Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat, dårligere kvalitet?


Margrete
 Share

Recommended Posts

OT: V&H har blitt en populæritetsgreie, som følger av bølgen av råfôring da få har tid, mulighet og kunnskap til å sette opp et fullverdig kosthold, meg inkludert. I tillegg er det ofte billigst av dyrebutikk og veterinær våtfôrene. Det er flott at folk begynner å tenke på kosthold hos hunden(e), men jeg tror mange oppfatter at den serverte løsningen er V&H uansett hund.

"Nei, hunden min fikk så mye mat, derfor er avføringa helt på skure, den kaster opp i blant", "Hunden min har levd hele livet på tørrfôr, derfor tar det sikkert nok et halvår før den omstiller seg til vom", "Hunden min har bare dårlig pels og dårlige poter, der kommer sikkert ikke av fôret", "Jeg har blitt fortalt at V&H er det beste for hunder" osvosv er et par påstander jeg har hørt, hvor sikkert flere skyldes fôr eller fôring.

*Skru seg tilbake til tema* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hundene skal ha noe mindre av det fôret enn andre, slik at du må sjekke prisen per dag, ikke per kg. Om vi skal fullfôre Kovu (40 kg) på det så koster det en tusenlapp i mnd, noe som er ca 300 mer en

Men til vitapros fordel, så er det magisk og hjelper mot alt. Søster ble informert om at det b.l.a var effektivt mot nesemidd på jobbintervju der (Sånn fullstendig OT, liksom)

Er mye sure miner fra dyrebutikker ihvertfall, fordi V&H selger grisebillig til privatpersoner som Nemi sier. Flere butikker har sluttet med fòret pga det, man tjener ikke voldsomt mye på det fra

Personlig er jeg drittlei griset med v&h ... så vurderer å gå over til tørrfor, om noen kan anbefale noen tørrfor (RC, bare dritt)

Har brukt pro plan med laks til flere hunder og vært veldig fornøyd med det opp gjennom årene :)

Nå prøver jeg Orijen etter et fórbytte før sommeren som ikke fungerte på mine.

Fórer ca 60/40 med V&H og tørrfór :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så imponert over folk som merker så store forskjeller på bikkjene sine når de bytter fôr eller det "skjer noe" med det, jeg! :lol: (Bortsett fra hundekjørere som kan måle forskjeller i fysisk prestasjon, selvsagt). Aiko røyter jo uansett og Imouto er like energisk året rundt helt uavhengig av hva jeg fôrer på, så her er det mer feinschmeckeren i meg som avgjør hva de eter. Og det faktum at de nekter å spise tørrfôr som ikke lukter masse kjøtt. :P

Når man har brukt foret i noen år, avføringen var minimal, de røytet så og si ikke, skinnende blank pels, lett å bygge muskler, og så merker man mer avføring, mattere pels, mer lukt av hund, røyting og dårlig ånde. Uten at det feiler hundene noe fysisk. Mulig du ikke tolker det som store forskjeller, jeg anså det som store forskjeller på mine hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig fornøyd med V&H i begynnelsen, men etter å ha kjøpt flere partier som bikkjene har nektet å spise (normal matlyst ellers), og etter å ha funnet store plastbiter i foret, så har jeg begynt å fore mer med tørrfor (og rått kjøtt, bein, innmat ved siden av).

Nå har jeg brukt Orijen en stund, og er fornøyd med det. Prima prompet som et gassverk på Hills, men på Orijen (eller V&H) så er prompinga minimal. Det er mer avføring når jeg gir Orijen enn V&H, men den er fast og letthåndterlig.

Jeg kjøpte faktisk et nytt tørrfor i dag, Applaws, da det var litt billigere enn Orijen, men likevel kornfritt. :) Blir spennende å teste ut om jeg merker noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har brukt foret i noen år, avføringen var minimal, de røytet så og si ikke, skinnende blank pels, lett å bygge muskler, og så merker man mer avføring, mattere pels, mer lukt av hund, røyting og dårlig ånde. Uten at det feiler hundene noe fysisk. Mulig du ikke tolker det som store forskjeller, jeg anså det som store forskjeller på mine hunder.

Nå misforstår du, selvsagt er det du nevner store forskjeller, jeg påpeker bare at jeg aldri har merka noe sånt. :) Det eneste jeg egentlig registrerer av endringer, er mengden bæsj og konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg har merket noe forskjell på kvaliteten til v og h.

Har fullforet med det siden 12 uker.

Nå er alle hunder individer, men ser stor forskjell i pelskvalitet hos broren til min som kun har fått tørrfor. Men igjen kan jo det komme av dårlig tørrfor.

