Gå til innhold
Hundesonen.no

Pearl`s Legacy`s E - Kull 2015

Alzenas
 Share

Recommended Posts

• Svar 394
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag 43 Chill lørdag

HURRRRRRRAAAAAAAAAAAAAA!! Pearl er bekreftet drektig med... wait for it! MINST 8 valper med stor sannsynlighet for enda flere!

Ok, så her kommer de. Valpisene er 1 uke gammel i dag

Her er gjenget, en for en. Bildene er tatt i går kveld :)

Creme farget hannhund, blått halsbånd

Blaring%20hannhund_zpsslqnqniv.jpg

Blue fawn brindle hannhund, grønt halsbånd

Groslashnn%20hannhund%203_zpsqyorxhp4.jp

Creme farget hannhund, grønt halsbånd

Groslashnn%20Hannhund_zpscapnflkd.jpg

Creme farget tispe, lilla halsbånd

Lilla%20tispe%20_zpsrfwvm2qm.jpg

Blue (mulig blue fawn) tispe, lyselilla halsbånd

Lyslilla%20Tispe_zpsfr7q4edq.jpg

Creme farget tispe, rosa halsbånd

Rosa%20Tispe_zps46utgcpb.jpg

Fawn brindle tispe, oransje halsbånd

Oransje%20Tispe_zpssfvvf9cn.jpg

Blue (mulig blue fawn) tispe, gult halsbånd

Gul%20Tispe_zps6nakwwhf.jpg

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj! Jeg har ikke vært på PC de siste dagene så dette var skikkelig gøy å logge seg inn å se! Så nydelige valper! Gratulerer med gjengen! Også noen muligens blå valper da! :wub::drool: Sååå glad for at noen av disse skal bli sonenhunder så vi kan følge dem videre! Fine fine whippsene. (Ikke misunnelig på de kommende eierne i det hele tatt :innocent::D ) :wub:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :D:wub:

Jeg er uendelig stolt av de her småtassene :D

En av valpene virket i går noe slapp, og han har ikke gått like mye opp i vekt som søsknene, holder derfor et ekstra godt øye med ham å legger han til så ofte som mulig. Forhåpentligvis er det nok til at han kommer skikkelig i gang igjen :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG kan jeg få sjekke denne tråden etter 4 dager på hytten uten Internett!

Gratulerer så mye med flott et valpekull! Gleder meg som et barn på juleaften til bilder om 3-4 uker (og alle bildene nå selvsagt). :wub:

Tusen takk :D Jeg gleder meg så mye til de blir eldre!

Dessverre ble ikke dagen i går slik vi hadde håpet på, den ene hvite hannvalpen var pjusk og slet med å finne puppen og var allerede begynt å henge etter de andre. Da vi sto opp i går morgest var den så slapp og delvis kald at jeg trodde det var over allerede. Fikk liv i ham igjen, fikk han til å spise, men ikke nok. Jobbet med ham i hele går til ikke særlig hell, og i går kveld døde han.

Ufattelig trist, og dette er uten tvil baksiden med å være oppdretter. Men de andre 7 er fine, livlige, ivrige i melkebaren og alle har gått opp en hel del i vekt

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :D Jeg gleder meg så mye til de blir eldre!

Dessverre ble ikke dagen i går slik vi hadde håpet på, den ene hvite hannvalpen var pjusk og slet med å finne puppen og var allerede begynt å henge etter de andre. Da vi sto opp i går morgest var den så slapp og delvis kald at jeg trodde det var over allerede. Fikk liv i ham igjen, fikk han til å spise, men ikke nok. Jobbet med ham i hele går til ikke særlig hell, og i går kveld døde han.

Ufattelig trist, og dette er uten tvil baksiden med å være oppdretter. Men de andre 7 er fine, livlige, ivrige i melkebaren og alle har gått opp en hel del i vekt

Det var leit å høre om det Alzenas, må ha vært en virkelig trist dag for dere. Det er godt de andre syv virker friske og raske. Positive tanker herfra :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med den lille herremannen som ikke klarte seg :(

Merkelig det der, det er alltid en valp som bare "trekker" meg inn på en måte, i kullene dine, hvilken valp det er varierer ofte etter hvor gamle de er. Akkurat nå er det lille frøken lyselilla. På første bildene dine var det den med orange bånd. :P

Fin, fin gjeng og flott mamma. :wub:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...