Gå til innhold
Hundesonen.no

Selveier eller andelsleilighet?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Vi kunne godt tenkt å bo på Romsås altså! :ahappy: Hvor i Oslo vi bor er egentlig ikke så farlig, sålenge nabolaget er bra, vi har turterreng i nærheten og god kollektivtransport. Da kan det være i øst, vest, sør eller nord for vår del!

Etter myye tenking de siste dagene så kom vi frem til å ikke by på leilighet nummer 1. Vi har nå sett hvilke andre leiligheter som er i vår prisklasse, og noen av de passer oss veldig mye bedre. Ikke har vi vært på boligjakt lenge heller, så vi er redd for å forhaste oss.

Jeg har dessverre ikke store troen på at vi får leilighet nummer 2, men vi må selvfølgelig prøve. Hvordan kan det være lurt å gå frem i budrunden? Å by hele budsjettet vårt med en gang, altså 100k over prisantydning, og håpe at ingen våger å henge seg på fordi de tror vi har mer i bakhånd? Eller å vente og se hva andre gjør, og deretter by selv? Jeg syns det siste høres litt mer "risky" ut. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jippi! Vi er boligeiere!!!!!!!!!!! :D Link: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=51233823&searchclickthrough=true

Og vips har vi kjøpt vår første leilighet 72 kvm å boltre seg på. Deeeet blir en overgang

Shiiiit. I løpet av 24 timer vet vi om vi er eiere av leilighet for første gang i våre liv! kalde føtter, kalde føtter!!!! Stressa!! Vil bo hos mamma for alltid. Hilsen hun på 25 med separasjonsangst

Posted Images

Jeg ville aldri budt alt på èn gang. Jeg fikk denne leiligheten for 30 000 under mitt eget "tak", fordi jeg på slutten av budrunden hørte på meg selv og ikke på megler :) Når han jeg bød imot var så skrapa at han måtte ringe mora si for å låne litt ekstra, slang jeg på en såpass stor sum at jeg kalkulerte med at det holdt. Og det gjorde det ;) Vi begynte bydrunden på prisantydning og endte opp på 180 000 over. Fram og tilbake med 10 000 - 30 000 økning pr bud. Veldig spennende.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=50590926&searchclickthrough=true

Et eksempel på leilighet med hageflekk her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne godt tenkt å bo på Romsås altså! :ahappy: Hvor i Oslo vi bor er egentlig ikke så farlig, sålenge nabolaget er bra, vi har turterreng i nærheten og god kollektivtransport. Da kan det være i øst, vest, sør eller nord for vår del! 

 

Etter myye tenking de siste dagene så kom vi frem til å ikke by på leilighet nummer 1. Vi har nå sett hvilke andre leiligheter som er i vår prisklasse, og noen av de passer oss veldig mye bedre. Ikke har vi  vært på boligjakt lenge heller, så vi er redd for å forhaste oss.

 

Jeg har dessverre ikke store troen på at vi får leilighet nummer 2, men vi må selvfølgelig prøve. Hvordan kan det være lurt å gå frem i budrunden? Å by hele budsjettet vårt med en gang, altså 100k over prisantydning, og håpe at ingen våger å henge seg på fordi de tror vi har mer i bakhånd? Eller å vente og se hva andre gjør, og deretter by selv? Jeg syns det siste høres litt mer "risky" ut. Hva tenker dere?

Se an hva andre byr først. Legger de seg laaangt under takst så ikke by alt. Er de derimot rundt takst gå all in.

Jeg gjorde ikke det på første leiligheten vi bød på og angrer som en hund da den gikk for vår makspris, 100 000 over takst, men vi kom ikke dit først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere virkelig vil ha leiligheten, så hvirfor ikke be om en privatvisning, og så legg inn bud på Max dere kan gi. Gjerne før fellesvisningen. Det gjorde noen på huset vårt og mange droppet visningen fordi når det allerede var budt over prisant. Så trodde folk at dette hadde ikke råd til å følge uansett. Unntatt vi da som hadde en konkurranseinnstilt gubbe med en overivri bankmann som skulle vinne :lol:

Men det gir et inntrykk på at dere har penger hvis første budet er over prisan. Men det pleier å hjelpe å gi budet noen timer før fellesvisningen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krutsi - er på jobb og rekker ikke lese gjennom alt. Skal gjøre det etterpå. Men om jeg legger inn bud nå før fellesvisning så har vel megler ikke lov til å formidle det til selger før kl 12 etter siste visningsdag?