Merker derimot stor forskjell når jeg gikk av vom i en periode. Mye mer avføring, belegg på tennene og lukt.

Når det kommer til anbefalt daglig dose så er denne veiledende så vidt jeg vet.

Vanligvis går min på 500 g om dagen, men økte til rundt 1 kg under gjetingen da aktivitetsnivået var meget høyt.

Nå er han tilbake til 500 g og har en jevn vektoppgang.

Skjønner dyrebutikken er litt frustrerte, men kan ikke legge skjul på at jeg heller kjøper i store kvanti til en bra pris.

Det går jo gjerne med en del for i løpet av året.

Vet det også er flere hundeklubben som kjøper inn store partier og selger til medlemmene for en fin pris.

Jeg kanskje uttale meg om andre for da jeg ikke har prøvd dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i tråden om nye forpakkninger og kom over at V&H hadde en del konflikter med forhandlere. Har det noe med foret å gjøre? Synes jeg gir bikkjene så mye i forhold til "gamledager". Ser også at flere har gått over til andre typer ferdig råmat. Hvorfor?

Personlig er jeg drittlei griset med v&h ... så vurderer å gå over til tørrfor, om noen kan anbefale noen tørrfor (RC, bare dritt)

Det var blant annet en forhandler som for en tid siden gikk ut mot V&H på grunn av det de mente var stadig dårligere kvalitet. Mens andre ikke har merket noe. Det ble vel visket om at det lå noe annet bak, men neimen om jeg vet, her var det mange historier. Farge, lukt og konsistens varierer uansett noe fordi det er slakteavfall og dermed ikke nøyaktig det samme i alle pølsene.

Med Kovu er det enkelt nok, han får en halvkilospølse til det ene måltidet daglig, så det er ikke noe søl og klin med det. Evt en halv kilospølse den ene dagen og resten neste dag. Men vi reiser litt og hundene er enten med eller blir passet, og da er det greit at de er vant til å gå på tørt. Vi har brukt Robur, som jeg har vært ganske fornøyd med. Rimelig i pris, kortreist (produseres i Sverige), og bra kjøttinnhold i forhold til andre "vanlige" tørrfôr.

Nå skal jeg begynne å fôre på Orijen, det koster meg tre hundre mer i mnd enn Robur, men har som kjent høyere kjøttinnhold, og mange har vært fornøyde med det.

Om pris ikke er noe problemstilling så kan jeg anbefale Ziwipeak, New Zealandsk tørrfôr med høyt kjøttinnhold av kvalitetsråvarer, som koster nærmere 300 kr per kg. :P

Måten jeg merker det på er at jeg forer med det dobbelte av det de skal ha i følge veiledningen ... Asti: 36 kg - 1 kg pr dag, Nixe 25 kg - 500 gr + masse godbiter pr dag. De er begge i normalt godt hold.

Kovu veier et par kg mer enn Asti og går på det samme, det er da helt ifølge veiledningen? 2% av kroppsvekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullfòra på V&H i 7-8 år og har egentlig ingen negative erfaringer. Enkelt å posjonerer, enkelt å regulere mer/mindre mengde etter hundens hold og bruker primært nr.25 + valpefòr (når jeg har valp). På de åra som V&H har vært hovedfòr har jeg hatt en blokk som var litt anderledes. Henter selv på gården i Trøgstad.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var blant annet en forhandler som for en tid siden gikk ut mot V&H på grunn av det de mente var stadig dårligere kvalitet. Mens andre ikke har merket noe. Det ble vel visket om at det lå noe annet bak, men neimen om jeg vet, her var det mange historier. Farge, lukt og konsistens varierer uansett noe fordi det er slakteavfall og dermed ikke nøyaktig det samme i alle pølsene.

Med Kovu er det enkelt nok, han får en halvkilospølse til det ene måltidet daglig, så det er ikke noe søl og klin med det. Evt en halv kilospølse den ene dagen og resten neste dag. Men vi reiser litt og hundene er enten med eller blir passet, og da er det greit at de er vant til å gå på tørt. Vi har brukt Robur, som jeg har vært ganske fornøyd med. Rimelig i pris, kortreist (produseres i Sverige), og bra kjøttinnhold i forhold til andre "vanlige" tørrfôr.

Nå skal jeg begynne å fôre på Orijen, det koster meg tre hundre mer i mnd enn Robur, men har som kjent høyere kjøttinnhold, og mange har vært fornøyde med det.

Om pris ikke er noe problemstilling så kan jeg anbefale Ziwipeak, New Zealandsk tørrfôr med høyt kjøttinnhold av kvalitetsråvarer, som koster nærmere 300 kr per kg. :P

Kovu veier et par kg mer enn Asti og går på det samme, det er da helt ifølge veiledningen? 2% av kroppsvekten?

