Gå til innhold
Hundesonen.no

liten-mellomstor långhåret hund


Vulpes
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Hvilke raser er det du har reagert på før da? For å teste skikkelig bør du jo være i samme hus med en hund 1-2 uker, alle hunder skiller ut fett. Mange dobbeltpelsede hunder skiller ut mye fett. Labradoren er jo ett eksempel, nettopp for å støte i fra seg vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Smilehund sa du? Hm, lapphund kan både passe og ikke passe. De er som spisshunder flest - elsker å jobbe både med kropp og hode - men ikke uten grunn. Førerorienterte på sitt vis, men overhodrt

Ehhh... Ehhh.....? Hæ??? Det er da vitterlig helt to forskjellige pelser!

Jeg tror også en mellompuddel kunne passet, og om TS vil ha en hund som er såpass gira på å jobbe utgår jo desverre en del av spisshundene (som ellers oppfyller de fleste av kravene).

Hvilke raser er det du har reagert på før da? For å teste skikkelig bør du jo være i samme hus med en hund 1-2 uker, alle hunder skiller ut fett. Mange dobbeltpelsede hunder skiller ut mye fett. Labradoren er jo ett eksempel, nettopp for å støte i fra seg vann.

Jeg har reagert på rottweiler, labrador, doberman o.l. Vanskelig å forklare, men de type hundene du stryker på, så kjenner du fettet på en måte. Da klør det, og jeg kan få røde utslett (som går over). Jeg klarer å bygge opp immunitet mot individer, men det er over en lang periode med mye ubehag. Det var gøy når søsteren min fikk seg rottweiler for å si det slik! Men etter ca 1 års tid reagerte jeg ikke i det hele tatt på akkurat den rottisen.

jeg har lært å generelt holde meg unna korthårede hunder, for de er typen jeg oftest har reagert på.

Schæfer, spisshunder, husky, malamute o.l har jeg ikke reagert på i det hele tatt. Der kan jeg hilse på alle om jeg vil. Jeg reagerer minst på skittavstøtende pels, ut i fra det jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg har reagert på rottweiler, labrador, doberman o.l. Vanskelig å forklare, men de type hundene du stryker på, så kjenner du fettet på en måte. Da klør det, og jeg kan få røde utslett (som går over). Jeg klarer å bygge opp immunitet mot individer, men det er over en lang periode med mye ubehag. Det var gøy når søsteren min fikk seg rottweiler for å si det slik! Men etter ca 1 års tid reagerte jeg ikke i det hele tatt på akkurat den rottisen.

Schæfer, spisshunder, husky, malamute o.l har jeg ikke reagert på i det hele tatt. DEr kan jeg hilse på alle om jeg vil. Jeg reagerer minst på skittavstøtende pels, ut i fra det jeg har opplevd.

Alle hunder skiller ut fett, og fett er ikke det eneste man kan reagere på. Noen reaksjoner kan komme i ettertid. I tillegg er det noe ganske annet å hilse på en hund eller å være i rom sammen over korte perioder kontra å ha en egen hund i hus. Det er nok av hunder som omplasseres i ung alder pga allergiproblemer, så jeg ville absolutt ha vært sikker på dette i forkant.

I tillegg, får man en hund med plutselige hudproblemer med flassing etc kan man som allergiker plutselig reagere på det. Jeg ville nok kanskje gått for en allergivennlig hund hadde jeg vært deg, og da begrenses jo valgmulighetene deretter. Det fremstår uansett som du først og fremst ønsker en familiehund, og da ser jeg ikke helt hvorfor puddelen skal være så gærni - det blir litt feil å skaffe seg en reindyrka brukshund om man ikke har tenkt til å benytte den til noe annet enn ukentlige treninger osv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder skiller ut fett, og fett er ikke det eneste man kan reagere på. Noen reaksjoner kan komme i ettertid. I tillegg er det noe ganske annet å hilse på en hund eller å være i rom sammen over korte perioder kontra å ha en egen hund i hus. Det er nok av hunder som omplasseres i ung alder pga allergiproblemer, så jeg ville absolutt ha vært sikker på dette i forkant.

