Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilken rase kan passe hos oss?


Nala123
 Share

Recommended Posts

Vi er en familie på 3. To voksne og ett barn på litt over ett år + 1 hund og 3 katter
Vi vurderer å få en til hund til sommeren men vi finner ikke ut hvilken.

Jeg har alltid elsker am.bulldog, boxer, dobermann men er redd disse blir litt for krevende for meg.
Så har da sett på Dorset olde tyme bulldog og på bullmastiff eller boerboel

Men så er jeg redd de kanskje blir litt for mye av den slappe typen.

Ja, jeg vet man må trene på alt, men jeg ønsker en hund som er
*glad i å trene altså ganske lettlært
*ikke jaktinstinkt
*holder seg rundt oss
*kan gå sammen med andre hunder
*gjerne tåler en stille og rolig dag, eller to.
*ikke langhåret

Slik det ser ut nå så skal jeg ikke bruke hunden til noe spesielt.
Blir bare turer. Bor ikke så langt fra skogen og vann så kan fint få løpt løs og bade hver dag.
Syntes det er litt gøy å trene lydighet og triks hjemme og med venners hunder, derfor jeg ikke vil ha en kjempe treg hund eller en hund som er bøllete av seg.

Er det noen raser dere mener jeg burde styre unna?
Kanskje dere vet om noen raser som hadde passet meg bra?
Kjennskap til noen av rasene jeg skrev om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 3. To voksne og ett barn på litt over ett år + 1 hund og 3 katter

Vi vurderer å få en til hund til sommeren men vi finner ikke ut hvilken.

Jeg har alltid elsker am.bulldog, boxer, dobermann men er redd disse blir litt for krevende for meg.

Så har da sett på Dorset olde tyme bulldog og på bullmastiff eller boerboel

Men så er jeg redd de kanskje blir litt for mye av den slappe typen.

Ja, jeg vet man må trene på alt, men jeg ønsker en hund som er

*glad i å trene altså ganske lettlært

*ikke jaktinstinkt

*holder seg rundt oss

*kan gå sammen med andre hunder

*gjerne tåler en stille og rolig dag, eller to.

*ikke langhåret

Slik det ser ut nå så skal jeg ikke bruke hunden til noe spesielt.

Blir bare turer. Bor ikke så langt fra skogen og vann så kan fint få løpt løs og bade hver dag.

Syntes det er litt gøy å trene lydighet og triks hjemme og med venners hunder, derfor jeg ikke vil ha en kjempe treg hund eller en hund som er bøllete av seg.

Er det noen raser dere mener jeg burde styre unna?

Kanskje dere vet om noen raser som hadde passet meg bra?

Kjennskap til noen av rasene jeg skrev om?

Korthåret collie har mange av de egenskapene du ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 3. To voksne og ett barn på litt over ett år + 1 hund og 3 katter

Vi vurderer å få en til hund til sommeren men vi finner ikke ut hvilken.

Jeg har alltid elsker am.bulldog, boxer, dobermann men er redd disse blir litt for krevende for meg.

Så har da sett på Dorset olde tyme bulldog og på bullmastiff eller boerboel

Men så er jeg redd de kanskje blir litt for mye av den slappe typen.

Ja, jeg vet man må trene på alt, men jeg ønsker en hund som er

*glad i å trene altså ganske lettlært

*ikke jaktinstinkt

*holder seg rundt oss

*kan gå sammen med andre hunder

*gjerne tåler en stille og rolig dag, eller to.

*ikke langhåret

Slik det ser ut nå så skal jeg ikke bruke hunden til noe spesielt.

Blir bare turer. Bor ikke så langt fra skogen og vann så kan fint få løpt løs og bade hver dag.

Syntes det er litt gøy å trene lydighet og triks hjemme og med venners hunder, derfor jeg ikke vil ha en kjempe treg hund eller en hund som er bøllete av seg.

Er det noen raser dere mener jeg burde styre unna?

Kanskje dere vet om noen raser som hadde passet meg bra?

