Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat, dårligere kvalitet?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Hadde bikkjene spist V&H hele tiden, så hadde det jo vært greit, men når de plutselig stopper å spise fordi jeg har kjøpt inn et nytt parti, og dette har skjedd flere ganger, så er det ganske håpløst. :( Jeg har jo selvfølgelig sagt i fra til V&H, men da har jeg jo allerede brukt masse tid på oppdeling av for, og så må jeg plutselig finne en måte å kvitte meg med 20 kg "dritt". :P Da er det nesten greiere med tørrfor, som jevnt over holder samme kvalitet, og som blir spist hver gang.

Hmmm, håper ikke jeg får samme reaksjon på applaws. Jeg har ikke klart å finne noen som har hatt samme problemet når jeg har googlet, så satser på at vi slipper det. :) Har bare et par porsjoner med Orijen igjen, så det finner jeg fort ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hundene skal ha noe mindre av det fôret enn andre, slik at du må sjekke prisen per dag, ikke per kg. Om vi skal fullfôre Kovu (40 kg) på det så koster det en tusenlapp i mnd, noe som er ca 300 mer en

Men til vitapros fordel, så er det magisk og hjelper mot alt. Søster ble informert om at det b.l.a var effektivt mot nesemidd på jobbintervju der (Sånn fullstendig OT, liksom)

Er mye sure miner fra dyrebutikker ihvertfall, fordi V&H selger grisebillig til privatpersoner som Nemi sier. Flere butikker har sluttet med fòret pga det, man tjener ikke voldsomt mye på det fra

Men jeg hadde ikke fått med meg at v&h lager et for uten kylling, typisk at det utgår når jeg finner det ut!

Grunnen til at de skal slutte med det er visst fordi det ikke selger nok. Sååå innmari rart når folk ikke vet at det eksisterer, liksom. Det har aldri stått på hjemmesidene deres, og man må høre om det tilfeldig, for å vite at det finnes...

Ba sjåføren deres hilse og si at det nok hadde solgt veldig mye bedre, om de faktisk opplyste folk om at det eksisterer... :P

Så; spør forhandleren deres etter eksklusiv, og kjøp det.. Så fortsetter de kanskje å produsere det ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lunatic gidder du å sjekke hvor mye fett det er i den vitapro sekken du har? :)

Vi er inne i en vom periode igjen, jeg bytter/rullerer litt på det, nå får hun val ca 80% vom og 20% tørrfôr.

Har prøvd noen poser med Mush bollene (valpemat, siden jeg ikke så godt nok på pakkene før jeg kjøpte), det fungerte veldig bra på Chicka, men jeg syntes det blir for dyrt å fôre 80% på det til den prisen de tar for det, tror det var 58kr for 800gram, eller noe sånt.

Jeg har stusset litt på utseende til noen av pølsene jeg har hatt noen ganger, men sett bort fra det siden det er jo et blandingsfôr og det kan ikke alltid bli like, har jeg tenkt. Har ikke opplevd at det har luktet vondt.

Syntes ikke vom er så grisete, jeg tiner det litt opp, klipper opp plastikken og putter 1/2 kg pølsen oppi en isboks, da har jeg mat til to dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga Ozu Orijen til og begynne med, men han likte det faktisk ikke. Overraskende nok, siden det jo er og regne som en av de bedre tørrforene der ute. Men han spiste bare noen munnfuller og hoppet gjerne over måltider også. Så vi skiftet til V&H, og skåla blir nå støvsuget til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, men markedet for hundeutstyr er nokså mettet. I de største butikkene synes jeg de tilbyr mye ræl, og det er utrolig at dyreeiere kjøper inn endel av det. Men det er nå engang kjøpers marked.

Jeg synes uansett at det er utrolig barnslig og uprofesjonelt av dyrebutikker å legge premisser for hvordan en stor leverandør skal betjene sitt eget salg, de fleste grossister selger med lav pris til storkonsumenter. Morene har jo 20 % avslag om man kjøper 15 poser, og det er nå 195 kg. Husker jeg rett så må man kjøpe over 200 kg hos V&H for å oppnå størst rabatt. 200 kg råfôr er noen timers jobb, og gitt hva som faktisk er i de fôrene så synes jeg prisen er fornuftig. Sammensetningen av næringsinnhold kan være vel og bra, men det er ingen hemmelighet at mye av det som blir malt sammen er rester og overskuddsmateriale fra you-never-know-what, det er ikke slik at de betaler en millionsum for MUK og skrotter heller.

Du må gjerne opplyse meg om hvem andre bransjer, produsenter og importører som gir forhandlerpris til privatpersoner.

