Gå til innhold
Hundesonen.no

liten-mellomstor långhåret hund


Vulpes
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

Absolutt ett fantastisk godt poeng! Det hadde jeg for eksempel ikke lagt så stort fokus på i mitt lille hode, så den skal jeg absolutt tygge på og finne ut av.

når du sier listen, tenker du evt konkuranse resultat eller lignende?

Det er jo nettopp det, jeg ønsker mye, men trenger jeg så mye? Det er jo utrolig viktig å ha fokus på!

Forøvrig holder jeg meg utenfor denne puli pels og dreads diskusjonen og synes det begynner å bli litt OT mtp tråd tema :lama:

Ja hva ser du for deg å bruke den til? Satser du på Elite LP/NM AG eller mer for gøy? Eller er det greit å klatre sakte i klassene?

Har du tid/mulighet til en mer krevende rase det første leveåret dens? En hund som kanskje MÅ ting og ikke bare syns "det er morro"?

Og mange hunder kan du også sotere på linjer, min egen rase kan du få ok hunder (som jeg personlig syns er for lite for den satsingen jeg gjør, men passer perfekt for andre igjen). Dette gjelder jo også raser som Australian Shepherd - det fins linjer med "mer og mindre" også har du de rasetypiske trekkene igjen som kommer igjennom selv om du velger en hund med "mindre".

Du har Collien/Bearded Collie som syns det er kjempe gøy å trene pga de er med deg. Border Collie fra de mer ekstreme gjeterlinjene , til de med mindre. Mudien som er en veldig hyggelig rase, lite kjent-krever litt graving, men man finner fine hunder å trene med.

Hvor villig er du til å grave og finne den rette? Eller vil du gå for de med "safe" hundene som passer og er "lettere" å finne fram i pga det er mange oppdrettere og kombinasjoner å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Smilehund sa du? Hm, lapphund kan både passe og ikke passe. De er som spisshunder flest - elsker å jobbe både med kropp og hode - men ikke uten grunn. Førerorienterte på sitt vis, men overhodrt

Ehhh... Ehhh.....? Hæ??? Det er da vitterlig helt to forskjellige pelser!

Jeg tror også en mellompuddel kunne passet, og om TS vil ha en hund som er såpass gira på å jobbe utgår jo desverre en del av spisshundene (som ellers oppfyller de fleste av kravene).

Det er ikke det at de blir vasket så ofte som gjør at de blir fettete om de plutselig ikke vaskes? Jeg vet hvertfall at menneskehår kan blir slik. De som aldri vasker det med shampo etc har nydelig glasfult hår helt uten remedier, mens om man pleier å vaske med sjampo og plutselig slutter så blir det dritekkelt.

Nei, de stinker fordi alt fester seg i pelsen, så de blir møkkete. Det lukter ikke noe bedre av en puddel som aldri har vært bada mer enn en gang annenhver måned (selv om eieren tror det sjøl :P ), enn det gjør av en som har blitt bada en gang i uka, men som plutselig har en måneds opphold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva ser du for deg å bruke den til? Satser du på Elite LP/NM AG eller mer for gøy? Eller er det greit å klatre sakte i klassene?

Jeg ligger vel i rettningen mer for gøy, klatre sakte i klassene :)

Har du tid/mulighet til en mer krevende rase det første leveåret dens? En hund som kanskje MÅ ting og ikke bare syns "det er morro"?

Som student er jeg jo så heldig at jeg kan bestemme mye av tiden min selv, så jeg er ikke bundet til en fast 9-16 rutine. Jeg tror min største utfordring ift tid blir det faktum at jeg har barn, men han er jo 4 år, så jeg håper jo at han kanskje kan bli mer aktiv og med på ting? Om han ikke deltar på trening, kan han jo være med ut, være med på tur e.l. (??)

