Gå til innhold
Hundesonen.no

liten-mellomstor långhåret hund


Vulpes
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Meg bekjent skal vel AK-ene ha en rik underull? At enkelte raser avles i feil retning mtp pelskvalitet er ikke et ukjent fenomen, mye takket showlinjer hvor enkeltpels som glinser og skinner "selvfølgelig" ser bedre ut enn en dvask underull med en tynt topplag over.

Rent standardmessig er pelskvalitet faktisk svært viktig da det ofte har en sammenheng med bruksområdene (uten at jeg vet med sikkerhet hvorfor akkurat kelpiene skal ha dobbelpels når de gjeter i Australia), hos labradoren er det av den største viktighet at pelsen er tykk og heldekkende, standarden sier faktisk at man skal ha tykk dobbelpels til og med på innsiden av lårene og under magen for å sikre at hunden kan jobbe under alle (les; veldig kalde) forhold. Nettopp pga av dette finner man svært mange som er negative til utviklingen innenfor jaktlabradorer hvor de konsekvent overser viktigheten av en god og korrekt pels.

Men litt OT, er ikke TS den samme som startet tråden om "en forverts verste mareritt..."? TS; snakk med oppdretter og kryss fingrene for at du får hunden din hjem før du begynner å tenke på en ny hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Smilehund sa du? Hm, lapphund kan både passe og ikke passe. De er som spisshunder flest - elsker å jobbe både med kropp og hode - men ikke uten grunn. Førerorienterte på sitt vis, men overhodrt

Ehhh... Ehhh.....? Hæ??? Det er da vitterlig helt to forskjellige pelser!

Jeg tror også en mellompuddel kunne passet, og om TS vil ha en hund som er såpass gira på å jobbe utgår jo desverre en del av spisshundene (som ellers oppfyller de fleste av kravene).

Guest Jonna

Meg bekjent skal vel AK-ene ha en rik underull? At enkelte raser avles i feil retning mtp pelskvalitet er ikke et ukjent fenomen, mye takket showlinjer hvor enkeltpels som glinser og skinner "selvfølgelig" ser bedre ut enn en dvask underull med en tynt topplag over.

Rent standardmessig er pelskvalitet faktisk svært viktig da det ofte har en sammenheng med bruksområdene (uten at jeg vet med sikkerhet hvorfor akkurat kelpiene skal ha dobbelpels når de gjeter i Australia), hos labradoren er det av den største viktighet at pelsen er tykk og heldekkende, standarden sier faktisk at man skal ha tykk dobbelpels til og med på innsiden av lårene og under magen for å sikre at hunden kan jobbe under alle (les; veldig kalde) forhold. Nettopp pga av dette finner man svært mange som er negative til utviklingen innenfor jaktlabradorer hvor de konsekvent overser viktigheten av en god og korrekt pels.

Men litt OT, er ikke TS den samme som startet tråden om "en forverts verste mareritt..."? TS; snakk med oppdretter og kryss fingrene for at du får hunden din hjem før du begynner å tenke på en ny hund :)

Det er alle værtyper i Australia så de skal ha en værbestanding pels som tåler både sol og regn (feks er det akkurat nå -3 grader i NSW Australia). Når det regner så REGNER det. :)

(de sliter med WK og vær på de som mangler underull de fryser, blir solbrendt og skarper seg opp lett i huden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Schäferhund lik pels om rottis og labbis også da :) Ettersom den korrekte AK pelsen er mer lik en Sch.

Somsagt: veldig-veldig mange AK har for dårlig pels, uten "ruff" o.l. som de SKAL ha.

wingdari_heytrueblue01.png

korthåret schæfer? ja :-P hvertfall bruksschæferne... Dog er schæferpelsen mer plagsom synes jeg, siden jeg alltid opplever å ha flaksende schæferull i munnen hver gang jeg klapper en schæfer. hehe!

