Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ha kull når ikke beholde?


Stine
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner noen oppdrettere som har stor produksjon av valper, som stadig beholder valper fra egne kull og som løser det ved å hele tiden gi bort de hundene som er ferdige med å bli avlet på eller som er internasjonale sånn at de ikke kan oppnå mer i ringen. Kanskje pensjonistene får det bedre ved å få sine egne hjem, og så lenge hundene har det bra skal jeg ikke dømme andres måte å ha hund på. Men jeg synes det er rart. Hvordaner det mulig å kvitte seg med en trofast gammel hund?!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For det er grenser for hvor mye bikkjer man kan ha i hus Og har man over snittet bra avlsmateriale, og kan sørge for at andre kan få glede av gode bikkjer. Så skal man la vær å lage kull, bare ford

Jeg er veldig glad for at det gjøres, og jeg er glad for at det finnes folk som jobber for å forbedre sine respektive raser på generelt grunnlag også, ikke bare for sitt eget oppdrett eller eget hunde

Det er forskjell på å ikke beholde valp fra en kull hvor du har gjort en kombinasjon du har stor tro på, og å ikke beholde valp fra ditt eget kull fordi du synes kombinasjonen er for dårlig/uinteressa

Bare for å ha sagt det så går jeg ikke rundt og snoker på andre sine hjemmesider for å se om de beholder eller ikke :P Der jeg har lagt merke til det har vært på FB eller div foraer hvor oppdretter har fått spørsmål om det skal beholdes noen, og de da svarer nei.

Men folk må jo gjøre som dem vil og det er jo ingen som "tvinger" meg til å kjøpe fra dems oppdrett. Så jeg behøver jo ikke å kjøpe fra noen som jeg anser som useriøs (og jeg sitter ikke her å sier nå at alle som ikke beholder fra hvert bidige kull er useriøse! For det er absolutt ikke min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne det kullet jeg har nå..

Jeg fikk 5 valper.. som er dobbelt så mange som gjennomsnittet. Jeg fikk 2 hanner og 3 tisper.

Hannen jeg valgte er halvbror til min andre tispe.. og er av type og linjer noe jeg virkelig setter pris på.. og med handa på hjertet kan anbefale.

I utgangspunktet er det litt tidlig å beholde ny valp..og jeg har jo linjene til hanhunden selv. Men jeg greier ikke si 100% nei til at jeg IKKE skal beholde..da de 5 som kom ser så utrolig spennende ut..

OG husk det kan være MANGE potensielle rette hanner pr tispe.. om man ikke beholder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er det tilfellet egentlig? Og naboen kan jo videreføre linjene selv om oppdretter beholder.

Hvorfor det? Tispa pleier jo å få litt flere valper enn kun den ene som oppdretter beholder ;) Det er vel kun et fåtall raser (f.eks Lundehunden) som trenger at flest mulig hunder går i avl for at rasen skal overleve, de aller fleste raser har nok av valper til salgs selv om oppdretter beholder (bare å gå inn og sjekke Finn det, der finnes det valper til salgs av mer eller mindre "alle" raser)

Jeg har nok bare bestemt meg for at jeg ikke skjønner det her, og skal mye til før jeg får en annen tankegang :lol:

Men det er jo et pluss at mange forskjellige hunder går i avl, det betyr genetisk mangfold, det. Hvis det er om å gjøre å avle minst mulig/kun for egen forsyning ender man til slutt opp som lundehunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i de innleggene som er her, ikke nødvendigvis bare ditt: så virker det som om noen går inn på hjemmesiden og ser at "åh de beholdt ingen fra det kullet heller, nei da er det vel bare ett kull for å ha kull da". Det er litt det inntrykket jeg har av innleggene som er her. Om ikke noen "ser" planene man har, så er man useriøs.

Og ja, motivasjonen for det kullet jeg ikke tenker beholde noen i mitt navn, er å bruke en av hannhundene senere. Men det er vel de strengt tatt ingen som ser? Eneste folk ser er at jeg ikke satt noe på för eller hjemme. Så for å oppleves som en seriøst oppdretter, bør jeg i følge mange her beholde noen i mitt navn for å være seriøs "nok".