Og mange hunder kan du også sotere på linjer, min egen rase kan du få ok hunder (som jeg personlig syns er for lite for den satsingen jeg gjør, men passer perfekt for andre igjen). Dette gjelder jo også raser som Australian Shepherd - det fins linjer med "mer og mindre" også har du de rasetypiske trekkene igjen som kommer igjennom selv om du velger en hund med "mindre".

Du har Collien/Bearded Collie som syns det er kjempe gøy å trene pga de er med deg. Border Collie fra de mer ekstreme gjeterlinjene , til de med mindre. Mudien som er en veldig hyggelig rase, lite kjent-krever litt graving, men man finner fine hunder å trene med.

Hvor villig er du til å grave og finne den rette? Eller vil du gå for de med "safe" hundene som passer og er "lettere" å finne fram i pga det er mange oppdrettere og kombinasjoner å velge i.

Jeg graver og leter gjerne. Er også villig å reise til andre land i skandinavia :) Alt for den rette hunden, med de perfekte linjene for meg! Om det er rase som er mer utbredt, eller ikke. Jeg vil liksom ikke havne på den første Finn valpen jeg ser om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du være student, og ha kun ett, 4 år gammelt barn, de neste 15 årene? ;) Det er jo også noe å ha i bakhodet. Ting forandrer seg, uten at det nødvendigvis gjør det vanskeligere å ha hund.

Det håper jeg virkelig ikke, for da må jeg begynne å produsere her altså! :P haha

Livet forandrer seg jo, men når man har hund så tilpasser man jo livet etter den også. Skulle alle bare hatt hund når det var beleilig eller perfekt så hadde jo ingen hatt hund tenker jeg. Har man ikke tid, så lager man tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min reagerer allergisk på korthårshunder, spesielt de med mye fett i pelsen. Han reagerer også på golden retriever, men knapt på jaktgolden - merker ingenting med vår :) men det er uansett noe du bare må prøve ut selv.

Jaktgolden kan være et godt alternativ, de er tilpasningsdyktige og har ingen sterke drifter som er krevende å håndtere. De som har sterkt jaktinstinkt (som vår) er likevel vanvittig håndterbare fordi jaktformen de er spesialisert for krever at de holder seg nær fører og forholder seg passive før de får annen beskjed. Enkle hunder som ikke krever allverdens, men det står likevel som oftest på fører hvor langt man når i lp/bruks o.l. ;)

Jeg anbefaler likevel ikke jaktgolden uten forbehold. Dette fordrer en god jaktgolden; ulempen med jaktgoldens er at det finnes en del som ikke er så gode... Altfor høyt stress er dessverre et utbredt problem (det kan bli et kjempeproblem både i hverdagen og i trening). Jeg opplever i tillegg at jaktgoldens jevnt over har dårligere medfødt evne til å veksle mellom høyt stress (som ved trening/lek/herjing) og ro enn gjeterhunder; de må lære hva som er rett stressnivå før man kan begynne å dra dem opp i trening. Det kan kreve at man tar det veldig med ro mtp trening, herjelek og ball-/pinnekasting etc det første leveåret til valpen. Gode turer, miljøtrening, hverdagslydighet og rolig trening på grunnferdigheter til unghunden har vennet seg til at å være rolig og behersket er standarden er noe man får mye igjen for senere :) Ser du til Sverige og Danmark finnes det mye bra, og det har begynt å dukke opp ett og annet lovende kull i Norge også. Som med gjeterhunder: kjøper du valp etter foteldre som gjør det godt i det de er laget for, er sjansene for en god hund større. Jeg ville altså sett etter en oppdretter som satser på jakt, og hvor foreldrene har resultater på jaktprøver å vise til.

Forøvrig ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kjøpe deg border collie om du ønsker deg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert noen av spanielrasene? Dette er jo happy go lucky hunder som er glade og "smilende" -husker du nevnte det her tidliger at du hadde lyst på en hund som ser glad ut. Vet ikke hvordan pelsen blir for deg og heller ikke hvordan jakten deres er i hverdagen, men bortsett fra det så er det jo trivelige hunder som liker å få brukt seg.