Kjennskap til noen av rasene jeg skrev om?

Kommer an på hva du mener med være sammen med andre hunder, men doberman, boerboel, am.bulldog er iallefall ikke "hundejorde" hunder. Vet ikke akkurat om boerboel er mindre krevende enn en am.bulldog? Krevende på hver sin måte. Am.bulldog har jo og endel jakt instinkt (varierer fra type til type).

Slik du beskriver hverdagen høres det egentlig ikke ut som noen av disse rasene er det du ser etter? Med unntak av boxeren kanskje? (old thyme bulldog vet jeg ingenting om, så skal ikke uttale meg heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se mer på collien da ;) Trodde kanskje bare disse også var ganske aktive av seg.

Lola pagola Ja, de er for krevende til slik vi har det nå, derfor jeg så mer på de andre og ville ha tips til andre raser ;)
Blir ikke noe hund som må fungere i hundeparken, men vi har familie og venner med hunder så ok om de kunne gått sammen, er flest tisper og det er tispe vi ønsker oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(de 3 første stryker på det meste på lista di så de er vell ute av bildet(?), virker jo som du også mener det).

Både boerboel, bullmastif og bulldog kan vell være ganske krasse til andre hunder av samme kjønn. Ikke alle nødvendigvis, men det er jo raser som helst ikke lar seg pille på nesa og som går på om det først smeller. Vil tro disse tre også stryker på det første punktet ditt, "glad i og trene, ganske lettlært" kommer nok veldig an på hva du legger i det, men det er ikke det jeg forbinder disse rasene med ihvertfall. Som sagt så er det vanskelig å si hva du legger i kriteriene (siden du ikke skriver så mye om hvor mye, hva du vil drive med osv), men min første tanke er at det nok er andre hunder som passer bedre enn de som er listet opp i startinnlegget. Alle hunder tåler forøvrig en rolig dag eller to, så lenge de får det de trenger for å trives gjevnt over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund? Min går ihvertfall under nesten alle punktene dine :)

*glad i å trene altså ganske lettlært

Min elsker å trene og er utrolig lettlært!

*ikke jaktinstinkt

Har litt jakt i seg, men ikke så mye at det er et problem, hun er alltid rundt oss og kan fint være løs.

*holder seg rundt oss

Hun går aldri langt vekk, er alltid i nærheten slik vi kan se henne.

*kan gå sammen med andre hunder

Hun går sammen med de aller, aller fleste hunder (har bare vært en hund hun ikke går så bra overens med).

*gjerne tåler en stille og rolig dag, eller to.

Går ikke på veggen av en stille dag, men dsg er en aktiv hund som elsker å bli brukt.

*ikke langhåret

Er korthåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund?

Min går ihvertfall under alle punktene dine :) (har litt jakt i seg, men ikke så mye at det er et problem, hun er alltid rundt oss og kan fint være løs)

En del av de har vel et merkbart jaktinstinkt. Og noen av de jeg kjenner liker å ta seg turer på egen hånd også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med unntak av jaktinstinktet passer dsg punktene.

Ellers, når det gjelder de litt større rasene du nevner så er det vel ikke alle som er like enkle å trene. Flere av dem har mye egne meninger eller er bare ikke så interessert i hva du har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på det de andre sier her om at iaf de tre første rasene du nevner tror jeg du bare kan glemme (enn så lenge).

Hva med Lab? Jeg er kanskje litt farget av de labradorene som mine hunder har som tur-/lekevenner, kvikke, klovnete, elsker å trene og går sammen med enhver annen hund. Den dagen jeg er ferdig med de rasene som jeg holder på med nå så blir det Lab på meg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(de 3 første stryker på det meste på lista di så de er vell ute av bildet(?), virker jo som du også mener det).