Hva mener du med ruff forresten? :-) bare greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alle værtyper i Australia så de skal ha en værbestanding pels som tåler både sol og regn (feks er det akkurat nå -3 grader i NSW Australia). Når det regner så REGNER det. :)

(de sliter med WK og vær på de som mangler underull de fryser, blir solbrendt og skarper seg opp lett i huden)

Ganske fasinerende :-) Dalmisen min blir klissvåt rett til huden rimelig fort, og blir som du sier kald... Men på regnværsturer med pøøøøsregn evnt der kelpien bader så blir han aldri våt helt inn til skinnet og aldri opplevd at han har vært kald :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : pulien børstes jo aldri og bades ikke altfor ofte, den er allikevel svært allergivennlig :)

Jeg har nesten inntrykk av at de fleste som har Puli har allergi.

Puli og puddel har jo i utgangspunktet ganske så lik pels, så jeg tror faktisk ikke badingen på puddelen har så mye å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

korthåret schæfer? ja :-P hvertfall bruksschæferne... Dog er schæferpelsen mer plagsom synes jeg, siden jeg alltid opplever å ha flaksende schæferull i munnen hver gang jeg klapper en schæfer. hehe!

Hva mener du med ruff forresten? :-) bare greit å vite.

Ruff er den utstående pelsen de har rundt halsen. Den skal være "massiv" når man tar på den.

Denne har Ruff

almdalens_largo02.png

Denne har ikke

glimmergruvans_austmaffe02.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruff er den utstående pelsen de har rundt halsen. Den skal være "massiv" når man tar på den.

Denne har Ruff

almdalens_largo02.png

Denne har ikke

glimmergruvans_austmaffe02.png

var det jeg tippet :-) da er ruff det jeg ikke liker sånn utseendemessig, spes ikke massiv ruff. men om det skal være der så er det jo greit liksom, bare jeg som ikke synes det er såååå fint. (Muligens vane!)

lært noe nytt i dag også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : pulien børstes jo aldri og bades ikke altfor ofte, den er allikevel svært allergivennlig :)

Jeg har nesten inntrykk av at de fleste som har Puli har allergi.

Puli og puddel har jo i utgangspunktet ganske så lik pels, så jeg tror faktisk ikke badingen på puddelen har så mye å si :)

Sorry, men hvis pulien har ganske lik pels som puddelen, så er det bare ekkelt at de ikke bades så altfor ofte :lol: Tror det har gått 5-6 uker mellom bad her på det lengste, og da er pelsen feit (til puddelpels å være), full av drit og stinker :P

Man får faktisk pudler med snor-pels, men man kan ikke lage snorpuddel av alle pudler:

11433d1279971606-cording-dsc_0031.jpg

Bildet er ærlig og redelig stjålet via google :P

Leah sin pels ville f.eks neppe ha snoret seg, den er ganske ullaktig og blir mer filt enn floker (og det er det snorer er - floker :P ) om hun ikke børstes ofte nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@2ne og @Mud

Må si meg enig med 2ne, jeg kjenner til to forskjellige pulier og de har dessverre en lei fellesnevner; de stinker noe helt for j........ Jeg vet med sikkerhet at de ikke bades eller får noe særlig til hygienetiltak, men seriøst... den lukten slår imot oss så fort vi kommer inn døren og for min egen del har det farget inntrykket av pulien for evig og alltid (stinkbomba), dessverre. (Når man er vant med labrador og en fjertende mastiff fra før bør man ikke være så prippen, men stinkende pulier slår det meste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bortsett fra at de, ihvertfall hannene, er mye større enn du spør etter, så passer de langhåra belgiske fårehundene godt kriteriene dine og har en pels som likner på de du har tålt før :) Men de er ikke små/mellomstore da. Ihvertfall ikke hannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : de Bør bades 1 gang i måneden eller hvis de er møkkete, men det er ikke det jeg kaller altfor ofte :)

@Bølla : det er ikke manglende bad som får enkelte Puli til å stinke, det er hvis de ikke blir tørket skikkelig :)

Enkelte eiere slurver der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spennende svar som alltid! :)

Joda, jeg er den med fôrvertens mareritt. Det var nå egentlig ikke den situasjonen som er grunn til denne tråden. Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men uten noe forum eller hunde kjære venner har det vært vanskelig å få innspill fra noen andre enn meg selv. Har lenge hatt lyst på nr 2, men akkurat nå kan det jo hende at det blir nr 1. Uansett, er det jo greit å tenke fram i tid.

