Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Har fått tips av @Meg til hvordan jeg skal lage ei kjekk line til knertis så hun kan trekke, og har funnet fram til ting hos troll. Men jeg lurer rett og slett på hvor lang ei sånn line bør være? Jeg kommer neppe til å gå på ski med dem noengang (bortsett fra kanskje litt før jul, men da kan de egentlig gå løse, trur jeg), så det er for bruk på sykkel i alle hovedsak. Strikkdelen som festes i sykkel bør vel ikke være så lang, men sjølve lina som festes bør vel kanskje være minst 2 meter?

Kelpisene har 2 m baggenkobbel med strikk (festet i baggenbelte) når de trekker på både ski og sykkel. :)

Harly er ca 49,5 cm, Lykke noen cm lavere. 46 ish kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Dersom man vi trene opp en hund til trekk. Hvor skal man begynne?

Begge mine er ikke noen utprega trekkhunder, alene på tur så trekker de ikke (har vel noe med oppdragelse å gjøre), men sammen i tvillingkobbel motivrere de hverandre til å trekke. Jeg kunne tenke meg å trent de opp, for å etterhvert kjøpe en kick-bike eller rullski. Da med tanke på treningsturer med hundene.

Hva trenger man? Hvordan begynner man? Ut på tur i skævven først?

Har ikke peil på dette :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vi trene opp en hund til trekk. Hvor skal man begynne?

Begge mine er ikke noen utprega trekkhunder, alene på tur så trekker de ikke (har vel noe med oppdragelse å gjøre), men sammen i tvillingkobbel motivrere de hverandre til å trekke. Jeg kunne tenke meg å trent de opp, for å etterhvert kjøpe en kick-bike eller rullski. Da med tanke på treningsturer med hundene.

Hva trenger man? Hvordan begynner man? Ut på tur i skævven først?

Har ikke peil på dette :P

Vi trengte i alle fall en som syklet foran med godbiter... :innocent:

Neida, DPen trekker uansett. Whippeten må "sveives" i gang (mindre og mindre for hver tur nå), men så trekker hun fint når hun først har kommet i gang. Vi er jo alltid to som sykler, så da har bare en syklet litt foran i begynnelsen, og belønnet med godbiter med jevne mellomrom. I starten syklet en foran med pølse fra bensinstasjonen... Nå løper hun uansett, men vi gir gobiter innimellom likevel :)

Har du mulighet til å kjøre sammen med andre som har trekkvillige hunder, så er det veldig nyttig :) Vi hadde ikke det, så ble en litt alternativ metode :P

Spent på hva slags tips du får, for det hadde jo vært veldig praktisk å også kunne dranut på kickbike tur alene. Er jo ikke bestandig det passer at begge er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vi trene opp en hund til trekk. Hvor skal man begynne?

Begge mine er ikke noen utprega trekkhunder, alene på tur så trekker de ikke (har vel noe med oppdragelse å gjøre), men sammen i tvillingkobbel motivrere de hverandre til å trekke. Jeg kunne tenke meg å trent de opp, for å etterhvert kjøpe en kick-bike eller rullski. Da med tanke på treningsturer med hundene.

Hva trenger man? Hvordan begynner man? Ut på tur i skævven først?

Har ikke peil på dette :P

På sykkel og ski har jeg startet med "hare" foran (har brukt både kjentfolk og en hund), oppmuntret og rost når de har gått rett frem i stram line.

Nå er mine to "billige i drift" når det kommer til forsterkere så for de har det holdt med ros og det å få lov til å fortsette.

Pyrren som jeg hadde før var litt anderledes skrudd sammen, der tok vi en testtur til fots før vi skulle på ski. Da fikk han tilfeldigvis flygende frolicer kastet over hodet sitt når han gikk i stram line. Første turen på ski gikk min søster (hans favorittmenneske) foran oss og oppmuntret litt i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vi trene opp en hund til trekk. Hvor skal man begynne?

Begge mine er ikke noen utprega trekkhunder, alene på tur så trekker de ikke (har vel noe med oppdragelse å gjøre), men sammen i tvillingkobbel motivrere de hverandre til å trekke. Jeg kunne tenke meg å trent de opp, for å etterhvert kjøpe en kick-bike eller rullski. Da med tanke på treningsturer med hundene.

