Poenget mitt er at om man ikke vil bruke kurstid til å trene forstyrrelse som løpetid, så får man gjøre det utenom og droppe kurs der man kan møte løpetisper.

For de mest affiserte individene betyr dette at de skal holdes borte fra kurs i 3 år. For brukshunder er det helt nyttesløst å begynne med trening i grupper så sent. Det er strengt tatt ikke store krav som stilles til tispeeiere heller, det er snakk om 2-3 uker i året hvor man tar litt hensyn. Hvis vi alle tar hensyn til hverandre så får alle være med, stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk nektet å komme på LP trening når min tispe har løpetid nå av en annen tispe eier. For hunden hennes reagerer veldig på løpetid lukten:( LP konkurransen får du ikke delta med løpetid ihvertfall. Andre klubber synes at det er flott med løpetid lukt og får trent med det

Det får du i Elite LP. Og i NBF bruks i alle klasser. :)

Og det er jo også slik at ofte er banen som brukes brukt til feks utstilling dagen før og/eller trening dagen/ukene før og da kan det ha vært løpetid der.

Eller Elite har gått i ringen lørdagen, og klasse 1 går søndagen feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For de mest affiserte individene betyr dette at de skal holdes borte fra kurs i 3 år. For brukshunder er det helt nyttesløst å begynne med trening i grupper så sent. Det er strengt tatt ikke store krav som stilles til tispeeiere heller, det er snakk om 2-3 uker i året hvor man tar litt hensyn. Hvis vi alle tar hensyn til hverandre så får alle være med, stort sett. 

Hvor får du det ifra at de må holde seg borte fra kurs, det er jo bare å kontakte kursarrangør og finne kurs uten løpetisper.

Og gruppetrening kan man jo være med på fra dag 1. En normal hund bruker vel ikke 3 år på å lære seg å jobbe med fører tiltross for vanskelig forstyrrelse?

Kanskje den treningen tilogmed gjør at man kan starte med kurs med løpetisper mye tidligere?

Tisper kan ha løpetid flere ganger i året, du har også tisper som lukter godt året rundt som en hormonell hannhund sannsynligvis vil reagere på hele tiden. Og hvorfor skal tispeeiere lide fordi hannhunden ikke klarer å jobbe?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den prinsessa her i huset, skal jammen meg slippe å trene sammen med hormontroll når hun har løpetid. Syns jeg ser Tinka ligge i fellesdekk med skjult fører sammen med tre unge hanner som er mange ganger så store som henne. Tinka er litt sånn: "Mamma har sagt at jeg skal ligge her og da gjør jeg det, da. Dere er ekle og rampete som reiser dere, og nei og nei kom ikke hit". Nei, ikke noe for oss. Jeg driter egentlig i om noen har brøleaper som trenger å trene på løpetidforstyrrelser. Dere får finne noen andre å trene på enn prinsessa her i huset.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du det ifra at de må holde seg borte fra kurs, det er jo bare å kontakte kursarrangør og finne kurs uten løpetisper.

Og gruppetrening kan man jo være med på fra dag 1. En normal hund bruker vel ikke 3 år på å lære seg å jobbe med fører tiltross for vanskelig forstyrrelse?

Kanskje den treningen tilogmed gjør at man kan starte med kurs med løpetisper mye tidligere?

Tisper kan ha løpetid flere ganger i året, du har også tisper som lukter godt året rundt som en hormonell hannhund sannsynligvis vil reagere på hele tiden. Og hvorfor skal tispeeiere lide fordi hannhunden ikke klarer å jobbe

Nå er det riktignok noen år siden siste kurs, men når ble det vanlig å opplyse om løpeturnusen til kursarrangører? Og hvor nøyaktig kan det forutsis 6 måneder i forveien?

Jeg har ikke hatt hannhunder som ikke klarer å jobbe, men med enkelte har det tatt ekstremt lang tid. Og jeg er ekstremt glad for at jeg trener i et miljø som tenker som meg, det er kanskje derfra mine tanker har blitt født, men likevel. Når man trener til jakt så går hundene løse og det er snakk om vesentlig bruk av avstandskommandering, har man et realt troll på halvannet år så er det rett og slett ødeleggende for hele gruppen som helhet om løpske tisper deltar, og det er som regel 50/50 kjønnsfordeling, kanskje med en overvekt av hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...