Gå til innhold
Hundesonen.no

Selveier eller andelsleilighet?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Vil bare takke for alle svar, dere :) Leser alt sammen og lærer veldig mye nytt!

Hvordan får man oversikt over regnskapet til borettslaget?

For å ta den leiligheten jeg ser på nå som et eksempel: badet ser helt OK ut, men jeg vil gjerne pusse det opp. La oss si at jeg pusser det opp, og borettslaget om 2-3 år bestemmer at alle bad i borettslaget også skal pusses opp. Kan jeg da velge å stå over og unngå økning av fellesutgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jippi! Vi er boligeiere!!!!!!!!!!! :D Link: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=51233823&searchclickthrough=true

Og vips har vi kjøpt vår første leilighet 72 kvm å boltre seg på. Deeeet blir en overgang

Shiiiit. I løpet av 24 timer vet vi om vi er eiere av leilighet for første gang i våre liv! kalde føtter, kalde føtter!!!! Stressa!! Vil bo hos mamma for alltid. Hilsen hun på 25 med separasjonsangst

Posted Images

Vil bare takke for alle svar, dere :) Leser alt sammen og lærer veldig mye nytt!

Hvordan får man oversikt over regnskapet til borettslaget?

For å ta den leiligheten jeg ser på nå som et eksempel: badet ser helt OK ut, men jeg vil gjerne pusse det opp. La oss si at jeg pusser det opp, og borettslaget om 2-3 år bestemmer at alle bad i borettslaget også skal pusses opp. Kan jeg da velge å stå over og unngå økning av fellesutgifter?

Nei, om borettslaget bestemmer seg for å pusse opp alle bad har du ikke mye du skulle sagt og slipper nok ikke unna. Derfor er det greit å ha kommunikasjon med borettslaget før evt oppussing. Selv bor jeg i et borettslag der de ikke går inn å pusser opp hos folk, men legger opp til at bytting av rør m.m skjer samtidig som andelseier selv pusser opp.

Regnskapet skal det være en kopi av/oversikt over i prospektet. om ikke kan du ta kontakt med borettslaget selv/be megler skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke for alle svar, dere :) Leser alt sammen og lærer veldig mye nytt!

Hvordan får man oversikt over regnskapet til borettslaget?

For å ta den leiligheten jeg ser på nå som et eksempel: badet ser helt OK ut, men jeg vil gjerne pusse det opp. La oss si at jeg pusser det opp, og borettslaget om 2-3 år bestemmer at alle bad i borettslaget også skal pusses opp. Kan jeg da velge å stå over og unngå økning av fellesutgifter?

Oppussing inne i leilighetene bruker ikke styret å legge seg borti, annet om det f eks skal skiftes sluk osv. Hvis dere da har pusset opp badet og skiftet sluken da så blir ikke dere berørt av det om dere kan fremlegge dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke for alle svar, dere :) Leser alt sammen og lærer veldig mye nytt!

Hvordan får man oversikt over regnskapet til borettslaget?

For å ta den leiligheten jeg ser på nå som et eksempel: badet ser helt OK ut, men jeg vil gjerne pusse det opp. La oss si at jeg pusser det opp, og borettslaget om 2-3 år bestemmer at alle bad i borettslaget også skal pusses opp. Kan jeg da velge å stå over og unngå økning av fellesutgifter?

Jeg fikk alle papirer, inkludert budsjett og regnskap da jeg kjøpte her. Dette er jo Obosleilighet og alt er rimelig ryddig. Vedtas felles oppussing av bad, kan du nok ikke la være å bli med på det, men dere kan finne informasjon på om det er planlagt noe slikt. Her snakker vi mye sammen, så er det noe jeg lurer på, skravler jeg på tunet, eller kan skrive en mail til styret :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det nærmer seg visning!

OM vi skulle like leilighet og ønske å by på den - hvordan foregår det?

Trenger en beskrivelse for dummies :icon_redface:

Fyller man ut interesseskjema på visning? Hva er det man evt fyller inn der? Blir man deretter kontaktet av megler? Når begynner budrunden og hvor lenge varer den (hva gir man av frister og hva har man av frister?)? Selve budrunden, skjer det over telefon eller elektronisk?

