Gå til innhold
Hundesonen.no

Etisk forsvarlige hundefor som smaker godt?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Ideelt sett kan du jo gå sammen med en venn. Eller fryse den ene posen. Eller bare betale for porto ;)

Det er kjekkere med lokal leverandør, men ville bare påpeke muligheten for å prøve det hvertfall.

Joda jeg er klar over animail.

Ettersom vi er på boligjakt så vet jeg ikke hvordan det blir med hverken lagerplass eller fryseplass fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Med tanke på miljøet så viser det seg at det er mer forurensing per tonn varer sendt fra Oslo til Trondheim med trailer enn per tonn varer sendt med båt fra Kina til Oslo. Det er fordi skipene kan rom

Når de tester på pris og smakelighet, og ikke nødvendigvis ser så nøye på ingrediensene, så er det ganske relevant, mener nå jeg.

Oijen er bra det, men bare vær klar over at ferskt kjøtt inneholder 80 % vann. Altså er kjøttinnholdet i Orijen med 80% ferskt kjøtt i underkant 20% tørket kjøtt og kjøttprodukter. Altså omtrent likt

Jeg har prøvd å lese meg opp litt i løpet av de siste dagene, og denne fórjungelen er jammen ikke lett å bli klok på!

Evntuelt er jeg stokk dum... :icon_confused:

Siden Harly ikke fungerer på Orijen, og hverken Acana eller Kingsmoor pr dd ikke har forhandlere i nærheten så står jeg litt fast. Applaws kanskje?

Evnt fortsette med pro plan.

*gruble videre*

Edit: kingsmoor forhandler leverer i Åsane jevnlig. Vurderes veldig! :)

Acana kan du bestille via Åshild på Ågotnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Appetitt ser ut som et godt etisk alternativ på papiret. ...men den ene sekken jeg kjøpte med Apetitt valpefor ble aldri spist opp, fordi hunden ikke fant den apetittelig i det hele tatt. Får prøve på nytt med neste valp.

Jeg var (hovedsakelig) veganer selv i 12 år (flexet litt med viltkjøtt, rein, villsau og selvfanget fisk, men spiste sikkert >90% ren plantekost). I løpet av denne tiden ble jeg kjent med mange andre veganere og de fleste foret hundene sine (ikke kattene) med vegansk hundefor. Dette foret er behandlet slik at proteinene er godt opptakelige, og hundene deres var friske og fine. Jeg prøvde en 15 kg sekk på 13 kg hund, og det fungerte fint på en aktiv hund de ukene det varte, men med frakt og toll fra Canada ble det i overkant dyrt, så jeg gav opp det prøveprosjektet med en gang.

Noen raser er sikkert mer carnivore enn andre, så jeg ville kanskje ikke satt en polarhund på veggisfor, men f.eks. en chinese crested går helt fint på rent vegant hundefor. Edit: så lenge hundeforet er riktig sammensatt og forbehandlet.

Edit 2: Aminosyrer er aminosyrer, uavhengig av hvor de kommer fra. Det handler om mengdeforholdet mellom de ulike aminosyrene i proteinene, og det er ikke noe hokus pokus å lage et godt, plantebasert hundefor med nøyaktig samme næringsinnhold som et kjøttbasert for, så lenge man svinger en tur innom laben.

Det har jeg lurt på en stund faktisk.

De som ikke vil støtte kjøttproduksjon i det heletatt og driver med hund kan jo heller ikke gi noe med kjøttinnhold til hunden?

(Kanskje litt ot men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere som har god peiling si meg om v&h taste, lam feks, kan fungere som hovedfór om man gir litt tørrfor (feks orijen) i tillegg? I dag forer jeg med v&h fullfór og litt tørrfôr. Eller blir næringssammensetningen helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten Orijen-oppdatering: etter snart to uker (?) på Orijen kan jeg si at hunden elsker smaken på Regional Red. Det er faktisk så godt at hun foretrekker det som godbiter fremfor pølse og fiskekaker (men ikke fremfor rent kjøtt). Det er jo helt supert, for da kan jeg ta en impulsiv økt når jeg vil uten å kutte godbiter først :)

Orijen :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg lurt på en stund faktisk.

De som ikke vil støtte kjøttproduksjon i det heletatt og driver med hund kan jo heller ikke gi noe med kjøttinnhold til hunden?

(Kanskje litt ot men)

De fleste veggiser jeg kjenner har katter, og gir dem kattemat, så de evner vel å sjonglere mellom å holde fokus på dyrevelferd i hjemmet, og dyrevelferd i et større perspektiv uten å gråte seg selv i søvn hver kveld pga smertefull kognitiv dissonans.

