Gå til innhold
Hundesonen.no

liten-mellomstor långhåret hund


Vulpes
 Share

Recommended Posts

@AnnChristin

Panda og Terho? ;)

Jeg skal innrømme at jeg har dog veldig kjiper erfaringer med belger (rød). De to jeg hadde bekjentskap til stakk alltid av, kunne ikke være løse og har drept både sau og hjort. Den ene gjorde utfall mot sønnen min når han var 2 år, satt på gulvet og lekte for seg sel, uten å ense hunden. Hunden langet etter barnet, glefset 2 cm unna ansiktet på han. Skal innrømme at jeg ble egentlig skeptiske til rasen etter dette... Kan de bare ha vært veldig dårlige individer eller motatt veldig dårlig trening?

Rasen har bedret seg mye de siste årene, det har vert en del nervøse individer, men det er nesten helt borte nå :) Av alle de belgerne eg kjenner til/har hatt med å gjøre, er det kun en eg eg synes har dårlig gemytt. Så lenge de får bruke både hodet og kroppen er de veldig trivelige hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Smilehund sa du? Hm, lapphund kan både passe og ikke passe. De er som spisshunder flest - elsker å jobbe både med kropp og hode - men ikke uten grunn. Førerorienterte på sitt vis, men overhodrt

Ehhh... Ehhh.....? Hæ??? Det er da vitterlig helt to forskjellige pelser!

Jeg tror også en mellompuddel kunne passet, og om TS vil ha en hund som er såpass gira på å jobbe utgår jo desverre en del av spisshundene (som ellers oppfyller de fleste av kravene).

Rasen har bedret seg mye de siste årene, det har vert en del nervøse individer, men det er nesten helt borte nå :) Av alle de belgerne eg kjenner til/har hatt med å gjøre, er det kun en eg eg synes har dårlig gemytt. Så lenge de får bruke både hodet og kroppen er de veldig trivelige hunder :)

Vel, disse var jo bare unghunder og dette skjedde for ca 2 år siden. Det endte opp med at dene ene ble skutt av en sint sauebonde og den andre ble vel returnert til oppdretter tror jeg.. Er kjedelig at man blir skeptiske til raser basert å erfaringer, men sånn er det jo. ut i fra det du beskriver, høres det jo ut som veldig fine hunder egentlig! Ut fra det du beskriver er jeg vel mest skeptisk til dette med jakt, jeg elsker jo å la hunden løpe løs, og her kan det forekomme mye vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vulpes Det høres jo ut som en eier som ikke har helt kontroll også da, ut fra hva du forteller om disse belgerne. Jeg kjenner flere fine etterhvert, selv om det ikke er alle som har helt hodet med seg. Men det blir stadig bedre!

Eieren var egentlig ikke flink nok til å ha en så krevende rase tror jeg.

Men leser jo at de kan være engstelige og sånt, spesielt om du ikke klarer å trene dem rett.

Det er jo mye ansvar med en bruksrase, men er alle bruksraser engstelige/mer trolig til å bli det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Så lenge man er litt kritisk til hvor man handler belger, så er det null stress å finne trivelige og sosiale belgere :) De aller fleste er vel ganske trivelige og sosiale (av de jeg har møtt), noen er mer på ikke interessert-skalaen, mens noen få er usikre/nervøse/aggressive. Belger og jakt. Der har jeg inntrykk (igjen) av at flesteparten har det syn-jaktinnstinktet, men det er vel noe som egentlig er relativt vanlig med gruppe 1 hunder? Viltinteressen går etter det jeg har opplevd på erfaring og trening fra hundens side. Min ene er f.eks ekstremt opptatt av sau, og jeg vet ikke om jeg noen gang vil kunne ha han løs rundt områder med sau (eller produksjonsdyr generelt), mens min andre er mer :yawn: rundt sånne ting og kan lett distraheres med leke eller godbit.

Det er synd du har hatt dårlige erfaringer med belgere. Det finnes dårlige individer av denne rasen, som det også gjør med alle raser, men jevnt over vil jeg si at det du har møtt på ikke er normalen innen rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Altså, uten at jeg har inngående peilig, er ikke standarden på belgiske fårehunder svært bra i Norge? Jeg trodde utlendinger så hit fordi gemyttet er så bra sammenlignet med resten av verden?