Jeg veit ikke hva andre gjør, men jeg går ikke inn på hjemmesider og sjekker hvor mange kull oppdrettere beholder valper fra, nei. Jeg tror ikke jeg har sagt noe om seriøs/useriøs heller, men det er forskjell på å ha 10 kull og ikke beholde noe fra noen av dem, og å ha 10 kull, og beholde "bare" fra 8-9 av dem. Det første anser jeg ikke som spesielt seriøst, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hva andre gjør, men jeg går ikke inn på hjemmesider og sjekker hvor mange kull oppdrettere beholder valper fra, nei. Jeg tror ikke jeg har sagt noe om seriøs/useriøs heller, men det er forskjell på å ha 10 kull og ikke beholde noe fra noen av dem, og å ha 10 kull, og beholde "bare" fra 8-9 av dem. Det første anser jeg ikke som spesielt seriøst, nei.

Somsagt så svarte jeg ikke bare på ditt innlegg. :)

Jeg tror egentlg ikke noen av "oss" anser en oppdretter som seriøs om den har 10 kull uten å verken beholde eller sette noen ut på en eller annen måte for å kunne avle videre senere.

Jeg hadde vel ikke kalt det for en oppdretter en gang, men en produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somsagt så svarte jeg ikke bare på ditt innlegg. :)

Jeg tror egentlg ikke noen av "oss" anser en oppdretter som seriøs om den har 10 kull uten å verken beholde eller sette noen ut på en eller annen måte for å kunne avle videre senere.

Jeg hadde vel ikke kalt det for en oppdretter en gang, men en produsent.

Men jeg veit om oppdrettere som har flere kull uten at de beholder noe. Fordi de avler til andre, hvilket jo ble brukt som argument for å gjøre en kombinasjon de ikke vil beholde noe fra selv. Jeg syns vel ikke det nødvendigvis gjør de til produsenter eller useriøse av den grunn, kvaliteten på kullene de produserer er ikke nødvendigvis dårligere enn i de kullene der det beholdes valper, men jeg personlig skjønner ikke motivasjonen for å gjøre de kombinasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke dem som avler uten å beholde noe (eller tenker på å bruke hanhund fra kullet i avl hvis de skulle bli gode nok). Det er mange hunder i norge, og om ikke kombinasjonen tilfører oppdretter nok til at denne beholder en eller flere valper i kullet (eller setter på avtale), så ser jeg ingen grunn til å sette på akkurat den kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I tillegg til alt det som har blitt nevnt, så er det jo også en faktor at man kanskje vil evaluere avkommet før man evt beholder en valp fra neste kull. En bra tispe og en bra hannhund trenger ikke å gi bra valper, og da kan det fint hende at tispa blir lagt på is. Gir hun derimot bra valper, så kan man kjøre en lignende kombinasjon (evt samme) neste kull, og beholde en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt det som har blitt nevnt, så er det jo også en faktor at man kanskje vil evaluere avkommet før man evt beholder en valp fra neste kull. En bra tispe og en bra hannhund trenger ikke å gi bra valper, og da kan det fint hende at tispa blir lagt på is. Gir hun derimot bra valper, så kan man kjøre en lignende kombinasjon (evt samme) neste kull, og beholde en valp.

Jeg kan nevne andre faktorer; uvitenhet og egoisme.

Å gjenta parringer er helt bak mål, og jeg kan virkelig ikke se hva godt det gjør. Tenk om alle oppdrettere hadde gjort dette; parret, gjentatt parringen 2-3 ganger - i teorien hadde man sittet igjen med 15-20 valper med nokså likt genmateriale. Hva hadde det gjort med en allerede utfordret genpopulasjon? Problemet med moderne hundeavl er jo at nettopp for få hunder går i avl, og da er det helt hodeløst å gjenta kombinasjoner på den måten. Jeg ser ingen seriøsitet med å avle på den måten du skisserer, jeg synes det i beste fall er svært kritikkverdig og på ingen måte et godt eksempel til etterfølgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjenta en kombinasjon kan også gjøres fordi man f eks bare fikk hanner i første kullet og ønsker seg en tispe som man skal beholde, eller at det ble få valper. Dvs det er ikke automatisk useriøst å gjenta en kombinasjon.