Ooog til dere med erfaring med SPK. A blir ikke medlem der før i september. Om vi kjøper leilighet før dette, kan allikevel lånet vårt overføres til SPK når medlemskapet inntrer? Jeg har akkurat snakket med de på telefonen, men ble møtt av dårlig kundeservice og mannen i den andre enden var ekstremt kortfattet, og avsluttet bare samtalen før jeg var ferdig med spørsmålene mine :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vært i banken og blitt enige om maxpris og fått en kontaktperson der?

Jeg skrev navnet mitt på flere lister i leiligheter jeg var på visning på, men la bare inn bud på èn. Den fikk jeg. Det er kjempeskummelt. Det første budet må være skriftlig. Det vil si at du tar bilde av et dokument du fyller ut og sender til megler. Så ringer megler banken for å få bekreftet at finansene er i orden. Så går budene sin gang og for oss startet sirkuset ni om morgenen og vi var ferdige ett, tror jeg. Jeg satt hos Ane, fordi jeg ikke turte å være alene. Søsteren min var der, også. Herregud, du bruker et par millioner på noe du har vært å sett på et kvarters tid, liksom. Vi bød bare mot èn annen, vi da. Han ble blakk, men fikk skrapet sammen 10 000 til og da slang jeg på 30 000 og da ga han seg. Jeg fikk den for 1 970 000. Litt over takst, men veldig fin :) Megleren ringte jo hver gang det kom nytt bud og det var gjerne to minutter før fristen (den som legger inn bud, setter ny frist på en time eller to), så det var dritskummelt hele greia. Men veldig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vært i banken og blitt enige om maxpris og fått en kontaktperson der?

Jeg skrev navnet mitt på flere lister i leiligheter jeg var på visning på, men la bare inn bud på èn. Den fikk jeg. Det er kjempeskummelt. Det første budet må være skriftlig. Det vil si at du tar bilde av et dokument du fyller ut og sender til megler. Så ringer megler banken for å få bekreftet at finansene er i orden. Så går budene sin gang og for oss startet sirkuset ni om morgenen og vi var ferdige ett, tror jeg. Jeg satt hos Ane, fordi jeg ikke turte å være alene. Søsteren min var der, også. Herregud, du bruker et par millioner på noe du har vært å sett på et kvarters tid, liksom. Vi bød bare mot èn annen, vi da. Han ble blakk, men fikk skrapet sammen 10 000 til og da slang jeg på 30 000 og da ga han seg. Jeg fikk den for 1 970 000. Litt over takst, men veldig fin :) Megleren ringte jo hver gang det kom nytt bud og det var gjerne to minutter før fristen (den som legger inn bud, setter ny frist på en time eller to), så det var dritskummelt hele greia. Men veldig gøy!

Ja, vi har kontaktperson og har fått finansieringsbevis :)

Ja, det høres skremmende ut! Eneste erfaring med budgivning er det jeg har sett på Boligjakten på TV, men det virker jo faktisk likt som du beskriver! Får du vite hvor mange andre som er interessert og som du byr mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er nye regler må som gjør at alle bud er skriftlig. Tror de fleste bruker sms. Snakk med megleren å hør hvordan de gjør det. Tidligste frist er påfølgende virkedag Kl 12:00 deretter velger man fristen selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har kontaktperson og har fått finansieringsbevis :)

Ja, det høres skremmende ut! Eneste erfaring med budgivning er det jeg har sett på Boligjakten på TV, men det virker jo faktisk likt som du beskriver! Får du vite hvor mange andre som er interessert og som du byr mot?

Ja :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi bud er kjempe spennende, nervepirrende og skummelt syntes jeg! Det var så mange spørsmål som kom opp mens vi holdt på, skal man legge til mer? Skal man stoppe? Tenk deg et maksbeløp du ønsker slik at du ikke går over denne prisen. Jeg la inn første bud på mitt nåværende hus og tok vel fristen på et par timer.

Når jeg skulle selge min andelsleilighet var det en som la inn bud før andre visning hadde vært, han måtte vente til kl 12. dagen etter andre visning så alle hadde mulighet til å se leiligheten.

Husk også at det er noen som kan få leiligheten fra dere hvis de har forkjøpsrett.

Jeg har bare god erfaring med andelsleilighet :)

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hvor mye osv man skal øke er veldig varierende.

Vi hadde maksgrense på 2.2 når vi skulle kjøpe leilighet. Den vi så på lå ute til 2.1.

