Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortell om rutinene dine


Trixi
 Share

Recommended Posts

06:30 Lufter hundene på jordet, så tilbake i kennel

06:45 Fôring

16:30 Lufter hundene på jordet / evt trening 1-2 timer de dagene det gjelder, så tilbake i kennel

19:00 Fôring

19:10 Lufter hundene på jordet, så tilbake i kennel

23:00 Lufter hundene utenfor døra og slukker lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er rutinene at han stort sett får en tur på 1-2 timer i løpet av dagen pluss 1-2 små tisseturer i tillegg på alt fra 10-30 minutter. Noen ganger får han bare langturer og vi er ute nesten hele dagen, andre dager bare korte tisseturer. Så det eneste faste der er at han får tur i løpet av dagen... Noen ganger er første tur kl ni, andre ganger kl to. I hverdagen er vanligvis den første turen den lengste.

Den andre rutinete tingen i livet hans er maten. Den får han etter siste tur på kvelden. Mellom kl 21 og 00 stort sett.

Vi hadde rutiner før da. Men etter lille minimenneske kom, ble det plutselig litt vanskeligere. Ico virker fornøyd likevel da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutinene våre varierer litt i forhold til årstider, men som oftest ser det sånn ut:

-Står opp 05.30 og går en liten luftetur før jeg drar på jobb.

-Som oftest er samboer hjemme mellom 11 og 13 en gang og går da en liten luftetur.

-rundt 15 er jeg hjemme og går rett ut på tur. Den varer som oftest i 1t og 45min og er stort sett mellom 6-10km lang.

-I 21-22tiden får de en liten luftetur igjen.

Hovedturene våre er alltid varierte med tanke på sted, for jeg hater å gå samme tur flere dager på rad og blir fort lei av samme område. Kjører ofte til andre steder for å gå. To ganger i uka legger jeg inn 4x4 trening for meg selv på turen. Da starter jeg med det i en bakke hvor hundene er med og så går vi en vanlig tur etterpå.

Vi har nettopp begynt med agility-treninger igjen og er på fellestrening ca annenhver uke. Blaze får også lp-trening litt hist og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er rutinen omtrent slik, men den er ganske ny pga flytting og jobb. Jeg er ikke superentusiastisk over å ha en så kjedelig rutine, men fast arbeidstid gjør vist det med enkelte.

06:30- vekkeklokka ringer og 1 stk hund hjelper til med vekkeprosessen

stå opp, gå 15-30min tur

07:00 morgenstell, frokost osv

07:45 frokost og jeg går på jobb.

frem til omtrent kl 16 sover frøkna vekselsvis med bjeffing for at hun er alene, desverre. Det har blitt mye bedre men er fortsatt ikke bra...

16ish: veksler mellom å ta langturen og kort tur da.

middag, leking og kos

19-20 langtur evt kort tur

Når man kommer hjem etter denne turen tar gjerne hunden kvelden..

Jeg prøver å ha noen form for trening omtrent hver ettermiddag, men ingenting fast eller superstrukturert for øyeblikket.

Helgene er gyldne muligheter til å utforske området, så blir gjerne lengre turer og nye steder, Sover gjerne noen timer lengre på fridager, og så lenge vekkeklokka ikke ringer sover frøkna videre hun også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene her varierer veldig alt etter om jeg skal på jobb, skole, har fri, temperatur, årstid osv osv, eneste rutinen vi har er at jeg står opp, Melvin tusler etter og setter seg ved matskåla til jeg har tisse, også gir jeg han mat.

Han har lært meg godt opp :P

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene jeg jobber, ser slik ut:

07.00-07.30: ut å tisse.....

09.00-14: Teo er alene hjemme

14.30-15.00: er jeg hjemme igjen og da er det rett ut på tur :)

16.30 ----> Teo sover, leker litt eller vi er ute i hagen hvis været er fint.

Ca.22.00 : ut i hagen igjen for å strekke på beina og få tisse litt. Er det fint vær kan det være vi leker litt eller trener litt.