Men @Vulpes, etter alt du har vært igjennom med hund, når den dagen kommer at du skal kjøpe din egen; hvorfor skal den på død og liv ha så stort drive? Hvis du vil være sikker på at du får en hund som er lett å lede, førerorientert osv så trenger du ikke på død og liv skaffe deg en collie eller en annen gjetehund om du ikke føler deg 100 % sikker på dine evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

@AnnChristin

Panda og Terho? ;)

Jeg skal innrømme at jeg har dog veldig kjiper erfaringer med belger (rød). De to jeg hadde bekjentskap til stakk alltid av, kunne ikke være løse og har drept både sau og hjort. Den ene gjorde utfall mot sønnen min når han var 2 år, satt på gulvet og lekte for seg sel, uten å ense hunden. Hunden langet etter barnet, glefset 2 cm unna ansiktet på han. Skal innrømme at jeg ble egentlig skeptiske til rasen etter dette... Kan de bare ha vært veldig dårlige individer eller motatt veldig dårlig trening?

En hund som glefser uprovosert etter en 2-åring høres ut som en dårlig hund. Resten dårlig oppdragelse.

De fleste belgere er ikke sånn. Jakt finnes det i dem, mine liker å løpe etter dyr son beveger seg, men har lite viltinteresse og kan fint ropes av jakt. Men om du ikke vil ha noe jakt i det hele tatt, så må du styre unna alle hunder som er heftige og gira i trening.

Hvis du er interessert i rasen vil jeg anbefalle deg å hilse på noen flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke på død og liv ha en BC eller lignende. Det er lov å ønske seg, søke erfaringer og tips/råd. Selv om jeg har startet en slik tråd, er jeg jo ikke tvungen til å kjøpe en slik hund. Det er lov å ombestemme seg, eller planlegge langt frem i tid også :)

Ser jo feks at det er veldig fint å få lese erfaringer fra folk som eier disse type hunder før jeg bestemmer meg :)

Plutselig kan man jo ombestemme seg og kjøpe en sofagris til å være en god kompis bare.

Edit: Hadde jeg vært useriøs, så hadde jeg jo bare tenkt at joda det klarer meg løpt ut og anskaffet meg en sånn hund. Syns egentlig at det er greit at jeg er skeptisk til egen evne og søker erfaring fra andre først ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Vulpes

Du må ikke misforstå meg, jeg synes det er supert med folk som oppsøker miljø og teori før de anskaffer seg dyr og jeg berømmer deg for å ha søkt råd her på forumet (både for det ene og det andre).

Jeg henviser bare til startsinnlegget, og der er det tydelig at du ønsker en hund med mye drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, disse var jo bare unghunder og dette skjedde for ca 2 år siden. Det endte opp med at dene ene ble skutt av en sint sauebonde og den andre ble vel returnert til oppdretter tror jeg.. Er kjedelig at man blir skeptiske til raser basert å erfaringer, men sånn er det jo. ut i fra det du beskriver, høres det jo ut som veldig fine hunder egentlig! Ut fra det du beskriver er jeg vel mest skeptisk til dette med jakt, jeg elsker jo å la hunden løpe løs, og her kan det forekomme mye vilt.

Jakt er nok veldig individuelt i rasen, så der kan eg ikke garantere deg noe :) Min gutt har så langt kommet på innkalling fra alt vi har møtt, men det gjelder selvsagt ikke alle.

Eg synes det er en trivelig rase, morsom å ha i hus :) Min gutt mangler nok litt fokus og driv, og er ikke nødvendigvis den enkleste å motivere. Så sånn sett kunne eg tenkt meg en hund som bare var en smule mer intens. Men, samtidig, så er det greit at han ikke går på veggene av roligere dager. Husk på at de aller fleste belgere lever aktive familieliv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo det er ufattelig gøy å jobbe med en hund med mye driv. Mittel hannen min var jo ufattelig gøy å jobbe med, og lettlært. Mer fart og mer driv hadde jo vært utrolig gøy, men så må man jo leve med "konsekvensene" a de egenskapene også.

Usikker på egne evner blir jeg jo såklart etter hendelsen som har vært. Men så ser jeg nå tilbake på de to hannene mine, og ser jeg gjorde en god jobb der. Kanskje jeg bare var uheldig med denne tispa, eller kanskje jeg gjorde noe feil. Eller kanskje hun er engstelig, jeg vet ikke. Jeg har gjort alt som "vanlig" og mye mer enn en ola nordmann som bar ekjøper hund og går tur med den. Men man får jo litt annet press på seg når man har oppdretter som skal følge opp hunden og som har vært så skeptisk til måten du oppdrar hunden på.

