Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes det var veldig deilig å ha noen dager på sykehuset med lillegutt før vi dro hjem, så vi var på sykehuset (obs-posten) i 3 døgn etter at han ble født. Slippe å tenke på å måtte lage mat, lufte hunder etc. Men så var det veldig deilig å komme hjem også :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

10 timer siden, soelvd skrev:

Hvor lenge var dere på barsel med babyene? Med Tuva ble vi "presset" til å bli i nesten fire døgn. Enda vi kjørte selv fra sykehuset jeg fødte på og til et nærmere et når hun var 12-13 timer gammel, da hadde jeg lyst til å kjøre rett hjem. Følte det ble null ro og masse styr. Jeg liker meg best hjemme. 

 

Så, denne gangen er min optimistiske plan å reise hjem noen timer etter fødsel. Noen som har erfaring med det? Gruer meg allerede til en evt "kamp" med helsesøstre/jordmødre men jeg vet det er det rette. 

Forutsatt at vi begge har det bra og er friske. Selvsagt.  

Vi var 3 dager med førstemann. 

Med lillebror var vi på barsel i 24 timer fordi vi måtte pga måling av hans blodsukker. Da dro vi hjem og den sure jordmora sa at da dro vi på egen risiko med formaning om at vi måtte tilbake for blodprøver og helsestasjonen for å følge opp vekten. Hun mente vi burde være der noen dager til, enda de ikke skulle gjøre noe mer med babyen. De var jo bare innom oss for å måle blodsukker hver 6.time ellers så trengte vi ikke være der. Jeg var i bedre form rett etter fødselen enn hva jeg hadde vært de siste 9 mnd. 

Vi har kort reisevei til sykehuset, så det hadde jo bare vært å ringe/komme tilbake om noe hadde oppstått.

Det hjelper ikke å ha en baby som sover hele natten når man har en storesøster som kommer inn flere ganger om natten. Når pappan følger tilbake og legger seg i en egen seng inne hos henne, så kommer hun inn til meg når han har sovnet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på barselhotellet lørdag-tirsdag med H, og torsdag-søndag med I. Altså tre netter med begge. Jeg storkosa meg på barselhotellet begge gangene. Ikke noe mas eller styr med noe, det var bare avslappende å være der. Er glad det ikke er så sure og masete jordmødre og barnepleiere på st. olavs som det virker å være andre steder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, soelvd skrev:

 

Hva sa du til de da? Jeg vil også være så vrang :P 

"Når kan jeg dra hjem?"

"vil du hjem?"

"ja!"

og så masse protester fra både svigermor, gubbe osv.. 

Og så måtte jeg love at jeg ringte eller kom innom hvis det skulle være noe osv (selvfølgelig), og så inngikk keg et kompromiss med familien at jeg ble der ei natt i alle fall..

men når jeg klarte å føde alene, så klarer jeg vel å kjenne om jeg kan dra hjem også.. Amminga gikk jo helt knirkefritt og melka starta å renne bare jeg fikk barnet oppå meg, så det var liksom ikke noe stress.. 

21 minutter siden, Cloudberry skrev:

Vi var på barselhotellet lørdag-tirsdag med H, og torsdag-søndag med I. Altså tre netter med begge. Jeg storkosa meg på barselhotellet begge gangene. Ikke noe mas eller styr med noe, det var bare avslappende å være der. Er glad det ikke er så sure og masete jordmødre og barnepleiere på st. olavs som det virker å være andre steder :) 

De ble dog ikke happy når man låste døra på rommet når jeg la meg.. Trodde det var vanlig jeh, men det var vist nei nei :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krutsi skrev:

"Når kan jeg dra hjem?"

"vil du hjem?"

"ja!"

og så masse protester fra både svigermor, gubbe osv.. 

Og så måtte jeg love at jeg ringte eller kom innom hvis det skulle være noe osv (selvfølgelig), og så inngikk keg et kompromiss med familien at jeg ble der ei natt i alle fall..

men når jeg klarte å føde alene, så klarer jeg vel å kjenne om jeg kan dra hjem også.. Amminga gikk jo helt knirkefritt og melka starta å renne bare jeg fikk barnet oppå meg, så det var liksom ikke noe stress.. 

De ble dog ikke happy når man låste døra på rommet når jeg la meg.. Trodde det var vanlig jeh, men det var vist nei nei :lol: 

Fødte du alene? Hvor hen? :o Det har gått meg hus forbi!