Ca.23.00-23.30: siste luftetur før vi tar kvelden :)

De dagene jeg har fri, går jeg ofte tur litt tidligere. Og Teo er alene hjemme i en times tid mens jeg er på butikken :) Men det er egentlig ikke så mye rutiner her, for det synes vi begge er kjedelig..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke rutiner helt vår greie, og hva vi gjør løpet av dagen forandrer seg fra dag til år. Med utgangspunkt de siste ukene så kan vi si så meget som:

- Opp en gang mellom 0700-0800, det andre vesenet i huset tar han på tissetur
- Tilbake på soverommet mitt, kose i senga, sove frem til en plass mellom 0800 og 1100
- Jeg prøver å få i meg frokost, ut på tur på formiddagen etterfulgt av svømming/bading på brygga (sykkel, trekk, skogen, rusle, jogge, agility, lydighet)
- Massasje og stretching
- Evt. hive seg til Østfold på gjeting
- Fôring, slække mens jeg styrer med andre ting
- Være med over alt vi kjører
- Kl 1700 (man-tor) drar jeg på jobb, kollektivt, alt ettersom hvilke kurs vi har den dagen, men han er somregel med
- Får muligens være demohund eller delta på fellestrening
- Trening eller evt busing med ladybugen sin etter kursene er ferdig
- Busse hjem
- Slække, kose, fôring av mennesker, gjøre ting (per tiden flytte), slække, kose, småtulletrening
- Ut på tur, faste gangruter på alt fra 5min til 2t. Som oftest noen kilometer langs kyststien med langline
- Fôring
- Legge seg i senga > dette ned på gulvet > snorke

Helgene går som oftest til å gjøre ting sammen, sightseeing og kurs er vi flinke til! Besøke venninne på gården, tur eller trening sammen med andre hundefolk, stevner. Som oftest går vi langturer (2-8t), hyttetur, kurs, har bare kosedager eller kjører et sted og tilbringer dagen sammen som familie. Fredager har jeg fri, så den dagen bruker jeg som oftest bare sammen med Keo og/eller venner frem til det andre mennesket er ferdig med jobb osv. Av trening så dypper vi føttene i mye rart, per tiden holder jeg på med instruktørutdannelse og har mye praktiske oppgaver ifht vi må trene på, hovedfokuset er LP, konkurrerer i rally, med et spor i blant, feltsøk er morro, rundering er kult, agility med stand-in-handler er supermorro, et par minutter hodebry med shaping er heller ikke uvanlig på kvelds-/nattestid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutiner :teehe: Det har vi lite av i vårt hus, både bevisst og på grunn av turnusarbeid. Men kan forsøke å gi en liten oversikt. Person A er meg, person B er samboer. Person A har ordinær arbeidshverdag, dagtid hverdager, person B jobber turnus.

A+B på dagjobb.
05:30 B står opp og drar på jobb, A og hund sover videre

06:30 A + hund står opp, det tisses (begge), dusjes (bare A), spises (begge).

07:00 A drar på jobb.

Noen ganger utsettes de to siste med en halvtime, altså at A + hund står opp 7 og A drar på jobb 7:30.

07-16:00 A og B jobber, hunden sover.

16:00 B kommer hjem fra jobb, A kommer rett etterpå. Med mindre det er overtid/trafikkkaos

16-23:00 Middag (A+B+hund), trening, turer, sofakos. Sjeldent noe fast. Noen ganger skjer det mye, andre ganger lite.

22:30-02:00 Vi legger oss en eller annen gang :lol:

A dagjobb, B kveldsjobb:

06:30 eller 07:00 A står opp, tisse, dusje, spise. Hund og B sover.

07:00 eller 07:30 A drar på jobb. Hund og B sover.

08-13:00 B + hund står opp, noen ganger bare kort luftetur, noen ganger skikkelig langtur eller joggetur

13:30 B drar på jobb

13:30-16:00 Hund sover

16:00 A kommer hjem, med mindre det er overtid/trafikkaos

16-23:00 Middag (A+B+hund), trening, turer, sofakos. Sjeldent noe fast. Noen ganger skjer det mye, andre ganger lite.

22:30-02:00 Vi legger oss en eller annen gang :lol:

A dagjobb, B fri:

06:30 eller 07:00 A står opp, tisse, dusje, spise. Hund og B sover.