Nei ... 720 gr skal han ha ;) Er jo ikke langt unna da, men sånn for å kverulere :P Går nok over på Orijen nå, må bare finne en forhandler nær meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ... 720 gr skal han ha ;) Er jo ikke langt unna da, men sånn for å kverulere :P Går nok over på Orijen nå, må bare finne en forhandler nær meg :)

Dyresjappa får det forhåpentligvis inn snart, de leverer på døra i Oslo og Akershus. Jeg venter antagelig til de får det inn, for er utrolig fornøyd med servicen der.

Ellers har de det på animail.no, men har ingen erfaring med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3 hunder har jeg aldri opplevd at "anbefalt mengde" klaffer, uansett for. På malamutene ble det stort sett alt for mye, på Varga var det en stund alt for lite så hun måtte ha mye mer og nå er hun en god del under(regner med det har sammenheng både med at hun er voksen og at hun har roet seg betraktelig mtp stress/iver, stress blåser jo raskt ivei kalorier). Da jeg fora på vom og hund på muttene (en litt over 40kg og en litt under 40kg) så fikk de vell ganske nøyaktig 800g. Det er vell omtrent på anbefalinga(?), dog foret jeg på sprint som er det magreste, hadde jeg foret på kylling som har 20% mer kalorier så måtte jeg nok ha gått ned en del.

Mulig foret har forandret seg, men de har jo analyser og kaloriinnhold er jo det som er avgjørende for mengde og hold. Går man ut ifra analysene heller enn tidligere erfaring så burde man jo få et mer korrekt bilde. Sprint har minst, laks har 15% mer kal enn sprint og kylling har 20% mer kal enn sprint. Selv om alle disse har samme anbefaling (2% av vekt) så sier det seg jo selv at man må tilpasse individuelt med så store forskjeller i energiinnhold. Så kan man jo velge det som passer best til sin hund. (vet de har byttet navn nå, men husker ikke de nye).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine har hatt en del mer avføring i det siste og det vil jeg tro kan komme av V&H da det ikke har vært noen andre forandringer. Ellers er jeg spent å se hvordan pakningene deres med "kjøttboller" i stedenfor store blokker kommer til å bli. Vil jo være utrolig mye mer praktisk med små, frossne boller enn de svære blokkene! Noen som vet prisen?

Har fôret på V&H siden det kom og har vært og er veldig fornøyd både på aussiene og nå labradoren. Katta får også og det fungerer fint.

Leste vel 39,90 og 43,90 eller noe sånt (avhengig av type) og det er et drøy halvkilo i pakken.. Så for dyrt til at vi gidder i alle fall.

De første to åra vi foret på vom ble alt spist med stor iver. Nå er det enkelte leveringer til og med matglade retrieveren ikke vil røre. Det lukter forøvrig så sterkt av det at til og med jeg synes det lukter vondt (jeg har aldri forstått de som har klaget på det tidligere). Rutiner for tining og frysing er omtrent akkurat de samme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte faktisk et nytt tørrfor i dag, Applaws, da det var litt billigere enn Orijen, men likevel kornfritt. :) Blir spennende å teste ut om jeg merker noe forskjell.

Jeg prøvde en pose av det i fjor i forbindelse med reise og butikken var tom for Orijen. Det var veldig salt, og gamlemor drakk så mye at hun faktisk tisset inne da hun ikke rakk seg ut (3 etg hos foreldrene mine).

Nei ... 720 gr skal han ha ;) Er jo ikke langt unna da, men sånn for å kverulere :P Går nok over på Orijen nå, må bare finne en forhandler nær meg :)

Du kan bestille direkte fra morene.no og få det levert på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt da gitt. Regnet litt på det og det blir nesten det dobbelte i forutgifter, så da biter jeg tenna sammen og holder på med griseriet. Det er jo tross alt ett helt ok for og bikkjene ser veldig bra ut. Dere forteller meg jo også at det er kun få batcher som ikke er bra, men igjen, det har jeg aldri opplevd. Så da fortsetter jeg på v&h og sparer de kronene der til kurs :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd. Kjøper direkte fra v&h, aldri opplevd verken rar lukt eller noe rart i maten, og hundene glefser alt i seg.

Var ikke fornøyd når jeg kjøpte via leverandør.