Både boerboel, bullmastif og bulldog kan vell være ganske krasse til andre hunder av samme kjønn. Ikke alle nødvendigvis, men det er jo raser som helst ikke lar seg pille på nesa og som går på om det først smeller. Vil tro disse tre også stryker på det første punktet ditt, "glad i og trene, ganske lettlært" kommer nok veldig an på hva du legger i det, men det er ikke det jeg forbinder disse rasene med ihvertfall. Som sagt så er det vanskelig å si hva du legger i kriteriene (siden du ikke skriver så mye om hvor mye, hva du vil drive med osv), men min første tanke er at det nok er andre hunder som passer bedre enn de som er listet opp i startinnlegget. Alle hunder tåler forøvrig en rolig dag eller to, så lenge de får det de trenger for å trives gjevnt over :)

Ja, de er strykt. Etter jeg fikk barn så har jeg ikke like god tid til alt jeg ville gjort med hunden.

Men hørt boerboel og bullmastiff er ganske rolige og greie familiehunder. og syntes det er ok å trene litt.

Jeg var litt trøtt og litt kort når jeg skrev innlegget, men jeg har liksom ikke tenkt å bruke den til noe spesielt, men jeg syntes det er moro med litt triks og enkel lydighet.

Jeg vet jo selv ikke hva jeg vil ha, hehe jeg ville bare inn her på siden å høre litt om ideer til hva som kanskje kunne passet oss.

Jeg har nå en blanding av staff, schæfer, rotweiller, Bc og fuglehund, men har blitt en fin familiehund til slutt, jeg slet endel med henne før da hun ikke var så sosialisert. Vi måtte avlive den andre hunden vår i fjord dessverre og jeg savner litt å ha to hunder sammen merker jeg. Men vil ikke ta på meg en hund som krever for mye og gjør det vanskelig for nå har jeg kommet så langt med tispen her i hus og vil ikke ha noe som krever så mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på det de andre sier her om at iaf de tre første rasene du nevner tror jeg du bare kan glemme (enn så lenge).

Hva med Lab? Jeg er kanskje litt farget av de labradorene som mine hunder har som tur-/lekevenner, kvikke, klovnete, elsker å trene og går sammen med enhver annen hund. Den dagen jeg er ferdig med de rasene som jeg holder på med nå så blir det Lab på meg :)

Ja de er jo herlige, men de krever vel like mye som en schæfer de?

Virker jo som veldig lykkelige hunder ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund? Min går ihvertfall under nesten alle punktene dine :)

*glad i å trene altså ganske lettlært

Min elsker å trene og er utrolig lettlært!

*ikke jaktinstinkt

Har litt jakt i seg, men ikke så mye at det er et problem, hun er alltid rundt oss og kan fint være løs.

*holder seg rundt oss

Hun går aldri langt vekk, er alltid i nærheten slik vi kan se henne.

*kan gå sammen med andre hunder

Hun går sammen med de aller, aller fleste hunder (har bare vært en hund hun ikke går så bra overens med).

*gjerne tåler en stille og rolig dag, eller to.

Går ikke på veggen av en stille dag, men dsg er en aktiv hund som elsker å bli brukt.

*ikke langhåret

Er korthåret.

Jeg har ikke møtt på så mange av dem, men hørt litt at de kan være litt vel stae? og ha litt jaktinstinkt men kunne egentlig tenkt meg en større hund enn det.. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er strykt. Etter jeg fikk barn så har jeg ikke like god tid til alt jeg ville gjort med hunden.

Men hørt boerboel og bullmastiff er ganske rolige og greie familiehunder. og syntes det er ok å trene litt.

Jeg var litt trøtt og litt kort når jeg skrev innlegget, men jeg har liksom ikke tenkt å bruke den til noe spesielt, men jeg syntes det er moro med litt triks og enkel lydighet.

Jeg vet jo selv ikke hva jeg vil ha, hehe jeg ville bare inn her på siden å høre litt om ideer til hva som kanskje kunne passet oss.

