Gå til innhold
Hundesonen.no

Etisk forsvarlige hundefor som smaker godt?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Tittelen sier forhåpentligvis det meste :)

Hunden får Norwegian polar nå, men hun liker det ikke og spiser det ikke før hun er så sulten at hun bare må ha mat (muligens pga innbilt drektighet, men forandringen kom da vi kjøpte en ny batch med NP-pølser. Denne ladningen med pølser virker tørre og kjedelige).

Jeg har lyst til å gå over på tørrfor, mye fordi jeg ikke takler eller har lyst til å fore rått i disse tider, og rått er vel alternativet til NP?

Jeg har sansen for Orijen fordi det virker som et for man kan gi med god samvittighet, men så ser jeg at en del sier at hundene deres ikke fungerer på det eller som vet av noen som sier det... og jeg vet ikke hvor mange som fungerer bra på Orijen, for man hører jo helst om de som ikke fungerer :)

Så .. hvilke erfaringer har folket? Hvilke nært økologiske alternativer til Orijen finnes? Som hunder tåler og som smaker godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Med tanke på miljøet så viser det seg at det er mer forurensing per tonn varer sendt fra Oslo til Trondheim med trailer enn per tonn varer sendt med båt fra Kina til Oslo. Det er fordi skipene kan rom

Når de tester på pris og smakelighet, og ikke nødvendigvis ser så nøye på ingrediensene, så er det ganske relevant, mener nå jeg.

Oijen er bra det, men bare vær klar over at ferskt kjøtt inneholder 80 % vann. Altså er kjøttinnholdet i Orijen med 80% ferskt kjøtt i underkant 20% tørket kjøtt og kjøttprodukter. Altså omtrent likt

Eg bytta over til Orijen i november. Hundane mine elskar det. Eine så gale at ho sit å slevar medan ho venta på det magiske ordet. Det har ho aldri gjort før.

Pels og avføring er perfekt, så foreløpig fungerer det veldig godt her..!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superfornøyd med Orijen! Har prøvd alle 3 variantene, også en mix av Orijen og v&h, men bruker nå kun 6 fish. Får i tillegg olje og glucosamin tilskudd. (pga forkalkninger) Bikkja som i alle år har røyta som et uvær er faktisk veldig fin i pelsen nå. :)

Vurdere om jeg skal bytte til Acana, kun pga pris, men spørs om jeg finner en type jeg liker isåfall. Acana har vel samme produsent som Orijen svjv, men har hakket mindre friskt kjøtt/antall proteinkilder/kjøtt/protein i seg samt litt mer karbohydrater. Fremdeles bedre en enn del annet da. :)

Eller har jeg hørt mye bra om Taste Of The Wild og også et Nature's ett eller annet fôr. Nature's Menu kanskje? Aner dog ikke noe om det etiske på disse to sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Orijen og V&H i en god miks. Prismessig skulle jeg gjerne fóret kun V&H, men for enkelthetens skyld hadde det vært deilig å fóre kun Orijen. Rått er noe griseri, og det stinker. :P

Men så er det sånn at valpen blir litt løsere i magen enn jeg foretrekker av kun Orijen, og han blir steinhard og forstoppet av kun V&H. Så da blander vi. Han elsker smaken på begge deler, da. Og jeg vil ikke gå over på noe kornfór, så det får bli som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi elsker Orijen og det er et for jeg foretrekker fremfor Eukanuba og RC, som hun også har gått på. Forer tidvis på V&H også, men her er forbruket av V&H dyrere enn Orijen og det er ikke så lett for hun uten bil å drasse med seg mange kilo.

Men det er da bare å kjøpe en pose forså å levere den inn igjen på smaksgarantien? (Bare forsikre seg om at aktuell forhandler opererer med smaksgaranti ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi elsker Orijen og det er et for jeg foretrekker fremfor Eukanuba og RC, som hun også har gått på. Forer tidvis på V&H også, men her er forbruket av V&H dyrere enn Orijen og det er ikke så lett for hun uten bil å drasse med seg mange kilo.

 

Men det er da bare å kjøpe en pose forså å levere den inn igjen på smaksgarantien? (Bare forsikre seg om at aktuell forhandler opererer med smaksgaranti ;) )

Det er ikke forhandlere som opererer med fórgaranti, det er leverandøren. :) Så strengt talt er det ingen som kan nekte å ta i mot fór i retur, så lenge leverandør har smaksgaranti (noe orijen har). :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forhandlere som opererer med fórgaranti, det er leverandøren. :) Så strengt talt er det ingen som kan nekte å ta i mot fór i retur, så lenge leverandør har smaksgaranti (noe orijen har). :)

Vært borti men ok ;) (jeg har alltid uflax når det kommer til slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det er så mange som har gode erfaringer med Orijen også!

Hvis smaksgarantien skal være noe vits for meg så må avstanden være sånn at jeg gidder å returnere hvis hun ikke liker foret. Den nærmeste forhandleren av Orijen i forhold til Sande som jeg har funnet er Drammen Hundepark. Er det evt noen som vet om noe nærmere?

Alternativt tror jeg Holmestrand Hund og Katt har Taste of the Wild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

V&H og Orijen. Beste tørrforet. Mener å huske at Handlers hadde noe økologisk for med høy kjøttprosent også. Oliver's?

Brukte Olivers Adult en periode på noen år, første skikkelige fôret bikkja mi fikk. Var veldig fornøyd med det, men han røytet fremdeles en god del, men mindre enn på butikkfôr. :)
Usikker på innholdet dog, hadde fint lite peiling når jeg brukte det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Så bra det er så mange som har gode erfaringer med Orijen også!

