Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

3 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Sykdomsforløp ved ørebetennelse

Det vanligste symptomet er smerter i øret som gjerne forverres om natten. Hos de fleste vil smertene gå over av seg selv i løpet av to døgn. Smertene forsvinner brått dersom det går hull på trommehinna. 

Betennelsen vil som regel leges av seg selv i løpet av noen dager, og mange leger venter derfor med behandling.

De vanligste symptomene er:

  • Smerter i øret
  • Feber
  • Uro
  • Forbigående nedsatt hørsel
  • Generelt nedsatt allmenntilstand
  • Væske som renner fra barnets øre  

Alle symptomene trenger ikke å være tilstede samtidig.

Takk! Da har vi: nedsatt hørsel, tidvis nedsatt allmenntilstand. Uroen kommer nok av hosten. Så da tror jeg kanskje vi foreløpig kan avskrive ørebetennelse! 

1 minutt siden, Aslan skrev:

Godt mulig det er en sånn ting som er verre som voksen da, det vet jeg ikke, så mulig det var derfor det var ille. Men satser på at det er noe mer uskyldig som snørr :thumbs: 

Synes det virker som om voksne ofte tåler mindre enn barn generelt! :lol: Yes, satser på at det er snørra som gjør det! (Eventuelt at han har lært seg et nytt ord, som er "hæ", og bruker det ofte fordi det er gøy :aww: ) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

10 timer siden, Wednesday skrev:

Takk! Da har vi: nedsatt hørsel, tidvis nedsatt allmenntilstand. Uroen kommer nok av hosten. Så da tror jeg kanskje vi foreløpig kan avskrive ørebetennelse! 

Synes det virker som om voksne ofte tåler mindre enn barn generelt! :lol: Yes, satser på at det er snørra som gjør det! (Eventuelt at han har lært seg et nytt ord, som er "hæ", og bruker det ofte fordi det er gøy :aww: ) 

Du kan ofte lukte på øret om det er betent.  

Unger sier ikke alltid fra om sånt,  A klagde på vondt i halsen sist han hadde ørebetennelse,  ellers har det stort sett blitt oppdaget ved en tilfeldighet eller når trommehinna sprekker. Ungen er hi gjerne forkjølet,  så det er ikke lett å skille symptomene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rocket skrev:

Får ikke sove, så ligger å titter på navn for andre natt på rad. Tror jeg er mer babysyk enn jeg vil innrømme selv. :lol:

 

Tips til gode navnesider? Jeg liker allerbest norrøne og andre nordiske navn.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Navn er fortsatt umulig :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krutsi skrev:

Når slutta dere med dagdupp? 

M har begynt bare mer og mer å bli vanskeligere å legge siden hun ikke er trøtt, men så er det bare så vidt hun klarer å holde seg igjennom dagen :P 

gjelder dog bare hjemme.. I barnehagen vil hun sove :P 

 

Tuva sluttet når hun var 22 mnd. Men hun har hatt korte perioder der hun har trengt en dupp allikevel, da. Noen perioder er hardere enn andre. Men hun sover fra 19 til 08-09 så hun sover mye på natten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hviler på dagen fortsatt vi, L snart 4 år. Sov i barnehagen fram til sommeren, men bare 30 min på slutten på småbarnsavd. I helgene var det (og er det) ofte sånn at hun trenger en hvil midt på dagen for å ha det ok utover kvelden. Hvis vi er ute på biltur ila formiddagen, sovner hun ofte og vi lar henn gjøre det. Men hun er sjeldent vanskelig å legge om kvelden. Etter at hun begynte på stor Avd i barnehagen hviler hun midt på dagen med de andre minste. De hører ofte på lydbok og slapper av en stund... Vi ser at det funker best sånn, så da syns jeg det er veldig greit at de har muligheten...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Raksha skrev:

Var det ikke noen her som hadde sånn greie til å bruke når de vasker håret? Her er det full katastrofe om hun får vann i øya :/ @Fillerya?  

Hva med å gi henne en tørr klut hun kan holde over øynene sine? :) Funka på oss da vi var barn og livredde for å få sjampo i øynene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Krutsi skrev:

Noe ala dette funker gull :) fåes kjøpt litt overalt egentlig :) http://smaating.com/products/rosa-dusjcaps-for-sm-barn

Takk!

16 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Koster nesten ingenting på Ebay.

Funket ikke her da, han nektet å ha på den.

Tror ikke jeg orker vente på ebay, men takk :)

11 minutter siden, rosinbolle skrev:

Hva med å gi henne en tørr klut hun kan holde over øynene sine? :) Funka på oss da vi var barn og livredde for å få sjampo i øynene :)

Funker ikke, hun skjønner ikke og får fullstendig panikk. :( blir bare verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Var det ikke noen her som hadde sånn greie til å bruke når de vasker håret? Her er det full katastrofe om hun får vann i øya :/ @Fillerya?  

