Gå til innhold
Hundesonen.no

European Dog Show 2015


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Hvis man er redd for smitte pga burområdet så burde man holde seg unna sånne store utstillinger, smittepresset er høyt på sånne steder burområde eller ei! Jeg har alltid med noe å ha over buret, jeg går alltid rundt å skravler med folk på utstilling, så for meg hadde det ikke spilt noen stor trille at det er burområde (jeg skal ikke på eds av helt andre grunner) jeg synes det er fint at det er burområde, da kan faktisk folk komme seg til ringen uten å snuble i bur, traller og stellebord. Er man redd for at hunden skal bli stjelt så går det fint ann å låse buret liksom.... Hmm repeterer jeg meg selv nå? Fikk dejavu så kan hende jeg har skrevet det her allerede :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 986
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

101 dalmatinere

Jeg må få skryte litt: Det kommer sjelden like mange hunder på spesialen som på EDS/WDS, fordi tittelen lokker så mange flere, samt at det er dyrt å bli en ekstra natt, melde på en utstilling til, os

Posted Images

Da gjør man akkurat som før. Iallfall har jeg måtte gjøre det på vanlig utstilling: løpet mellom oppstalling og ring.

Jeg har aldri vært nødt til det på vanlige utstillinger jeg. Det har alltid vært mulig å finne plass innen såpass nærhet til ringen at man har en viss oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confirmation of worm treatment

Confirmation of treatment for fox dwarf tapeworm (Echinococcus) in your dog’s passport is available at the Evidensia Clinic’s stand in Hall B, stand number BO308.
If you are brining you own pills (in original packaging), the price is NOK 200. If you need the pill in addition to the confirmation, the price is 400 NOK. Cash payment only.

This service is available throughout opening hours, from 7.30 to 18:00.
--

Må man ikke gi hunden ormtabletter FØR man kommer inn i Norge da ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confirmation of worm treatment

Confirmation of treatment for fox dwarf tapeworm (Echinococcus) in your dog’s passport is available at the Evidensia Clinic’s stand in Hall B, stand number BO308.

If you are brining you own pills (in original packaging), the price is NOK 200. If you need the pill in addition to the confirmation, the price is 400 NOK. Cash payment only.

This service is available throughout opening hours, from 7.30 to 18:00.

--

Må man ikke gi hunden ormtabletter FØR man kommer inn i Norge da ...?

Jo!

Minimum 1 døgn, maks 5 døgn før innreise til Norge sa mattilsynet når jeg ringte de å spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med vaksine for å komme inn? Vi skal bare inn for å se på.

Han ble grunnvaksinert i fjor, og skal ha neste (etter et år) i november. Er det greit? Slipper vi inn? :P

Det skal holde ja, men seriøst - jeg ville aldri tatt med meg hund inn om jeg bare skulle være tilskuer.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er redd for smitte pga burområdet så burde man holde seg unna sånne store utstillinger, smittepresset er høyt på sånne steder burområde eller ei! Jeg har alltid med noe å ha over buret, jeg går alltid rundt å skravler med folk på utstilling, så for meg hadde det ikke spilt noen stor trille at det er burområde (jeg skal ikke på eds av helt andre grunner) jeg synes det er fint at det er burområde, da kan faktisk folk komme seg til ringen uten å snuble i bur, traller og stellebord. Er man redd for at hunden skal bli stjelt så går det fint ann å låse buret liksom.... Hmm repeterer jeg meg selv nå? Fikk dejavu så kan hende jeg har skrevet det her allerede :P

Er man redd for smitte, så drar man ikke på utstilling - uansett liksom :).

Med en bursone, så må de som kommer fra denne sonen trenge seg veg forbi alle dem som sitter med sine stoler, stellebord og tepper/pledd med sine hunder frittliggende i en mølje inntil ringen, for å komme fram til ringen. Selv om man organiserer kaoset i soner, så vil det fortsatt være så mye folk at det meste av ledig gulvplass er opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Smitte også, men først og fremst at det kommer til å være stappfullt av folk, hunder, traller, bur, bord, stoler og alt mulig annet. 

Men det er god trening hvis man skal på stor utstilling senere. Jeg tar trolig med minien, fordi hun har godt av det, andre vil hilse på henne og jeg slipper å stresse hjem igjen hvis det drøyer. Ser ikke noe galt i det - så lenge det er kostbart å være tilskuer også. For meg er det mer valuta for pengene å ha med bikkja inn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Smitte også, men først og fremst at det kommer til å være stappfullt av folk, hunder, traller, bur, bord, stoler og alt mulig annet. 

Vil ikke tro han kommer til å bry seg stort, annet enn at det er spennende. Vi har midt i sentrum på 17. mai, og han var mest opptatt av å stjele isen min og leke med fontenene. :P

Men tanken var ikke å dra ham med inn der for moroskyld. Tenkte å gå inn selv, og hvis jeg finner noe jeg vil kjøpe til ham, så kan jeg hente ham og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på trippelutstillingen i Finland i 2013 (Helsinkivinner, Nordisk Vinner og Finsk Vinner) og der var det burområder. Det var god plass for publikum og utstillere til å se hva som foregikk i ringen og burene stod også i umiddelbar nærhet. Mellom to ringer var det en gate som man kunne gå og så stod burene på hver side av den gata. Fungerte utmerket.

