Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsaften for din hund?


Rocket
 Share

Recommended Posts

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En av de kleine skrivefeilene, men det var ikke en skrivefeil.. DE FÅR fredskake á "hundeversjonen" (så jeg får reddet det inn som ikke-skrivefeil.... )

Nico ELSKER fyrverkeri... sitter i vinduskarmen og logrer faktisk.. Merkelig bikkje..

Nyttårsaften på Lade:

Posted Images

Det er som hvilken som helst annen dag, hunden kunne ikke brydd seg mindre. En gang gikk vi tur ute når noen fyrte i gang et helt batteri med fyrverkeri, hun så bare på og gikk uberørt videre. Skjønner ikke hvorfor det skal være så big deal, og hvis det står så dårlig til med hundeavl at majoriteten av hundene i Norge ikke tåler raketter så må de hundene leve ganske stressende liv ellers - for det er jo mer enn raketter som bråker og lager pang/smell.... Noen ganger føler jeg hundeeiere skaper det til et større problem enn det kanskje er, og forhåndsdømmer hunden sin fordi de er i et hundemiljø hvor noen dominante personer med veik lydberørt hund "dikterer hva man skal gjøre som ORDENTLIG hundeeier". Men det kan være bare mitt inntrykk :P

Jeg kunne sikkert gått tur kl 00.00 med min, heldigvis, men så hadde jeg begynt å lure på hva slags feilvare jeg hadde fått om beaglen var skuddredd da. :P (Dog, han liker ikke å stå stille rett ved og høre på paintball skudd over tid(hele holdningen henger, og han kan skjelve en bitteliten anelse), men avreagerer superfort. Går vi på tur forbi noen som spiller så bryr han seg katta, er man på tur så går man da på tur uansett hva slags lyder man hører. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det - altså, selv selvsentrerte mennesker klarer kanskje å vente et par timer til med raketter om alternativet er flere tusen kroner i bot. Hadde vært mer enig om det var snakk om et par hundrelapper liksom. :P

Tror du har litt rett, i hvertfall her, her har det vært avisoppslag om at man faktisk kan få en saftig bot, og i år har vi kun hørt 1 rakett. Tidligere år har det vært skyti jevnt å trutt hele romjula.

Vi reiser på hytta og der er det lite raketter. Leo bryr seg lite om rakettene, så det er mest for vår del at vi gjør det, blitt en koselig tradisjon. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en rolig kveld hjemme med god mat og film :) Kl.00 pleier vi å skru av lys osv. for å se ut vinduet på rakettene. Zara bryr seg ikke å bare ser på hun også:) Men nå har vi Frost også boende,å hun har ikke opplevd nyttår før,så håper hun tar det like fint. Hun er tøff,men veldig var for lyder i forhold til Zara.

Spilte av rakettlyder til henne her om dagen,bare så hun ihvertfall har hørt lydene før,så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko var engstelig for første gang i fjor, så veldig spent på hvordan han reagerer i år. Vi skal på hytta men noe raketter blir det uansett (man kan jo ikke nekte folk å sette fyr på egne penger... ) Hundene holdes inne når det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir kvelden som de fleste andre kvelder, bare at tv'en står på litt høyere :)

Har en skuddredd hund, men de to siste årene har hun vært forholdsvis avslappet på nyttårsaften. Aner selvsagt ikke noe om hvordan valpen reagerer, men jeg antar hun er like lite lydberørt som sin mor, så jeg har ikke tenkt å ta noen spesielle hensyn for hennes skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur og litt trening i formiddag, i kveld skal vi være hjemme.