(fatter ikke at noen synes det er griserier :aww: )

Alle mine får over/under anbefalt foringsmengde. Er de i vekst/blir mye brukt får de mer. De voksne tispene får mindre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen negative erfaringer med VogH, heller tvert imot. Her var VogH løsningen for gamlefar som slet med vekten. Han er kastrert, men slet fryktelig med å legge på seg. Jeg var inndom diverse tørrfôr og NP uten hell, før jeg prøvde VogH og han skjøt i været med vekten sin og ble normalvekt! Han har også fått diverse ved siden av som innvoller, bein og generelt døde dyr (dyredeler). Her har det mye å si på individet ;) Gamlefar her fungerte helt greit på NP f.eks - sett bort i fra at han ikke la skikkelig på seg - mens gamlemor tålte ikke NP overhodet. Hun ble skikkelig dårlig i magen av det.

For min del er også VogH utrolig kjekt mtp. på prisen. Jeg bestiller enten direkte fra dem eller eller en forhandler (går kun til dyrebutikker ved nød). Jeg har ikke verdens beste økonomi, så for min del er dette vinn-vinn situasjon; billig for min del, bra fôr til hunden som holder vekten der jeg ønsker det. Og han elsker det! Jeg overlever det lille griseriet som er med VogH.

Og dette med "anbefalt mengde" er jo også veldig inviduelt - både gamlefar og valpen kan ikke få anbefalt mengde, for da blir de for tynne. Ikke noe ekstremt, men ikke slik jeg ønsker å ha dem. Valpen går for øyeblikket også på tørt nå (men vi skal prøve overgang til VogH snart), så både valp og voksen hund må få litt mer enn anbefalt mengde her, og de går jo på to forskjellig fôr.

Jeg har heller aldri merket noe til rar lukt eller farge. Eller rare ting i selve maten, siden jeg startet med VogH for 2 år siden. Nei jeg er kjempe fornøyd jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fullforet på v&h i ca 8 år. En gang luktet det litt "røkt" av noen blokker 25. Mulig det hadde havnet noe røkelaks oppi?? :P Ellers aldri fått noe dårlig for, eller opplevd noe negativt. Prøvde sprint en periode, men det ble for magert for bikkjene her, og det syntes på hold og pels. Nr. 25 har derimot holdt mål til alle årstider, og eksklusiv er om mulig enda bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg fikk fra ett dårlig parti for hmm to år sida tror jeg det var. Bikkja som har gått på v&h hele livet ble dårlig i magen når han fikk v&h, ikke når han fikk tørrfor og ikke når han fikk v&h kjøpt en mnd senere, men ble dårlig igjen når jeg gav av det ene innkjøpet. Jeg misstenker at det ikke har vært kaldt nok enten under transport eller hos forhandler. Forhandler så det selvfølgelig som fullstendig umulig :P Men ellers har jeg vært veldig fornøyd med V&H i 6 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes V&H var altfor mye styr. For det første var det ekkelt med blod og oppskjæring, og for det andre fungerte Luna VELDIG dårlig på det. Matt pels, rennende avføring, for ikke å snakke om mye avføring. Både jeg og Luna synes mye bedre om Provit :) Lettere å forholde seg til for oss tobeinte, og bikkja fungerte mye bedre (men fortsatt ikke optimalt). Nå går vi derimot på Orijen, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fra ett dårlig parti for hmm to år sida tror jeg det var. Bikkja som har gått på v&h hele livet ble dårlig i magen når han fikk v&h, ikke når han fikk tørrfor og ikke når han fikk v&h kjøpt en mnd senere, men ble dårlig igjen når jeg gav av det ene innkjøpet. Jeg misstenker at det ikke har vært kaldt nok enten under transport eller hos forhandler. Forhandler så det selvfølgelig som fullstendig umulig :P Men ellers har jeg vært veldig fornøyd med V&H i 6 år :)

Jeg tror nok også ofte det kan ha blitt dårlige partier pga transport eller oppbevaring hos forhandler. Jeg kjøpte en periode ferskt fra produsent, men da måtte jo alle disse kiloene fryses inn i en vanlig, liten fryser, og da ble det noe dårlig fôr fordi det som da lå i midten selvsagt ikke ble skikkelig frosset fort nok.

Jeg har stort sett vært godt fornøyd med V&H, men jeg har ikke fullfôret mer enn ett år med det, da synes jeg hundene fikk litt for myk pels faktisk, og det var vanskelig å holde dem i passe hold uten at de gikk sultne, så jeg begynte å halvfôre med ProPlan m laks sammen med nr 25. Det har vært en strålende kombo her i huset :). Nå er vi på vei over til Orijen som tørrfôr, men det er litt for tidlig å si hvordan det fungerer - vi har fortsatt en overgangsperiode her, men jeg synes kanskje Yasmine bæsjer litt mye av det. Det er fast og fint, men mer enn det som kom ut på bare ProPlan - foreløpig. Willy vet jeg ikke - han gjør fra seg for langt unna til at jeg får sett hvordan det ser ut :lol:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...