Vi begynte på 2 mill og økte 10 000 pr gang, en strategi vi bestemte oss for før vi startet. I ettertid skulle vi, når vi så andre også bydde økt til vår makspris på 2.2 med en gang. Det viste seg nemlig at smertegrensen til den andre som bør også var 2.2, dermed mistet vi den med noen tusenlapper. Skikkelig surt! :P

Lurt å tenke litt gjennom hvor mye dere er villig til å gi, og også hvor mye mer enn smertegrensen dere kan være villig til om budrunden tilsier at det må til. Tenk også på at det kommer noen utgifter foruten om kjøpskostnaden også, for eksempel forkjøpsrett og andel til borettslaget m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere! Vi har to leiligheter vi skal på visning til, begge er andelsleiligheter. Den ene er det forkjøpsrett på, mens den vi er mest interessert i ikke har det. For vår del er det bra, ettersom vi ikke er OBOS-medlemmer. Spennende dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være medlem i Obos for å kjøpe Obosleilighet. Jeg meldte meg inn uka før jeg kjøpte, eller noe :)

Ja, det er planen vår også om en slik leilighet blir aktuell :) Hvor vanlig er det egentlig at folk benytter seg av forkjøpsretten sin? Skjer det ved 1 av 10 leiligheter eller 50% liksom? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er planen vår også om en slik leilighet blir aktuell :) Hvor vanlig er det egentlig at folk benytter seg av forkjøpsretten sin? Skjer det ved 1 av 10 leiligheter eller 50% liksom? :P

Ikke så ofte, tror jeg. Noen ganger er det avklart på forhånd og som regel bor jo de med forkjøpsrett allerede, så de trenger ikke hive seg på andres kjøp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det er planen vår også om en slik leilighet blir aktuell :) Hvor vanlig er det egentlig at folk benytter seg av forkjøpsretten sin? Skjer det ved 1 av 10 leiligheter eller 50% liksom? :P

Her i Bergen er det veldig utbredt å bruke. Første leiligheten vi vant budrunden på mistet vi til forkjøpsrett mens leiligheten vi bor i nå tok vi selv på forkjøpsrett. Tidligere har jeg også kjøpt en på forkjøpsrett. :)

Må nesten bare høre med megler om den er forhåndsutlyst på forkjøpsrett og om noen meldte seg. Om ikke må man vente et par uker før man vet om man får leilighet etter aksept av bud da de lyser ut på fastpris etter at budrunden er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les vedtektene veldig godt, der står det mye viktig informasjon.

Vi har for eksempel i vårt borettslag nettopp hatt en vedtektsendring, som sier at styret kan planlegge fasadeendringer som taes opp på lån som nedbetales med nåværende overskudd, uten å øke månedsleia.

Da jeg flyttet hit, påsto megler at det ikke forelå noen umiddelbare planer i borettslaget som ville påvirke månedsleien - men meglere preker piss for å få solgt, så snakk med styret. Det har vært to store økninger i husleia på de drøye tre årene jeg har bodd her - men den ene tjente jeg på, da borettslaget fikk en avtale om fibernett og -TV fra NextGenTel som var billigere enn den private avtalen jeg opprettet da jeg flyttet hit. Men da taket måtte skiftes, ble det økning - og her tok de da at du betalte for din reparasjon. Om din rekke ikke trengte skifte noe, så ble det ikke økt. Om din rekke trengte bare mindre reparasjoner, fikk du liten økning.

Neste prosjekt nå er å skifte vinduer og dører, men da innenfor et lån som borettslaget finansierer uten å øke månedsleia. Noen har allerede byttet vinduer og dører her, og det er snakk om at de skal kompenseres ved å få noe annet til tilsvarende verdi - for eksempel ønsker noen balkong fra soverom i andreetasje, ny platting, osv. Men det har også vært snakket om at det er umulig å gjøre alt rettferdig, så fra NÅ av gjør vi sånn og slik, og det folk har gjort på eget initiativ hittil er historie.

Som hovedregel, så er borettslaget ansvarlig for det utvendige, du er ansvarlig for det innvendige. Når varmtvannspumpa ryker, så er det din utgift. Men det finnes alltid unntak, så les nøye, flere ganger. Forbered deg godt.

Tips på visning:

Åpne alle dører helt, jeg bodde et år med et bad hvor døra ikke kunne åpnes helt fordi vi ikke gjorde det på visning og dermed oppdaget at ei gulvflis så skjevt og fungerte som dørstopper. Dritirriterende, og ikke så lett å fikse på.

