Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2015


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tror vi får valp på fredag! Hvis det går etter planen og oppdretter og valp virker fornuftige så blir hun med oss hjem. Kopiert bildelink fra oppdretter sin Facebookside.

Da er hun endelig hjemme! Ventetiden er over og 17 timers reise for å hente valp er overstått ^^

Endelig er jenta mi født En av disse herlighetene kommer til meg i slutten av juni. 3 tisper og 1 hannhund. Far er flotte Quinlent James Dean og mor er vakre CH Cometstaff Day For

Posted Images

Sover deres natten igjennom som småtiser?

Vi har akkurat gjennomført tredje natten her hjemme nå, og det samme gjentar seg. Klokken 0430 og klokka 0700 er det ei frøken som mååå på do å piiiiper :P Hun er jo også så presis på de samme tidene hver natt, kan det bli en vane?

Nå har jeg bare hatt to som har vært 8 uker, men der var det stor forskjell. Nr 1 våknet 2-3-4 ganger å måtte ut og det varte vell i 2-3 uker tror jeg. Etter det hadde hun fortsatt en periode hvor hun våknet veldig tidlig å måtte ut, men sov mesteparten av natten ihvertfall. Nr 2 sov natten igjennom og greit utpå morgenen fra dag 1. Har hørt folk som har opplevd litt forskjellig, noen kommer over det selv, andre blir litt vant til å våkne å få ut, men stort sett så går det vell helt greit så lenge man bare går ut, tisser og inn igjen uten noe mer enn det og ingenting som er gøy. Tipper man ser det litt på valpen og, om de kanskje virker som de våkner nesten like mye fordi de har forventninger og vil ut å gjøre noe eller bare generelt er ganske våkne så ville jeg definitivt begynt å tøye grensa litt etterhvert.

Det jeg gjorde på min var å både gi mat litt tidlig på kvelden, med vann i for å få inn mest mulig veske en stund før leggetid så hun drakk mindre utover kvelden, samt en grei lufting på kvelden for å få henne litt sliten så hun forhåpentligvis sov litt tyngre og lengre samtidig som hun har fått gjort fra seg skikkelig godt. Og etterhvert så tøyde jeg tiden ifht å gå ut. Begynte hun å mase så ignorerte jeg henne, ventet litt også tok henne med ut.

Da er valpebesøk nr. 2 overstått! Det står nå mellom to stykker, og jeg sliter litt med å velge :P

Perfect Image Dame To Kill For:

11401224_10153325296805256_2353957397506

Perfect Image Dressed To The Nines:

10245539_10153325296790256_2313082725003

Hjelp :frantics:

Jeg likte best Dame To Kill For :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt to som har vært 8 uker, men der var det stor forskjell. Nr 1 våknet 2-3-4 ganger å måtte ut og det varte vell i 2-3 uker tror jeg. Etter det hadde hun fortsatt en periode hvor hun våknet veldig tidlig å måtte ut, men sov mesteparten av natten ihvertfall. Nr 2 sov natten igjennom og greit utpå morgenen fra dag 1. Har hørt folk som har opplevd litt forskjellig, noen kommer over det selv, andre blir litt vant til å våkne å få ut, men stort sett så går det vell helt greit så lenge man bare går ut, tisser og inn igjen uten noe mer enn det og ingenting som er gøy. Tipper man ser det litt på valpen og, om de kanskje virker som de våkner nesten like mye fordi de har forventninger og vil ut å gjøre noe eller bare generelt er ganske våkne så ville jeg definitivt begynt å tøye grensa litt etterhvert.

Det jeg gjorde på min var å både gi mat litt tidlig på kvelden, med vann i for å få inn mest mulig veske en stund før leggetid så hun drakk mindre utover kvelden, samt en grei lufting på kvelden for å få henne litt sliten så hun forhåpentligvis sov litt tyngre og lengre samtidig som hun har fått gjort fra seg skikkelig godt. Og etterhvert så tøyde jeg tiden ifht å gå ut. Begynte hun å mase så ignorerte jeg henne, ventet litt også tok henne med ut.

Jeg likte best Dame To Kill For :)

Hun her piper høyt og tydelig, vi går ut å hun tisser eller bæsjer ganske kjapt før hun er ferdig og springer mot døra, sovner så og si med engang hun kommer inn igjen. Så jeg synes det virker som hun sier at hun må på do, ikke "jeg er våken- skal vi finne på noe kult?"