Kanskje det blir bedre for meg med en mellom ting, så må jeg kanskje jobbe litt mer enn det jeg måtte ha gjort med en hund med veldig mye driv på ? Jeg vet rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du tenker på en video av pumien Csar jeg har postet en gang tidiligere? :) Den er iallefall av en pumi. Pumien sies å stamme fra blant annet puli, de har ikke snorpels men krøller.

Pumien elsker å jobbe, den er en gjeterhund som er avlet for å jobbe med gjeteren (føreren) - de knytter seg veldig til eier og er veldig førerorienterte:) Har MASSE fart og krutt i beina. Mellomstore hunder (men noen går nok under kategorien liten også - størrelsen varierer).

Det er lyd i rasen, særlig når de går opp i stress. Men jobber man målbevist fra valpen kommer i hus får man redusert lyden mye - i tillegg er det veldig individuelt fra hund til hund hvor mye lyd de har :)

Min bor sammen med katten min og det er ingen problemer.

Pelsen er allergivennelig, den røyter ikke men må klippes med jevne mellomrom. Den skal se litt rufsete ut så det er ikke like avansert som å klippe feks puddel ;)

Kan brukes til masse forskjellig; LP, agility, gjeting, spor, osv osv. Pumien er med på alt av aktivitet den får. I tillegg har de en fantastisk av-knapp inne.

Emma Willblad har både pumi og border collie og har skrevet en sammenligning av de her hvis du er interessert i å lese: http://emmawillblad.se/?p=4207

Min pumigutt:

(bilde)

jaa, det var visst den jeg tenkte på. Pumi, puli.. høres jo ganske likt ut. Den virket jo veldig sjarmerende da, spesielt den Csar, såå flink! jeg har så lyst å lære freestyle! :D ser så himla gøy ut.

Takk for linken også, den skal jeg lese! Interessant med alle disse rasene jeg aldri har tenkt på, eller hørt om som dukker opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie eller Chodsky pes kanskje?

Aldri hørt om Chodsky pes før! :blink:

Har selv allergi og lever fint med korthåret dobbeltpelset hund, men jeg vasker ham relativt ofte, minimum 4 ganger i året med såpe. Jeg går også på allergi medisiner og bruker petal cleanse etter behov. Reagerer som deg på hunder med mye fett i pelsen, uavhengig av pelslengde. Spesielt på sommer når det er mer støv og pollen i lufta og ellers. Spytt reagerer jeg igrunn allermest på. Vasker alltid hender etter grundig hundekos, og etter kos på fremmede hunder. Anbefaler virkelig Petal Cleanse om du ikke har brukt det før :)

Tenker som så at det kanskje er en liten sjanse for at hundene du har reagert på rett og slett har vært for skitne for at du skulle tåle dem? Siden du sier du kjenner fettet i pelsen på hundene?

Utifra kriteriene dine ville jeg ikke sett helt bortifra Kelpie og Puddel før du har testet ut rene individer av rasene. :) Og generelt syns jeg du burde titte på gruppe 1 hundene. Australsk Gjeterhund blir vel ofte kalt for bompibjørner og virker veldig glade i kroppsspråket, det samme føler jeg Tervene også er. Om de passer deg ellers vet jeg ikke, så godt kjenner jeg ikke rasene. :)

Ja det kan jo godt hende de var veldig skittne! Folk er ikke alltid så flinke til å skikkelig bade hundene sine. Petal Cleanse har jeg aldri brukt før, men det hører jeg jo må testes ut! Nåf år kattene gjennomgå her :teehe: bompibjørn hunder liker vi! jeg blir så altfor lett sjarmert av klovneri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men hvis pulien har ganske lik pels som puddelen, så er det bare ekkelt at de ikke bades så altfor ofte :lol: Tror det har gått 5-6 uker mellom bad her på det lengste, og da er pelsen feit (til puddelpels å være), full av drit og stinker :P

Man får faktisk pudler med snor-pels, men man kan ikke lage snorpuddel av alle pudler:

Bildet er ærlig og redelig stjålet via google :P

Leah sin pels ville f.eks neppe ha snoret seg, den er ganske ullaktig og blir mer filt enn floker (og det er det snorer er - floker :P ) om hun ikke børstes ofte nok :)

Det er ikke det at de blir vasket så ofte som gjør at de blir fettete om de plutselig ikke vaskes? Jeg vet hvertfall at menneskehår kan blir slik. De som aldri vasker det med shampo etc har nydelig glasfult hår helt uten remedier, mens om man pleier å vaske med sjampo og plutselig slutter så blir det dritekkelt.