Spennende diskusjon ang pels og allergier her! nesten litt morsomt å se at flere plages med det samme som meg, for det har jeg ikke møtt på tidlgere.

Og @Snusmumrikk så er det ikke verdens undergang om hunden er større en middels, bare vi ikke kommer inn på gigant raser el. så klarer jeg nok å leve med det bare rasen passer meg flott! Så det er jo bare fint at du foreslår sånt ogå :) takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

@2ne og @Mud

Må si meg enig med 2ne, jeg kjenner til to forskjellige pulier og de har dessverre en lei fellesnevner; de stinker noe helt for j.... Jeg vet med sikkerhet at de ikke bades eller får noe særlig til hygienetiltak, men seriøst... den lukten slår imot oss så fort vi kommer inn døren og for min egen del har det farget inntrykket av pulien for evig og alltid (stinkbomba), dessverre. (Når man er vant med labrador og en fjertende mastiff fra før bør man ikke være så prippen, men stinkende pulier slår det meste).

*ler*

Trodde det var meg det var noe galt med - alle puliene jeg har hilst på har luktet vondt, litt sånn lukt som det er av st. Bernhard og New foundland :).

Men jeg tar høyde for at det er fordi de ikke er tørket ordentlig osv. - men de har luktet grusomt :)

For øvrig så har jeg lyst på snorpuddel *ler* - det eneste som gjør at jeg ikke gjør det er faktisk frykten for samme lukta som andre "snorhunder".

Eneste snorhundene jeg ikke synes lukter er faktisk pyrineisk gjeterhund.

Mange spennende svar som alltid! :)

Joda, jeg er den med fôrvertens mareritt. Det var nå egentlig ikke den situasjonen som er grunn til denne tråden. Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men uten noe forum eller hunde kjære venner har det vært vanskelig å få innspill fra noen andre enn meg selv. Har lenge hatt lyst på nr 2, men akkurat nå kan det jo hende at det blir nr 1. Uansett, er det jo greit å tenke fram i tid.

Spennende diskusjon ang pels og allergier her! nesten litt morsomt å se at flere plages med det samme som meg, for det har jeg ikke møtt på tidlgere.

Og @Snusmumrikk så er det ikke verdens undergang om hunden er større en middels, bare vi ikke kommer inn på gigant raser el. så klarer jeg nok å leve med det bare rasen passer meg flott! Så det er jo bare fint at du foreslår sånt ogå :) takk

Pyrineisk gjeterhund - treningsvillig, aktiv og trivelig rase

...ellers så hadde jeg tenkt å foreslå groenenedael - jeg tenker at en liten groenendael tispe ville passe hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Mud /

Hvordan får man vasket og rengjort snorene av å tørke? Det samler seg jo enorme mengder dritt i dem, de blir jo regelrett dratt langs bakken opptil flere ganger per dag. Å tørke er sikkert vel og bra, men de må jo vitterlig vaskes også, og det grundig. Jeg vil tro at behovet for vask er mye større enn hos hunder som ikke har pels til bakken. I de minste bør de vel skylles.

