Gå til innhold
Hundesonen.no

liten-mellomstor långhåret hund


Vulpes
 Share

Recommended Posts

jeg ønsker en hund som

- elsker å jobbe

- lett å trene (altså, liker å trene)
- Med litt fart i

- helst en som ikke gneldrer (bjeffe på ringeklokka feks er lov, men ikke masing om ALT)

- må ha litt lengde på pels grunnet allergi

(den må ikke være allergivennlig, men jeg reagerer på korthårede hunder som får slikt "fett" på pelsen)

- fører orientert
- helst ingen jakt driv, spes ikke på små dyr (det er 2 katter i hus)

Skal nok ikke stilles ut, bruken er mer viktig enn show hund. Pels stell er ikke noe problem, men ønsker ikke noe nappe hund.

Er usikker på om jeg ønsker en fremmed skeptisk hund, eller en som syns alle er greie. Jeg syns trening med hund er utrolig gøy, og elsker å trene på triks, lydighet osv. har aldri blitt noe konkurranse menneske av meg, elsker mestrings følelsen av å trene hund, men man skal vel aldri se bort fra at jeg plutselig konkurrer om jeg har rett hund.

Helst en rase som går greit overens med andre hunder, og kan leve med katter og barn i hus. En happy hund som kan muntre opp alle rundt seg med gliset sitt.

Helst ingen kort nesede, ettersom jeg personlig ikke støtter opp under det. Rasen skal helst være friskest mulig.

Jeg har tidligere hatt japansk spisshund og tysk spisshund. Er vel over gjennomsnittet interessert i hund, og evt. neste hund blir ikke å være en familie hund som kun er tur kompis. (det er ikke noe galt med det altså, bare ikke noe jeg ønsker).

Har jo selvfølgelig siklet på border collie, men blir jo litt "skremt" av rasebeskrivelsene og gjetingen. Vil helst ikke ende opp med en hund som gjeter sønnen min, fordi jeg har tygget over for mye og tror jeg er mye flinkere enn jeg egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Smilehund sa du? Hm, lapphund kan både passe og ikke passe. De er som spisshunder flest - elsker å jobbe både med kropp og hode - men ikke uten grunn. Førerorienterte på sitt vis, men overhodrt

Ehhh... Ehhh.....? Hæ??? Det er da vitterlig helt to forskjellige pelser!

Jeg tror også en mellompuddel kunne passet, og om TS vil ha en hund som er såpass gira på å jobbe utgår jo desverre en del av spisshundene (som ellers oppfyller de fleste av kravene).

Tenker sheltie, jeg :) Kan vel ty lett til bjeffing, men de jeg kjenner er lette å "korrigere" på det. De trenger bare et lite kremt for å slutte. Kanskje det finnes linjer med mindre bjeffing også?

De lærer hvertfall fort, og er glad i å bruke hodet. Lang, lettstelt pels. Ikke noe særlig jaktinnstinkt på de jeg kjenner til. Oppførsel mot fremmede kjenner jeg begge deler; noen er meget sosiale mens andre er reserverte. Går nok mye på individ har jeg inntrykk av. Noen med sheltie kan kanskje fortelle mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie er veldig søte hunder, men jeg syns de bråker noe helt grusomt. De oppfyller jo mange av mine kriterier, men de eksemplarene jeg har møtt har ikke imponert meg akkurat. De var fryktelig bråkete og kom absolutt ikke overens med noen andre hunder utenom flokken og slikt syns jeg er slitsomt. Ønsker en hund som ikke har problem å sosialisere med andre hunder. Jeg vet jo ikke om det var noe som gjaldt kun de to, noen med sheltie må jo gjerne utdype/korrigere meg på dette :)

Også vil jeg liksom at hunden skal være så glad, nesten litt fjompete og veldig glisete. Det høres kanskje ut som ett litt rart kriterie, men jeg blir glad av å se at hunden min er glad og gliser, og det er en av hoved grunnene til at jeg har hund og må ha hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilehund sa du?

10277728_10154124146900341_4324511154064

:D

Hm, lapphund kan både passe og ikke passe. De er som spisshunder flest - elsker å jobbe både med kropp og hode - men ikke uten grunn. Førerorienterte på sitt vis, men overhodrt ikke slik at en som ønsker det belger/kelpie/bc ville blitt fornøyd :) Det de taper mest på i forhold til konkurranser etc er arbeidskapasiteten.

