Gå til innhold
Hundesonen.no

Ting du skulle ønske at andre visste om jobben din


Mirai
 Share

Recommended Posts

...dette gikk jeg og tenkte på mens jeg jobbet nattevakt i går på døgnåpen bensinstasjon :P .

Kommer sikkert på mer etterhver.

Her er noen ting fra mitt perspektiv som selger på Shell/7-Eleven:

- avisene blir levert hver morgen av ett avisbud. Noen avisbud suger, og avisene blir levert SENT. Det er det dessverre ingenting jeg kan gjøre noe med, selv om jeg gjerne skulle solgt aviser til de som kommer grytidlig.

- der jeg jobber selger vi ikke så mye pølser, og derfor har vi som regel bare èn wienerpølse liggende. Ja. jeg skjønner det er kjipt når du kommer og vil ha TO pølser i ett brød - men det blir bare kastet dobbelt så mange pølser hele dagen om vi skal doble hvor mange pølser som ligger der (wienerpølser skal ligge maks en time :) . Andre stasjoner har muligheten til å ha mange fler pølser liggende siden de selger fler pølser.

- mange som jobber på bensinstasjon får litt rykninger i ansiktet når det kommer hamburgerbestilling. Det er ikke fordi vi hater hverken deg eller burgeren! Problemet er at om det er ANDRE kunder i butikken, så kan det ta litt ekstra tid før de får hjelp (og mange kunder har tålmodighet på nivå med Hitler). Derfor ser vi ofte ut som en sprettball bak kassa dersom vi er alene på jobb og må lage en burger + prøve å ta noe av køen i kassa. Kommer det en burgerbestilling når det ikke er noen andre i butikken - no stress!

- Norsk Tipping stenger tippekassa vår automatisk sent på kvelden og den er stengt på natta. Vi kan derfor ikke selge lodd eller sette inn penger på spillekort før på morgenen igjen. Det samme gjelder RiksToto.

- vi tørker, børster og feier HELE dagen. Det krever helt utrolig med energi og innsats for å holde en bensinstasjon fri for ketchupflekker, sneiper i kjørebanen (dere vil ikke tro hvor mange som røyker ute og faktisk i nærheten av pumpene), papir påfylt overalt, og henting av ny mat fra kjøl/frys. Det er ALLTID noe å gjøre :) .

PS: Hva er problemet med å kaste snus og sneiper i søppelbøttene forresten?! Skulle tro vi var i mangel på søppelbøtter sånn som det kastes ting på bakken.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lærer. Det er ikke mange som vet hvor mye vi går rundt og tenker på hver enkelt elev.

DU vet at vi introverte HATER folk som skal ringe opp når vi har henvendt oss på e-post, sant? . Man blir ikke flinkere til å ta en telefon bare fordi man skal utfordre seg selv . Det er ikke sånn det

...dette gikk jeg og tenkte på mens jeg jobbet nattevakt i går på døgnåpen bensinstasjon . Kommer sikkert på mer etterhver. Her er noen ting fra mitt perspektiv som selger på Shell/7-Eleven: -

Nattevakt på hotell, og jeg skulle virkelig, virkelig! ønske at folk kunne få med seg at det er ikke min feil at baren stenger klokken 01.00 på hverdager og 02.00 på Fredag og Lørdag! Og nei, jeg kan ikke "bare" gi dere en flaskeøl etter dette tidspunktet!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Lord, don't get me started haha! Morsom tråd :D

Jobber i restaurant, og som alle andre som jobber med kundebehandling er listen over dos and don'ts som gjester/kunder driter seg ut på laaaaang :P

Det som er mest irriterende og som jeg synes er rart at gjester ikke forstår, er dette med å bli sittende en evighet på kvelden når man er de siste igjen i lokalet. Det er så frekt! Om man har masse dyr vin igjen som man vil drikke opp, selvfølgelig skal man få lov til det, men folk som er tomme eller sitter og knuger på en liten vinskvett eller litt kald kaffe i en time... Gaah! Og så spør de gjerne, når de endelig oppfatter at du egentlig bare går og venter på de; "når stenger dere egentlig?".. Ehm, med en gang dere går?