@Belgerpia

Nei fytti katta... Jeg tror nok endel puli-eiere blir immun mot lukta, men for oss som ikke lever med den stanken er den uutholdelig. Det samme gjelder forøvrig mennesker med dreads, de stinker de også (rettere sagt; håret stinker)... Det sier seg litt selv, det er nokså vanskelig å få vasket floker skikkelig, og lukt setter seg ganske greit i hår. Men det blir jo i en litt annen skala når disse dyrene fungerer som de reneste støvsugerne på bakkenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på lapsk vallhund eller finsk lapphund! De er ikke som nevnt over førerbevisst og mister litt tålmodighet etter repetisjon, men dog så virker det som at du gjerne vil ha en hund som jeg vil ha en hund. Å jeg har en blanding av finsk lapp og vallhund og hun er en god brukshund, siden hun er blanding av de to rasene har hun ikke den lange pelsen til lapphund men heller ikke kort som en vallhund. Hun er en ordentlig allroundhund og hun lærer seg alt jeg vil hun skal lære seg. Veldig arbeidslyst, selvrensede pels og rolig temperament. Vallhund har vel mer arbeidslyst enn lapphund, men er ikke så veldig stor forskjell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud /

Hvordan får man vasket og rengjort snorene av å tørke? Det samler seg jo enorme mengder dritt i dem, de blir jo regelrett dratt langs bakken opptil flere ganger per dag. Å tørke er sikkert vel og bra, men de må jo vitterlig vaskes også, og det grundig. Jeg vil tro at behovet for vask er mye større enn hos hunder som ikke har pels til bakken. I de minste bør de vel skylles.

@Belgerpia

Nei fytti katta... Jeg tror nok endel puli-eiere blir immun mot lukta, men for oss som ikke lever med den stanken er den uutholdelig. Det samme gjelder forøvrig mennesker med dreads, de stinker de også (rettere sagt; håret stinker)... Det sier seg litt selv, det er nokså vanskelig å få vasket floker skikkelig, og lukt setter seg ganske greit i hår. Men det blir jo i en litt annen skala når disse dyrene fungerer som de reneste støvsugerne på bakkenivå.

De skal ikke ha pels ned til bakken :) De skal klippes 1 cm fra bakken. Det som fester seg er stort sett kvister og rusk, det piller man ut.

Det som lukter på en Puli er som sagt hvis de ikke har tørket skikkelig. Da må de vaskes på nytt og tørkes SKIKKELIG..

Det er det som er den største jobben med pelsen, det er derfor de stort sett blir holdt litt unna vann.

Tro meg, jeg er ikke immun.

Det første jeg gjorde når jeg måtte en Puli i Holmestrand med @Kiyomi forrige uke var å lukte på den :lol:

Den luktet ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puli har jeg faktisk aldri hørt om tidligere så dette må sjekkes ut! Postet du den dansende hunden i en annen tråd??

Kanskje du tenker på en video av pumien Csar jeg har postet en gang tidiligere? :) Den er iallefall av en pumi. Pumien sies å stamme fra blant annet puli, de har ikke snorpels men krøller.

jeg ønsker en hund som

- elsker å jobbe

- lett å trene (altså, liker å trene)

- Med litt fart i

- helst en som ikke gneldrer (bjeffe på ringeklokka feks er lov, men ikke masing om ALT)

- må ha litt lengde på pels grunnet allergi

(den må ikke være allergivennlig, men jeg reagerer på korthårede hunder som får slikt "fett" på pelsen)

- fører orientert

- helst ingen jakt driv, spes ikke på små dyr (det er 2 katter i hus)

Pumien elsker å jobbe, den er en gjeterhund som er avlet for å jobbe med gjeteren (føreren) - de knytter seg veldig til eier og er veldig førerorienterte:) Har MASSE fart og krutt i beina. Mellomstore hunder (men noen går nok under kategorien liten også - størrelsen varierer).

Det er lyd i rasen, særlig når de går opp i stress. Men jobber man målbevist fra valpen kommer i hus får man redusert lyden mye - i tillegg er det veldig individuelt fra hund til hund hvor mye lyd de har :)

Min bor sammen med katten min og det er ingen problemer.

Pelsen er allergivennelig, den røyter ikke men må klippes med jevne mellomrom. Den skal se litt rufsete ut så det er ikke like avansert som å klippe feks puddel ;)

Kan brukes til masse forskjellig; LP, agility, gjeting, spor, osv osv. Pumien er med på alt av aktivitet den får. I tillegg har de en fantastisk av-knapp inne.

