Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsaften for din hund?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Jeg skal tilbringe nyttårsaften hjemme sammen med hundene som vanlig. De luftes siste gang ved 22 tiden.

Når det nærmer seg midnatt trekker jeg for gardinene, setter opp lyden på tven, gir hundene hvert sitt griseøre og setter meg rolig i sofaen og slapper av uten å lage noe mer fuzz.

Stella pleier å sove seg igjennom rakettene uten å bry seg nevneverdig. Casper blir litt bekymret og kommer gjerne og setter seg inntil meg når det står på som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En av de kleine skrivefeilene, men det var ikke en skrivefeil.. DE FÅR fredskake á "hundeversjonen" (så jeg får reddet det inn som ikke-skrivefeil.... )

Nico ELSKER fyrverkeri... sitter i vinduskarmen og logrer faktisk.. Merkelig bikkje..

Nyttårsaften på Lade:

Posted Images

Å ikke like at det både høres og ser ut som om verden faller sammen én dag i året er en mental brist man burde unngå i avl?

Ja det synes jeg. Ikke fordi det ikke er forståelig at det er skummelt. Men fordi det påvirker livene til de hundene som rammes så negativt. Skuddredsel henger jo også sammen med annen lydberørthet og jeg unner ingen hunder å være lydberørt. Redselen for skudd/raketter er grunn nok alene til at min hannhund ikke skulle gått i avl. Nå er det uaktuelt av flere årsaker, men likevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Quo sin første nyttårsaften, elleve mnd gammel nå. Nå er han på rolig langtur, jeg har lagt amatørspor, så etter en hvil og mat, får han snuse opp sokker. Noe han elsker. Og atter en god tur. Jeg er glad salg og bruk av fyrverkeri til private er forbudt, politiet i beredskap, de slår knallhardt ned pga brannfaren her, fordi det er så tørt. Men ungene i gata har ulovlige knallbomber, så det smeller litt på julaften og i går kveld, sikkert i kveld også.

Nei, vi skal ta det rolig, satser på å få hundene god og mett og velfornøyd til ro, innen elleve. Jeg holder meg hjemme siden det er første nyttårsaften hans. Det har vært litt fyrverkeri gjennom året, et par byfester. Han har blitt på vakt, alerten, men Donna kunne ikke brydd seg mindre. Hun gjesper når han blir urolig. Ikke tøys.

Vi hadde en spesiell nyttårsaften i fjor, Donnas første, unntatt da hun var seks uker og lå med mamma i kullet. Gikk ut i bekmørke i titiden, opp på en liten fjelltopp og utsikt og lyd fra fire småbyer rundt oss. Magisk. Hun takler utfordringer bedre enn ørkesløshet. Og alt nytt er spennende. Hun er jo ikke redd i noen situasjoner' herlig. Det var en fin og spesiell nyttårskveld. Var meningen vi skulle gjøre det til tradsisjon, men føler det tryggest med Quo i kjente trygge omgivelser første året.

Han har adaptilhalsbånd i noen måneder nå, for å bli mindre virret. I anledning nytt år i vente, en i veggen noen dager også. Uten synlig virkning på han, mens Donna later til å ha gått i hi. Eller konvertert til selskapshund.

Han fikk panikk en gang i spøkelsesalderen, så fjellstøvlene mine ute i mørket. Det glemmer jeg ikke lett, han ble innmari redd, flyktet, men hadde ingen steder å flykte langt nok, eiendommen vår er avstengt. Men fikk roet det ned. Fælt så han skremte dyret, da han nærmet seg for å undersøke. Så farlig hund har jeg aldri sett. Måtte jo le, men tar ikke sjansen på noe slikt, ute, oppi fjellet. Han liker å smelle ballonger, men det har han jo kontroll over, og vet hva det er.