Jeg har gått fra gruppe 1 hund (australian shepherd) til jaktlabrador og synes det er helt supert å ha en hund som er mer enkel, som ikke har vokt og skarphet, men er mer omgjengelig og har samme arbeidskapasitet som dem.

Når det gjelder rasevalg for de aller fleste av oss, så bruker jeg å tenke at man ikke trenger å gjøre det mer vanskelig for seg selv enn nødvendig. Vi som har hund til hverdag og fest, som ikke skal bruke hunden i jobbsammenheng som forsvar og politi, eller satser veldig høyt som NM eller VM eller skal ha en redningshund, trenger ikke det samme, vi har flest hverdager med hunden vår og det er der det er viktigst at den skal fungere (vel, nå er det jo flest hverdager for en VM hund og en redningshund også, men dere skjønner nok hva jeg mener :) ) Så en trygg og god hund, det må være i bunn. Deretter kommer konkurreringen og det som da er en hobby for oss.

Du får sette opp en liste over egenskaper du synes er viktige for deg i en hund, hva du ønsker at hunden din skal ha og en liste over hva du synes at den ikke skal ha, hva som er en god hund for deg. Så får du sett på hvilke egenskaper du absolutt ikke kan vike på og da begynner det å skille seg ut noen raser.

Eksempler på slike punkter kan være: pelslengde, pelstype, skarphet/ikke skarphet, vokt/ikke vokt, størrelse, arbeidskapasitet, sosial, reservert, lett for å lage lyd/mer stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg leste opningsinnlegget tenkte eg at sheltie var perfekt! Det er jo ein hund som vil jobbe! En sheltie som vert trent og oppdratt er ikkje ei gneldrebikkje, men i utgangspunktet har dei lett for å bjeffe.

Men ser du har fått masse å velge i i seinare innlegg!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det er jo en stund siden denne tråden var aktiv, og jeg har ikke lest hele - så jeg må bare beklage om jeg nevner noe som er sagt fra før. Men - jeg vil gjerne avlive en myte. Jeg synes ikke at BC er en spesielt vanskelig rase. Sånn, da var det sagt. Det er ivrige hunder med hæla-i-taket-tenna-i-tapetet-holdning, masse driv, masse arbeidslyst og masse initiativ. Får de ikke nok stimulering vil de finne på saker og ting selv for å underholde seg. Men - en normalt sammenskrudd BC er en lettrent hund som for eksempel ikke har utfordringer med vokt, som er glad i folk (litt for glad i innimellom), går greit overens med andre hunder (endel tisper er ganske purkete, men det er likevel ikke som endel raser som er tungt belastet med samkjønnsaggresjon). Gjetingen kan være en litt vrien greie for førstegangseiere, men min erfaring er at dersom du begynner tidlig nok, og ikke lar valpen få lov til å stirre i senk biler, sykler og lignende, så er det ganske greit å plukke dette av også. Dette gjelder vel og merke en godt sammenskrudd BC. Den største utfordringen med rasen synes jeg er at det finnes så mye drittbikkjer der ute, med dårlig helse og dårlig mentalitet. Men er du nøye på oppdretter og linjer så er ikke BC et risikokjøp heller :) Du lærer deg raskt å være i forkant, hele tiden analysere situasjonen og tenke før du gjør noe (for det gjør ikke hunden ...). Men, det er en hund som tåler å terpe, den LIKER terping, den er lett å belønne, og de tar ting veldig kjapt. Vil du ha en BC så synes jeg du skal gå for en BC. Meld deg på kurs og spør masse her inne, vi er flere som har og har hatt BC'en, og jeg har i alle fall mye erfaring å gi videre basert på feil jeg har gjort og lært av med mine :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...