Sånn for de som ikke er så bevandret i restaurantbransjen; restauranter har som oftest ikke egentlig en fast stengetid. Man har en stengetid for kjøkkenet (vanligvis kl 22 her i Norge), dvs at det ikke taes inn nye bestillinger e kl 22, og vi tar ikke bordbestillinger senere enn halv (mange steder har begrensninger på hvor mange retter du kan bestille om du kommer sent). Utover det sitter jo gjestene til de er ferdig, det er ikke sånn at vi hiver folk på dør kl det-og-det (utover at vi må forholde oss til sjenkebevillingen vår selvfølgelig).

Det gjør det jo litt vanskelig når folk ikke vil gå av seg selv. Jeg vet ikke om folk tror at vi gir beskjed når vi vil de skal gå, men det sitter langt inne hos en dyktig servitør å "hive ut" gjester, eller å komme med regningen uten at gjestene selv ber om det, derfor er vi avhengig av at folk faktisk forstår at når de er eneste gjestene igjen, de er tom for mat og drikke og servitøren "henger" litt sånn rundt bordet deres uten noe annet å gjøre på, da er det på tide å tusle videre altså.. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer. Det er ikke mange som vet hvor mye vi går rundt og tenker på hver enkelt elev.

Eller hvor mye tid som går til å rette prøver, tid som går av tiden man har hjemme fordi man må bruke tiden sin på skolen til elever, elever som trenger hjelp utenom klassetid, hvor mye tid som går til personalmøter, team-møter, prosjektmøter, rektors tale et cetera - hvor mye papir og dritt man har med seg hjem, hvor mange dager av påskeferien som egentlig går til å rette prøver, hvor vanskelig det er å nøyaktig skille mellom 4ern og 5ern når det er snakk om måloppnåelse og evt elever med dårlige formidlingsevner, hvor mange mailer man får med dårlige unnskyldninger om pc'er som krasja tilfeldigvis når prosjektinnleveringen var (kl 12.00 på tirsdag... akkurat DA krasja pcn), hvor mange telefoner man får 22:00 med grinende 16åringer som ikke takler presset av en tentamen, hvor lite lønn du egentlig får selv om du har alle opprykk.... Jauda. Det er mye å si om lærerjobben, særlig til de som tror det er en dans på roser.

Min jobb er ikke stort å si om, de fleste tror det er et ******* men jeg elsker jobben :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dette gikk jeg og tenkte på mens jeg jobbet nattevakt i går på døgnåpen bensinstasjon :P .

Kommer sikkert på mer etterhver.

Her er noen ting fra mitt perspektiv som selger på Shell/7-Eleven:

- avisene blir levert hver morgen av ett avisbud. Noen avisbud suger, og avisene blir levert SENT. Det er det dessverre ingenting jeg kan gjøre noe med, selv om jeg gjerne skulle solgt aviser til de som kommer grytidlig.

- der jeg jobber selger vi ikke så mye pølser, og derfor har vi som regel bare èn wienerpølse liggende. Ja. jeg skjønner det er kjipt når du kommer og vil ha TO pølser i ett brød - men det blir bare kastet dobbelt så mange pølser hele dagen om vi skal doble hvor mange pølser som ligger der (wienerpølser skal ligge maks en time :) . Andre stasjoner har muligheten til å ha mange fler pølser liggende siden de selger fler pølser.

- mange som jobber på bensinstasjon får litt rykninger i ansiktet når det kommer hamburgerbestilling. Det er ikke fordi vi hater hverken deg eller burgeren! Problemet er at om det er ANDRE kunder i butikken, så kan det ta litt ekstra tid før de får hjelp (og mange kunder har tålmodighet på nivå med Hitler). Derfor ser vi ofte ut som en sprettball bak kassa dersom vi er alene på jobb og må lage en burger + prøve å ta noe av køen i kassa. Kommer det en burgerbestilling når det ikke er noen andre i butikken - no stress!

- Norsk Tipping stenger tippekassa vår automatisk sent på kvelden og den er stengt på natta. Vi kan derfor ikke selge lodd eller sette inn penger på spillekort før på morgenen igjen. Det samme gjelder RiksToto.

- vi tørker, børster og feier HELE dagen. Det krever helt utrolig med energi og innsats for å holde en bensinstasjon fri for ketchupflekker, sneiper i kjørebanen (dere vil ikke tro hvor mange som røyker ute og faktisk i nærheten av pumpene), papir påfylt overalt, og henting av ny mat fra kjøl/frys. Det er ALLTID noe å gjøre :) .

PS: Hva er problemet med å kaste snus og sneiper i søppelbøttene forresten?! Skulle tro vi var i mangel på søppelbøtter sånn som det kastes ting på bakken.