Våre hunder har ikke reagert på rakettene tidligere, men i år har vi besøk av en hund som er litt lydberørt. Har kjøpt inn kalkunnakker som de få får litt før kl tolv. Ellers er det bare å oppføre seg som normalt å unngå "dilling" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som hvilken som helst annen dag, hunden kunne ikke brydd seg mindre. En gang gikk vi tur ute når noen fyrte i gang et helt batteri med fyrverkeri, hun så bare på og gikk uberørt videre. Skjønner ikke hvorfor det skal være så big deal, og hvis det står så dårlig til med hundeavl at majoriteten av hundene i Norge ikke tåler raketter så må de hundene leve ganske stressende liv ellers - for det er jo mer enn raketter som bråker og lager pang/smell.... Noen ganger føler jeg hundeeiere skaper det til et større problem enn det kanskje er, og forhåndsdømmer hunden sin fordi de er i et hundemiljø hvor noen dominante personer med veik lydberørt hund "dikterer hva man skal gjøre som ORDENTLIG hundeeier". Men det kan være bare mitt inntrykk :P
Skuddredde hunder er ikke nødvendigvis redd alle høye lyder, altså. Min er veldig redd for skudd, raketter (og torden, men det er nok fordi det ofte etterfølges av uvær). Alle andre høye lyder er helt greit, til og med smell som til forveksling kan likne på skudd/raketter (jeg har av og til trodd jeg hørte en rakett, men skjønt av bikkjas reaksjon at det må ha vært noe annet :lol: ). Aner ikke hvorfor hun er sånn, da jeg overtok henne som voksen og "ferdigskremt". Ellers er jeg helt enig med deg - det er synd at hunder har en mental brist, og jeg håper virkelig ikke det gjelder majoriteten av Norges hunder. Skuddredsel kan være skikkelig hemmende for både hund og eier, og jeg skal være mye mer bevisst på denne problematikken når jeg skaffer neste hund. Nyttårsaften i år skal forøvrig - som i fjor - tilbringes i en hytte noen mil utenfor byen. Det blir sikkert noe fyrverkeri fra de få fastboende, men det gikk helt fint i fjor så jeg forventer ingen problemer i år. Hovedproblemet for meg er alle som skyter op raketter de første ukene i januar. :gaah:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine reagerer ikke heldigvis. De har ligge og sovi i hundegården selv om noen tullinger har skutt opp for tidlig i år. Likevel er jeg alltid med hundene nyttår. I år låner vi huset til foreldrene til kjæresten min. Det blir bare oss to og hundene, så vi lager middag og setter på en film. Hundene skal såklart ligge inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke hvordan vår reagerer på raketter, men hun er ikke skuddredd. Hun har ved flere anledninger vært med forbi skyteanlegget her i bygda, hvor de har hadd skytetrening, uten at hun har brydd seg noe særlig.

Vi kommer sikkert til å gi henne noe å gnage på når det står på som verst, skru opp volumet litt på TVen og bare oppføre oss normalt. Ikke gjøre en stor greie ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at bikkja ikke bryr seg nevneverdig, hun har ikke vist mine til å bry seg enda.

Vi skal til lillesøsteren min som bor i Drammen sentrum og bikkja blir med. Ingen spesielle hensyn tas , utover at bikkja selvfølgelig må være inne når det smeller som verst. Jeg bryr meg ikke om raketter, så jeg er inne med bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krapylet her har heldigvis aldri brydd seg med høge smell og lysande blink. Og i følge mamma som passa ho i fjor, så var Catania berre veldig nysgjerrig på det blinkande greiene på himmelen :lol:

Så her blir det ikkje gjort så mykje. Ein god luftetur på dagtid berre, så blir det avslapping heime resten av kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne foran TVn sammen med bikkjene. Mannen har vakt (stakkars...verste døgn i året - sammen med 16.mai....). Ungene er ute i området her sammen med venner, kledd opp med vernebriller og heftige formaninger fra mor...

Sara er bare nysgjerrig på bråket og hopper gjerne opp på en stol for å se ut vinduet. Lita tror jeg kommer til å svare på rakettene med å bjeffe litt morskt. Lotta tror jeg ikke kommer til å bry seg noe særlig. Spesielt ikke om jeg serverer noen godbiter på slaget midnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har de tre nyttårsaftene til nå vært rolig og sovet, tittet ut når det har vært som verst, men nysgjerrig mer enn redd til nå. Men føler jo med de som har lydredde hunder, ei venninne av meg hadde før en flat som var panisk rundt raketter bare de var på hørbar avstand i de 10-11 årene han levde, alt av fyrverkeri var mareritt til ham, og det er jo ikke noe gøy for noen.