Dersom en visning er annonsert, kan eiendomsmegleren bare videreformidle bud med akseptfrist klokken 12 første virkedag etter siste annonserte visning eller senere. Budet vil imidlertid videreformidles med én gang.

Dersom visning(er) allerede er annonsert(e), kan en løsning på dette være å rette budet direkte mot selger - for eksempel med akseptfrist før visningen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri budt alt på èn gang. Jeg fikk denne leiligheten for 30 000 under mitt eget "tak", fordi jeg på slutten av budrunden hørte på meg selv og ikke på megler :) Når han jeg bød imot var så skrapa at han måtte ringe mora si for å låne litt ekstra, slang jeg på en såpass stor sum at jeg kalkulerte med at det holdt. Og det gjorde det ;) Vi begynte bydrunden på prisantydning og endte opp på 180 000 over. Fram og tilbake med 10 000 - 30 000 økning pr bud. Veldig spennende.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=50590926&searchclickthrough=true

Et eksempel på leilighet med hageflekk her :)

Mamma fikk sin leilighet til godt under takst, og vant budrunden med 5000 kr! Jeg skjønner at en gjerne vil sette hardt mot hardt og slippe nervepirrende uthaling av budrunder, men det er jo greit å ikke kaste fra seg penger om en ikke må også...? :)

Lykke til!

Se an hva andre byr først. Legger de seg laaangt under takst så ikke by alt. Er de derimot rundt takst gå all in.

Jeg gjorde ikke det på første leiligheten vi bød på og angrer som en hund da den gikk for vår makspris, 100 000 over takst, men vi kom ikke dit først

Dersom en visning er annonsert, kan eiendomsmegleren bare videreformidle bud med akseptfrist klokken 12 første virkedag etter siste annonserte visning eller senere. Budet vil imidlertid videreformidles med én gang.

Dersom visning(er) allerede er annonsert(e), kan en løsning på dette være å rette budet direkte mot selger - for eksempel med akseptfrist før visningen(e).

Takk for svar dere :) Men leiligheten kommer garantert til å ikke gå under takst, eller til takst, så det blir ikke å kaste penger ut av vinduet. Vi får sette oss ned og tenke litt gjennom taktikk og litt sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krutsi - er på jobb og rekker ikke lese gjennom alt. Skal gjøre det etterpå. Men om jeg legger inn bud nå før fellesvisning så har vel megler ikke lov til å formidle det til selger før kl 12 etter siste visningsdag?

Budet vil formidles med en gang og samtidige interesserte som har bedt om prospekt på Mail og lagt inn tlfnr sitt vil få meld om budet..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri budt alt på èn gang. Jeg fikk denne leiligheten for 30 000 under mitt eget "tak", fordi jeg på slutten av budrunden hørte på meg selv og ikke på megler :) Når han jeg bød imot var så skrapa at han måtte ringe mora si for å låne litt ekstra, slang jeg på en såpass stor sum at jeg kalkulerte med at det holdt. Og det gjorde det ;) Vi begynte bydrunden på prisantydning og endte opp på 180 000 over. Fram og tilbake med 10 000 - 30 000 økning pr bud. Veldig spennende.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=50590926&searchclickthrough=true

Et eksempel på leilighet med hageflekk her :)

Barnehage rett ved siden av nabooppgangen og det borettslaget har noe høyere husleie enn ellers på Romsås fordi det er så lite og relativt få leil skal dele på utgifter til rehabilitering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage rett ved siden av nabooppgangen og det borettslaget har noe høyere husleie enn ellers på Romsås fordi det er så lite og relativt få leil skal dele på utgifter til rehabilitering...

Det var bare et eksempel, da. Det er noen leiligheter med bedre beliggenhet, flere kvadratmeter og større hageflekk, men de er ikke til salgs akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså! Når leilighet 1 ble lagt ut for salg så falt jeg pladask for den. Og den var like fin i virkeligheten. Med vårt budsjett er det svært sjeldent man får trappefri adkomst, markterasse og hageflekk innenfor Oslogrensen, og dette er våre største krav. I tillegg skal leiligheten ha to rom og se bra ut. Leilighet 1 kan man flytte rett inn i uten at særlig trengs å gjøres. Denne leiligheten ER et bra kupp og var til nå det beste vi hadde sett.