Hehe, jeg fikk beskjed om å ikke låse døra. Iallefall nå sist, husker ikke om de sa noe første gangen. Det er jo logisk at det skal stå åpent da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Cloudberry skrev:

Vi var på barselhotellet lørdag-tirsdag med H, og torsdag-søndag med I. Altså tre netter med begge. Jeg storkosa meg på barselhotellet begge gangene. Ikke noe mas eller styr med noe, det var bare avslappende å være der. Er glad det ikke er så sure og masete jordmødre og barnepleiere på st. olavs som det virker å være andre steder :) 

Det lover godt, håper på trivelige folk :yes: 

 

Babyliste for sonen 2016 da:

Bøllefrøken - 07. februar

Marianne - 14. mars

Aya - 02. april

Helene - 16. april

Aslan - 19. mai

Soelvd - 04. juni

Krutsi - 22. juni

Tror alle er med da? Om det ikke er noen snokere? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aslan skrev:

Det lover godt, håper på trivelige folk :yes: 

Jordmødrene jeg har hatt har også vært supre :)

Kom på en ting som var litt trist på barselhotellet da, og det var nå sist vi var der. Hver eneste gang jeg gikk ut i gangen (ikke at det var så fryktelig ofte da, men) hørte jeg babygråt fra rommet tvers over gangen. Han hørtes ut som en kattunge som pintes, stakkar lille babyen, og jeg fikk inntrykk av at han gråt h-e-l-e tiden. Jeg fikk så vondt av den mammaen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cloudberry skrev:

Jordmødrene jeg har hatt har også vært supre :)

Kom på en ting som var litt trist på barselhotellet da, og det var nå sist vi var der. Hver eneste gang jeg gikk ut i gangen (ikke at det var så fryktelig ofte da, men) hørte jeg babygråt fra rommet tvers over gangen. Han hørtes ut som en kattunge som pintes, stakkar lille babyen, og jeg fikk inntrykk av at han gråt h-e-l-e tiden. Jeg fikk så vondt av den mammaen.. 

Huff ja, det høres jo ikke noe særlig ut godt ut for den mammaen :hmm: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Cloudberry skrev:

Fødte du alene? Hvor hen? :o Det har gått meg hus forbi!

Hehe, jeg fikk beskjed om å ikke låse døra. Iallefall nå sist, husker ikke om de sa noe første gangen. Det er jo logisk at det skal stå åpent da :) 

Jeg fødte på sykehuset, så hadde jo jordmor.. Men "alene" i den forstand at gubben satt på et fly fra Ghana, lykkelig uviten, og jeg nekta å ha med mamma eller svigerforeldre :lol: eneste venninna i byen som er god nok til at jeg kan spørre om sånt, besvimer av blod, så det var liksom ikke mye hjelp heller :lol: 

det er jo ikke logisk at det skal stå åpent.. Man låser jo dørene på et hotell når man sover :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg fødte på sykehuset, så hadde jo jordmor.. Men "alene" i den forstand at gubben satt på et fly fra Ghana, lykkelig uviten, og jeg nekta å ha med mamma eller svigerforeldre :lol: eneste venninna i byen som er god nok til at jeg kan spørre om sånt, besvimer av blod, så det var liksom ikke mye hjelp heller :lol: 

det er jo ikke logisk at det skal stå åpent.. Man låser jo dørene på et hotell når man sover :lol:

Å! :lol: Haha, jeg tenkte alene i ordets rette forstand, men når du sier det husker jeg jo at mannen din ikke rakk frem. 

Men når man er på barselhotellet er man jo ikke en vanlig hotellgjest da ;) Ting kan jo skje plutselig, og da er det greit om de ikke må bruke tid på å få låst opp døra hvis du ligger avsvimt på gulvet og blør.. 

Idag skal vi på 6 mnd-kontroll, halvannen uke etter skjema men det er jo ikke så nøye. Vi har vårt sedvanlige veddemål om lengde og tyngde, noen som vil være med? :P Jeg tror 70cm og 7800g. Spent på fasiten :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kommer lett til å føde "alene" om ikke samboer rekker frem. Men jeg blir særdeles overraska om han ikke rekker frem, fordi enten er han hjemme med meg, eller på kvinne-barn-avdelinga i ukene rundt termin, så får håpe jeg ikke føder såå fort :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Cloudberry skrev:

Å! :lol: Haha, jeg tenkte alene i ordets rette forstand, men når du sier det husker jeg jo at mannen din ikke rakk frem. 

Men når man er på barselhotellet er man jo ikke en vanlig hotellgjest da ;) Ting kan jo skje plutselig, og da er det greit om de ikke må bruke tid på å få låst opp døra hvis du ligger avsvimt på gulvet og blør.. 