Jeg har også jobbet på bensinstasjon og kjenner meg så igjen! Kan legge på et par ting til:

-Det hadde vært kjekt om folk forsto at det ikke var jeg som bestemte bensinprisene..

-Det kommer folk etter deg på toalettet og at ansatte ikke har mulighet til å vaske etter hver kunde. Ikke gris så ekstremt!

-Når man har fått fire burgerbestillinger som er forskjellige (uten ost, med bacon, uten agurk+++) så er det ikke så lett å huske hvem som skulle ha hva når man endelig får kommet i gang å lagd dem. Ikke bli sur for at man må spørre opp igjen.

Jeg kunne skrevet ei hel liste om sånne ting, men stopper der :P Nå for tida jobber jeg som renholder på en høgskole og det er helt utrolig hvor mye rot og gris "voksne" folk legger igjen etter seg.

-Om folk visste hvor mye ekstra tid vi bruker på å rydde før vi i det hele tatt kan gjøre rent hadde mye vært gjort. Ikke legg igjen mat, snus, flasker, bøker, papirer og annet ræl som jeg må fjerne.

-Det er utrolig tidkrevende og slitsomt for armene å skure flerfoldige pulter hver dag fordi de er nedskrevet. Du går på høgskole og burde være glup nok til å skrible i notatblokka di.

-Do-børstene henger der for en grunn. Det er lov for andre enn renholdere å bruke de...

-Hvis du søler, tørk opp. Akkurat som du ville gjort hjemme. Ikke kom å rop på meg for at jeg skal gjøre det, jeg er ikke slaven din.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, og flertallet av pasientene tror de er på hotell. Nei, jeg vasker deg ikke hvis du klarer det helt fint selv, og jeg smører heller ikke maten din hvis du klarer å smøre den selv (Pasientene får selvfølgelig hjelp til dette dersom det er nødvendig, men ekstremt mange forventer at vi gjør det for dem selv om de er oppegående). Ikke kan de velge lege heller, selv om mange tror det. Ta imot legen som er på vakt, eller dropp det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg begynne liksom!

Vel, jeg setter ikke opp timer for å håve inn penger på dyret - men fordi det faktisk høres ut som om det lider.

Og vi tjener ikke masse på salg av tørrfor. Ja, det er dyrt, men fortjenesten er forholdsmessig utrolig lav.

And the list goes on.. (Klinikkassistent på dyrehospital)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesbutikk.

- Jeg bestemmer ikke hvor mye klærne skal koste eller hva som skal være på salg når

- Dersom du finner et plagg, et smykke eller whatever som ligner på noe du har sett i en annen butikk og der er det billigere/på salg, så kan jeg ikke gjøre noe med det

- At en eller annen butikk eller at et eller annet senter har åpent lengre enn oss, er ikke mitt problem og jeg kan ikke gjøre noe med det heller

De aller fleste forstår det meste, men enkelte har litt vanskelig for å fatte de tre ovennevnte punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber for tiden på opptakskontoret ved universitetet mitt, og syns det er fascinerende at enkelte tror det er bare å sende en mail eller ta en telefon, så kan jeg trikse og mikse med listene og tilby vedkommende studieplass. "Åååå ja, så du vil veldig gjerne studere her? Det vil sikkert ikke de førti som står foran deg på venteliste, så de syns nok ikke det er urettferdig at du kommer inn selv om du har dårligere karakterer enn dem!" Det merkeligste er egentlig at det først og fremst er foreldre som ringer og sender mail. Som om det gir mer troverdighet til påstanden om at sønnen eller datteren inderlig vil få den studieplassen det er snakk om.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleier

-Jeg er ikke en lege, ei heller har jeg legeutdannelse.

-Jeg er heller ikke en sykepleier.

-Jobben inneholder myyyye mer enn å vaske folk!

-Jeg jobber med folk, ikke roboter. De har lov til å bevege seg utom hus og på butikken og nei... Vi låser dem ikke inne!

-Arbeidsdagen kan være veldig krevende både mtp utaggering, krevende brukere og ikke minst krevende pårørende.

-Jeg er heller ikke en robot :) Jeg kan ikke være 3 plasser på samme tid, og rekker ikke alltid over alt. Det kommer heldigvis en dag i morgen også!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundeservice for bilutleie, noe som betyr ar jeg tar imot telefoner for utenlands kunder og formidler deres sak til vår utenlandsavdeling som så kontakter det landet kunde har vært i. Det er utleieland som bestemmer hva som er rett og galt, ikke vi som sitter og tar imot telefonen (don't kill the messenger liksom).