Kjedelig for ungene, men vi skal sette på en film og halvsove i sofaen og gjespe oss inn i det nye året. Hvis ingen tar de med til byen. Jeg blir i alle fall hjemme. Hvis det blir noe uro, smetter jeg på sko og jakke og tar han utfor døren og trener fot og sitt og slikt, han glemmer det meste når han øyner sjans til godbit. Så valpen får spesialservice, ja, denne gangen. Men mest med hvordan vi legger opp dagen. Vi sier dannet rolig godt nytt år, når smellingen er over. Og stoler øvrig på Donna. Godt nytt år alle sammen på hundesonen! Takk alle, for alle tips og råd og støtte, i to årene som har gått! Superforum for hundehjelp! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobby har jo ikke så mye erfaring med raketter fra før, så vi er litt nøye på at i år må vi gjøre det "riktig" :P

Jeg tenker jeg går en laaang tur med han før solen går ned (skal ut nå snart), så går vi korte turer kanskje en gang i timen eller noe etter at det har blitt mørkt, så Bobby får med seg litt raketter på forhånd og skjønner at de ikke er farlige. Syns han de er skumle skal vi bare gå inn og sette på lys og tv, men når vi har vært ute under "prøveoppskytinger" før har han faktisk begynt å logre og dra meg i retning av lyden, så han virker ganske nysgjerrig på det. Tror faktisk han kommer til å ta det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritten er faktisk de som starter å sende opp ved seks tiden og holder på til to om natta. I fjor var det raketter omtrent hele den perioden her.

Og jeg syntes det er så unødig altså.

Kl 00 er kl 00. Ikke kl 18 eller kl 02

Det er nå så at per dags dato er det tillatt mellom 18-02 så det må man nesten bare akseptere. Men det er allerede en tråd om dette med skyting utenfor disse tider http://hundesonen.no/forum/topic/77100-ulovlig-oppskyting-av-fyrverkeri-kan-bli-dyrt/

I dag fant jeg forresten ut at man kan få en bot på rundt 6000 om man skyter opp raketter utenfor det tillatte tidsrommet om noen ringer politiet (18-02 på nyttårsaften tror jeg det var). Tips til alle som er lei av teite naboer. :lol:

Som jeg skrev over, er det opprettet en tråd om dette, og er derfor helt enig i det du skriver :)

Det sagt har jeg faktisk til gode og høre en rakett i år!

Her blir det feiring hjemme med to par som kommer, og Tetris blir å være med oss. Så ser jeg an om jeg tar en liten tur ut i hagen om han er rolig og avslappet. Han reagerte lite i fjor, bare småboffet på enkeltrakettene som kommer i starten, men var helt grei når det smalt som verst (da var vi også hjemme med ham, men uten gjester).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er hjemme med Ozu. I fjor så reagerte han litt på rakettene, men ikke så veldig. Så jeg tør ikke la ham være alene hjemme da jeg er redd det kan få ham til å tippe over og bli ordentlig redd. Så vi skal ha en rolig kveld hjemme, trekke for alle gardinene og ha tv på litt høyt. Bortsett fra det gjør vi ingenting ut av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som hvilken som helst annen dag, hunden kunne ikke brydd seg mindre. En gang gikk vi tur ute når noen fyrte i gang et helt batteri med fyrverkeri, hun så bare på og gikk uberørt videre. Skjønner ikke hvorfor det skal være så big deal, og hvis det står så dårlig til med hundeavl at majoriteten av hundene i Norge ikke tåler raketter så må de hundene leve ganske stressende liv ellers - for det er jo mer enn raketter som bråker og lager pang/smell.... Noen ganger føler jeg hundeeiere skaper det til et større problem enn det kanskje er, og forhåndsdømmer hunden sin fordi de er i et hundemiljø hvor noen dominante personer med veik lydberørt hund "dikterer hva man skal gjøre som ORDENTLIG hundeeier". Men det kan være bare mitt inntrykk :P

Hvor har du det inntrykket fra at majoriteten av hundene i Norge ikke tåler smell? Man kan jo fint ta litt hensyn selv om de ikke er lydberørte også.

Å ikke like at det både høres og ser ut som om verden faller sammen én dag i året er en mental brist man burde unngå i avl?

Selvfølgelig.