Det er ikke bare snakk om store kenneler, og trekkhunder er det ikke mest av i Vestfold. Betingelsen er at du kjøper 200kg. Det du kaller rabatt ved kjøp av 200kg er prisen forhandlerne får, ikke noe prosent men samme pris på øret. Nå har de attpåtil begynt å inkludere private på distribusjonen sin. Ikke bra for forhandlere nei og dette er nok noe de bør gjøre noe med etterhvert skal folk gidde selge det for noe mer enn "gi bort pris" sånn som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være særdeles dyrt å fore på vitapro, ja. :)

Synes heller ikke V&H er så veldig grisete, men har aldri prøvd meg på blokker på mange kilo. Her går det foreløpig på halvkilo-pølsene, og jeg bruker en kvart pølse per måltid sammen med tørrfor, bare to måltider dagen. En pølse eller en kvarting har ligget og tint i kjøleskapet siden forrige måltid. Er det en kvarting er det greit og jeg bruker den, og flytter en ny kvarting eller hel pølse fra fryseren til kjøleskapet etterpå. Er det en hel pølse så er den fortsatt ganske frossen, men tint nok til at jeg kan skjære den i 4 kvartinger og ha 2 av de tilbake i fryseren og en tilbake i kjøleskapet. Det går med noen 1-liters fryseposer for oppbevaring, men de gjenbrukes litt så det er ikke en per måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne opplyse meg om hvem andre bransjer, produsenter og importører som gir forhandlerpris til privatpersoner.

Det er ikke bare snakk om store kenneler, og trekkhunder er det ikke mest av i Vestfold. Betingelsen er at du kjøper 200kg. Det du kaller rabatt ved kjøp av 200kg er prisen forhandlerne får, ikke noe prosent men samme pris på øret. Nå har de attpåtil begynt å inkludere private på distribusjonen sin. Ikke bra for forhandlere nei og dette er nok noe de bør gjøre noe med etterhvert skal folk gidde selge det for noe mer enn "gi bort pris" sånn som det er nå.

Og så? 200 kg i frosne 20 kgs blokker er noen timers arbeid og vel så det, Legg i tillegg til at du må ha to 100 l - frysere for å oppbevare herligheten.

Jeg ser ikke problemet her, det er ikke så mange privatpersoner med 1-2 hunder som gidder å stå å hakke opp MUK-farse i mange timer, og når man da går tom kjøper man gjerne noen pølser. Butikkene trenger heller ikke å legge seg på et fortjenestesnivå på 50 % på samtlige varer, det er noe de velger helt selv. Se på Rema 1000 - de taper på enkelte varer, men summa summarum går de i pluss da slike lokkevarer fører til flere kunder og mersalg. En enkelt vare bærer ikke en butikk.

Det er ikke V&H som er problemet, det er alt for mange dyrebutikker - enten fysisk butikk eller med nettbutikk - og det er ikke liv laget for alle. Hvis de kutter ut V&H mister man garantert endel kunder, noen velger kanskje å betale mer for MUSH, men det er nå en gang prisen som folk flest bryr seg mest om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du må gjerne opplyse meg om hvem andre bransjer, produsenter og importører som gir forhandlerpris til privatpersoner.

Det er ikke bare snakk om store kenneler, og trekkhunder er det ikke mest av i Vestfold. Betingelsen er at du kjøper 200kg. Det du kaller rabatt ved kjøp av 200kg er prisen forhandlerne får, ikke noe prosent men samme pris på øret. Nå har de attpåtil begynt å inkludere private på distribusjonen sin. Ikke bra for forhandlere nei og dette er nok noe de bør gjøre noe med etterhvert skal folk gidde selge det for noe mer enn "gi bort pris" sånn som det er nå.

Jeg tviler sterkt på at v&h ville tjent noe på å presse ut de som handler stort (vi snakker om kjøpere som handler flere hundre kg hver gang) på pris for å godgjøre seg hos dyrebutikkene som kjøper omtrent like mye som en storkjøper hver gang. Disse storkjøperne med mange hunder handler faktisk like mye som en hel dyrebutikk. Og de er opptatt av pris når de har så mange hunder. Det vil være veldig lite smart av v&h å presse disse ut på pris for å blidgjøre dyrebutikkene. Disse som kjøper så stort vil ikke gå over til å kjøpe v&h dyrere gjennom dyrebutikkene. De vil gå over til andre merker/kjøttblandinger hvis det blir tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret på V&H i mange år, kjøper inn 3-400 kg hver gang. jeg har opplevd å få skikkelig syke hunder (diare) 1 gang for noen år siden, har også opplevd skikkelig røkt lukt på noen pølser som det nevnes her.

