Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg tror overproduksjonen min var roten til alt vondt i det første året vårt. Med den høytrykksspyleren var det ikke rart hun fikk både kolikk og reflux.

Hvis det blir flere, og det skjer igjen så blir det mme!

Æsj, det der er frykten min, at det skal bli sånn tull med mye melk.. Når merket dere kolikken og refluxen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Æsj, det der er frykten min, at det skal bli sånn tull med mye melk.. Når merket dere kolikken og refluxen?

Helt fra starten hjemme da melken kom. De fineste dagene vi hadde var før det, på sykehuset. :)

Men jeg vet det er mange som har overproduksjon uten å oppleve det så ille, og at det stabiliserte seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra starten hjemme da melken kom. De fineste dagene vi hadde var før det, på sykehuset. :)

Men jeg vet det er mange som har overproduksjon uten å oppleve det så ille, og at det stabiliserte seg etterhvert.

Da håper jeg vi går klar av det her i huset. Har ikke merket noe på henne til nå i hvertfall og fikk mye melk dagen vi dro hjem fra sykehuset. Passer på å få unna værste trykket før hun legges til puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor måtte "melke" seg i dusjen to ganger daglig for å ikke være høytrykksspyler. Kanskje det kan hjelpe dere?

Jeg pleier å tømme de litt i dusjen ja. Nå skal jeg teste ut ammehjelpen sitt råd om å tømme hver pupp skikkelig med pumpe 1 gang og bruke samme pupp på 2 amminger etterhverandre før jeg bytter pupp. Håper det roer ned produksjonen litt. Om ikke får nyfødt intensiven masse melk for da må jeg pumpe meg oftere. Og så mye melk trenger ikke vi å ha i fryseren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tømme de litt i dusjen ja. Nå skal jeg teste ut ammehjelpen sitt råd om å tømme hver pupp skikkelig med pumpe 1 gang og bruke samme pupp på 2 amminger etterhverandre før jeg bytter pupp. Håper det roer ned produksjonen litt. Om ikke får nyfødt intensiven masse melk for da må jeg pumpe meg oftere. Og så mye melk trenger ikke vi å ha i fryseren :P

Det er som oftest på barnet man merker om man har overproduksjon. Mye melk er ikke et problem i seg selv, men hvis barnet får for mye formelk feks blir det urolig.

Jeg brukte bleier som ammeinnlegg og hadde generelt mye lekkasjer, men det som gjorde at alarmen gikk var at ungen var ekstremt utilpass og hadde skummende avføring.

Jeg fikk heldigvis ned produksjonen ved hjelp av ammehjelpen ( jeg fødte på riksen så jeg fikk time der ), men helt ærlig slår jeg et slag for ME ved overproduksjon for det var egentlig et styr.

Jeg måtte være veldig bevisst hele ammeperioden.

Og som damen på ammehjelpen sa : ME er et veldig bra produkt.

Jeg tror ikke hun helt trodde jeg skulle få det til med renaud syndrom og overproduksjon :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som oftest på barnet man merker om man har overproduksjon. Mye melk er ikke et problem i seg selv, men hvis barnet får for mye formelk feks blir det urolig.

Jeg brukte bleier som ammeinnlegg og hadde generelt mye lekkasjer, men det som gjorde at alarmen gikk var at ungen var ekstremt utilpass og hadde skummende avføring.

Jeg fikk heldigvis ned produksjonen ved hjelp av ammehjelpen ( jeg fødte på riksen så jeg fikk time der ), men helt ærlig slår jeg et slag for ME ved overproduksjon for det var egentlig et styr.

Jeg måtte være veldig bevisst hele ammeperioden.

Og som damen på ammehjelpen sa : ME er et veldig bra produkt.

Jeg tror ikke hun helt trodde jeg skulle få det til med renaud syndrom og overproduksjon :lol:

Er fult klar over det med formelken og hva det kan gjøre mot ungen. Er derfor jeg vil ha ned produksjonen :P for selvom jeg ikke merker stort på hun enda ser jeg jo selv at de produserer litt for mye.

Har heller ikke så mye overproduksjon at jeg må bruke bleier og flere lag innlegg, for det holder med vanlige ammeinnlegg utenom om ene brystet er litt sprengt og jeg ammer fra det andre, da rennet det.