Men man er jo ikke garantert at en gjentakelse gir det samme gode resultatet som første gangen man gjorde den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi BØR ha kull på Nico om hun er frisk.

Hvis vi ikke hadde ønsket å beholde, hadde vi vært egoistiske da?

Nå er jo små raser litt i særposisjon , da man virkelig burde la "alt" brukbart gå i avl hvis man bryr seg pittelitt om rasen, men det gjelder jo til en viss grad et stort antall raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nevne andre faktorer; uvitenhet og egoisme.

Å gjenta parringer er helt bak mål, og jeg kan virkelig ikke se hva godt det gjør. Tenk om alle oppdrettere hadde gjort dette; parret, gjentatt parringen 2-3 ganger - i teorien hadde man sittet igjen med 15-20 valper med nokså likt genmateriale. Hva hadde det gjort med en allerede utfordret genpopulasjon? Problemet med moderne hundeavl er jo at nettopp for få hunder går i avl, og da er det helt hodeløst å gjenta kombinasjoner på den måten. Jeg ser ingen seriøsitet med å avle på den måten du skisserer, jeg synes det i beste fall er svært kritikkverdig og på ingen måte et godt eksempel til etterfølgelse.

Jeg gjentok en paring. Første gikk ganske så skeis, og den ene som ble igjen var betalingen for tispa (overtatt i voksen alder). Så jeg gjentok paringen, 6 friske valper hvor jeg beholdt 2. Mener du da dette var en dum ting å gjøre?

Selvsagt var det en liten teoretisk mulighet for at første kull etter kombinasjonen gikk skeis pga genetikken til valpene, men dette var lite trolig. En døde som 1 uke gammel og 1 fikk akutt nyresvikt av uviss årsak som 3 mnd gammel. Siste valpen er helt frisk og fin. Samme med de "nye" 6 som nå er 7mnd gamle.

Jeg er forøvrig enig med deg at å gjenta en kombinasjon "bare fordi" ikke er noen god idé og ikke vil tilføre rasen noe godt over tid om mange til stadighet gjentok kombinasjoner. Hvis ingen av valpene fra kull nr. 1 går i avl ser jeg derimot ikke det som noen større ulempe og gjenta kombinasjonen etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentok en paring. Første gikk ganske så skeis, og den ene som ble igjen var betalingen for tispa (overtatt i voksen alder). Så jeg gjentok paringen, 6 friske valper hvor jeg beholdt 2. Mener du da dette var en dum ting å gjøre?

Selvsagt var det en liten teoretisk mulighet for at første kull etter kombinasjonen gikk skeis pga genetikken til valpene, men dette var lite trolig. En døde som 1 uke gammel og 1 fikk akutt nyresvikt av uviss årsak som 3 mnd gammel. Siste valpen er helt frisk og fin. Samme med de "nye" 6 som nå er 7mnd gamle.

Jeg er forøvrig enig med deg at å gjenta en kombinasjon "bare fordi" ikke er noen god idé og ikke vil tilføre rasen noe godt over tid om mange til stadighet gjentok kombinasjoner. Hvis ingen av valpene fra kull nr. 1 går i avl ser jeg derimot ikke det som noen større ulempe og gjenta kombinasjonen etter noen år.

Det er først og fremst tankegangen om at dette er bra og normalt jeg vil til livs, det er jeg nemlig veldig uenig med folk om at det er. Hvis man selger valper med avlssperre og er sikker på på at ingenting blir brukt i avl så er jo det fint, men en solgt vare er nå en gang en solgt vare. Hvis ikke den aktuelle hannhunden produserer noen bra avkom med tispen selv om det "bare" kommer hannhunder så er det ikke en god avlshund. Gode avlshunder gir gode utgaver av begge kjønn, og hvis man da bare får hannhunder så kan man bruke dem senere. Sett dem ut på fôr om man ikke evner å ha hannhunder selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst tankegangen om at dette er bra og normalt jeg vil til livs, det er jeg nemlig veldig uenig med folk om at det er. Hvis man selger valper med avlssperre og er sikker på på at ingenting blir brukt i avl så er jo det fint, men en solgt vare er nå en gang en solgt vare. Hvis ikke den aktuelle hannhunden produserer noen bra avkom med tispen selv om det "bare" kommer hannhunder så er det ikke en god avlshund. Gode avlshunder gir gode utgaver av begge kjønn, og hvis man da bare får hannhunder så kan man bruke dem senere. Sett dem ut på fôr om man ikke evner å ha hannhunder selv.