Forbausende mange som signerer på ekstra forsikring og klager på kostnaden. Hallo, hva med å lese kontrakten du signerer på!? Sjekk i det minste at beløper stemmer med booket pris.

I tillegg til dette har vi svært mange andre arbeidsoppgaver, men de er ikke så utad til kunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med innkjøp.

Jeg sliter med å få selgere til å skjønne at jeg har budsjetter å forholde meg til.

Selv om en kunde en gang skulle ha 40 av den vi vanligvis selger 4 i måneden av så ville det sannsynligvis kostet oss mer å ha 40 inne til enhver tid enn å gå glipp av det salget.

Spesielt hvis vi skal ha masse inne av ALT hele tiden.

De skjønner liksom ikke regnestykket og ser bare topplinja.

De fleste skjønner at jeg ikke kan lastes for leverandørsforsinkelser etc da, det er bare det ene med at lageret vårt koster penger jeg ikke får inn i hodene dems.

Kunder forholder jeg meg minst mulig til :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks psykolog.

Disse punktene er rettet mot menneskers respons på yrket mitt, ikke pasientene ;)

- Nei, jeg kan ikke lese tankene dine.

- Nei, jeg kan ikke fortelle deg hvordan du er etter to minutters samtale

- Nei, jeg er ikke "gal" selv.

- Nei, jeg har ikke lyst å høre alle dine problemer klokken 02.00 lørdag natt.

- Nei, jeg har heller ikke lyst å fikse alle probleme dine klokken 02.00 lørdag natt.

Ellers har jeg jobbet i dagligvarebutikk, kantine og som miljøterapeut - og jeg kjenner meg igjen i alt dere skriver! :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvor mye tid som går til å rette prøver, tid som går av tiden man har hjemme fordi man må bruke tiden sin på skolen til elever, elever som trenger hjelp utenom klassetid, hvor mye tid som går til personalmøter, team-møter, prosjektmøter, rektors tale et cetera - hvor mye papir og dritt man har med seg hjem, hvor mange dager av påskeferien som egentlig går til å rette prøver, hvor vanskelig det er å nøyaktig skille mellom 4ern og 5ern når det er snakk om måloppnåelse og evt elever med dårlige formidlingsevner, hvor mange mailer man får med dårlige unnskyldninger om pc'er som krasja tilfeldigvis når prosjektinnleveringen var (kl 12.00 på tirsdag... akkurat DA krasja pcn), hvor mange telefoner man får 22:00 med grinende 16åringer som ikke takler presset av en tentamen, hvor lite lønn du egentlig får selv om du har alle opprykk.... Jauda. Det er mye å si om lærerjobben, særlig til de som tror det er en dans på roser.

Min jobb er ikke stort å si om, de fleste tror det er et ******* men jeg elsker jobben :ahappy:

Det er det verste. Til høsten starter vi opp med enda et skoleutviklingsprosjekt som kommer til å ta masse tid og kreve masse arbeid. Det går ut på at en verdensmester som har jobbet med noe som liksom er relevant, kommer til vår skole for å fortelle oss hvordan vi skal gjøre jobben vår. Vel, de mange skoleutviklingsprosjektene jeg har vært med på hittil har vært bortkastet tid, meningsløse og frustrerende. Jo, alle har noe å lære, men vi gamle travere lærer av erfaring, av å lese oss opp og av eksterne foredragsholdere vi har invitert fordi vi vil lære noe konkret. Jeg blir nesten på gråten av skoleutviklingsprosjekter! :sint_01:

Men ellers elsker jeg jobben min altså, og gleder meg til å ta fatt igjen om en ukes tid! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage all min tid og skulle virkelig ønske at foreldrene forsto at vi ikke roter bort sokkene til barna deres med vilje.

Ei heller er det vi som roter dem bort, men faktisk deres egne små søte poder. :icon_confused:

Jeg jobber også i barnehage. Skulle også ønske at foreldrene hadde forstått hvor mye tid og energi man faktisk bruker sammen med barna dems. Og ikke kreve at vi må jobbe overtid fordi dem vil arrangere ting for barna etter arbeidstid (f.eks julefest, sommerfest, lucia, osv)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, men det får bli noen eksempler: Jobber i hjemmesykepleien.

