Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Jeg skjønner ikke det helt @Martine, men så har jeg heller aldri vært i den situasjonen at det var det absolutt eneste jeg kunne spise :)

Med diabetes er det ikke alt man bør spise som gravid dersom man skal holde blodsukkeret stabilt på en verdi som er en god del lavere enn vanlig. Utenom graviditet er feks ikke et langtidsblodsukker på 7 høyt, men hos en gravid kan det være skadelig og gi komplikasjoner. Dvs at jeg bør begrense brød, pasta, ris, poteter, oster og en god del annet pålegg. De eneste påleggene jeg kan spise som ikke påvirker blodsukkeret så mye er kjøttpålegg. Skinke blir jeg kvalm av under svangerskapet, det samme med servelat etc. Ikke kan jeg leve på salat hele svangerskapet heller. De periodene jeg er kvalm og kaster opp, så er det likevel viktig at jeg får i meg noe for at jeg ikke skal gå i koma. Da spiser jeg det jeg har lyst på, som ikke påvirker blodsukkeret helt ekstremt. Til vanlig kan jeg ha et blodsukker på 6,5-7, men når jeg er gravid skal det holdes nede på 5-tallet mesteparten av tiden. Det betyr at jeg får veldig lavt blodsukker flere ganger om dagen. Jeg spiser ikke helt rød biff, men den trenger ikke være grå heller. Det spises ikke så ofte, men det spises.

@Aya, ja, stoff gir også abstinenser, men det er visst ikke like ille som med alkohol på de nyfødte. Er det jeg har hørt, ihvertfall fall :) Alkohol gir også større skader enn stoff, ifølge legene og sykepleierne på jobb som har hatt mye med de barna å gjøre. Men da er det snakk om å innta mengder alkohol/stoff gjennom hele svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, stoff gir også abstinenser, men det er visst ikke like ille som med alkohol på de nyfødte. Er det jeg har hørt, ihvertfall fall :) Alkohol gir også større skader enn stoff, ifølge legene og sykepleierne på jobb som har hatt mye med de barna å gjøre. Men da er det snakk om å innta mengder alkohol/stoff gjennom hele svangerskapet.

Det er jo egentlig ikke så rart. Alkoholabstinenser er helt forferdelige, og kan til og med være dødelige. Alkohol er også et av de rusmidlene med høyest skadevirkning, så forunder meg ikke at det da også gir større skadevirkning gjennom svangerskapet. Sikkert mange faktorer her altså, men interessant i alle fall.

Og stakkars små babyer, får helt vondt av å tenke på det. For en start på livet :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi ble smittet av listeria da hun var gravid. Det holdt på å gå galt med både henne og babyen. Liten vits i å ta noen sjanser. Særlig når vi har brukt årevis og MANGE penger på å bli gravide. :)

For meg var det heldigvis aldeles gratis å bli gravid :sleep::lol:

Det er jo så fint at man vet mer om hva som er bra for barnet eller skadelig for barnet nå, enn bare for drøye tjue år siden. Ja, alkohol rørte vi selvfølgelig ikke, men all denne maten kan jeg ikke huske at vi ikke skulle spise. Vi skulle ikke klappe katter, vet jeg :) Nå spiste jeg vel ikke så mye ost, eller spekemat, men jeg ikke huske om det var fordi jeg visste at det ikke var bra, eller om det var fy-fy. Jeg spiser ikke jo så mye sånt, uansett.

Jeg er for øvrig helt enig i at man dropper det man vet at kan være skadelig. Nei, ikke smak litt, engang. Prøv å finne alternativer :) Det er snakk om ni måneder av ditt liv og gevinsten i etterkant er så fantastisk stor :heart:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aya, ja, stoff gir også abstinenser, men det er visst ikke like ille som med alkohol på de nyfødte. Er det jeg har hørt, ihvertfall fall :) Alkohol gir også større skader enn stoff, ifølge legene og sykepleierne på jobb som har hatt mye med de barna å gjøre. Men da er det snakk om å innta mengder alkohol/stoff gjennom hele svangerskapet.

Men de får vel ikke abstinser dersom mamma tar seg 4 glass rødvin i løpet av et svangerskap? Da er det vel snakk om gravide som drikker ofte og sannsynligvis mye.

For all del, jeg er helt for å holde seg fullstendig unna alkohol mens man er gravid, men råd om å droppe alkohol i svangerskapet handler vel mest om at man ikke vet om alkohol kan skade selv i små mengder.

Tenk at det var vanlig å gi den nybakte moren et glass rødvin rett etter fødselen var overstått. Tipper det gjorde underverker for søvnen :lol: (Når sant skal sies så var det vel ingen fare for at babyen skulle få i seg noe når melka kom igang mange timer senere ...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de får vel ikke abstinser dersom mamma tar seg 4 glass rødvin i løpet av et svangerskap? Da er det vel snakk om gravide som drikker ofte og sannsynligvis mye.