07:00 eller 07:30 A drar på jobb. Hund og B sover.

08-16:00 B + hund står opp, noen ganger bare kort luftetur, noen ganger skikkelig langtur eller joggetur

16:00 A kommer hjem, med mindre det er overtid/trafikkaos

16-23:00 Middag (A+B+hund), trening, turer, sofakos. Sjeldent noe fast. Noen ganger skjer det mye, andre ganger lite.

22:30-02:00 Vi legger oss en eller annen gang :lol:

A dagjobb, B nattevakt:

06:30/07:00 A + hund står opp, det tisses (begge), dusjes (bare A), spises (begge).

07:00/07:30 A drar på jobb.

08:00 B kommer hjem.

08-16:00 B og hund sover.

16:00 A kommer hjem, med mindre det er overtid/trafikkaos

16-23:00 Middag (A+B+hund), trening, turer, sofakos. Sjeldent noe fast. Noen ganger skjer det mye, andre ganger lite.

22:30-02:00 Vi legger oss en eller annen gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stå opp 07.30, Eine snorker videre

- De dagene det ikke er tur, får han frokost etter jeg har spist, luftes i ti-femten minutter i nabolaget også går han og legger seg og ligger der og snorker til jeg er tilbake i 14-15 tiden.

- De dagene det er tur, går vi på tur ca kl 09.30. Da går vi 5-6 km og har innlagt balansetrening, trening på innkalling og stoppsignal med fløyte og litt dirigeringsarbeid. Eller så går vi bare og nyter hverandres selskap. Eine har sine faste vann -og gjørmepytter han dupper nedi og steder hvor han klovner seg til.

- Tilbake fra tur får han mat og går og legger seg. Der ligger han og snorker til jeg er tilbake i 14-15 tiden. Han får komme ut en kjapp tur og gjøre i fra seg.

- På ettermiddagen kan det bli jakt -eller besøkshundtrening. Eller så er vi bare sammen uten å gjøre noe spesielt.

- Han får kveldsmat mellom 20-22 og får siste luftetur av mannen i 22-23 tiden.

- I helgene varierer det hva vi gjør. Det kan bli jakttrening, lengre turer, utflukter, bybesøk (å sitte på utecafe er koselig), sykling, løpetur eller fellesdekk i sofaen, det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagene. Står opp 0530, tar hundene utenfor huset for å tisse. Så gjør jeg meg klar for jobb, lager mat til hundene og ordner klart til at hundene skal være alene, før min samboer står opp. Så drar jeg på jobb kl 0600 ish. Han pleier å gå en morgentur med dem før jobb, siden jeg begynner på jobb så tidlig.

Jeg er hjemme ca kvart på 2 om dagene, tar hundene ut på do, så pusler jeg med ting her hjemme, lager middag til min samboer kommer hjem, så spiser jeg, fordøyer litt og så går jeg ut på tur med hundene. mellom 30-60+ min. Her jeg bor nå kan jeg ha dem mer løse på turene, så varierer litt på turene med båndtur og løsslipp. Er det fint vær er vi generelt sett mer utendørs, i hagen osv.

Så er det kveldsmat når vi kommer hjem, og rolig resten av kvelden.

I helgene blir det generelt sett mer utendørs aktiviteter og turer. Jeg pleier også å ha fri fredager for det meste, så det blir jo en langhelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe rutiner her i huset, her varieres turer, jobbdager, hva vi gjør og alt :P noen dager er de med meg, noen dager lufter vi i frognerparken ppå jobb osv. nei, kaos er vel mer hva andre vil kalle det :aww:

de får mat, som regel to ganger om dagen om jeg husker det :aww: ( :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanske rutiner kommer plutselig. Ingen ting kan planlegges, dvs alle planer gjøres om i siste liten. Så her gjelds, å være strukturert!!

Typisk dag i går:

Planen fredag var rolig dag, stå opp 06:30 lørdag, reise til nord på øya for trening i spor og lydighet og forsvar. Hjem, slappe av, mat til to og firbeinte, fredelig tusletur om kvelden. For å få presset inn en strandtur i uka, grytidlig opp på søndag for løpetur i fjellene, hjem, mat, da sover til og med valpen.