Jentene bryr seg lite, jeg bryr meg lite, så da sitter vi inne og slapper av sammen alle tre - som en normal onsdagskveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo selvfølgelig ikke at hunder som holder på å dø på seg av redsel skal gå i avl, misforstå meg rett, men om de har en så normal reaksjon som å gå og legge seg under stuebordet eller vise seg normalt ukomfortabel, samt evner til å avreagere så ser jeg virkelig ikke fuzzet.

Edit:
Hunder som har gått både MH og FA uten skuddredsel og god avreagering finner nyttårsheidundret ukomfortabelt, hva skal man forholde seg til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo selvfølgelig ikke at hunder som holder på å dø på seg av redsel skal gå i avl, misforstå meg rett, men om de har en så normal reaksjon som å gå og legge seg under stuebordet eller vise seg normalt ukomfortabel, samt evner til å avreagere så ser jeg virkelig ikke fuzzet.

Edit:

Hunder som har gått både MH og FA uten skuddredsel og god avreagering finner nyttårsheidundret ukomfortabelt, hva skal man forholde seg til da?

Man skal forholde seg til helheten, ikke bare se på en ting. Ser man på FA og slår seg på brystet og sier denne hunden har ingen redsler så ligger fremdeles bikkja og skjelver under stuebordet... Det finnes mer enn nok gode hunder som kan brukes i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er på fjellet med oss, men blir på hytta til svigers mens vi drar til en annen hytte på fest. Hun gir beng i raketter heldig vis. Var noen som skøt opp hos oss forrige natten, og hun brydde seg ikke overhode.

Krølle er derimot veldig redd. Hun skal være med min mor denne gangen. Vet ikke hvordan de løser det, men håper og tror mamma sitter inne med henne mens de andre er ute. I fjor stengte jeg alle dører og vinduer i tv-stua i kjelleren, og da reagerte hun knapt. Med tven på full guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal forholde seg til helheten, ikke bare se på en ting.

Nettopp. Hunder som har reaksjon (les: ikke redd, men ukomfortabel - typ legger seg unna alt styret for å sove, eller søker til eier) på nyttårsaften kan være verdens stødigste de andre 364 dagene i året og fungere utmerket i hverdagen.

Ferdig med OT-diskusjon, håper alle holder seg trygge og hele i kveld! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir som i fjor og året før, så vil hun nok helst sitte på trappa og se på... Jeg blir inne sammen med henne mens det står på som verst, hvis hun er nysgjerrig kan det være vi ser litt på rakettene gjennom stuevinduet. Det er meldt ganske dårlig vær, så ser for meg at en del kommer til å spare rakettene sine til de første dagene i januar, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en som är helt oberörd, en som dreglar och stressar sig halvt fördärvad och valpen, som helt oväntat fick sig sin första raketupplevelse på tur häromdagen, stabile lille hunden kunde nog inte brytt sig mindre. Men eftersom varken jag eller sambon dricker tänkte vi packa in det fyrbenta gänget i bilen och köra en tur någonstans där man kan se glittret men slippa oljudet. Det brukar låta som om kriget är löst i vårat villakvarter och det är inte snällt mot stressbollen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir Mollie's første nyttårsaften. Folk har jo fyrt opp raketter i noen uker allerede og det virker ikke som om hun lar seg påvirke i det hele tatt. Vi er på hytta i kveld, og her blir det nok ikke like mange raketter som det ville ha vært om vi feiret nyttår hjemme i Oslo. Kommer ikke til å gjøre noe spesielt ut av det, men holder meg så klart inne mens de andre fyrer opp ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo selvfølgelig ikke at hunder som holder på å dø på seg av redsel skal gå i avl, misforstå meg rett, men om de har en så normal reaksjon som å gå og legge seg under stuebordet eller vise seg normalt ukomfortabel, samt evner til å avreagere så ser jeg virkelig ikke fuzzet.

Edit:

Hunder som har gått både MH og FA uten skuddredsel og god avreagering finner nyttårsheidundret ukomfortabelt, hva skal man forholde seg til da?