Hva trenger man? Hvordan begynner man? Ut på tur i skævven først?

Har ikke peil på dette :P

Du trenger noe med hjul eller ski, gode passende trekkseler og strikkbånd helst. Deretter er det bare å begynne. Så lenge de trekker litt har du jo et utgangspunkt så er det bare å komme igang med gjevn trening. Med bedre kondis og rutine så blir nok trekkingen bedre også. Pass på å start med korte runder så det blir mer gøy enn slitsomt og øk lengden gradvis, pass også på å ikke trene for ofte, ihvertfall ikke i starten under opptreninga, viktig å la de få muligheten til å restituere seg imellom.. Å kjøre litt styrketrening med dekk eller kjetting kan også ha god effekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aussie som ikke var så veldig gira på trekk til å begynne med?

Jeg startet med jogging. Helt i starten labbet han nå rundt der med slakk line.. Når han dro litt på så lina ble stram roste og oppmuntret jeg og dro på litt ekstra selv. Lot ham heller ikke stoppe for å snuse, dro ham med meg mens jeg sa mitt egenvalgte kommandoord for å gi på.

Etterhvert skjønte han poenget.

Jeg la også inn en smattelyd når han økte farten av seg selv, nå har dette blitt en kommando for tempoøkning.

Når jeg gikk over til ski var trekkingen allerede delvis innlært, og han hadde vært med på skitur løs flere ganger så han var ikke redd for skia.

Bruker nå ovennevnte taktikk for å få ham til å dra mer på i oppoverbakkene. Vi har bare snørekjørt i litt over en mnd nå, og han har blitt flinkere og flinkere for hver tur.

Holdt turene veldig korte i starten, et par km bare. Viktig å ikke kjøre hunden lei men gi seg mens det enda er gøy. Nå er turene våre på rundt en mil.

Vet at mange starter med hunden løs, passer på å alltid være bak den slik at den venner seg til å gå i front.

Hundekjørere pleier å la unghundene løpe løse sammen med spannet f.eks.

Noen starter også med å la den trekke noe på bakken mens de selv leier hunden i bånd, for å venne den til vekta. Jeg gjorde ikke det, jeg brukte min egen kroppsvekt under joggingen til det, etter at jeg først hadde fått ham til å gå foran med stram line.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det er sånn jeg har gjort det og det har funket for oss?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vi trene opp en hund til trekk. Hvor skal man begynne?

Begge mine er ikke noen utprega trekkhunder, alene på tur så trekker de ikke (har vel noe med oppdragelse å gjøre), men sammen i tvillingkobbel motivrere de hverandre til å trekke. Jeg kunne tenke meg å trent de opp, for å etterhvert kjøpe en kick-bike eller rullski. Da med tanke på treningsturer med hundene.

Hva trenger man? Hvordan begynner man? Ut på tur i skævven først?

Har ikke peil på dette :P

Vet ikke om jeg har noen gode råd, for jeg kan ikke si at jeg har lært mine hunder til å trekke egentlig, det er noe de har likt fra første stund(typisk settere :P ). Som unghund mye mer vimsete og mindre målrettet enn som voksen, men likevel. Mine går pent i bånd til vanlig, men vet godt forskjell på vanlig gåtur og trekktur. Jeg har både trukket med dem på ski, til fots med magebelte eller tyngre trekk(f.eks. kjetting), på sykkel og på sparkesykkel. Synes at det er veldig greit å bare bruke magebelte til fots i begynnelsen for å lære dem til å gå foran. Mer kontroll enn med ski og staver. :P Rose masse når de gjør jobben de skal. Hvis du kjenner andre med hunder som trekker så kan du jo kanskje se om dine kan inspireres litt på tur sammen? Ellers så er det jo greit å begynne i det små hvis du har hunder som ikke er superkeen.

Du får oppdatere oss om hvordan det går. :) Trekk er gøy!