Så kjente jeg under treningen lørdag, ah! Jeg orker ikke den sanda i morgen altså!! Lynsnart hev meg på telefonen, inviterte oss selv til en bekjent med svømmebasseng, lørdag kvelden. Tenkte det-går-fint-hvis-vi-tar-veien-om-fjellene-hjem. Hundene kommer til å sovne som stein.

Skogene er fantastisk, rense kropp og sjel, men det gikk ikke planen lørdag kl fem. I det hunder og utstyr var vel pakket ut av bilen, kommer DONNA inn på soverommet i det jeg putter på bikini. NEEEI! Nå skjærer alt seg :-(

Hun er en velsignet type, null stress, jeg ser ingen grunn til å forandre på det. Derfor har jeg begynt å oppbevare bikini og strandhåndkle i bilen, bestandig. For hvis hun oppdager at "vi" skal til sjøen, er det gjort!

Ah! Jeg må ta henne med. For en tabbe! Skifte hjemme :-(

Etter noen år har jeg lært betydningen av å "ta en spansk en". Da vi ankom var Donna pent i bånd i lag med oss, han sperret øynene opp (han er bare en bekjent, som av og til skylder meg en tjeneste-).

Jeg smilte, han sa javel, jeg får gå inn mens damen sjekker området. (Donna har MASSE energi og minner glatt om en Malinois ) er ung og på jobb, legger seg fort ned og følger nøye med... Men elsker vann, en merker selvsagt at hun er tilstede.

Vi fikk en herlig kveld! Quo valpen var hjemme, velsignet type som sparer på fettet, sover glatt seks timer alene og må vekkes sakte når vi kommer hjem. Herlige hunder jeg har "lol" - det ligger litt arbeid bak. Det har folk litt vanskelig for å skjønne, gangene jeg svarer nei, dessverre jeg skal (...) med hundene.

I morges våknet jeg tolv! Hvor ble fjellturen av? Jo ei blid datter på tolv vekket mamma, det er kaffe :-) jeg helt i ørska: Quo ....? Donna.... ?

*Gliiis* - jeg har gått tur med begge SAMTIDIG (sprekkstolt- han er ei mare, helt forgapt i Donna). På en slik dag nyter en livet med barn og hund. Har likegodt invitert meg selv til bassenget i dag også, i dag blir Quo med.

Ingen får røre solkrem, håndkle og badetøy, mens Donna ser det ;-)

Ha en fin dag!

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Først bruker vi ganske lang tid på å stå opp, for dyret skal rulle rundt på ryggen, tulle litt, kløs på magen, og dele ut mange nusser før vi kan komme oss ut av senga.

Vi står opp, han får beskjed om å gå på do i hundegården, (Har trapp fra verandaen og ned i hundegården, så han går opp og ned som han vil),jeg sjekker at han gjør det han skal. Av og til glemmer han at han må tisse, for han blir så opptatt med å grave, spise røtter eller kjefte på elg, rådyr eller lyder han hører. Han får være i hundegården så lenge han vil, men vil sjelden være der uten at jeg også er der. Mens jeg er på badet, leker han med katten, slapper av, eller sitter bak hælen min.

Så skal han ha mat, og så må han ut i hundegården igjen for å se om han skal mer på do, noe han ofte skal.

Så er han alene mens jeg er på jobb, og hva han driver med da, er ikke godt å si. Sover og leker med katten, tenker jeg.

Det første jeg gjør når jeg kommer hjem, er å ta med han på dagens hovedtur.

Når vi kommer hjem skal både jeg og han ha mat, så blir det et par kortere turer til i.l.a kvelden.

Jobber jeg kvelden, er hovedturen som regel ganske tidlig på formiddagen, slik at vi rekker èn lengre tur,så får han frokost når vi kommer hjem, og en kortere tur før jeg drar på jobb, i tillegg til en kortere tur når jeg kommer hjem om kvelden. Så får han mat når vi kommer inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å holde noen rutiner selvom de forandrer seg litt etter jobbtid:

07.15: står opp og vekker ungene.

Kjapp tissetur med hunden.