Dette er jeg helt enig med deg i, og det er også slik jeg har avlet katt tidligere og slik jeg i all hovedsak kommer til å avle hund. Dvs jeg gjør visse unntak når noe skulle tilsi at dette ikke var så dumt i det bestemte tilfellet, slik som jeg gjorde med eksemplet jeg gav ovenfor. Jeg svarte deg vel mest fordi det virket som du ikke så noen tilfeller som kunne være unntatt for reglen og fortsatt være en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan nevne andre faktorer; uvitenhet og egoisme.

Å gjenta parringer er helt bak mål, og jeg kan virkelig ikke se hva godt det gjør. Tenk om alle oppdrettere hadde gjort dette; parret, gjentatt parringen 2-3 ganger - i teorien hadde man sittet igjen med 15-20 valper med nokså likt genmateriale. Hva hadde det gjort med en allerede utfordret genpopulasjon? Problemet med moderne hundeavl er jo at nettopp for få hunder går i avl, og da er det helt hodeløst å gjenta kombinasjoner på den måten. Jeg ser ingen seriøsitet med å avle på den måten du skisserer, jeg synes det i beste fall er svært kritikkverdig og på ingen måte et godt eksempel til etterfølgelse.

Jeg har gjenntatt en parring, i første kullet kom det 1 tispe og 3 hanner, i det andre kullet kom det 2 tisper. Jeg gjentok kombinsjonen ene og alene fordi jeg var så fornøyd med første kullet. 4 av 4 HD og PL fri, 2 av 4 har blitt champions, de to andre har ikke blitt stilt ut foreløpig. Når de i tillegg fungerer utmerket i familiene sine, er stabile og mentalt sterke hunder, ser jeg virkelig ikke problemet med gjenntakelse av kombinasjonen. Nå vil 4 av 6 avkom etter denne kombinasjonen eventuelt gå videre i avl, 1 har allerede vist seg i avlen med meget gode resultater på sine avkom, både mentalt, eksteriørt og helsemessig. Jeg har forøvrig beholdt 3 avkom etter denne kombinasjonen selv..

Endret av RTL
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen synspunkter på oppdretter som har 3-4 kull i året da? Ble bare brått litt nysgjerrig. :)

Jeg ser ikke på antall kull i året, men kvaliteten på kullene. Har man 4 lovende kombinasjoner, så hvorfor ikke. Men 4 under gjennomsnittet skjønner jeg ikke helt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke på forhånd vite at man får kull under gjennomsnittet? Eller misforsto jeg nå? :D Antakelig! :icon_redface:

Et kull kan sannsynligvis aldri bli bedre enn det som ligger på linjene til foreldrene. Men her snakker jeg også om resultater foreldrene har oppnådd, tidligere kull, fenotype og genotype.

Det er klart en smaksak om hva som er gull eller ikke, men man kan også kalle en spade for en spade :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen synspunkter på oppdretter som har 3-4 kull i året da? Ble bare brått litt nysgjerrig. :)

Mange faktorer (tror jeg har svart det før også i denne tråden :lol: ) jeg vet at JEG ikke hadde strekt til med tanke på sosialisering/aktivisering/oppfølging osv. Med så mange kull. Men er man hjemme, to kanskje t.o.m tre om kullene så et jo ikke det ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, tjener man egentlig noe særlig på et kull..?

På min rase ligger valpeprisen på 12 000 kr. Hvor mye utgifter er det på en valp før den forlater valpekassa? Mtp. veterinærsjekk, chipping, vaksine, mat, halsbånd, veterinærsjekk på mor, alt mulig jeg ikke kommer på fordi jeg ikke har peiling... Ikke minst TID?

Kan liksom ikke helt se for meg at det blir sååå mange tusen igjen, sånn at det er verdt det kun for pengenes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...