Selv sliter jeg litt med tankene rundt dette.med ressursforbruk. Det er litt psykisk belastende å vite at unger dør av sult, mens jeg fører hunden fet på storfekjøtt. Et kompromiss er jo å gi hunden en litt mer omnivor diett, type Hills eller RC. Alternativt, ved "råforing" (hjemmelagd mat) kan ekstra energi til vinterturer godt komme fra å blande kokt ris og kokte grønnsaker i kjøttet, mener jeg. Erfaringen min baserer seg dog på andre raser enn den jeg skal ha nå, og jeg vil tro "urdiettene" til polarhundene skiller seg ganske kraftig fra hva f.eks. cavalierene ble foret med.

Jeg håper lapphunden også tåler en litt omnivor diett, da jeg garantert vil få dårlig samvittighet ovenfor resten av verden om den skal svi av alle arbeidsjoulene sine fra ren kjøttmat. Å fore hunden utelukkende på lokale og bærekraftige kjøttvarer fra rein, sau og vilt har jeg ikke råd til om jeg må kjøpe det i ferskvaredisken på ICA.

Edit: usalta meierismør som energitilskudd: ja, tja, nja eller nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste veggiser jeg kjenner har katter, og gir dem kattemat, så de evner vel å sjonglere mellom å holde fokus på dyrevelferd i hjemmet, og dyrevelferd i et større perspektiv uten å gråte seg selv i søvn hver kveld pga smertefull kognitiv dissonans.

Selv sliter jeg litt med tankene rundt dette.med ressursforbruk. Det er litt psykisk belastende å vite at unger dør av sult, mens jeg fører hunden fet på storfekjøtt. Et kompromiss er jo å gi hunden en litt mer omnivor diett, type Hills eller RC. Alternativt, ved "råforing" (hjemmelagd mat) kan ekstra energi til vinterturer godt komme fra å blande kokt ris og kokte grønnsaker i kjøttet, mener jeg. Erfaringen min baserer seg dog på andre raser enn den jeg skal ha nå, og jeg vil tro "urdiettene" til polarhundene skiller seg ganske kraftig fra hva f.eks. cavalierene ble foret med.

Jeg håper lapphunden også tåler en litt omnivor diett, da jeg garantert vil få dårlig samvittighet ovenfor resten av verden om den skal svi av alle arbeidsjoulene sine fra ren kjøttmat. Å fore hunden utelukkende på lokale og bærekraftige kjøttvarer fra rein, sau og vilt har jeg ikke råd til om jeg må kjøpe det i ferskvaredisken på ICA.

I stedet for å fore hunden på grønnsaker og ris, kan du ikke heller fore den på ordentlig mat, og samtidig støtte en veldedig organisasjon som sørger for mat og rent vann til de som trenger det? Barna i Afrika får ikke mer mat av at du forer med ris og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å fore hunden på grønnsaker og ris, kan du ikke heller fore den på ordentlig mat, og samtidig støtte en veldedig organisasjon som sørger for mat og rent vann til de som trenger det? Barna i Afrika får ikke mer mat av at du forer med ris og grønnsaker.

Hvilket for da?

Edit: nå var det ment som energitilskudd, for å hindre forbrenning av proteiner (ren sløsing), ikke ris og grønnsaker som fullfor. Hills og RC, f.eks, er vel bra nok, men om man råforer, mente jeg, så er det ikke så dumt å blande i litt kokt ris og evt grønnsaker, sammen med ekstra fett, for litt ekstra energi.

Og om du ser det hele i et større perspektiv så får barna i Afrika mer mat om vi spiser mindre kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket for da?

Edit: nå var det ment som energitilskudd, for å hindre forbrenning av proteiner (ren sløsing), ikke ris og grønnsaker som fullfor. Hills og RC, f.eks, er vel bra nok, men om man råforer, mente jeg, så er det ikke så dumt å blande i litt kokt ris og evt grønnsaker, sammen med ekstra fett, for litt ekstra energi.

Og om du ser det hele i et større perspektiv så får barna i Afrika mer mat om vi spiser mindre kjøtt :)

Hvis man råforer, så bruker man ikke kokt ris og grønnsaker... :P Da er man over på BARF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker appetitt energy til Ziva, og er overraskende godt fornøyd! Første sekk ble kjøpt som en nødløsning, men fordi hun fungerte såpass godt på det fortsatte jeg med appetitt. Hun holder seg oppe i vekt, skiter en til to ganger daglig og har bedre pels enn noen gang før. Prøvde pro plan før jeg kjøpte appetitt, men da måtte hun ha enorme mengder for å holde vekten og hun dreit lass som kunne tilhørt en st.berhardshund 3-4 gang om dagen. Da sa det seg selv at hun ikke hadde spesielt stort næringsopptak av det foret. Det skal sies at jeg har brukt pro plan på tidligere hunder og vært godt fornøyd, så det er helt klart individuelt hvordan hunder fungerer på forskjellige formerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forer Billy med VH og når han er borte hjemmefra får han Orijen.