For all del, jeg er helt for å holde seg fullstendig unna alkohol mens man er gravid, men råd om å droppe alkohol i svangerskapet handler vel mest om at man ikke vet om alkohol kan skade selv i små mengder.

Tenk at det var vanlig å gi den nybakte moren et glass rødvin rett etter fødselen var overstått. Tipper det gjorde underverker for søvnen :lol: (Når sant skal sies så var det vel ingen fare for at babyen skulle få i seg noe når melka kom igang mange timer senere ...)

Jeg skrev jo at det var om det var mengder alkohol/stoff ble inntatt. Likevel synes jeg ikke noe om de som prøver å få gravide til å drikke alkohol. Eller i ammeperioden, hvor den nybakte mammaen stadig vekk får høre "du kan jo bare ta det et glass vin med en gang babyen har spist, for da blir det borte til den skal ga mat neste gang!". Nei, det er ikke sikkert, for man vet aldri når babyen vil ha mat, eller hvor lang tid det tar før alkoholen er borte igjen.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo at det var om det var mengder alkohol/stoff ble inntatt. Likevel synes jeg ikke noe om de som prøver å få gravide til å drikke alkohol. Eller i ammeperioden, hvor den nybakte mammaen stadig vekk får høre "du kan jo bare ta det et glass vin med en gang babyen har spist, for da blir det borte til den skal ga mat neste gang!". Nei, det er ikke sikkert, for man vet aldri når babyen vil ha mat, eller hvor lang tid det tar før alkoholen er borte igjen.

Jeg er helt enig, selv om jeg ikke er helt nazi på alkohol under amming. Jeg drakk sikkert 3 glass vin totalt, og da visste jeg at ungene skulle sove til morgenen etter :) Det verste er nesten når utenforstående (som du skriver) nærmest prøver å overtale mammaen til å ta et glass. Det blir helt feil på flere måter, men spesielt at det blir et alkoholpress :shocked:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, selv om jeg ikke er helt nazi på alkohol under amming. Jeg drakk sikkert 3 glass vin totalt, og da visste jeg at ungene skulle sove til morgenen etter :) Det verste er nesten når utenforstående (som du skriver) nærmest prøver å overtale mammaen til å ta et glass. Det blir helt feil på flere måter, men spesielt at det blir et alkoholpress :shocked:

Jeg drakk vel et par glass vin eller cider under ammeperioden, men jeg valgte å pumpe først så jeg hadde melk vi kunne gi på flaske. Men så tok hun ikke flaske før hun var sånn 6 mnd, så jeg ventet med å drikke alkohol til hun var trygg på det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok fra det glade 70 tall tror jeg, om livet på en avdeling for gravide med vanskelige svangerskap. Vinterbarn av Dea Trier Mørch. Der fikk de gravide servert rødvin på sykehuset gitt! Nå er det en roman, men jeg tipper at den ikke er helt avvikende fra sannheten. Så tidene forandrer seg heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med diabetes er det ikke alt man bør spise som gravid dersom man skal holde blodsukkeret stabilt på en verdi som er en god del lavere enn vanlig. Utenom graviditet er feks ikke et langtidsblodsukker på 7 høyt, men hos en gravid kan det være skadelig og gi komplikasjoner. Dvs at jeg bør begrense brød, pasta, ris, poteter, oster og en god del annet pålegg. De eneste påleggene jeg kan spise som ikke påvirker blodsukkeret så mye er kjøttpålegg. Skinke blir jeg kvalm av under svangerskapet, det samme med servelat etc. Ikke kan jeg leve på salat hele svangerskapet heller. De periodene jeg er kvalm og kaster opp, så er det likevel viktig at jeg får i meg noe for at jeg ikke skal gå i koma. Da spiser jeg det jeg har lyst på, som ikke påvirker blodsukkeret helt ekstremt. Til vanlig kan jeg ha et blodsukker på 6,5-7, men når jeg er gravid skal det holdes nede på 5-tallet mesteparten av tiden. Det betyr at jeg får veldig lavt blodsukker flere ganger om dagen. Jeg spiser ikke helt rød biff, men den trenger ikke være grå heller. Det spises ikke så ofte, men det spises.

Takk for utfyllende svar, men nå misforsto du meg litt :) Jeg mente at jeg forstår ikke, på tross av diabetes, at man velger å spise noe som frarådes i svangerskapet. Men samtidig har jeg ikke vært i den situasjonen noen gang at jeg ikke kunne spise noe annet enn salami på knekkebrød, så jeg skal ikke være for bastant heller. Men jeg tenker at om det eneste pålegget jeg kunne spise var salami, så hadde jeg droppa det og spist knekkebrød med smør, eller noe annet.