Edit: jeg bruker nomesele på mine og er godt fornøyd, men de har jo typisk fuglehundkropp som passer godt til den typen sele.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Red Merle, Julius er ikke egna. Kjøp et par seler som fordeler presset fra trekket over kroppen, og hvor trekkpunktet er bak på kroppen. Nome er fint, en halvnome kan sikkert også funke. :)

Var det jeg tenkte, får ta med meg Yoshi til dyrebutikkene her, for å se hvilken sele fasong som passer ham. Jatzy venter jeg med til hun er frisk :)

Du får oppdatere oss om hvordan det går. :) Trekk er gøy!

Det skal jeg gjøre, morro å prøve nye ting! I dissen Monsen og Hundene tider blir man jo så inspirert også!

Jeg er kjempe motivert! Kondisen har vel ikke vondt av det heller :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvliken sele er fin å starte med?

Mine har Julius-K9. Men jeg ser ikke for meg at denne er noe god til trekking i lengden. Burde jeg kjøpe nome seler til dem?

Nomeseler er kjekke så finner du noen som passer så er det det beste. Det finnes noen halvnomer som er greie og trekke med, men ikke alle, men den fra zero dc tror jeg er ganske allright mtp trekk. Passer hunden din i breeders sin nome så er det et billig alternativ, greie seler også, enkle, men solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeseler er kjekke så finner du noen som passer så er det det beste. Det finnes noen halvnomer som er greie og trekke med, men ikke alle, men den fra zero dc tror jeg er ganske allright mtp trekk. Passer hunden din i breeders sin nome så er det et billig alternativ, greie seler også, enkle, men solide.

@Red Merle

Zero DC sin multisele er et veldig bra alternativ til nomesele her ihvertfall. Den sitter veldig fint og stabilt på Harly, og det har vært en utfordring å finne sele til han så vi har prøvd på endel forskjellige etterhvert. Lykke har MR sin sykkelsele, den er jeg også veldig fornøyd med :)

Her brukes både nome- og halvnome forøvrig, hver til sitt bruk.

Begge to har nomeseler fra Björkis, Lykke str 1 og Harly sin er sydd på mål, ca str 2+ (utvidet hals).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en jaktgolden på 16 mnd, som veier 21 kg. Nå har frosten kommet så jeg får ikke syklet med henne, så det tar jeg til våren. Men jeg har lyst til å lære henne å trekke.

Jeg har hatt magebeltet, strikk og sele- men hun er så hjernevasket på å gå pent at det blir mer mas enn trekking på tur. Så jeg vurdere å la henne trekke dekk. Da kan jeg jobbe med henne på en annen måte.

Men hvor mye vekt skal jeg ha i dekket?

Og hvor finner jeg dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debbie: i stedet for dekk kan du også bruke en kjettingstump, som du da fester til selen med tau mellom sele og kjetting. Fordelen er at du kan variere lengden (bunt sammen kjettingen da, når hunden skal trekke den), og dermed tyngden på kjettingen. og kjettingen er lettere å dra med seg enn et dekk. Ulempen er at det bråker. Rasle rasle, her kommer vi... :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Debbie

Vi bruker kjetting og synes det er veldig greit. Lett å øke vekten, samt at man enkelt kan gjøre det til intervalltrening på lengre turer ved å ha en sekk på ryggen. Så får jeg litt ekstra trening når hunden får pause :)

Men som @Meg sier så bråker jo det litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste "problemet" jeg har hatt så langt er vel at jeg ser bremseklossene slites utrolig fort ned, er ikke lenge før jeg må kjøpe et par sett nye. Vet ikke hvordan dette er for skivebremser, men det kommer vel også litt an på hvor ivrige hunder en har .. 30-35 km/t i unnabakke er mer enn nok for meg (foreløpig?), da kommer bremsene på og i den farta slites de nok passelig fort.

Jeg må bare spørre: bremser du ikke før du treffer 30-35 km/t? Det er fryktelig fort for hunder i trekk, spesielt i nedoverbakke hvor de helst skal holdes igjen så de bevarer balansen i sela..

Sånn ellers, så har vi endelig begynt å få litt mer snø her. Jeg håper på en dugelig skitur hjemmefra i morra, forutsatt at ikke regnet kommer tilbake. I mellomtiden er jeg periodisk værflyktning og besøker TrippTrapp Husky i Pasvik. De løypene de har brøyta er mildt sagt dødelige. Jeg står tilbake med tyvetalls blåmerker, hoven ankel og oppskrapa kne.