Emma Willblad har både pumi og border collie og har skrevet en sammenligning av de her hvis du er interessert i å lese: http://emmawillblad.se/?p=4207

Min pumigutt:

10419640_10152436473526352_3161328330890

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Støtter belgerforslaget! Eneste grunnen til at jeg ikke nevnte den var størrelsen. Jeg har en stor (les: høy) hannhund. Han er et par cm over standard, men veier vel nå ca 27 kg. Det er jo ikke stort-stort, men fortsatt en del større enn border collier og australske kelpier. Jeg har dog en liten tispe som er 56 cm høy (akkurat innafor standarden) og veier 19 kg.

Over til listen din:

- elsker å jobbe

Ja, de aller fleste (alle?) belgerne jeg kjenner til elsker å jobbe. De sier at groenendaelen (den svarte langhårete) er mer "daff" og uinteressert i å trene enn tervueren (den langhårete røde), men fra rett kombinasjon burde det ikke være noe problem å få en gal svarting, ei heller en gal røding :)

- lett å trene (altså, liker å trene)

Jepp. De lærer fort, på godt og vondt. Humor er fint om man har belger :P
- Med litt fart i

Ja, igjen, de aller fleste belgere er kjappe hunder. Gjerne handle først og tenke etterpå. Igjen, humor :P

- helst en som ikke gneldrer (bjeffe på ringeklokka feks er lov, men ikke masing om ALT)

Jeg har en som varsler om noen kommer opp trappa eller banker på døra. Hun er lett å stoppe og få til å holde kjeft. Gneldring vil jeg si de ikke har. Kommer dog mine over et visst nivå (spesielt gubben i huset) kommer det litt lyd. Men det er bare det skjer ;)

- må ha litt lengde på pels grunnet allergi (den må ikke være allergivennlig, men jeg reagerer på korthårede hunder som får slikt "fett" på pelsen)

Tervueren og groenendael er de langhårete variantene, og se lenger ned.

- fører orientert

Jepp. De fleste har liten radius og er veldig opptatte av hvor du er. Dog har jeg en som er litt mer av den selvstendige typen. Han passer på hvor jeg er på tur og sånn, men om han fikk lov, kunne han sikkert stukket av :P
- helst ingen jakt driv, spes ikke på små dyr (det er 2 katter i hus)

Jeg har hørt at spesielt groenendaelen har en del jakt. Det er ikke typen søke etter bytte-typen jakt, men ting beveger seg-jakt, som joggere, syklister og sånn :P Det er en treningssak, jeg har trent det bort på begge mine. Hannhunden min er ganske ekstrem på det punktet, han har også i tillegg viltinteresse (noe som gjør at jeg sjeldent lar han løpe løs), men jeg har inntrykk av at det ikke er så vanlig? Men at en belger skal kunne læres til å dele bolig med 2 katter. burde ikke være noe problem. Det burde vel strengt talt gå an med alle hunder, tenker jeg?

Skal vi snakke pels, så har du og jeg lik allergi ser det ut som. Belgerne har dobbel pels, den er ikke fet, den er selvrensende og jeg synes heller ikke at belgere lukter noe særlig heller. Jeg reagerer ikke på hunder med denne typen pels. Innimellom bades de med grønnsåpe og det skjer gjerne når pollen begynner å bli aktivt ute. Under våren og høsten kan jeg kryssreagere på hundene mine, men det er først og fremst pollenet som irriterer meg. Ellers mister de underulla to ganger i året, og under disse 2-3 ukene reagerer jeg mer på hundene enn vanlig. Det er dog ikke verre enn at jeg slenger de i badekaret, vasker de med grønnsåpe etterfulgt med litt balsam (shame on me) hvor de etterpå gjennombørstes noe inni h*lvete og plutselig mangler de underull og røytinga er da ferdig. Ellers er det lite pelsstell. Jeg børster mine aldri utenom røyteperioden og tar på petal cleanse hver uke for å forebygge.