I tillegg, får man en hund med plutselige hudproblemer med flassing etc kan man som allergiker plutselig reagere på det. Jeg ville nok kanskje gått for en allergivennlig hund hadde jeg vært deg, og da begrenses jo valgmulighetene deretter. Det fremstår uansett som du først og fremst ønsker en familiehund, og da ser jeg ikke helt hvorfor puddelen skal være så gærni - det blir litt feil å skaffe seg en reindyrka brukshund om man ikke har tenkt til å benytte den til noe annet enn ukentlige treninger osv :-)

Jeg kjenner min allergi best, og har alltid hatt hund i hus. Jeg vet hvilke jeg tåler godt, og hvilke jeg reagerer på. Raser jeg ikke har vært i kontakt med, er jeg forsiktig meg å kaste meg på før jeg faktisk kan oppholde meg litt med de. Min reaksjon kommer innen 10 minutter etter å ha vært i kontakt med hund, så jeg vet rimelig kjapt om jeg absolutt tåler den typen eller ikke. Vår schæfer hadde schæfer kløe, og hudproblemer. Jeg reagerte ikke på han.

Allergien min har blitt bedre med årene, og det er mulig å bygge opp immunitet. Jeg er ikke en vitenskaps mann, så jeg kan ikke siterere fakta om hvordan allergien min fungerer. Men jeg kan basere meg på livslang erfaring og bruke den :)

Kan man ikke få både og? Leser jo at mange raser er omtalt som både en flott familie hund, og gode brukshunder. Og med ukentlig trening, mente jeg felles trening sammen med andre hunder og folk (for de jeg vet om er arrangert ukentlig, og begge gruppene er på på samme dag så man kan ikke dra på begge to :P ) Trening på diverse gjør jeg gjerne hver dag med hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Vulpes

For all del, det var ikke ment som kritikk. Allergi er mangefasettert, og man kan sjeldent være skråsikker på noe som helst. Mange undervurderer "vanlige" familiehunder, men en puddel er et svært intelligent dyr som man kan bruke til så mangt. Personlig mener jeg at de fleste hunder av solide brukslinjer bør brukes til det de er avlet frem til, men om dette er jo meningene mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vulpes

For all del, det var ikke ment som kritikk. Allergi er mangefasettert, og man kan sjeldent være skråsikker på noe som helst. Mange undervurderer "vanlige" familiehunder, men en puddel er et svært intelligent dyr som man kan bruke til så mangt. Personlig mener jeg at de fleste hunder av solide brukslinjer bør brukes til det de er avlet frem til, men om dette er jo meningene mange.

Neida, jeg forstår det. Jeg vet også at det er mange uforsiktige mennesker der ute i verden som bare kjører på, skaffer seg hund og bam der var noen allergiske å den må omplasseres. Det blir ikke å skje her hos meg, jeg tar alle forhåndsregler for å unngå noe sånt.

Derfor ligger også puddel og kelpi litt på hylla, til jeg faktisk kan se om jeg reagerer på dem eller ikke. Begge rasene er jo gode raser, som kanskje passer til meg og vårt hjem :)

Hadde jeg vært enslig og alene hadde jeg jo ikke hatt dette som familiehund som ett viktig kriterie men jeg må da ta hensyn til de jeg faktisk bor sammen med for resten av livet også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

@Vulpes Det høres ut som du og jeg reagerer på samme type pels. Jeg har hundeallergi, men reagerer (nesten) ikke på langhårete hunder. Når det kommer til kelpie har jeg både passet og klådd mye på dem og jeg har aldri reagert. Pelsen føles ikke fet ut i det hele tatt. Den minner meg litt om mine belgere sin pels og de tåler jeg ekstremt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reagert på rottweiler, labrador, doberman o.l. Vanskelig å forklare, men de type hundene du stryker på, så kjenner du fettet på en måte. Da klør det, og jeg kan få røde utslett (som går over). Jeg klarer å bygge opp immunitet mot individer, men det er over en lang periode med mye ubehag. Det var gøy når søsteren min fikk seg rottweiler for å si det slik! Men etter ca 1 års tid reagerte jeg ikke i det hele tatt på akkurat den rottisen.

jeg har lært å generelt holde meg unna korthårede hunder, for de er typen jeg oftest har reagert på.