Ingnorerte henne en gang de første nettene, peip, så gikk hun ut av senga si å tissa å opp i senga å sove videre :P

Men å gi mat litt tidligere etterhvert var ikke dumt. Nå får hun siste måltid i 22tiden, drøy time før vi bruker å legge oss og etter 22 er vi ikke så mye i aktivitet. Oppdretter anbefalte å ha 22-måltidet til 4måneders alder :)

Forresten likte jeg dame to kill best jeg å :) litt tjukkebolla mage :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun her piper høyt og tydelig, vi går ut å hun tisser eller bæsjer ganske kjapt før hun er ferdig og springer mot døra, sovner så og si med engang hun kommer inn igjen. Så jeg synes det virker som hun sier at hun må på do, ikke "jeg er våken- skal vi finne på noe kult?"

Ingnorerte henne en gang de første nettene, peip, så gikk hun ut av senga si å tissa å opp i senga å sove videre :P

Men å gi mat litt tidligere etterhvert var ikke dumt. Nå får hun siste måltid i 22tiden, drøy time før vi bruker å legge oss og etter 22 er vi ikke så mye i aktivitet. Oppdretter anbefalte å ha 22-måltidet til 4måneders alder :)

Forresten likte jeg dame to kill best jeg å :) litt tjukkebolla mage :D

Enda er det nok litt tidlig uansett, du hentet henne jo nettopp og de er jo bare små enda og har ofte ikke helt forstått konseptet med å holde seg, selv om de kanskje hadde kunnet holdt seg litt til sånn egentlig i tillegg til at de ofte har litt begrenset kapasitet. Men etter en stund så går det jo fint å drøye det litt, kanskje ikke mer enn 10-15 min i starten :) Hvorfor må måltidet gies til et gitt tidspunkt? Om det er for noe ala at de ikke skal kaste opp fordi magen er tom e.l. så går det jo an å gi noen få biter når dere legger dere, evt en annen liten snack :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun her piper høyt og tydelig, vi går ut å hun tisser eller bæsjer ganske kjapt før hun er ferdig og springer mot døra, sovner så og si med engang hun kommer inn igjen. Så jeg synes det virker som hun sier at hun må på do, ikke "jeg er våken- skal vi finne på noe kult?"

Ingnorerte henne en gang de første nettene, peip, så gikk hun ut av senga si å tissa å opp i senga å sove videre :P

Men å gi mat litt tidligere etterhvert var ikke dumt. Nå får hun siste måltid i 22tiden, drøy time før vi bruker å legge oss og etter 22 er vi ikke så mye i aktivitet. Oppdretter anbefalte å ha 22-måltidet til 4måneders alder :)

Forresten likte jeg dame to kill best jeg å :) litt tjukkebolla mage :D

Må valpen på do, er det selvsagt ingenting å vente med, da må den ut :) Men 22 var da fryktelig sent å fôre. Jeg gir aldri kveldsmat senere enn seks-sju. Gjerne tidligere. Både for kull og valper som er kjøpt inn /blir boende. Så er det uhyre lite do-behov i løpet av natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må valpen på do, er det selvsagt ingenting å vente med, da må den ut :) Men 22 var da fryktelig sent å fôre. Jeg gir aldri kveldsmat senere enn seks-sju. Gjerne tidligere. Både for kull og valper som er kjøpt inn /blir boende. Så er det uhyre lite do-behov i løpet av natta :)

De er visst vant med for kl 07, 13, 18 og 22 :) men jeg forskyver 07måltidet litt, er ikke våken så tidlig :P Tenker at når jeg bare har hatt henne en liten uke, at det ikke er greit å følge foringstidpunktene hun er vant med?

Siden jeg sitter på mobil får jeg ikke quotet flere samtidig. Men om å lufte god om kvelden, vente ut tiden litt, var ikke noe jeg tenkte nå- men litt kjekt og ha med seg tipsene til den dagen hun blir gammel nok til å ikke må ut 3 ganger om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er fast bestemt på at jeg ikke skal velge basert på utseende (og det klarer jeg uansett ikke, for de er så fine begge to!), så det gjør det litt vanskelig at de er ganske jevne personlighetsmessig :P Men nå troooor jeg at jeg har bestemt meg, skal bare se litt på bilder og videoer i dag, så kommer det nok en endelig avgjørelse ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er fast bestemt på at jeg ikke skal velge basert på utseende (og det klarer jeg uansett ikke, for de er så fine begge to!), så det gjør det litt vanskelig at de er ganske jevne personlighetsmessig :P Men nå troooor jeg at jeg har bestemt meg, skal bare se litt på bilder og videoer i dag, så kommer det nok en endelig avgjørelse ;)