Det var litt om hvordan jeg reagerer på hund, spesielt de med belgeraktig pels. Jeg oppfordrer deg uansett til å stikke trynet ditt oppi de rasene du er interessert i for å se om du reagerer på samme måte.

Ellers må jeg bare si at jeg elsker belgere :wub: De er så positive, morsomme og teite på en god måte :heart: Jeg ler hver dag, koser meg hver dag og bare elsker belgerne mine. Også er de veldig vakre da.

10011299_10203427696274288_826139818_n.j

242226_4689376313573_1218517666_o.jpg

379722_10202797795647166_1201487342_n.jp

1558421_10202891960881238_443075399_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest åpninginnlegget kunne jeg godt ha anbefalt deg en kooiker, siden jeg skjønner du er villig til å bruke mye tid på den!

Ellers som exbc eier så vil jeg tro at border collie ikke er en uoverkommelig rase, men om den skal brukes (som den burde) velg etter gode gjeterhunder - disse er avlet frem mtp å bevare de gode bruksegenskapene, og kan bli knakenes gode brukshunder. Men om du ikke sikter så høyt kan en "familie"-border collie sikkert fungere og.

Men jeg hadde sett litt på kooikeren. Det er en liten brukshund, som krever masse tid og sosialisering/miljøtrening - men man får også igjen for dette senere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på hunder mer fettlag i pelsen, selv om jeg egentlig ikke skal være allergisk (allergitester). En del retrievere (spesielt labbis og golden) og rottweiler er klassisk. Reagerer også på hunder som lukter, selv om fettlag og lukt ofte går hånd i hånd.

Reagerer ikke på hunder med helt kort pels uten underull. Typ hunder som ikke lukter og ikke har fettete pels.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på lapphundrasene! Hovedsakelig finsk og svensk, men også sjekket ut lapsk for å se om du tåler den ettersom det er den jeg tenker passer best utifra hva du skriver. Den er ikke helt BC, men er en god nummer to tenker jeg :)

Ellers er lapphundene fine, men ville sett litt på linjer og familie, og oppdrettere! Jeg har sett lapper av begger raser med og uten jakt, og med og uten førerorientering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på lapphundrasene! Hovedsakelig finsk og svensk, men også sjekket ut lapsk for å se om du tåler den ettersom det er den jeg tenker passer best utifra hva du skriver. Den er ikke helt BC, men er en god nummer to tenker jeg :)

Ellers er lapphundene fine, men ville sett litt på linjer og familie, og oppdrettere! Jeg har sett lapper av begger raser med og uten jakt, og med og uten førerorientering!

Jeg er ikke helt overbevist om at den finske og svenske har det drivet som ts ønsker? Lapsken kunnen nok kanskje gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt overbevist om at den finske og svenske har det drivet som ts ønsker? Lapsken kunnen nok kanskje gått.

Det er dessverre litt hipp som happ! Jeg har han finske som er veldig egenrådig, gjør ikke ting før han egentlig må, og kommer når han gidder, men så har jeg han svenske som er DER når du roper på han, har førerorintering så det holder, og gjør alt jeg ber om i den grad han forstår, han har snappet opp både lydighet og agility uten stor innsats for meg, og er 100% med når vi gjør noe, men som sagt, det er jo personlighet og linjer, så det må undersøkes nøye.

Men han svenske har dessverre jakt da, som TS ikke ville ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnnChristin

Panda og Terho? ;)


Jeg skal innrømme at jeg har dog veldig kjiper erfaringer med belger (rød). De to jeg hadde bekjentskap til stakk alltid av, kunne ikke være løse og har drept både sau og hjort. Den ene gjorde utfall mot sønnen min når han var 2 år, satt på gulvet og lekte for seg sel, uten å ense hunden. Hunden langet etter barnet, glefset 2 cm unna ansiktet på han. Skal innrømme at jeg ble egentlig skeptiske til rasen etter dette... Kan de bare ha vært veldig dårlige individer eller motatt veldig dårlig trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...