Kommer til å prøve ut rådet fra amnehjelpen en stund. Selvom ME er et flott produkt vil jeg helst full amme når jeg faktisk har melk nok til det. Så får jeg heller vurdere det om produksjonen ikke tar seg ned eller ungen blir utilpass, veldig urolig og får rare bleier.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krilo, supert at du ønsker å gi til NI :) Bare husk at det er ganske strenge regler for å få gi. I hvert fall hos oss, hvis jeg ikke husker helt feil. Kontakt de og spør hva som kreves for å få gi morsmelk før du samler opp masse til de i hvert fall. Er ikke alltid de har behov for melk fra mødre med terminbarn, fordi det stort sett er det de får. Melken blir jo tilpasset barnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krilo, supert at du ønsker å gi til NI :) Bare husk at det er ganske strenge regler for å få gi. I hvert fall hos oss, hvis jeg ikke husker helt feil. Kontakt de og spør hva som kreves for å få gi morsmelk før du samler opp masse til de i hvert fall. Er ikke alltid de har behov for melk fra mødre med terminbarn, fordi det stort sett er det de får. Melken blir jo tilpasset barnet. :)

Det var de som tok det opp når vi var på ammrveiledning, men jeg skulle ta kontak igjen etter 2-4 mnd, både for frøkna her sin del og for å se hvordan produksjonen min stabiliserer seg :) de trenger det veldig på sykehuset her, de ble nesten helt tomme i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å prøve ut rådet fra amnehjelpen en stund. Selvom ME er et flott produkt vil jeg helst full amme når jeg faktisk har melk nok til det. Så får jeg heller vurdere det om produksjonen ikke tar seg ned eller ungen blir utilpass, veldig urolig og får rare bleier.

Ja, derfor kom jeg på at jeg må legge til at fra hun var et halvt år fungerte ammingen bedre, det ble en koselig ting, og jeg har fortsatt å amme helt frem til nå (hun blir to år.) :)

Det var alltid et bryst som var verst hos meg, kuttet derfor mer og mer ut å bruke det og endte tilslutt opp med å bare amme på ett bryst. Da ble det mye bedre faktisk, passe mengde. :P Og det andre brystet sluttet å produsere melk, og det var helt uproblematisk.

Så jeg er veldig for amming, det er bare hvis det blir et kjempeproblem (at hun skriker og er urolig under ammingen, må ta pauser i spisingen, gulper opp masse, at du føler hun blir kvalt omtrent o.l.) at dere kanskje nærmer dere der vi var som ikke var bra.

Første karnevalet idag!

For dere som vet hvem det er, så er hun "Rara - den bråkete løven." :ahappy:

10404489_10153040396861399_8445229285100

(Marihøne ble mye mer styr enn å bare finne et kostyme, men har fremdeles lyst til å lage det til et annet år!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spytt er det beste faktisk imot halsbrann.. Hvis du samtidig bygger overkroppen din litt opp, så har det hjulpet mange..

Ellers så husker jeg veldig godt den tida.. Men du verden så fort dette blir glemt når småtrollet kjem til verden.. DA blir det bare mange andre tusen problemer :lol:

God bedring i alle fall :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ligge høyt med overkroppen hjalp før men nå har jeg til og med halsbrann når jeg står og går på det verste :blink: Jeg trøster meg med at jeg vet hva som gjør meg dårlig, jeg vet løsningen på det og jeg vet det går over... Frem til da får jeg bare vente for til slutt er jeg sikker på at det er verdt alle plagene :D

Jeg savner ikke den store gravidmagen, den er bare ubehagelig i veien :P

Håper du får mer søvn og hvile framover. Det utgjør en stor forskjell! Lykke til med innspurten, snart er han her :)

Den er bare i veien faktisk. Helt utrolig hvor stor den magen kan bli og hvor mye som blir vanskelig med stor mage. Jeg er nesten litt fasinert faktisk! Takk jeg regner med han dukker opp snart :)

Begynte å få mensmurringer bak i ryggen i går kveld når jeg la meg. Våknet kl. 3 i natt av store smerter høyere oppe i ryggen og disse ville ikke bort. Kom meg opp av sengen kl 8 etter å ikke ha sovet siden 3. Murringen i korsryggen og fremme nede i magen men ikke noe veldig vondt. La meg kl 11 igjen og sov til 3. Våknet med vonde smerter i korsryggen og neders i magen igjen. Stod opp å det ble litt bedre. Komt litt igjen og la meg igjen for en time siden men ikke pokker smertene blir bare verre. Mest i korsryggen... Lov å håpe at det er noe på gang kanskje? Frister i hvert fall ikke å gå rundt med sånne smerter i flere dager eller uker. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra. Brystbetennelse i den puppen med høyest trykk :( fasan å vondt. Har bedrer seg nå da etter skikkelig tømming, så må tømme den ofte nå.. Værste er feberen egentlig, så varm :(