Trippelutstillingen%20i%20Finland%20dese

Trippelutstillingen%20i%20Finland%20dese

Trippelutstillingen%20i%20Finland%20dese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på trippelutstillingen i Finland i 2013 (Helsinkivinner, Nordisk Vinner og Finsk Vinner) og der var det burområder. Det var god plass for publikum og utstillere til å se hva som foregikk i ringen og burene stod også i umiddelbar nærhet. Mellom to ringer var det en gate som man kunne gå og så stod burene på hver side av den gata. Fungerte utmerket.

Trippelutstillingen%20i%20Finland%20dese

OT: Men jeg elsker de benkene de har satt rundt ringen der. Slipper man å dra med seg stoler og drit om man bare skal kikke :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden tatt med en hund dit hvis jeg ikke skulle stille den ut... i fjor var det rett og slett helt j... å bare få hunden inn, fram til ringen og ut igjen, bikkja ble bitt, glefsa etter annenhver meter og det var jo ikke noe plass til å oppholde seg på når man først kom fram til ringen, annet enn under en trapp.

Er det miljøtrening man er ute etter så finnes det HUNDREVIS av andre arenaer som er bedre egnet for det, f. eks en utendørsutstilling eller et mindre innendørs valpeshow, der man har litt mer kontroll på omgivelsene. Dette er i beste fall flooding på sitt verste...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke tatt med hund som ikke skal stilles dit, vi stiller kun på NTK sin utstilling, den begynner klokka 13 og hvis det fortsatt er stappa fullt der så er jeg så heldig å ha to "små" hunder som jeg kan bære frem og tilbake til ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg humrer litt i skjegget, for mange av bekymringene og ankepunktene som presenteres i denne tråden, kommer i hver eneste D4A-tråd hvert eneste år.

Jeg føler meg gammel :D

Apropos ingenting, så er jeg meget overrasket over kjønnsfordelingen på min rase, jeg er vant til at det er en betydelig overvekt av tisper. Mens det er 98 hannhunder og 77 tisper. Jeg hadde heller ikke fått med meg at tispedommer dømmer valpene, så det er litt deilig at de 16 valpene skal først inn i min ring, så jeg ikke må rett inn med juniortispe. Jeg skal inn i junior, åpen og veteran, etter planen - i morgen skal jeg se på fôrtispa, om hun er noe å stille. Jeg har meldt på to juniorer, men trekker den jeg allerede har sett på :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er ulike sier jeg bare. Jeg er ikke mot å ta med tilskuer-bikkje, og ei heller ville jeg tatt på vei for disse bur- og groomingområdene, siden jeg primært er tilskuer på utstilling. Fint å få valuta for pengene for meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man aldri ville tatt med seg hunden inn som tilskuer, mens det er helt greit å ta den med inn hvis man skal stille.

Hvis jeg hadde syntes det var uforsvarlig å ta med hunden min inn for å se på så hadde det vert akkurat like uforsvarlig å ta den med inn for å stille, og da hadde jeg heller droppet det, SÅ viktig er det ikke med utstilling.

Jeg er heller ikke imot burområdene, tror det kan bli ganske så bra faktisk :)

Folk er flinke til å svartmale før de i det hele tatt har prøvd det.

Jeg gleder meg veldig til å sitte å se på rasen min, og kjenner at det er utrolig deilig å bare skulle stille én hund så jeg får med meg mest mulig av det som skjer i ringen :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke vil ha med hund hvis jeg ikke skal stille er mest for min egen del,men alle mine takler fint sånne store arrangementer, men jeg gidder ikke "utsette" dem for det smittepresset eller trengselen unødvendig. De har det strengt tatt bedre hjemme i sofaen da, også når det kommer til å bli stilt ut. Det er jo ikke fordi hundene synes det er så knakandes morro at jeg stiller dem ut, det er jo fordi jeg synes det er morsomt liksom :P De har sikkert 100 andre ting de heller har lyst til å gjøre enn å løpe venstresvinger, men ett par helger i året er de pent nødt til å være med så a mor kan more seg litt :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vaksinasjons kravene på utstillingen?

Prøvde finne det i infoen, men fant det ikke ...

Vil tro at det er som vanlig. Vaksine som ikke er mer enn tre år gammel?

For oss norske er det vel ikke noe mer enn normalt å tenke på? Altså, vanlige vaksinekrav?

Når Aron fikk 1årsvaksina hadde jeg glemt passet, og derfor har jeg kun kvitteringa på vaksina, holder det? Eller er det supernøye og at man mååå ha det stempla i passet? Var på ferie, så kan ikke stikke innom klinikken for å få fiksa det i en fei..

Hva koster inngang for tilskuere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har k-testa og mh teste kan mellomste. Hun yngste er tatt mh på. Kommer til og fortsette med det så langt det lar seg gjøre. I hvertfall en av delene
    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...