Og jeg har nettopp kastet 5 x 5kg valpefor pga at 4 hunder fikk diare av det. Bortsett fra det, har det ikke vært noe galt med foret, og jeg må fore like mye nå (eller like lite) som jeg gjorde for 8 år siden.

Ellers varerer utseende endel, og jeg synes alltid at pølsene lukter sterkere enn blokkene. Aner ikke hvorfor, men mulig fordi pølsene er tette og det er ikke blokkene?

Prisene på tørrfor er helt syke på mange merker. Selv forer jeg en neve med Meradog pr dag i tillegg til V&H og mine fungerer tipp topp på det.

Billig og bra, og jeg håper ikke de finner på for mye dill i framtiden som gjør at prisene skyter i været...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt V&H i 7 år og alltid vært strålende fornøyd.

Økonomi styrer mye, så jeg må innrømme at jeg tenker at det er ikke helt usannsynlig at det kan komme dårlige rykter nå som V&H tar store markedsandeler, uten at det nødvendigvis er belegg for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt noe på det jeg, jeg forklarer bare hvorfor det er dårlig stemning. ;)

Tjener grovt gjør man ikke, men en butikk (uavhengig av hvilken) må faktisk få penger inn for at ting skal gå rundt. Er ikke slik at norske dyrebutikker går med et kraftig overskudd hvert år, er en grunn til at det er flere butikker som går konkurs eller må legge opp årlig..

Du må gjerne opplyse meg om hvem andre bransjer, produsenter og importører som gir forhandlerpris til privatpersoner.

Det er ikke bare snakk om store kenneler, og trekkhunder er det ikke mest av i Vestfold. Betingelsen er at du kjøper 200kg. Det du kaller rabatt ved kjøp av 200kg er prisen forhandlerne får, ikke noe prosent men samme pris på øret. Nå har de attpåtil begynt å inkludere private på distribusjonen sin. Ikke bra for forhandlere nei og dette er nok noe de bør gjøre noe med etterhvert skal folk gidde selge det for noe mer enn "gi bort pris" sånn som det er nå.

Altså, er de missfornøyde så får de la være å føre produktet, så enkelt. Vom og hundemat tjener jo ikke så mye på å gi fortjeneste til butikkene, og siden butikkene ser på privatsalg som et problem så antar jeg at V&h selger godt privat, ergo har de ikke behov for dyrebutikker til å hjelpe seg og da sier det seg selv at de ikke er interessert i å enten skru opp prisen og potensielt miste kunder for å dekke inntekt til andre bedrifter, eller beholde samme pris å gi bort deler av overskuddet, og dermed tape inntekt selv fordi det finnes mellomledd som helst skulle tjent litt på det også.

Når det er sagt så er det jo litt mer med det enn bare rein fortjeneste på hvert enkelt produkt. Godt utvalg i butikken trekker flere kunder. Flere kunder betyr gjerne mer salg (også av andre artikler) noe som igjen kan bety økt fortjeneste, selv om inntekten ikke hovedsaklig kommer fra salg av for, men fordi folk gjerne handler litt andre ting også med det samme de er der. Ting de kanskje hadde kjøpt andre plasser om de ikke allikevell skulle innom butikken for å handle mat.

Ang dyrebutikker så er det mange andre ting en vom og hundemat som er problemet, det er alt for mange butikker og alt for dårlig utvalg utover skåler, dekken og senger, sinsyke priser på en del ting og totalt fraværende kompetanse på den gjennomsnitlige medarbeider.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som ikke tåler kylling så godt, så for å kunne råfore uten å være nødt til å gi hundene forskjellig for, har jeg gått over til Provit oksekjøtt (frosset) istedenfor V&H. Men syntes også kvaliteten var litt opp og ned uten at jeg har lagt merke til at det har blitt værre siden de fikk nye pakninger. Jeg hadde egentlig sluttet før de nye pakningene kom, men fikk noen med nr 25 på et show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Altså, er de missfornøyde så får de la være å føre produktet, så enkelt. Vom og hundemat tjener jo ikke så mye på å gi fortjeneste til butikkene, og siden butikkene ser på privatsalg som et problem så antar jeg at V&h selger godt privat, ergo har de ikke behov for dyrebutikker til å hjelpe seg og da sier det seg selv at de ikke er interessert i å enten skru opp prisen og potensielt miste kunder for å dekke inntekt til andre bedrifter, eller beholde samme pris å gi bort deler av overskuddet, og dermed tape inntekt selv fordi det finnes mellomledd som helst skulle tjent litt på det også.