Jeg har nå en blanding av staff, schæfer, rotweiller, Bc og fuglehund, men har blitt en fin familiehund til slutt, jeg slet endel med henne før da hun ikke var så sosialisert. Vi måtte avlive den andre hunden vår i fjord dessverre og jeg savner litt å ha to hunder sammen merker jeg. Men vil ikke ta på meg en hund som krever for mye og gjør det vanskelig for nå har jeg kommet så langt med tispen her i hus og vil ikke ha noe som krever så mye :P

Til triks og enkel lydighet vil nok de mastiffene og sikkert bulldoggen også, passe helt fint. De kan jo lære ting, men det er ikke det jeg ville satset på om du vil feks komme til start i lydighet. De er jo moderate hunder som ikke krever all verdens, glade i familien sin og stødige hunder. Det som kan kreve mest av en slik hund er jo vakt/vokt, og de er ikke av typen som "gir seg" om det blir kræsj med andre hunder. Men der er jo smak og behag hva man ønsker, orker og hva som passer, ikke nødvendigvis en negativ greie. Vær bare obs på hvem oppdretter du kjøper fra så du ikke får en som ikke har kontroll på vokten sin. Det kan være en del alvor og kan bli veldig utrivelig om man får en som ikke har "balanse" mellom drifter, mot, trygghet og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Ja, de er strykt. Etter jeg fikk barn så har jeg ikke like god tid til alt jeg ville gjort med hunden.

Men hørt boerboel og bullmastiff er ganske rolige og greie familiehunder. og syntes det er ok å trene litt.

Jeg var litt trøtt og litt kort når jeg skrev innlegget, men jeg har liksom ikke tenkt å bruke den til noe spesielt, men jeg syntes det er moro med litt triks og enkel lydighet.

Jeg vet jo selv ikke hva jeg vil ha, hehe jeg ville bare inn her på siden å høre litt om ideer til hva som kanskje kunne passet oss.

Jeg har nå en blanding av staff, schæfer, rotweiller, Bc og fuglehund, men har blitt en fin familiehund til slutt, jeg slet endel med henne før da hun ikke var så sosialisert. Vi måtte avlive den andre hunden vår i fjord dessverre og jeg savner litt å ha to hunder sammen merker jeg. Men vil ikke ta på meg en hund som krever for mye og gjør det vanskelig for nå har jeg kommet så langt med tispen her i hus og vil ikke ha noe som krever så mye :P

De er stort sett rolige når de er voksne, men de trenger enormt mye grensesetting og dette er snakk om veldig tøffe hunder mentalt. Jeg hadde iallefall tenkt meg om ti ganger før jeg fikk en slik hund mens jeg hadde små barn.

Jeg har selv både en mastiff og en labrador, og fra dag 1 var jeg veldig bevisst på at mastiffen ikke skulle bli en problemhund som ikke kunne omgås andre hunder fritt eller være med fremmede mennesker. Jeg tror ikke jeg underdriver når jeg sier at vi har brukt 4 ganger så mye tid på han sammenlignet med labradoren... Og labradoren tar MYE tid som ung.

Labradorene har et høyt energinivå og de trenger mye stimuli, og av hva du beskriver tror jeg kanskje ikke at de er det rette for dere heller. De tåler helt fint rolige dager, men sammenlignet med de hundene du lister opp (bortsett fra dobermann...) så er de mer krevende fysisk sett. Dobermann er ekstreme hunder med et vannvittig energinivå, så de tenker jeg som helt utelukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand danois har jeg vært innom men samboeren syntes den blir for stor.

Takk for mange svar, jeg er veldig i tvil på hvilken jeg kunne valgt som neste hund, har mest lyst på en rase denne gangen å ikke bare en bakgårds mix.

Jeg tenkte bare ta bronse merket med hunden jeg har nå å se hvordan det går. Men har liksom ikke tenkt å drive med slik nå som barnet mitt er så lite. Så jeg vil bare være sikker på at jeg ikke får meg en hund som krever for mye.
Jeg skal selvfølgelig gi den hjernebry og trim uansett hvilken hund det blir :P

Dorset olde tyme bulldog hørte jeg kunne være litt stae med gikk egentlig ok med andre hunder.
Noen som har erfaring med dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...