Når det gjelder det med at hunder må få fiber for at fordøyelsen skal fungere så lurer jeg litt på kilder på det? For magen hans fungerer da utmerket selv om han i lange perioder bare får vh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foret mine får i er ikke etisk forsvarlig. Orijen kommer fra Canada. Å transporte mat så langt belaster miljøet. Så kommer veterinæren med advarsel mot Orijen, det inneholder for høy prosent protein. Noen hunder tåler det jo, men shar pei, presa canario, og flere raser kan få nyreproblemer. Eller var det leveren. Jeg har lett etter informasjon på nettet, for å verifisere veterinærens opplysninger. At orijen i en periode var forbudt i USA. Har ikke greid finne noe.

Veterinæren anbefalte å erstatte høyenergi prosenten av det Donna får i tillegg til Orijen, med potet, pasta og brød i stedet. Hun har lagt på seg litt.

Quo har tendens til løs mage på bare Orijen og får ris i tillegg. Veterinæren anbefalte fôrskifte.

Undres hvor mye hunder har tilpasset seg, at det var vanlig å gi middagsrester, eller rester av det vi spiser. Når jeg vokste opp så jeg aldri en hund få hundemat fra sekk. Det var saus (med salt:( ), brødrester, potet, fisk og kjøtt, og slaktavfall om høsten, og bein.

Føles umulig å tenke forsvarlig etisk hundefôr. Magen skal fungere, vekten likeså.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forer bare delvis med hundefor uansett, så jeg tror ikke den høye prosentandelen med protein er noe problem for hunden vår. Hun er søppelbøtta vår så har et veldig variert kosthold :P

Her og fóres det delvis med tørrfór (+v&h), alikevel reagerte den ene hunden kraftig på Orijen. Den andre er en søppelkvern og kunne antageligvis fungert bra på det man finner av matrester i grøftekanten :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Her og fóres det delvis med tørrfór (+v&h), alikevel reagerte den ene hunden kraftig på Orijen. Den andre er en søppelkvern og kunne antageligvis fungert bra på det man finner av matrester i grøftekanten :P

Jeg tror heller ikke det var mengden protein som var problemet med Orijen her. Den hunden som fungerte dårligst på Orijen har gått på v&h pluss litt høyenergitørrfor hele sitt liv. I perioder bare v&h, så han fungerer bra på høy andel protein. Men Orijen var ikke bra til han i det hele tatt. Var ikke spesielt fornøyd med Orijen på noen av dyrene her i huset egentlig (2 katter og 2 hunder), men det var bare ene hunden det var skikkelig dårlig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foret mine får i er ikke etisk forsvarlig. Orijen kommer fra Canada. Å transporte mat så langt belaster miljøet. Så kommer veterinæren med advarsel mot Orijen, det inneholder for høy prosent protein. Noen hunder tåler det jo, men shar pei, presa canario, og flere raser kan få nyreproblemer. Eller var det leveren. Jeg har lett etter informasjon på nettet, for å verifisere veterinærens opplysninger. At orijen i en periode var forbudt i USA. Har ikke greid finne noe.

Veterinæren anbefalte å erstatte høyenergi prosenten av det Donna får i tillegg til Orijen, med potet, pasta og brød i stedet. Hun har lagt på seg litt.

Quo har tendens til løs mage på bare Orijen og får ris i tillegg. Veterinæren anbefalte fôrskifte.

Undres hvor mye hunder har tilpasset seg, at det var vanlig å gi middagsrester, eller rester av det vi spiser. Når jeg vokste opp så jeg aldri en hund få hundemat fra sekk. Det var saus (med salt:( ), brødrester, potet, fisk og kjøtt, og slaktavfall om høsten, og bein.

Føles umulig å tenke forsvarlig etisk hundefôr. Magen skal fungere, vekten likeså.

Jeg har også hørt at orijen har veldig høyt proteininnhold. Jeg bruker det selv innimellom og er veldig fornøyd. Og hvordan er proteininnholdet i andre fortyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at orijen har veldig høyt proteininnhold. Jeg bruker det selv innimellom og er veldig fornøyd. Og hvordan er proteininnholdet i andre fortyper?

Jeg er også fornøyd med Orijen med orden i dotider, lukt og mengde på det som blir til overs, og mine får ting i tillegg til orijen. Andre merker vet jeg ikke, du må du nesten se på hver pakke, jeg husker bare hvordan mine reagerte på det og det foret. Og kan egentlig lite om fôr, fordi det stort sett har fungert. Men nå har jeg to, en skal opp i vekt, andre ned, og det går ikke av seg selv. Så jeg kommer nok til å lære mer om foringsknep ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...