Bikkjene er i ekstrase, så klart.

Ellers har Mailin blogga om lederhunder nylig, og siden hun ikke har linka til det selv her tar jeg på meg jobben. Fint å lese for alle som er interessert i trekktrening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre: bremser du ikke før du treffer 30-35 km/t? Det er fryktelig fort for hunder i trekk, spesielt i nedoverbakke hvor de helst skal holdes igjen så de bevarer balansen i sela..

Sånn ellers, så har vi endelig begynt å få litt mer snø her. Jeg håper på en dugelig skitur hjemmefra i morra, forutsatt at ikke regnet kommer tilbake. I mellomtiden er jeg periodisk værflyktning og besøker TrippTrapp Husky i Pasvik. De løypene de har brøyta er mildt sagt dødelige. Jeg står tilbake med tyvetalls blåmerker, hoven ankel og oppskrapa kne.

Bikkjene er i ekstrase, så klart.

Ellers har Mailin blogga om lederhunder nylig, og siden hun ikke har linka til det selv her tar jeg på meg jobben. Fint å lese for alle som er interessert i trekktrening!

Vel og merke dødelige for mennesker, ikke for hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og merke dødelige for mennesker, ikke for hunder ;)

Grei presisering å ha med, ja! :lol: Vage minner av å bli slept bortover etter magen, av hysteriske bikkjer som så resten av flokken forsvinne forann seg...

(Hvis noen noensinne planlegger å gå på skitur med Mailin: hun ser alt. Hvert eneste fall. Jada, tilogmed det når du trodde hun var 150 meter forann deg, rundt en sving. :icon_redface::P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, hvor hvor hvor?! Gult er kult :D

Jeg fikk tips fra @Meg om Troll hundeutstyr! Der kan en kjøpe ting pr meter, nemlig. Har kjøpt nok til å ha med et par ekstra shibafrøkner også. Ser for en fane med shibaer ala dette, bare at alle skal trekke like bra som Imouto og Yari til høyre. :P

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153971657015301&l=639310ee5d

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips fra @Meg om Troll hundeutstyr! Der kan en kjøpe ting pr meter, nemlig. Har kjøpt nok til å ha med et par ekstra shibafrøkner også. Ser for en fane med shibaer ala dette, bare at alle skal trekke like bra som Imouto og Yari til høyre. :Phttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153971657015301&l=639310ee5d

Supert, shibafane blir nok litt av et syn :ahappy:

Takk for svar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips fra @Meg om Troll hundeutstyr! Der kan en kjøpe ting pr meter, nemlig. Har kjøpt nok til å ha med et par ekstra shibafrøkner også. Ser for en fane med shibaer ala dette, bare at alle skal trekke like bra som Imouto og Yari til høyre. :P

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153971657015301&l=639310ee5d

jeg gleder meg veldig til å se en slede trukket av 12 shibaer fare avgårde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Debbie

Vi bruker kjetting og synes det er veldig greit. Lett å øke vekten, samt at man enkelt kan gjøre det til intervalltrening på lengre turer ved å ha en sekk på ryggen. Så får jeg litt ekstra trening når hunden får pause :)

Men som @Meg sier så bråker jo det litt.

Debbie: i stedet for dekk kan du også bruke en kjettingstump, som du da fester til selen med tau mellom sele og kjetting. Fordelen er at du kan variere lengden (bunt sammen kjettingen da, når hunden skal trekke den), og dermed tyngden på kjettingen. og kjettingen er lettere å dra med seg enn et dekk. Ulempen er at det bråker. Rasle rasle, her kommer vi... :)

Eller få tak i en skikkelig tautrosse, det er også fint å trene med, og tungt. Se eksempel her:

http://villmarkshistorier.no/2014/09/28/trening-med-tautrosse/

Takk for svar, så teit at jeg ikke tenkte på det selv...

Men hvor mye burde jeg legge på i begynnelsen. 2kg, høres så lite ut, men er jo tilvenning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...