Ellers liker jeg ikke fyrverkeri selv, så det passer meg fint å ha hunden som "unnskyldning" :teehe:

Men her og har det vært lite raketter til nå, så vil faktisk tro skremselspropagandaen fra politiet har fungert. Var bare et par smell på kveldsturen vår i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge å bare være hjemme med hunden denne dagen, selvom jeg og samboer gjør det koselig bare vi to og.

Setter på TV/film litt ekstra høyt rundt midnatt, trekker for gardinene, ellers alt som normalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke like at det både høres og ser ut som om verden faller sammen én dag i året er en mental brist man burde unngå i avl?

Keo reagerte ikke noe i fjor, han så ut de store vinduene på lysene som kom i noen minutter før han tuslet i sofaen og la seg - var med ut litt senere uanfektet. Smellene brydde han ikke noe seg om hele kvelden. Men da var han 6mnd og har vært gjennom en god del endringer siden da, så lurer på om han ikke bare får være inne og i fred til det begynner å dabbe av på kvelden før vi går tur da nabolaget er ferdig.

Jeg er livredd for å bevege meg mellom andres brukte eller ubrukte fyrverkerier, spesielt siden hundene er så 'nede på marka' i tilfelle noe skulle feile eller misfyre :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Pax sin første nyttårsaften, Frost bryr seg ikke annet enn at han kikker litt ut av vinduet. Men ingen pesing eller stressing på noe vis.

Men det har smelt litt her de siste dagene og Pax har ikke brydd seg, så tenker det skal gå fint.

Her er feiringen rolig, jeg får besøk av en av mine beste venninner, som de firbente forguder, vi skal spise god mat og kose oss inne. Ettermiddagsturen blir litt ekstra lang og god, men ellers er det vanlige rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er redd om det smeller mens vi er ute, men det går for det meste bra når vi er inne. Litt ukomfortabel når det står på som verst. Så han er med der vi er, i år blir det til mine foreldre. Legger han ved siden av sofaen der jeg sitter, og passer på at han er skjermet fra det verste og er rolig selv. Han er dog ikke redd for tordenvær når vi er inne (ute er ekkelt hvis det er for nære), skyting på tv eller eller dataspill (og det kan være høylytt) eller for lyden av raketter på sånn lydcd. Han er skuddredd og noe lydberørt, men ikke av de verste heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke like at det både høres og ser ut som om verden faller sammen én dag i året er en mental brist man burde unngå i avl?

Ja?

Er Nico redd raketter blir det ingen valpekull.

Hvorfor avle på det?

Jeg synes nesten det er minst like ille å avle på redsler som å avle på dårlig helse.

Det var derfor det var uaktuelt å bruke Loke i avl til tross for at jeg mente han hadde flere gode egenskaper og bare var mildt skuddberørt.

Jeg har hatt 1 hund som var skikkelig skikkelig redd og det var virkelig grusomt å se på.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir Markos første nyttårsaften, 14 uker gammel. Vi har satt fyrverkeri på TVen gjennom hele desember, egentlig, og han har hørt et par smell ute. Da reagerte han med å snu seg og se etter hvor lyden kom fra, men ble med videre på tur uten problemer da vi sa "kom igjen" og ruslet videre som ingenting. Så vi krysser fingrene!

Siden nyttårsfeiringa til familien er hos oss i år er planen som følger:

- skikkelig god lang tur i dagslys (type to timer. Han er liten :P )

- på med raketter på TV, så han har noe å sovne til

- trene litt?

- gjester

- midnatt: gjestene går ut og ser på raketter, jeg blir inne med Marko. Samboern får velge selv :)

Vi tenker å slite ham litt ut på dagtid, sånn at han tenker "åh, gjester og raketter, javel, zzzzzz" og går og legger seg.

Barndommens vofs var ekstremt skuddredd. Uka før og etter nyttårsaften var et toukers mareritt for hunden hvert eneste år, og han måtte dopes ned på nyttårsaften. Hvis vi var ute på tur og han hørte et smell gikk halen rett mellom beina og hunden snudde og dro alt han kunne for å komme seg hjem. Det var utrolig vondt å se på! Men jeg håper og tror at Marko slipper å være så berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...