Schæfer, spisshunder, husky, malamute o.l har jeg ikke reagert på i det hele tatt. Der kan jeg hilse på alle om jeg vil. Jeg reagerer minst på skittavstøtende pels, ut i fra det jeg har opplevd.

Har selv allergi og lever fint med korthåret dobbeltpelset hund, men jeg vasker ham relativt ofte, minimum 4 ganger i året med såpe. Jeg går også på allergi medisiner og bruker petal cleanse etter behov. Reagerer som deg på hunder med mye fett i pelsen, uavhengig av pelslengde. Spesielt på sommer når det er mer støv og pollen i lufta og ellers. Spytt reagerer jeg igrunn allermest på. Vasker alltid hender etter grundig hundekos, og etter kos på fremmede hunder. Anbefaler virkelig Petal Cleanse om du ikke har brukt det før :)

Tenker som så at det kanskje er en liten sjanse for at hundene du har reagert på rett og slett har vært for skitne for at du skulle tåle dem? Siden du sier du kjenner fettet i pelsen på hundene?

Utifra kriteriene dine ville jeg ikke sett helt bortifra Kelpie og Puddel før du har testet ut rene individer av rasene. :) Og generelt syns jeg du burde titte på gruppe 1 hundene. Australsk Gjeterhund blir vel ofte kalt for bompibjørner og virker veldig glade i kroppsspråket, det samme føler jeg Tervene også er. Om de passer deg ellers vet jeg ikke, så godt kjenner jeg ikke rasene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... Ehhh....? Hæ???

Det er da vitterlig helt to forskjellige pelser!

helt forskjellige pelser vil jeg ikke si det er nei? hva er det som gjør at de er sååååå forskjellige? :-)

rottispelsen er etter min erfaring litt fetere og litt tjukkere, men helt forskjellig? neh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

helt forskjellige pelser vil jeg ikke si det er nei? hva er det som gjør at de er sååååå forskjellige? :-)

rottispelsen er etter min erfaring litt fetere og litt tjukkere, men helt forskjellig? neh...

Og striere og kortere.

(men så skal de sies at mange AK mangler den korrekte underpelsen,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og striere og kortere.

(men så skal de sies at mange AK mangler den korrekte underpelsen,)

Møtt flere rottweilere som ikke har kortere dekkpels enn kelpien :-) Heller ikke striere...

Dog røytingen vises på samme vis her hjemme :-P Rottispelsen som et svart teppe på gulvet med dotter i alle hjørner. Og nå røyter kelpiedotten og det er svart teppe og dotter i hjørnene... Furminator tar heldigvis en del av underulla :-)

Det jeg egentlig ville frem til er at om man ikke tåler rottweiler og labrador, så ville jeg ikke vært så sikker på at kelpiepelsen tåles noe bedre. Og TS etterspurte en langhåret hund og kelpien er ikke langhåret (selv om det finnes) :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke at rottispels og kelpiepels er noe likt jeg.. kelpien har jo mye "lengre hår", pelsen er fettfri sammenliknet med rottispels, jeg regner med at kelpier også har fett i pelsen men søren om jeg merker noe til det, og så synes jeg kelpiepels er mye mykere enn rottispels. (Har aldri møtt noen kelpie man blir "fettete" på fingrene av, gjørmete ja men ikke fettete..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Møtt flere rottweilere som ikke har kortere dekkpels enn kelpien :-) Heller ikke striere...