Ellers er det en bra familiehund og turvenn. Lærer raskt, men blir lei etter for mange repetisjoner. Må gjerne tenke utenfor boksen på trening - men det syns jeg er shitartig :)

Enkelte individer stress/masebjeffer, dette er ikke rasetypisk og er uønsket i avl. Men det finnes :(

De skal ikke ha veldig mye jaktlyst (men du Kan få det på de med mest motor) og de fleste som jeg vet om som har andre smådyr i hus går det bra med. Med mindre det er lemen :P

Pels, om du får rett kvalitet, er lettstelt, selvrensende og så godt som flokefri (obs, unghundspelsen kan være annerledes og floke lettere). Skal være ganske tørr i pelsen, så mange allergikere tåler den godt (meg inkludert).

En rasetypisk lapp er stødig, trygg og sosial uten å være intens. Trygg på miljø, glad i folk og dyr. Stort sett enkle å ha i flokk, men noen unntak finnes :hmm:

Jevnt over friske, blant de billigste å forsikre. Noe forekomst av HD og AD, og det finnes tilfeller av autoimmune sykdommer, allergi, PL og øyesykdommer. To alvorlige rasebetingede som vi har gentest for (prcd-PRA som kan føre til blindhet, pompes som er en 100% dødelig sykdom som rammer glykogenlagringa i kroppen)

Edit: haha, leste feil, syns du skrev at du hadde sett på japansk spisshund og tysk spitz og tenkte du ville ha tips i de baner. Stryk forslaget mitt, gå for puddel :wub: Eller en BC fra seriøs oppdretter :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk spisshund passer en del av kriteriene dine, men som de andre av den rasetypen så er de spisshunder på godt og vondt. Jeg trener masse med Ozu, og har ambisjoner om å konkurrere. Men det er milevis fra en gjeterhund. Jeg vil ikke kalle ham førerorientert, men jeg har over tid klart å bygge opp ganske mye fokus og treningsvillighet, men det har tatt tid og mye arbeid fra min side.

Japaneren har mye pels, men den er mer lettstelt enn man skulle tro. Han har lite jaktinstinkt (bortsett fra på ender :P ) og er først og fremst en selskapshund. Dvs at han har kort radius når han er løs og vil gjerne være der vi er. Setter jeg meg ned på tur, så setter han seg også. Han har aldri streifet. Vi bor også med to katter. Ser han katt ute, så løper han etter dem 4-5 meter før han snur og kommer tilbake til meg.

20140525_210547.jpg

Også har de jo også det fantastiske spisshund-smilet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund? Collie (langhår)? Bearded collie? En av lapphundene(svensk/finsk/lapsk vallhund)? (litt usikker på jakt svensk og lapsk) Hva med de du har hatt før hvordan er de til sammenligning med hva du ønsker deg i en hund ifht trenbarhet og førbarhet? Spisshundene kan jo være litt for lite av de to, men det kommer jo an på hva man ønsker. Puddel?

Ikke for det, om du ønsker bc så er det sikkert ikke noe problem det heller, litt avhengig av hvor mye aktivitet og trening du ser for deg. Det finnes jo i bc som i andre raser variasjoner i hvor heftige hunder man får, så man må jo ikke velge den oppdretteren med mest fokus på drifter (men alikevell være nøye på hvilken oppdretter du velger mtp god mentalitet og helse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at den varsler beskriver du pulien.

Den krever litt pelsstell hvis man velger å ikke la den snore seg og holder de korte da.

Må fjerne kvister etter tur etc.

Men den trenger ikke børstes, er kronisk glad, røyter ikke, elsker å trene, stikker aldri av , og den er - som voksen - totalt likegyldig til andre folk og hunder.

Den går godt overens med andre dyr og er kjent for å Være ekstremt glad i barn.

Pulien vår dilter etter sønnen min overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarer kjapt før jeg stikker på utstillinga for å glane på hunder! det blir vel rundt 1-2 timer mosjon hver dag, og gjerne trening flere ganger i uka. Jeg blir nok å trene mye alene, men vet også om ett par felles treninger som går 1 gang pr uke.

den japanske spissen syns jeg var en flott familie hund, men jeg syns ikke han hadde det drivet jeg ønsket. Den tyske spisshunden fra brukslinjer syns jeg var veldig bra, god mentalitet og flott arbeidsvilje. Men litt "tregere" på enn kanskje det jeg føler feks en BC er. Men tispen fra utstillingslinjer syns jeg ikke var like mye driv i,hun trener helt greit men er ikke helt sykt vill etter å holde på og dårlige mentalitet. Så har liksom opplevd spisshunden på gode godt og vondt.