Ang alkohol; det er noe ganske annet å drikke et glass rødvin når man er gravid enn når man ammer. I svangerskapet går det jo direkte i blodet til fosteret. Om ungen får det via melka (og til tross for hva man trodde tidligere; alkohol som eventuelt videreføres i melka forsvinner gradvis, det er ikke konstant mengde fra melka dannes til den går ut av brystet) så går det først via barnets eget fordøyelsessystem før det kommer ut i blodet. Ikke at jeg drikker alkohol hverken når jeg er gravid eller når jeg ammer, men lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, men nå misforsto du meg litt :) Jeg mente at jeg forstår ikke, på tross av diabetes, at man velger å spise noe som frarådes i svangerskapet. Men samtidig har jeg ikke vært i den situasjonen noen gang at jeg ikke kunne spise noe annet enn salami på knekkebrød, så jeg skal ikke være for bastant heller. Men jeg tenker at om det eneste pålegget jeg kunne spise var salami, så hadde jeg droppa det og spist knekkebrød med smør, eller noe annet.

Nå er det slik at når man er gravid kommer ofte kvalme i starten og det kan være særdeles lite som frister å få i seg, når man da i tillegg er begrenset pga diabetes forstår jeg godt at man tyr til knekkebrød med salami (ikke sikkert man spiser med smør heller).

Det viktigste er jo å få i seg føde, selv om det av og til betyr å spise noe som man anbefales å holde seg unna. Men det er mine tanker om saken da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at når man er gravid kommer ofte kvalme i starten og det kan være særdeles lite som frister å få i seg, når man da i tillegg er begrenset pga diabetes forstår jeg godt at man tyr til knekkebrød med salami (ikke sikkert man spiser med smør heller).

Det viktigste er jo å få i seg føde, selv om det av og til betyr å spise noe som man anbefales å holde seg unna. Men det er mine tanker om saken da.

Jeg er gravid for andre gang nå, så jeg kjenner til dette med kvalme :) Vi ser forskjellig på det, er ikke verre enn det. Og som sagt, jeg har aldri vært i den situasjonen at jeg ikke kunne spise noe annet enn akkurat salami, så jeg vet jo ikke helt hvordan det er heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at når man er gravid kommer ofte kvalme i starten og det kan være særdeles lite som frister å få i seg, når man da i tillegg er begrenset pga diabetes forstår jeg godt at man tyr til knekkebrød med salami (ikke sikkert man spiser med smør heller).

Det viktigste er jo å få i seg føde, selv om det av og til betyr å spise noe som man anbefales å holde seg unna. Men det er mine tanker om saken da.

Spiste ikke smør heller da, så da hadde det evt bare blitt knekkebrød :P Vi tenker likt :)

Jeg er nå nesten 18 uker på vei, og de dagene jeg er ekstremt kvalm så kan jeg velge mellom innleggelse på sykehus eller å spise knekkebrød med salami. Feks ost henger lenge igjen mtp blodsukkeret, og gir mye større svingninger enn salami, så da spiser jeg det med god samvittighet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste ikke smør heller da, så da hadde det evt bare blitt knekkebrød :P Vi tenker likt :)

Jeg er nå nesten 18 uker på vei, og de dagene jeg er ekstremt kvalm så kan jeg velge mellom innleggelse på sykehus eller å spise knekkebrød med salami. Feks ost henger lenge igjen mtp blodsukkeret, og gir mye større svingninger enn salami, så da spiser jeg det med god samvittighet. :)

Jeg spiste gilde salami i mellom hele svangerskapet og på den tiden var det ikke "forbudt".

Med mindre Gilde har endret produksjonen sin er det sikkert trygt enda :)

Spekemat som er frosset ned før produksjon er fortsatt å anse som trygt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Aner ikke. Spiser ikke spekemat så jeg har ikke sjekket det. :P

Nei, jeg tør ikke å påstå noe jeg.. Men toksi.-bakterien er mye mer vanlig sørover i Europa, og derfor jeg antok det..

Senest i sommer kom dette på vg, så greit å være føre var: http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/mat/grilstad-tilbakekaller-fem-tonn-kjoettpaalegg-etter-funn-av-listeria-bakterie/a/23233857/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har Easygrow Nature vognpose? Lurer på å kjøpe en sånn nå som lillemor vil sove litt i vogna. Kan jo være kjekk å ha i pulken etterhvert også.

Vi har ikke den, men denne fra Voksi https://www.flust.no/barn-og-baby/barnevogn/vognposer/voksi-city-vognpose-wool/ , har jo ikke fått testet den ut enda. Men vi valgte den over Voksi urban da mange sier at den er så åpen rundt hodet. Den her kan snurpes mer sammen. Og kan også brukes lenge. Liker at det er ull i underdelen da vi også tenker at den kommer til å bli brukt mye i blant annet pulk.

Har hørt mye bra om Easygrowene også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...