-Den kvelden jeg satt på legevakta med to narkomane alkoholikere med skader og blod overalt, så måtte du nesten vente litt med å få på deg pysjen denne kvelden. Det er ikke fordi jeg er lat, men det hender andre må komme før deg. Jeg tipper du selv vil sette pris på å komme først i køen den dagen det blir akutt for deg. Jeg kommer, jeg kommer, med jeg har bare to bein å løpe med.

-Nei, jeg kan ikke bære deg, eller gjøre alt for deg. At du faktisk må gjøre det du klarer selv er ikke fordi jeg ikke gidder å hjelpe deg, men for at du skal være mest mulig selvhjulpen så du kan bo hjemme i huset ditt lengst mulig.

-Ja, jeg vil se at du tar medisinene dine. Det er ikke fordi jeg er nysgjerrig, men fordi jeg må gjøre jobben min.

-Jeg kan ikke være hos alle kl 09 på morgenen, og jeg kan ikke få lagt alle kl 2130 heller.

-Vi har ikke fagbrev i hårrulling, så om du forventer at alle i pleie og omsorg er like gode som frisøren din til dette, så har du nok for høye forventninger.

-Ikke klag til meg om at kollegaen min er håpløs, og gjør alt på feil måte. Har du noe viktig å si som må videre, ring sjefen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Lord, don't get me started haha! Morsom tråd :D

Jobber i restaurant, og som alle andre som jobber med kundebehandling er listen over dos and don'ts som gjester/kunder driter seg ut på laaaaang :P

Det som er mest irriterende og som jeg synes er rart at gjester ikke forstår, er dette med å bli sittende en evighet på kvelden når man er de siste igjen i lokalet. Det er så frekt! Om man har masse dyr vin igjen som man vil drikke opp, selvfølgelig skal man få lov til det, men folk som er tomme eller sitter og knuger på en liten vinskvett eller litt kald kaffe i en time... Gaah! Og så spør de gjerne, når de endelig oppfatter at du egentlig bare går og venter på de; "når stenger dere egentlig?".. Ehm, med en gang dere går?

Sånn for de som ikke er så bevandret i restaurantbransjen; restauranter har som oftest ikke egentlig en fast stengetid. Man har en stengetid for kjøkkenet (vanligvis kl 22 her i Norge), dvs at det ikke taes inn nye bestillinger e kl 22, og vi tar ikke bordbestillinger senere enn halv (mange steder har begrensninger på hvor mange retter du kan bestille om du kommer sent). Utover det sitter jo gjestene til de er ferdig, det er ikke sånn at vi hiver folk på dør kl det-og-det (utover at vi må forholde oss til sjenkebevillingen vår selvfølgelig).

Det gjør det jo litt vanskelig når folk ikke vil gå av seg selv. Jeg vet ikke om folk tror at vi gir beskjed når vi vil de skal gå, men det sitter langt inne hos en dyktig servitør å "hive ut" gjester, eller å komme med regningen uten at gjestene selv ber om det, derfor er vi avhengig av at folk faktisk forstår at når de er eneste gjestene igjen, de er tom for mat og drikke og servitøren "henger" litt sånn rundt bordet deres uten noe annet å gjøre på, da er det på tide å tusle videre altså.. :P

Jobber også i restaurant/bar på et hotell. Jeg kan heldigvis be folk sette seg i baren om jeg bare mangler å rydde opp etter dem før jeg går hjem, slik at nattevakten kan ta over salget. Jeg liker ikke å pushe folk bort fra bordet, så dette skjer tidligst en time etter stengetid.

Noe folk ser ut til å slite med å forstå:

- Jeg bestemmer ikke prisene. Det er greit du sier ifra, men jeg kan ikke gjøre noe billigere for deg.

- Jeg skriver ikke skjenkereglene. Jeg vet at noen av dem er utrolig teite, men jeg kan ikke gi deg doble drinker. Jeg kan ikke selge 20 shots med brennevin til et bord på 5. Jeg bestemmer ikke når alkoholsalget stenger.

Forøvrig er jeg veldig takknemlig for all tilbakemelding på maten og servicen. Jeg spør om maten smaker for å få et ærlig svar. Er det noe galt er jeg mer enn villig til å ordne opp. Kjøkkenet får alltid høre tilbakemeldingene, og om noe ikke svarte til forventningene kan de forbedre seg.

Noe folk kanskje ikke vet er at de ansatte må skatte mer om de "tar ut" tips.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...