Idag skal vi på 6 mnd-kontroll, halvannen uke etter skjema men det er jo ikke så nøye. Vi har vårt sedvanlige veddemål om lengde og tyngde, noen som vil være med? :P Jeg tror 70cm og 7800g. Spent på fasiten :) 

Men jeg hadde aldri vært i bedre form på lange tider etter fødselen, så i mitt hode var det aldri fare for slike ting ;) 

jeg tok med meg babyn og tusla ned i restauranten for å spise middag ca 5-6 timer fødselen.. Og alt var liksom som ingenting hadde skjedd :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Lå på barselavdelinga på St. Olavs i tre netter. Syns alle som jobbet der var veldig koselige, trygge og hjelpsomme hele tiden :) SÅ kjekt å ha noen som kom og hjalp meg med ammingen bare jeg dro i ei snor når lillemann ikke var så enkel å få hekta på, hehe. Var godt å komme hjem og da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra i dag går de på hver sin avdeling :| C syntes det var veldig rart at han plutselig skulle inn en annen dør i dag, og vi hadde en episode pga det. Men det løste seg, og jeg tror det skal gå greit bare han blir vant til det. 

 

Det går barnemark i barnehagen :| (Og omgangssjuke, men jeg tar heller det enn barnemark). Har kjøpt inn markkur for sikkerhets skyld, og håper vi ikke får bruk for det! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slapp unna vannkopper, og fikk omgangsyke når ingen andre fikk det. :lol: Men forkjølelser, konstant forkjøleser... Hun er litt hes i dag, så jeg spurte om hun hadde vondt i halsen så pekte hun på halsen og sa "ja, vondt i halsen..aua" så regner med det er noe på gang. HOLD DEG FRISK TIL FREDAG! Etter torsdag kan hun bli syk. 

La henne 7 i går, hun sov før klokka var 7.30 - hun hadde sovnet på vei til barnegagen, og under lunsjen hadde hun plutselig sovna og krasja i et glass :o:lol: Hun sov ikke på dagen på søndag, og bare en time på dagen på lørdag. Så regner med det var et resultat av det, men humøret hadde vært strålende i går da, så da så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cloudberry skrev:

Jordmødrene jeg har hatt har også vært supre :)

Kom på en ting som var litt trist på barselhotellet da, og det var nå sist vi var der. Hver eneste gang jeg gikk ut i gangen (ikke at det var så fryktelig ofte da, men) hørte jeg babygråt fra rommet tvers over gangen. Han hørtes ut som en kattunge som pintes, stakkar lille babyen, og jeg fikk inntrykk av at han gråt h-e-l-e tiden. Jeg fikk så vondt av den mammaen.. 

Det gjorde A også , tror det var verre for de rundt enn meg :P 

"Romvenninen " utbrøt "jækla til temperament på babyen din!" ( på svensk ) og barnepleierne kom og hentet han ut fra barsel og hadde han på kontoret sitt for å prøve å roe han med flaske så de andre fikk sove  :lol: 

Han var rasende!  Jeg produserte ikke nok for han de første døgnene og han sov jo for pokker ikke *ler* 

Men han har alltid vært et behagelig barn på gråtefronten siden. Så lenge han var mett og hadde hudkontakt var han alltid fornøyd. Litt mye våken kanskje,  men blid som en lerke :wub: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var jo ikke alt helt vanlig sist, men jeg tror egentlig jeg kommer til å sette pris på den tiden jeg får på sykehuset, jeg, hvis alt går som normalt denne gangen (forutsatt at det ikke blir veldig lenge)... Tipper det er en overgang å gå fra ett barn og hund, til to barn og hund, og da kan det jo være greit å ha noen dager på sykehuset for å bli litt kjent med bare babyen, og føle at man får til ting før man kommer hjem til "hverdagen". Liker ikke sykehus noe særlig, jeg heller, altså, og kommer helt sikkert til å ville hjem, men i dette området tror jeg heller det er vanlig at folk blir "kastet ut" enn at de må krangle seg til å komme hjem... (Jeg ble for eksempel skrevet ut av barsel lenge før jeg egentlig var "frisk" av sf, hadde fortsatt høyt blodtrykk og trengte oppfølging og medisiner, men L var overført til Nyfødtintensiven og da hørte vi ikke til der lenger, så ingen tok liksom ansvaret for meg. Fikk komme innom mens vi fortsatt var på riksen for måling av blodtrykk, men da L ble overført til Drammen, var det ingen som ville ta ansvaret for meg. Det endte med at en av jordmødrene på riksen ringte til drammen og fikk tigget seg til at jeg fikk komme ned på føden en gang om dagen for å sjekke blodtrykket, og at de tok det litt sånn på sparket om de måtte sjekke opp evt fortsatt medisinering med legene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk et 2 mansrom som familierom siden alle de 4 familierommene var tatt, og det var få fødende når vi var der. Var der i 3 netter og det var utrolig deilig, hjelp bare en snor unna, ingen av oss trengte å tenke på å lage mat eller noe annet enn å bare nyte, kose oss og blir litt bedre kjent med denne nykomlingen i ro og fred før hverdagen begynte.

men når avreise dagen kom var vi veldig klare for å få dratt hjem. Jeg satt i baksete og holdt hun i handa mens jeg hadde skikkelig barseltårer, og samboer kjørte i skikkelig sneglefart hjemover :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...