Dog røytingen vises på samme vis her hjemme :-P Rottispelsen som et svart teppe på gulvet med dotter i alle hjørner. Og nå røyter kelpiedotten og det er svart teppe og dotter i hjørnene... Furminator tar heldigvis en del av underulla :-)

Det jeg egentlig ville frem til er at om man ikke tåler rottweiler og labrador, så ville jeg ikke vært så sikker på at kelpiepelsen tåles noe bedre. Og TS etterspurte en langhåret hund og kelpien er ikke langhåret (selv om det finnes) :-)

Rottisen har kortere dekkpels ann AK-den er ergo striere, AK har lengre, AK skal ha fane, krave og bukse. En AK med feit pels har jeg aldri møtt (utenom de som jobber inni fjøs og aldri blir badet og egentlig består av sauefett)

Så nei de har ikke lik pels.

Ja TS etterspør langpelset hund, men opplysningen du gir om AK pelsen er ikke korrekt :)

Rottis og labbis har mer lik pels ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke at rottispels og kelpiepels er noe likt jeg.. kelpien har jo mye "lengre hår", pelsen er fettfri sammenliknet med rottispels, jeg regner med at kelpier også har fett i pelsen men søren om jeg merker noe til det, og så synes jeg kelpiepels er mye mykere enn rottispels. (Har aldri møtt noen kelpie man blir "fettete" på fingrene av, gjørmete ja men ikke fettete..)

Du blir ikke gjørmette av min :-p Men jeg synes fremdeles ikke pelsen er så grusomt ulik, unntatt fettet da. Nå var vår rottweiler syk og enda fetere i pelsen enn normalt er O.o

jeg synes ikke den er så ulik fremdeles jeg altså... Skulle tro jeg sammenlignet en mexikansk nakenhund og en malamute liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Du blir ikke gjørmette av min :-p Men jeg synes fremdeles ikke pelsen er så grusomt ulik, unntatt fettet da. Nå var vår rottweiler syk og enda fetere i pelsen enn normalt er O.o

Ettersom det er fettet til Labbis og Rottis TS reagerer på så er det selvsagt stor forsjell mot en hund som ikke har det fettet i pelsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at puddelen er allergivennlig, er som Rocket er inne på, fordi de bades ofte (og de må det, de får ekkel pels om det går for lang tid mellom badene), samt at de ikke røyter, så pels med allergener ikke blir spredd utover huset. Jeg veit om allergikere som bader og blåser tørr f.eks sine belgere ofte (en gang i uka hos ei, i hvert fall), for å få bort løs pels og evt allergener i pelsen. Jeg tror at det er noe av allergivennligheten hos de såkalt allergivennlige hundene, at deres behov for jevnlige bad og gjennombørstinger, samt at de ikke røyter, begrenser spredning av allergener.

Jeg er ikke uenig i at pudlene er intelligente dyr, de er undervurderte med tanke på å bruke de, og de er lettlærte, men det er ikke en rase jeg ville kjøpt om jeg ville ha en hund som nesten er slitsomt masete for å få jobbe - og jeg er visst straks oppdretter av "brukspuddel" har jeg hørt, lista er nemlig ikke høyere enn at en av foreldrene skal ha gått en MH. Ikke misforstå, jeg har planer om å trene og konkurrere med min puddel (den som forhåpentligvis blir født om en drøy fem ukers tid), men det er stor forskjell på en brukbar puddel og en BC altså. Litt av grunnen til at jeg konverterer fra belger til puddel, er fordi at jeg vil ha en hund som jeg kan trene og konkurrere med hvis jeg vil, men som jeg ikke får dårlig samvittighet over at vi har lange opphold i treningen av (jeg er revmatiker, så trening er avhengig av formen min).

Ikke misforstå, en god puddel er en brukbar hund, men det er en rase som ikke nødvendigvis er avlet med tanke på arbeid, de avles stort sett for å være familiehunder - og ikke det at det er noe galt med familiehunder, men har man ikke fokus på arbeidsegenskaper, så får man ikke nødvendigvis med seg arbeidsegenskaper i avlen heller. Om man ser på den svenske brukshundklubbens oversikt over mentalbeskrevne pudler, så ser man at de generelt mangler nysgjerrighet og mot (går ikke ut til avstandsfigurant, trenger førerhjelp for å gå bort til kjeledress og spøkelser f.eks), de har ikke nødvendigvis all verdens av lekelyst, og særlig storpudlene sliter litt med redsler (oversikt over 652 beskrevne storpudler og 246 mellompudler, samt 140 dvergpudler om de ikke skulle bli for små).