Det er nesten litt komisk, nå har jeg hatt smerter et eller annet sted i kroppen i 2 uker... Bekkenet i bedre nå, urinveisinfeksjonen er borte og nå dustete pupp... Horra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra. Brystbetennelse i den puppen med høyest trykk :( fasan å vondt. Har bedrer seg nå da etter skikkelig tømming, så må tømme den ofte nå.. Værste er feberen egentlig, så varm :(

Det er nesten litt komisk, nå har jeg hatt smerter et eller annet sted i kroppen i 2 uker... Bekkenet i bedre nå, urinveisinfeksjonen er borte og nå dustete pupp... Horra...

neei :( Så utrolig surt. Har enn liksom ikke fått nok rett etter en fødsel? Håper det går fort over. Har hørt folk si det er veldig vondt :(

God bedring :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neei :( Så utrolig surt. Har enn liksom ikke fått nok rett etter en fødsel? Håper det går fort over. Har hørt folk si det er veldig vondt :(

God bedring :flowers:

Det er syyyyykt vondt, det bare sprenger og hele puppen gjør vondt bare å se på :( også får jeg skikkelig frysetokt og dønn umulig å få varmen før jeg blir driiiiiitvarm og svetten renner... Men nå er puppen begynt å bedres så er mest det varmen igjen, men feberen går i hvertfall nedover.. Tror jeg da, den har svingt litt :P

Unner ingen dette altså..

Takk @Ganzie :)

Hadde virkelig ikke sett for meg så mye tull etter fødselen :( hadde jo verdens letteste graviditet. Men fødselen var nok litt for lang og heavy for kroppen...

Håoer dette er siste runde ned skit nå.

Men utenom diverse vondter koser jeg meg masse med henne da, og blir mer og mer kos når vi blir mer og mer kjent med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra. Brystbetennelse i den puppen med høyest trykk :( fasan å vondt. Har bedrer seg nå da etter skikkelig tømming, så må tømme den ofte nå.. Værste er feberen egentlig, så varm :(

Det er nesten litt komisk, nå har jeg hatt smerter et eller annet sted i kroppen i 2 uker... Bekkenet i bedre nå, urinveisinfeksjonen er borte og nå dustete pupp... Horra...

Prøvd kålomslag?

Det fungerte på venninna mi, som var inn og ut av sykehus pga kraftig brystbetennelse.

Kjevle et kålblad, og legge på rystet.

Og ellers, sjekk her:

http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff @Krilo brystbetennelse er vondt. Melkeproduskjonen min tok seg aldri opp etter at jeg hadde det. Om du blir i veldig dårlig form så får du komme deg til legen og få antibiotika og nesespray som hjelper på utrivelsen av melken. Husker hvor smertefult det var å tømme det vonde brystet :(

Oooh, gjør ikke noe om den ikke tar seg opp igjen :P haha... Neida... Eller jo litt :aww:

Nå har hun akkurat drikket leeeenge fra det og gjorde ikke vondt. ( og hun sovnet med engang ordentlig mett og fornøyd på den kraftige melka :ahappy: )

Kan nå også både se på puppen og ta på den uten at jeg får vondt. Og feberen var akkurat normal igjen også. Men skal følge godt med på den utover kvelden. Men akkurat nå tror jeg det værste har gitt seg. Må bare passe på at den ikke fyller seg opp helt resten av natta og kvelden. Og passe på at den andre puppen ikke finner på det samme.

@ , har snart lest ut ammehjelpen sine nettsider de siste dagene så prøver ut mest derfra :)

Uff, det hørtes ikke noe godt ut for henne :( satser på at det er den typiske mange får helt i starten, om ikke skal jeg ha kålen i bakhodet :)

Mamma synes så synd på meg som får det ene etter det andre, så fikk akkurat melding om å kjøpe elektronisk pumpe i morgen og sende regninga til henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Ganzie. Nydelig han er :wub:

God bedring til Krilo.

Denne uka har vi vært borte to kvelder. Veldig spent på hvordan det ville gå men lillemor tar det med et smil og er så grei. Utrolig deilig. Sitter på fanget og leker, spiser grøt med stor iver og bare kos. Deilig. Nå er det ikke flere møter og det er godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1466190_798022873586198_3028864626114048

Hipp hurra for verdens søteste lille gutt som er 6 måneder i dag :wub: Alexander the great :P

Kjekken :wub: Grattis med 6mnddagen!

Lillemor var pusekatt aka mus i dag :lol: Vi hadde litt "Man tager hva man haver"kostyme. Hun har jo ikke så mye meninger om akkurat sånt enda. Så vi sendte henne avgårde som pusekatt, men i barnehagen hadde de kaldt henne mus.

Verdens søteste mus/pusekatt - hvertfall i min verden :wub:

10958327_10155262537175171_7806343290945

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...