Vær litt våken dersom dere er på visning på leilighet med markterrasse og hageflekk. Er det i terrasseblokk og det ikke er innglassede verandaer må snøen ut av verandaene i etasjene over på vinteren og hvor havner den? Det jeg tenker på er dersom hundene lufter seg ute på vinteren og.... ja jeg behøver ikke å gni det inn. Det blir mye snø enkelte vintre. Har selv vokst opp i terrasseblokk der underetasjen hadde hageflekk. Og vi kastet snøen ut så langt vi klarte, men det holdt ikke gitt.... Erfarte at det der kan bli litt trøblete.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt våken dersom dere er på visning på leilighet med markterrasse og hageflekk. Er det i terrasseblokk og det ikke er innglassede verandaer må snøen ut av verandaene i etasjene over på vinteren og hvor havner den? Det jeg tenker på er dersom hundene lufter seg ute på vinteren og.... ja jeg behøver ikke å gni det inn. Det blir mye snø enkelte vintre. Har selv vokst opp i terrasseblokk der underetasjen hadde hageflekk. Og vi kastet snøen ut så langt vi klarte, men det holdt ikke gitt.... Erfarte at det der kan bli litt trøblete.

Godt poeng, det har jeg ikke tenkt over :) Det har ikke vært en problemstilling til nå, men det er fort gjort å ikke tenke over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon som dere, Benedicte. Det ER så spennende å kjøpe noe sammen. Og vanskelig å vite hva som er strategisk smart ift budrunden!

Vi har vært så heldig i denne prosessen (og litt spontane :P ). For èn uke siden sent på kvelden tittet vi bare for morroskyld på leiligheter til salgs og kom over en som så FIN ut, men selvfølgelig var det ingen av visningene vi kunne komme på. Så da tok vi kontakt med megler som igjen videreformidlet kontaktinfo til selger, og kort tid senere ringte selgeren oss opp og vi avtalte privatvisning dagen etter. Det så ikke lyst ut da vi fikk høre at det var over 20 interesserte etter første visning og godt over 30 etter andre. Men den ble nå vår. Første leilighet vi har sett på og den vi forelsket oss helt i (nei, man skal visst ikke forelske seg i sånt, men alt var perfekt for oss og vår livsstil som den er nå, så da gikk det nå sånn :P ). Og allerede om et par uker flytter vi inn :lol: Så nå er vi i prosess med å selge leiligheten til typen. Skal bli så godt å flytte fra 30+kvm til nesten 100 :D

Har egentlig ingen tips til taktikk på budrunden, for vi var så i tvil selv. Vi la inn et par bud i starten, så avventet vi litt for å se hvordan det tok seg opp før vi slang oss med på slutten. Og på slutten ble det satt så korte budfrister at vi satt her som stressede nervevrak. 10 min budfrist var ikke så gøy, ikke før vi fant :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min budfrist er jo helt søkt da. Det hadde jeg ikke akseptert kjenner jeg. :P 30 min er ganske vanlig. Men Grattis med leiliget! Vi skal by på en leilighet på mandag. Skikkelig drømmeleilighet det også. Har familie i eiendomsbransjen og har fått en del tips og råd, men ingen budrunder er like. Så man får bare krysse fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min budfrist er jo helt søkt da. Det hadde jeg ikke akseptert kjenner jeg. :P 30 min er ganske vanlig. Men Grattis med leiliget!Vi skal by på en leilighet på mandag. Skikkelig drømmeleilighet det også. Har familie i eiendomsbransjen og har fått en del tips og råd, men ingen budrunder er like. Så man får bare krysse fingrene :)
Haha, ja vi ble litt overrasket med så kort frist, men det var jo ikke noe problem. Hadde satt taket på hvor mye vi ville gi, og på slutten økte vi bare med minimumsbeløpet. Så var bare å sende inn nytt bud så fort det andre tikket inn. Edit: men dere får ha lykke til :) Og håper dere får den!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...