Ohhhhh.... Spent på hvem det blir her nå altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er fast bestemt på at jeg ikke skal velge basert på utseende (og det klarer jeg uansett ikke, for de er så fine begge to!), så det gjør det litt vanskelig at de er ganske jevne personlighetsmessig :P Men nå troooor jeg at jeg har bestemt meg, skal bare se litt på bilder og videoer i dag, så kommer det nok en endelig avgjørelse ;)

Feil blir det ikke uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er visst vant med for kl 07, 13, 18 og 22 :) men jeg forskyver 07måltidet litt, er ikke våken så tidlig :P Tenker at når jeg bare har hatt henne en liten uke, at det ikke er greit å følge foringstidpunktene hun er vant med?

Siden jeg sitter på mobil får jeg ikke quotet flere samtidig. Men om å lufte god om kvelden, vente ut tiden litt, var ikke noe jeg tenkte nå- men litt kjekt og ha med seg tipsene til den dagen hun blir gammel nok til å ikke må ut 3 ganger om natta :)

Forskyve det litt spiller jo ingen rolle? Det er jo ikke maskiner som må ha ting på et bestemt klokkeslett eller etter et eksakt antall timer. Tviler på at det hadde spilt noen rolle til eller fra for valpen om du hadde kuttet ut måltidet heller. Men hva med å forandre litt på ting? Nå går det jo kortere å kortere tid mellom måltidene jo senere på dagen, hva med å gjøre det så det blir likt med tid mellom hvert måltid? Da vil kveldsmåltidet komme en time eller to tidligere.

Ikke at det har så voldsomt mye å si så lenge du gidder å stå opp, men sånn alt i alt så tror jeg det er bedre for alle, også hunden, å gi siste måltid en time eller to tidligere å få mer sammenhengende søvn, enn å fylle opp systemet å få avbrutt nattesøvn nå når hunden har begrenset med kapasitet i systemet. Og/eller gi litt større måltider resten av dagen å bare et lite et som siste måltid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min snart 3 mnd og sover stort sett hele natta nå, kan våkne i 5-6 tiden og sier i fra, har ikke skjedd uhell inne den siste uka. Hverdagene står vi opp litt over 6, han får frokost like etter, deretter ut på do, middag i 12-13-tida og kvelds 18-19-tida. I helgene ligger vi lengre, da blir det mat når vi står opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskyve det litt spiller jo ingen rolle? Det er jo ikke maskiner som må ha ting på et bestemt klokkeslett eller etter et eksakt antall timer. Tviler på at det hadde spilt noen rolle til eller fra for valpen om du hadde kuttet ut måltidet heller. Men hva med å forandre litt på ting? Nå går det jo kortere å kortere tid mellom måltidene jo senere på dagen, hva med å gjøre det så det blir likt med tid mellom hvert måltid? Da vil kveldsmåltidet komme en time eller to tidligere.

Ikke at det har så voldsomt mye å si så lenge du gidder å stå opp, men sånn alt i alt så tror jeg det er bedre for alle, også hunden, å gi siste måltid en time eller to tidligere å få mer sammenhengende søvn, enn å fylle opp systemet å få avbrutt nattesøvn nå når hunden har begrenset med kapasitet i systemet. Og/eller gi litt større måltider resten av dagen å bare et lite et som siste måltid.

Høres lurt ut, da tror jeg at jeg prøver å gi siste måltid i 20-2030 tiden istedet, som du sier må det jo være bedre for henne å få mer uavbrutt nattesøvn. For hun piper jo bare for at hun må på do, å legger seg å sover igjen når vi kommer inn :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to har vært helt forskjellige mtp nattesøvn. Eldstemann måtte ut to-tre ganger hver natt til hun var ca 6 mnd. Yngste har jeg ikke trengt å ta ut en eneste gang fra jeg fikk henne som 10 uker. Mine har alltid fått mat når jeg har stått opp (varierer mellom kl.6-10) og rundt 6-7 på kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sov natta gjennom fra dag 1, men måtte opp og ut kl. 6-6.30 fram til han var 4-5 måneder gammel. Han måtte på do og fikk frokost og skulle tasse rundt på stua akkurat lenge nok til at vi ga opp å sove igjen. Det slo ikke feil - hver gang vi hadde laget oss en kopp kaffe, la bikkja seg til å sove. I helgene skiftet vi på å stå opp tidlig med bikkja, for å passe på så han ikke tygde på noe som ikke skulle tygges på, og at han ikke gjorde fra seg inne. Jaja. Nå sover han til vi står opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...