Hvis smaksgarantien skal være noe vits for meg så må avstanden være sånn at jeg gidder å returnere hvis hun ikke liker foret. Den nærmeste forhandleren av Orijen i forhold til Sande som jeg har funnet er Drammen Hundepark. Er det evt noen som vet om noe nærmere?

Alternativt tror jeg Holmestrand Hund og Katt har Taste of the Wild.

Hvert av orijen forene kommer i poser i ulike størrelser, den minste posen koster rundt 50kr, så da blir det ikke veldig bortkasta om du ikke gidder å returnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men etisk forsvarlig hunde for er vel ikke bare dyre velferd. Dyrefôr som må reise langt er bidrar jo mer til å forurense jorden som gir mat til disse dyrene som skal ha det godt mens de lever.

Har ikke noen gode forslag for jeg vet ikke hvor tørrforene blir produsert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Men etisk forsvarlig hunde for er vel ikke bare dyre velferd. Dyrefôr som må reise langt er bidrar jo mer til å forurense jorden som gir mat til disse dyrene som skal ha det godt mens de lever.

Har ikke noen gode forslag for jeg vet ikke hvor tørrforene blir produsert

Skal man være veldig "komplisert" av seg er det også ett poeng å se på hva dyrene foret er laget av har spist og den eventuelle reiseveien på deres for.

Det hjelper lite f.eks at ett for er produsert av norsk laks, når den norske laksen blir foret på oppmalt fisk fra en sårbar fiskestamme i utenfor kysten til sør amerika.

Eller ett annet tørrfor som kan være produsert i tyskland, mens noen av ingridiensene kommer fra thailand. Er det bedre enn ett for produsert i canada med canadiske ingirienser som så fraktes til norge?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Skal man være veldig "komplisert" av seg er det også ett poeng å se på hva dyrene foret er laget av har spist og den eventuelle reiseveien på deres for.

Det hjelper lite f.eks at ett for er produsert av norsk laks, når den norske laksen blir foret på oppmalt fisk fra en sårbar fiskestamme i utenfor kysten til sør amerika.

Eller ett annet tørrfor som kan være produsert i tyskland, mens noen av ingridiensene kommer fra thailand. Er det bedre enn ett for produsert i canada med canadiske ingirienser som så fraktes til norge?

Har ikke sjekket ut tørrforene så nøye men det er mange ting som spiller inn i etisk handel og jeg syntes generelt sett at det kunn er ett for som blir løftet fram som det ene gode selv om det kan være flere for som oppfyller flere ting til en etisk handel en det ene. Som sakt har jeg ikke sjekket tingene grundig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Har ikke sjekket ut tørrforene så nøye men det er mange ting som spiller inn i etisk handel og jeg syntes generelt sett at det kunn er ett for som blir løftet fram som det ene gode selv om det kan være flere for som oppfyller flere ting til en etisk handel en det ene. Som sakt har jeg ikke sjekket tingene grundig

Det er ett tørrfor som er markedsført som etisk forsvarlig og skikkelig på banen i Norge, de andre alternativene er (enda) dyrere.

Ser du på lista over hundefor alphadog.no fører er det eksempler på alternativer, de er bare ikke like tilgjengelige som orijen og ofte dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste hadde vært om jeg fikk kjøpt slakteravfall etter økologiske dyr fra en lokal slakter, men reglene er såpass strenge at de ikke engang har lov til å selge innmaten (!!??). Sånt irriterer meg, da.

Forresten så spiller ikke prisen på mitt etiske forsvarlige for så stor rolle siden hunden er liten og foret utgjør kanskje 1/2 +/- av det hun får i seg av mat i løpet av en dag i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Men etisk forsvarlig hunde for er vel ikke bare dyre velferd. Dyrefôr som må reise langt er bidrar jo mer til å forurense jorden som gir mat til disse dyrene som skal ha det godt mens de lever.

Har ikke noen gode forslag for jeg vet ikke hvor tørrforene blir produsert

Robur produseres i Sverige, og er en av grunnene til at vi har brukt det i lengre tid. Nå går vi over på Orijen fordi den ene hunden fungerer bedre på det, men jeg har vært veldig fornøyd med Robur.

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Det er ett tørrfor som er markedsført som etisk forsvarlig og skikkelig på banen i Norge, de andre alternativene er (enda) dyrere.

Hvilket tørrfôr er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer på Acana, og har gjort det siden midten av november i fjor. Det tok sin tid med litt løs mage (ikke rennende, men bløtere enn jeg er vant med) og litt promping, men nå er avføring fast og i mye mindre mengder. :) Forskjellen på Acana og Orijen er at det er 60 % kjøtt i Acana (kontra 80 % i Orijen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet ut Orijen adult i høst med vaiabelt resultat.

Lykke har fått mer og kraftigere pels flere steder på kroppen, hun er antageligvis en hund som fungerer på "alt", også kjent som søppelkvern.... :P

Harly fikk en allergisk reaksjon og mistet pels flere steder på kroppen, klødde litt og hadde noen dager der han var slappere og sov mye mer enn vanelig.

Pga dette byttet jeg tilbake til pro plan med laks som han har fungert utmerket på tidligere, (fórer ca 50/50 med v&h og tørrfór).

Med tid kunne jeg tenke meg å prøve et annet kornfritt fòr og står pr nå mellom Applaws (uk) og kingsmoor (dk), hovedsakelig for de blir mer kortreist enn fórene fra usa/ canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...