En slik hund du beskriver lider jo ikke, den er bare ukomfortabel og det tåler den nok en gang i året. Men den har anlegget og det kan forsterkes i neste generasjon. I mine øyne så gambler man bare ikke med sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper heldigvis å ta spesielle forholdsregler mht hundene - vi bor så avsides at vi bare så vidt kan høre fyrverkeriet som sendes opp enkelte steder (men jeg har hatt besøk av en hund som faktisk reagerte litt på det også og ble småstressa). Vi hører skytingen fra skytebanen langt bedre, for å si det sånn :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige Zelda som får fredskake :ahappy:

:P

En av de kleine skrivefeilene, men det var ikke en skrivefeil.. DE FÅR fredskake á "hundeversjonen" (så jeg får reddet det inn som ikke-skrivefeil.... :teehe:)

post-1402-0-75404300-1420031635_thumb.jp

Kjøtt-"kake" kalles mesterverket

post-1402-0-21283700-1420031672_thumb.jp

Alle triksene i bokji, lovende kake

post-1402-0-24923800-1420031694_thumb.jp

Fredskaka skal selvfølgelig deles

post-1402-0-85056900-1420031790_thumb.jp

Peace of cake sier jeg :lol::lol::lol:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kimser av skuddredsel/redd for raketter, har neppe opplevd en skikkelig redd hund selv. Det er ikke hyggelig. Det er neppe majoriteten, men det finnes nok av de. Håper jeg slipper å ha det selv noen gang. Her er det ingen forhåndsregler, men jeg pleier å slite bikkja litt ut på ettermiddagsturen og vi går ikke ut kl 12. Her hørte vi raketter på morgenturen. Sikkert mange dyr som hadde glede av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dagen som alle andre dager :) det er Aron sin første nyttårsaften, men jeg tror det vil gå helt fint. Vi har vært på tur, han har fått seg en dusj (8+ og bløtt som fy her :P ) og nå sover han i sofaen ved siden av oss. Var mye fyrverkeri rett ved siden av oss når vi var på vei ut i skauen, han stoppa vel opp å så på den første som smalt, men etter det brydde han seg ikke. Han er noe skuddtrent, og i sommer var han med på parkeringsplassen til skytebanen, og det har vært skutt på jakt. I tillegg er han en ganske tøff liten gutt, og hvis han først skvetter til av noe så avreagerer han innen sekunder. Vi kommer til å sitte inne, se tv og bare slappe av og kose oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo selvfølgelig ikke at hunder som holder på å dø på seg av redsel skal gå i avl, misforstå meg rett, men om de har en så normal reaksjon som å gå og legge seg under stuebordet eller vise seg normalt ukomfortabel, samt evner til å avreagere så ser jeg virkelig ikke fuzzet.

Edit:

Hunder som har gått både MH og FA uten skuddredsel og god avreagering finner nyttårsheidundret ukomfortabelt, hva skal man forholde seg til da?

Når alternativet er å ha hunder som gir **** i alt som heter fyrverkeri, byggeplasser og annet så er det selvfølgelig det man foretrekker? En hund som ikke er skuddredd kan ha andre svært alvorlige redsler, men det skal også sies at dyr må lov til å reagere på uvante ting, problemet kommer når de utviser fluktadferd eller låser seg så voldsomt at de ikke selv finner ut hva som skremmer dem, og da har man et problem.

Redde hunder SKAL ikke avles på, å avle på hunder med dårlig eller skrantende mentalitet er like ille som å avle på syke dyr. Nyttårsaften er en stressende dag for mange, men godt sammenskrudde hunder takler det helt fint med god tilrettelegging. At det er noe unødvendig sprøyt er jeg derimot helt enig i, men jeg pleier alltid å spørre hvordan mor og far er under nyttårsaften. Da hjelper det om de ikke bor der det er så stille at man hører knappenåler faller midnatt 31.12 hvert år - da vet man nemlig ikke hvordan de reagerer.

Edit; det er ikke for hundene jeg er mest bekymret, de kan vi skåne i ganske stor grad. Det er nokså mange ville dyr i naturen som vi knapt ofrer en tanke når det gjelder dette, det er direkte samfunnsfarlig og det koster enorme summer hvert år. Så ja, mener helt klart at det er totalt uforsvarlig å holde på som vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...