Til det første uthevde: Konstruktivt. :)

Til det andre så er det vel akkurat det de gjør nå med å endre på produktene og forbeholder de små kvanta til butikkene.

Bare å se på prisoversikten til Simira tidligere i tråden så ser man hvor billig det er snakk om, og der er V&H regnet med prisen av småpølser kjøpt i butikk. Og enda forventer man det skambillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det første uthevde: Konstruktivt. :)

Til det andre så er det vel akkurat det de gjør nå med å endre på produktene og forbeholder de små kvanta til butikkene.

Bare å se på prisoversikten til Simira tidligere i tråden så ser man hvor billig det er snakk om, og der er V&H regnet med prisen av småpølser kjøpt i butikk. Og enda forventer man det skambillig.

Nei, det er ikke skambillig. Vanlig tørrfôr er skamdyrt, og det er lite hensiktsmessig å bruke det som mal. I tillegg er det INGEN restriksjoner på hva man putter i dyrefôr, selv ikke i USA eller i Europa, distributørene tjener store penger på det store sortimentet av dyremat.

Det er dessuten mye overslagskjøtt og andre produkter som havner i V&H, det er ikke slik at det er de fineste andefiletene som havner der, hvorfor skal man betale 70 kr kiloen for varer som koster 3 kr/kg å kjøpe inn eller som leveres gratis til fabrikken?

Dyrebutikker står fritt til å ta inn hva de vil, for butikken er det et tap å ikke ta inn V&H, enkelte er jo lettledelige nok til å kjøpe inn hundekjøttkaker til 70 kr kiloen, men de er i fåtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôret fifty-fifty med tørrfôr og V&H fra 2007 til 2010, da fikk jeg større plass til fryser. Etter det har jeg i praksis fullfôret med vom - en sjelden gang blir det tørrfôr, om vi får småsekker på utstilling, jeg bruker frysetørket vom når vi er på utstillingsturer uten tilgang til fryser/kjøleskap, og jeg gir de menneskekjøtt (altså det jeg måtte ha i fryseren av middag til meg - biff, kotelett, kylling, fisk, flesk, whatever) om jeg går tom for V&H. Men i praksis er i hvert fall 99 prosent av fôringen her i huset V&H.

Det er sikkert andre ting som kan fungere like bra, jeg har for eksempel aldri prøvd NP. Men jeg er så fornøyd med V&H, at jeg gidder ikke bruke energi på å teste noe annet. Hundene har minimalt med avføring, pelsene er kjempefine, og de røyter mindre enn da jeg brukte tørrfôr også, de har super ånde, fine tredeputer. En sjelden gang litt belegg på en tann eller to, men det forsvinner fort med et margbein eller annet som må gnages. Mine inhalerer mat, selv frossen vom tar ikke lang tid å få i seg.

Jeg kjøper 20 kilossekk, har et par ganger fått femkilospølser i stedet fordi de var utsolgt for blokker, og har kjøpt halvkilospølser et par ganger fordi det var enklere å ta med seg på tur til et sted med fryser.

Jeg har enda til gode å oppleve et dårlig parti eller noe som har gjort hundene dårlige.

Og den tiden det tar å partere blokka er virkelig ikke noe stort problem. Jeg synes ikke det er noe spesielt klinete, ikke lukter det noe særlig - jeg synes tørrfôr lukter sterkere. Her lar jeg blokka tine i kjøkkenvasken lenge nok til at jeg får delt opp i porsjonspakninger, som jeg har i brødpose i fryseren. 20 kilo varer 11-12 dager her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det første uthevde: Konstruktivt. :)

Til det andre så er det vel akkurat det de gjør nå med å endre på produktene og forbeholder de små kvanta til butikkene.

Bare å se på prisoversikten til Simira tidligere i tråden så ser man hvor billig det er snakk om, og der er V&H regnet med prisen av småpølser kjøpt i butikk. Og enda forventer man det skambillig.

I prisoversikten min er det regnet ut fra pris på 20x 1 kg-pølser, som leveres av Dyresjappa. Halvkilospølser er en del dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabrikken har jo en stor fordel, de kan selge ferskt. Det gjør det ekstremt mye lettere for oss som deler opp selv ettersom man unngår tining.

At prisen i tillegg blir endel lavere er jo bonus, men jeg vet ikke om det er noe jeg virkelig sparer mye kroner på ettersom innkjøp av ny 400l fryser også måtte til. Den rommer akkurat 200kg pakket i plastbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...