@Mud /

Hvordan får man vasket og rengjort snorene av å tørke? Det samler seg jo enorme mengder dritt i dem, de blir jo regelrett dratt langs bakken opptil flere ganger per dag. Å tørke er sikkert vel og bra, men de må jo vitterlig vaskes også, og det grundig. Jeg vil tro at behovet for vask er mye større enn hos hunder som ikke har pels til bakken. I de minste bør de vel skylles.

@Belgerpia

Nei fytti katta... Jeg tror nok endel puli-eiere blir immun mot lukta, men for oss som ikke lever med den stanken er den uutholdelig. Det samme gjelder forøvrig mennesker med dreads, de stinker de også (rettere sagt; håret stinker)... Det sier seg litt selv, det er nokså vanskelig å få vasket floker skikkelig, og lukt setter seg ganske greit i hår. Men det blir jo i en litt annen skala når disse dyrene fungerer som de reneste støvsugerne på bakkenivå.

Dreads lukter dersom de ikke blir stelt skikkelig. Ei jeg kjenner jobber som raftingguide og har dreads, de lukter aldri og er våte så og si hele dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det er ikke det at de blir vasket så ofte som gjør at de blir fettete om de plutselig ikke vaskes? Jeg vet hvertfall at menneskehår kan blir slik. De som aldri vasker det med shampo etc har nydelig glasfult hår helt uten remedier, mens om man pleier å vaske med sjampo og plutselig slutter så blir det dritekkelt.

Dreads lukter dersom de ikke blir stelt skikkelig. Ei jeg kjenner jobber som raftingguide og har dreads, de lukter aldri og er våte så og si hele dagen.

Det er forskjell på å vaske for mye med såpe og skylle. Hunder skal ikke vaskes for ofte med såpe da det fjerner fettlaget i pelsen (uansett rase), men å skylle skit ut fra lang pels er noe annet, og det er vel nettopp det folk gjør for lite av.

Dreads som aldri ser vann stinker, men det er selvfølgelig både hundeeiere og dreadseiere som helt fint klarer jobben. Jeg har bare ikke møtt så mange av dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å vaske for mye med såpe og skylle. Hunder skal ikke vaskes for ofte med såpe da det fjerner fettlaget i pelsen (uansett rase), men å skylle skit ut fra lang pels er noe annet, og det er vel nettopp det folk gjør for lite av.

Dreads som aldri ser vann stinker, men det er selvfølgelig både hundeeiere og dreadseiere som helt fint klarer jobben. Jeg har bare ikke møtt så mange av dem :P

Nei det er klart det finnes stinkende dreadheads også, akkurat som det finnes stinkende ikke dreadheads :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ettersom du er usikker på om du vil ha mye driv så ville jeg tenkt over hva du IKKE kan leve med feks skarphet? forsvar? Jakt? Kjappe hunder med dårlig impulskontroll første årene? Osv

Hva vil du ikke ha overhode.

Og hvor ligger du listen for hvilken mål du har med hunden? Jeg tenker hvor stort er behovet. Mange bommer på at de vil ha MYE men egentlig så klarer de fleste seg med den gyldene middel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å vaske for mye med såpe og skylle. Hunder skal ikke vaskes for ofte med såpe da det fjerner fettlaget i pelsen (uansett rase), men å skylle skit ut fra lang pels er noe annet, og det er vel nettopp det folk gjør for lite av.

Dreads som aldri ser vann stinker, men det er selvfølgelig både hundeeiere og dreadseiere som helt fint klarer jobben. Jeg har bare ikke møtt så mange av dem :P

Dreads skal som sagt ( igjen) vaskes, men det er dårlig tørking som stort sett får enkelte Puli til å stinke, ikke manglende vask.

Det hjelper ikke å vaske klærne dine hvis du ikke henger de opp, det samme skjer med Puli pels.

Å tørke en Puli skikkelig er et flere timer langt prosjekt, veldig mange gidder ikke den jobben.

Pulier er ikke mer møkkete enn andre langhåra hunder, de bare tørker ekstremt mye saktere når de først blir gjennomvåte.

Ellers er pelsen praktisk å ha med å gjøre, det er derfor den har vært sånn i "alle " år.

Til TS : som forhenværende belgereier er jeg helt enig i at du bør ta en titt på langhårsbelgeren.

Det er stort sett flotte og stødige hunder , som er treningsvillige og gode familiehunder.