Min var også slik. Så her brukte jeg kopp med vann for og skylle håret... ikke dusjen som blir for voldsomt og bråkete. Eller så dusjet jeg eller pappan med henne og fikk lurt håret under da, men styra ikke så mye de første årene med sjampo i håret egentlig, iallefall ikke hver gang hun badet... de blir jo ikke akkurat så skitten/fett i håret føler jeg, men nå hadde min snuppe noe særlig hår heller før hun ble nesten 4! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt kopp/litermål, går bittelitt bedre med dusj med svakt trykk, men hun blit helt panisk da og :( vet at jeg var akkurat lik som lita og det varte lenge. Hun har såpass mye hår at det må vaskes, sikkert oftere enn det vi gjør og :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Krilo skrev:

Blir nok lettere etter oul :ahappy: 

Eller mange ganger vanskeligere :lol: Neida, regner med at vi finner et navn som passer av de vi tenker på når h*n kommer, innen den tid blir det rart å ha det helt bestemt for vår del :) Men blir liksom tenkende litt på det allikevel, det er jo litt gøy :D 

Snart oul :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Raksha Vi har begge de produktene under. De funker som gull her! Et par gode opplevelser med hårvask og nå trenger vi de ikke lenger i det heletatt! Hun gikk fullstendig i krise før vi skaffet sånn.

http://www.aliexpress.com/item/Adjustable-Baby-Hat-Toddler-Kids-Shampoo-Bath-Bathing-Shower-Cap-Wash-Hair-Shield-Direct-Visor-Caps/32444218201.html

http://www.aliexpress.com/item/New-Kids-Bath-Visor-Hat-Adjustable-Baby-Shower-Cap-Protect-Shampoo-Hair-Wash-Shield-for-Children/32340319189.html

Vi har funnet ut av vi må kutte ut smokken. Vi ble veldig slappe etter at lillebror kom til verden og hun har brukt den nesten uten pause når hun er hjemme. Hun er rett og slett avhengig. Hun falt og slo seg i barnehagen og da hun skulle fortelle hvem som hadde trøstet henne, så skjønte jeg ikke lenger hva hun sa fordi språket har blitt veldig mye dårligere på disse månendene. Vi måtte ta tak og nå er det kun smokk om natten. Ikke engang ved trøst. Den første dagen var grusom. Veldig mye hyling og skriking etter den. Dag to var veldig mye bedre. Det er ikke så gøy å være strenge-mamma.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Krutsi skrev:

Når slutta dere med dagdupp? 

Hjemme slutta vi rett etter hun fylte 2, men i barnehagen behøvde hun duppen et halvårs tid lenger. Funka helt fint å gjøre det sånn :) Ble jo dupp i helgene også innimellom, men bare hvis hun var litt ekstra sliten av en eller annen grunn.
 

12 timer siden, Fillerya skrev:

Vi har funnet ut av vi må kutte ut smokken. Vi ble veldig slappe etter at lillebror kom til verden og hun har brukt den nesten uten pause når hun er hjemme. Hun er rett og slett avhengig. Hun falt og slo seg i barnehagen og da hun skulle fortelle hvem som hadde trøstet henne, så skjønte jeg ikke lenger hva hun sa fordi språket har blitt veldig mye dårligere på disse månendene. Vi måtte ta tak og nå er det kun smokk om natten. Ikke engang ved trøst. Den første dagen var grusom. Veldig mye hyling og skriking etter den. Dag to var veldig mye bedre. Det er ikke så gøy å være strenge-mamma.

Strenge-mamma? Skjønner at du føler deg streng, men å ikke være streng er jo innimellom direkte uansvarlig. Flink og ansvarlig mamma tenker jeg vi sier :hug: 

Her er minste-rusket pjusk med feber og snørr, første forkjølelsen hennes. Var litt trasig inatt, virket som hun fikk vondt av å ligge. Storesøster stakkar våkna av Synne-bråk og lillesøster-bråk, og etter det ville hun sove inne hos oss, men der var det jo lite fred å få. Da ble det paracet og tv-stue på meg og lillesnupp. Sovna etterhvert da, og da sneik vi oss i seng i 6-draget. Jeg er trøøøøtt, lillemor sover dupp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var dere på ord. ultralyd? Jeg begynner å bli utålmodig. Jeg er straks i uke 16 og har ikke hørt noe, legen påstod jeg skulle inn i uke 17. Ellers blir det jo midt i romjulen. Eller etter jul, men det er jo litt sent igjen og da er det fullt opp med eksamner. Tenkte ringe og spørre i dag men fillebikkja har spist mobilladeren :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, soelvd skrev:

Når var dere på ord. ultralyd? Jeg begynner å bli utålmodig. Jeg er straks i uke 16 og har ikke hørt noe, legen påstod jeg skulle inn i uke 17. Ellers blir det jo midt i romjulen. Eller etter jul, men det er jo litt sent igjen og da er det fullt opp med eksamner. Tenkte ringe og spørre i dag men fillebikkja har spist mobilladeren :P 

Det skal skje i rundt uke 18 vel? Mener jeg var i den tiden i alle fall.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...