Har nesten litt lyst på en hund som er litt plagsom fordi den er så gira på å jobbe sammen med meg.

også vil jeg takke for mange supre svar, og jeg kommer tilbake med mer utfyllende post senere! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanielene er jo ikke så store, og de har jo litt pels :) Opplever de som veldig happy go lucky typer, spesielt cocker og springer. Kjenner ikke til de så godt personlig, men alle de jeg har møtt har vært veldig hyggelige og morsomme hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha en hund som nesten er plagsom fordi den vil jobbe med fører, så er det vel strengt tatt ikke så innmari mange raser å velge mellom? Da blir det vel BC eller kelpie, som TS ønsker seg? Og hvis man ønsker seg en sånn hund, så har man vel tenkt å trene den så den er så lydig at den ikke gjeter alt og ingenting, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarer kjapt før jeg stikker på utstillinga for å glane på hunder! det blir vel rundt 1-2 timer mosjon hver dag, og gjerne trening flere ganger i uka. Jeg blir nok å trene mye alene, men vet også om ett par felles treninger som går 1 gang pr uke.

den japanske spissen syns jeg var en flott familie hund, men jeg syns ikke han hadde det drivet jeg ønsket. Den tyske spisshunden fra brukslinjer syns jeg var veldig bra, god mentalitet og flott arbeidsvilje. Men litt "tregere" på enn kanskje det jeg føler feks en BC er. Men tispen fra utstillingslinjer syns jeg ikke var like mye driv i,hun trener helt greit men er ikke helt sykt vill etter å holde på og dårlige mentalitet. Så har liksom opplevd spisshunden på gode godt og vondt.

Har nesten litt lyst på en hund som er litt plagsom fordi den er så gira på å jobbe sammen med meg.

også vil jeg takke for mange supre svar, og jeg kommer tilbake med mer utfyllende post senere! <3

Da er jeg helt enig med deg. Hvis du ønsker en hund med mye driv, så er ikke japaneren den rette for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar igjen. Spisshunder syns jeg er flotte, og herlige hunder. Det er en god grunn til at jeg har hatt typen ;) jeg har jo blitt helt forelsket gang på gang. men som sagt, følte jeg det ble lite driv forutenom den som var avlet for bruks. Han var utrolig flink, hadde bra driv men som sagt var han ikke like kjapp på ting som jeg kanskje skulle ønsket.

jeg ser jo at kriteriene mine gjerne peker mot BC, men jeg vet jo at dette kan være en veldig vanskelig rase som rett og slett blir helt ødelagt om du ikke er flink nok. Jeg har aldri trent eller hatt BC, men ser jo de utrolige tingene eiere gjør med den rasen. Jeg er bare redd for at jeg ikke er flink nok til å ha en så gøy rase som BC, jeg er jo utrolig interessert i hund og leser vel for mye om hund og sånt. Skulle nesten fått lånt en BC i en uke og sett hvordan det gikk :P hehe

Er det noen som har BC? Kanskje de kunne fortalt hvordan en vanlig dag/uke burde se ut med BC mtp trim og trening?

Puddel har jeg ikke snust så mye på, skal lese litt og se om det er noe for oss. Vet jo at disse kan være gode brukshunder. Men aner ikke om jeg tåler den pelstypen, har aldri vært i særlig fysisk kontakt med de. Så det er jo noe som må testes først! kjedelig å måtte bli begrenset sånn, men sånn er det jo bare. jeg tåler dobbelt pelset hunder aller best.

Schæfer har jeg sett på, jeg vokste opp med en selv og syntes det var absolutt herlig. Men utstillingslinjene syns jeg er så sinnsykt vinklet og det vil jeg liksom ikke støtte opp under. Og jeg vet ikke om en bruks schæfer blir for mye for meg, og om den vil passe inn som familie hund også.

hvit gjeter hund? er det noe??

jeg vil jo ikke bare ha en treningsgal hund. Jeg ønsker jo at den skal ha en av knapp og kunne ligge innendørs sammen med oss og slappe av. gjerne være kompis til meg og min sønn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at den varsler beskriver du pulien.

Den krever litt pelsstell hvis man velger å ikke la den snore seg og holder de korte da.

Må fjerne kvister etter tur etc.

Men den trenger ikke børstes, er kronisk glad, røyter ikke, elsker å trene, stikker aldri av , og den er - som voksen - totalt likegyldig til andre folk og hunder.

Den går godt overens med andre dyr og er kjent for å Være ekstremt glad i barn.

Pulien vår dilter etter sønnen min overalt.

Puli har jeg faktisk aldri hørt om tidligere så dette må sjekkes ut! Postet du den dansende hunden i en annen tråd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du kan kaskje se på BC som ikke gjeter. En får da gjerne en hund på 1,5 til 2 år men da sllipper en gjetingen men får det andre i hunden som teningsiveren.

Sønnen hadde BC som første hund og detvar ei med god psyke så dem hadde det trivelig i sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...