Jaktlyst forekommer, men sånn er verden.

Vi valgte Puli på ny ( sambo hadde når vi møttes, jeg er belgermenneske) fordi vi er avhengig av en hund som ikke jakter kaninene og trives best med gjeterhunder, men jeg opplevde aldri belger Vs jakt som noe stort problem med mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Dreads skal som sagt ( igjen) vaskes, men det er dårlig tørking som stort sett får enkelte Puli til å stinke, ikke manglende vask.

Det hjelper ikke å vaske klærne dine hvis du ikke henger de opp, det samme skjer med Puli pels.

Å tørke en Puli skikkelig er et flere timer langt prosjekt, veldig mange gidder ikke den jobben.

Pulier er ikke mer møkkete enn andre langhåra hunder, de bare tørker ekstremt mye saktere når de først blir gjennomvåte.

Ellers er pelsen praktisk å ha med å gjøre, det er derfor den har vært sånn i "alle " år.

Jeg leser hva du skriver, men mine erfaringer er faktisk at pulier stinker og der vasket ikke eiere hundene noe særlig, tilhørende tørking gikk selvfølgelig ut. Hvis man skaffer seg en hund som dette bør man være sitt ansvar bevisst ift pelsstell og selvfølgelig må hundene vaskes+tørkes.

Det var faktisk så ille at jeg ikke orket å kose med de bikkjene, enn så søte de og moppete de var. Forresten så drar man med seg drit selv om pelsen henger "bare" 1 cm over bakken; støv, småpartikler og annet rusk kommer lett i hunder, de ruller seg, sitter og legger seg også på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du skriver, men mine erfaringer er faktisk at pulier stinker og der vasket ikke eiere hundene noe særlig, tilhørende tørking gikk selvfølgelig ut. Hvis man skaffer seg en hund som dette bør man være sitt ansvar bevisst ift pelsstell og selvfølgelig må hundene vaskes+tørkes.

Det var faktisk så ille at jeg ikke orket å kose med de bikkjene, enn så søte de og moppete de var. Forresten så drar man med seg drit selv om pelsen henger "bare" 1 cm over bakken; støv, småpartikler og annet rusk kommer lett i hunder, de ruller seg, sitter og legger seg også på bakken.

Ja, pulien blir også møkkete - som du, jeg og andre hunder. Det er det ingen som protesterer på.

Som jeg har skrivd - de Bør vaskes ca 1 gang i måneden og ved behov.

De fleste hunder krever vask og vedlikehold i større og mindre grad, men at enkelte eiere ikke gjør det betyr ikke at rasen er møkkete.

Jeg kjenner til fryktelig mange mennesker som stinker liksom. For ikke å snakke om labradorer!

Er ikke det rimelig irrelevant?

En velstelt Puli lukter knapt nok hund. De lukter hår. Tørt rent hår.

At du kjenner til noen som ikke er velstelt er ikke særlig relevant i en rasevalgtråd med mindre du forutsetter at TS ville latt snorene nå full lengde uten å gidde å stelle bikkja skikkelig.

Jeg skjønner ikke helt greia må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Mud

Hehe, altså, la oss ikke ødelegge tråden helt her, men det er vel ikke bare jeg som har slike erfaringer? Vaskes en gang i måneden ja, men kanskje de bør se vann litt oftere dersom man ikke trår på rent, fint gress 24/7?

Jeg har to såkalt stinkende hunder i hus, de er i vann flere ganger i uken og det jeg plages mest med er fjerting, ikke pelslukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du er usikker på om du vil ha mye driv så ville jeg tenkt over hva du IKKE kan leve med feks skarphet? forsvar? Jakt? Kjappe hunder med dårlig impulskontroll første årene? Osv

Hva vil du ikke ha overhode.

Og hvor ligger du listen for hvilken mål du har med hunden? Jeg tenker hvor stort er behovet. Mange bommer på at de vil ha MYE men egentlig så klarer de fleste seg med den gyldene middel.

Absolutt ett fantastisk godt poeng! Det hadde jeg for eksempel ikke lagt så stort fokus på i mitt lille hode, så den skal jeg absolutt tygge på og finne ut av.

når du sier listen, tenker du evt konkuranse resultat eller lignende?

Det er jo nettopp det, jeg ønsker mye, men trenger jeg så mye? Det er jo utrolig viktig å ha fokus på!

Forøvrig holder jeg meg utenfor denne puli pels og dreads diskusjonen og synes det begynner å bli litt OT mtp tråd tema :lama:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...