Det høres kanskje ut som at jeg egentlig ikke liker pudler nå :lol: Jeg gjør det altså, jeg er usannsynlig begeistret for husets mellompuddel, hvis eneste store feil er at hun tilhører min datter ;) Men å selge puddelen som et alternativ til BC og kelpie er feil, de hverken er eller skal være gjeterhunder, og de blir ikke avlet som brukshunder. Det er aktive, intelligente og lettlærte selskapshunder der det er mulig å få tak i hunder som kan arbeide, og skal man ha en puddel, så bør man ønske seg en puddel, ikke en BC/kelpie med krøller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker veldig enkelt på pelskategorier da

dekkhår og underull

korte hår uten underull

naken

lang pels og underull

lang pels som trenger klipp/mye pelsstell

nappepels

da går rottweiler og kelpie under samme kategori hos meg :-) selv om det vil være noen forskjeller (ikke identiske pelser).

dobermann, boxer og dalmis går under samme kategori (uten underull)

nå er jeg veldig OT :-) Så nå logger jeg ut, for jeg ser ikke vitsen i å diskutere dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtt flere rottweilere som ikke har kortere dekkpels enn kelpien :-) Heller ikke striere...

Dog røytingen vises på samme vis her hjemme :-P Rottispelsen som et svart teppe på gulvet med dotter i alle hjørner. Og nå røyter kelpiedotten og det er svart teppe og dotter i hjørnene... Furminator tar heldigvis en del av underulla :-)

Det jeg egentlig ville frem til er at om man ikke tåler rottweiler og labrador, så ville jeg ikke vært så sikker på at kelpiepelsen tåles noe bedre. Og TS etterspurte en langhåret hund og kelpien er ikke langhåret (selv om det finnes) :-)

Jeg tåler selv dårlig labbis/rotweiler og har hatt flere kelpier og kan ha de trøkt inn i trynet. Jeg tåler ikke det "fettaktige" i pelsen. Å si at det går under samme pels type er bare helt bak mål (unnskyld meg altså), labbis og rotweiler blir lett feite og ekle, AK har PELS.

Jeg foreslår AK og BC til TS. AK er en super hund som elsker og jobbe og elsker livet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler selv dårlig labbis/rotweiler og har hatt flere kelpier og kan ha de trøkt inn i trynet. Jeg tåler ikke det "fettaktige" i pelsen. Å si at det går under samme pels type er bare helt bak mål (unnskyld meg altså), labbis og rotweiler blir lett feite og ekle, AK har PELS.

Det får du bare synes, kan ikke si at det endrer min mening fordi. Om du ser bort fra fettet så er det samme type pels. Labradoren blir mye fetere enn rottispelsen så om man skal være så vrange på det så kan man ikke si at de har samme pels heller?? Det jeg tenker på er at de har samme oppbygging og pelsen ser lik ut med korte dekkhår og underull, vs en lapphund som har lang dekkpels med underull.

Jeg såg hvertfall ikke på mine som totalt forskjellige pelser da rottisen levde.

Men tilbake til tema så bør ts dra å teste de forskjellige rasene mtp pels :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg tenker veldig enkelt på pelskategorier da

dekkhår og underull

korte hår uten underull

naken

lang pels og underull

lang pels som trenger klipp/mye pelsstell

nappepels

da går rottweiler og kelpie under samme kategori hos meg :-) selv om det vil være noen forskjeller (ikke identiske pelser).

dobermann, boxer og dalmis går under samme kategori (uten underull)

nå er jeg veldig OT :-) Så nå logger jeg ut, for jeg ser ikke vitsen i å diskutere dette...

Da har Schäferhund lik pels om rottis og labbis også da :) Ettersom den korrekte AK pelsen er mer lik en Sch.

Somsagt: veldig-veldig mange AK har for dårlig pels, uten "ruff" o.l. som de SKAL ha.

wingdari_heytrueblue01.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...