Tilsvarende med vinduer - jeg har bodd et år (samme sted som over, første sted vi kjøpte, gjorde MANGE feil) med et vindu som ikke kunne åpnes fordi det var låst og nøkkelen var borte!

Og til slutt - jeg stoler ikke lenger på meglere. De er ikke på ditt lag når du er kjøper.

Da jeg flyttet hit, var jeg hos megler, hentet nøkkel for privatvisning av en av enhetene, hadde fått med meg noen venner for å hjelpe meg se på ting - og da jeg leverer nøkkelen neste morgen har gubbejævelen SOLGT leiligheten til noen som ringte mens jeg hadde den fordømte nøkkelen. Det er ukult.

Etter å ha roet meg ned og leget såre tær og vonbrotent hjerte, ba jeg om privatvisning på en annen usolgt enhet, og ga så streng beskjed jeg bare kunne om at han kunne bare gi **** i å selge den før jeg var tilbake. En må være PÅ, uten å være overilt, og en må ikke nøle med å vise interesse, men en skal ikke virke så desperat at megler skjønner en kan få mer penger ut av deg. Det er et spill.

Min største feil da jeg kjøpte første gang, i Oslo, var at jeg var så redd for ikke å finne noe, at vi hev oss over det første og beste vi likte greit nok, selv om det var dyrt. Det er mye penger, så ikke kjøp noe du føler litt tvil for. Det var masse vi ikke likte der, og det du tror du kan lære deg til å leve med kan like gjerne bli store irritasjonsmoment i lengden. For eksempel å ha bussholdeplass rett utenfor soveromsvinduet - ikke kult, gjør ikke det igjen. Vi ble aldri vant til skravlingen, sigarettlukten, og bussen som sukket og stønnet når den stoppet hvert femtende minutt fra morgen til kveld.

Ironisk nok er der jeg nå bor på fjerde året et relativt lite gjennomtenkt kjøp gjort på under 15 minutter... :whistle: Men magefølelsen sa JA FOR POKKER.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å høre på SFX. Vi kan ikke lukke helt opp og igjen døren til gjesterommet fordi gulvet er skjevt :P vi tenkte nemlig ikke på å kjenne på dørene :P Samme med toalettet, hvem tenker på å prøvesitte det? Men, det var også løst fant vi ut når vi hadde overtatt :P

Også greit å tenke på det elektriske. Hovedregelen er at sikringsskapet og den som har ansvaret for det følger den som "eier" der det henger. Dvs, vi har sikringsskapet inni leiligheten vår, og derfor må vi ta kostnadene selv med oppgradering til automatsikring og den slags. Mens om sikringsskapet var på utsiden av leiligheten, ville det blitt borettslagets ansvar.

Og, følg magefølelsen, er det tvil så er det ikke riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første budet må være skriftlig.

Fra og med 01.01.14 må alle bud til eiendomsmegler være skriftlige for at de skal videreformidles, jf. eiendomsmeglerforskriften § 6-3 fjerde ledd. "Skriftlig" omfatter også SMS og e-poster, jf. bestemmelsens femte ledd. Gis bud direkte til selger, er det følgelig ingen krav om skriftlighet.

NB! Ikke glem at bud med akseptfrist er bindende for budgiver inntil fristen, eller et eventuelt avslag før fristen, så tenk deg godt om før du legger inn bud. Lykke til!

Edit: I forhold til en tidligere post her, der en ergret seg over at selger solgte under privat visning, er det også lurt å huske at selger har full kontraheringsfrihet (bortsett fra i tilfeller der noen kan ha forkjøpsrett, for eksempel leiligheter under OBOS), hvilket innebærer at denne står fritt til å selge til den denne vil, når denne vil. Dette betyr at selger ikke har noen som helst plikt til å selge til høystbydende, eller vente til en eventuell visning er over før salg finner sted.

På min andre bolig, fikk jeg selger til å selge før to annonserte visninger ved å rette et muntlig bud mot denne; disse reglene er altså noe en under visse omstendigheter kan utnytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis leier vi bare her, men vi tenkte da ikke på å sjekke at vindu kan åpnes, er håndtak og sånt så alt skulle tilsi det. Eller å sjekke at ytterdøra er mulig å lukke og låse uten ekstrem vold :lol: sjekk småting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...