08.30: foret hund og spiser litt selv sammen med ungene.

08.00: sender ungene på skolen og går 6 km tur med hunden.

09.15: kommer hjem og ordner litt før jobb

10.00-14.00: jobb

14.15: kommer hjem, gjennsynsglede og tissetur

15.00: lager middag til tobeinte. Hund ser på med store kulerunde øyne.

16.00-18.00: div aktiviteter el tv/slappe av. Hund spiser og sover.

18.00-19.15: ut på 6 km igjen. Kveldstur med lineføring og kontakttrening innimellom.

21.00: siste tissetur og natta for ungene og mor (sliter med søvn og energi så her legger alle seg samtidig. Hehe)

Ellers trener vi rundering 1-2 G uken og LP 1-2 ganger i uken.

Helgene er fylt av enten gjeting, rundering eller turer. Også slapper vi av.

Har en hund som er veldig fleksibel og bryr seg ikke om endringer i rutine så det er veldig deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vekker liv i denne igjen, for jeg vil gjeeerne være med på moroa :drool:

0300: Våkner Liam for å fortelle meg at nå er han j*vlig tissetrengt. Det gjerne med å bite meg hardt i øret. Jeg takker og bukker for at han i det minste ikke tisset på meg, og så er det ut for å rose tassen mens det hele står på ute i hagen.

0800-0900: Nå mener Liam det er på tide å våkne. Vi går ut og han blir rost for både nr. 1 og nr. 2, så går vi inn igjen for et gourmetmåltid, før han får litt morgen(hjerne)trim (det er som regel på denne tiden av døgnet han er mest villig av en eller annen grunn) og belønnes med masse lek.

0900-1100: Zzz. Helst oppå fanget mitt, så jeg ikke får gjort annet enn å sitte foran pc-skjermen. Ikke gjør det meg så mye heller - husarbeidet kan vente til Liam er voksen.

1100-1400: Disse timene setter jeg alltid av til sosialisering på ett eller annet vis (dette kommer til å endre seg til etter arbeidstid når det er flere folk de stedene vi drar ettersom han blir eldre og er klar for flere utfordringer) Da drar vi gjerne til små tettsteder, handlesentre, utenfor matbutikker, eller ut på landet. Så er det hjem i hagen for å belønnes med litt lek.

1400: Når vi kommer hjem forventes maten på bordet (les: gulvet), og er den ikke klar, så går han meg etter hælene og gjør "triks" (sitt, ligg, øyenkontakt ) til den er servert - som om det hjelper, maten kommer uansett den altså.

1400-1600: Denne tiden pleier vi å bruke til rotrening og at han øver seg på at selvom mamma ikke er i samme sofa/seng, så kan man faktisk sove. Og jeg kan få gjort husarbeid, og dusje, og gå på do (privat).

1600-1800: Dagens favorittaktivitet: Tur uten bånd i skogen! Åh, som han koser seg, mye av disse turene som burde vært filmet. Han tar gjerne med seg en kongle på begynnelsen av turen og den blir med hele(!) veien hjem. Innimellom (avhengig av hvor "krevende" turen eller sosialiseringen har vært denne dagen) avslutter vi med sportrening.

1800-2000: Zzz. På fanget eller på en av mine andre kroppsdeler.

2000-2200: Vi pleier å gjøre mye forskjellig i løpet av disse timene, men det involverer alltid familien og småsøsknene mine som bor i nabohuset. Enten en tur i nabolaget, lek i hagen, sportrening (da skal han ha mye innestengt energi), eller litt hjernetrim.

2200: Så er det på tide med nytt måltid, noe han sier klart ifra om ved å begynne å spise meitemark.

2200-2300: Denne timen bruker jeg å gå på besøk til foreldrene mine for å holde Liam våken til det er sengetid (han får ikke lov til å leke inne hos oss, men hos mor og far har vi bestemt oss for at det er fritt fram). Så da får han masse kos og herjing, mens jeg får gratis kveldsmat.

2300-2330: Vi går tilbake til meg igjen, tisser og bæsjer på turen bort og får masse godis, finner gjerne en kongle e.l. som skal(!) bli med inn og opp i senga. Så stirrer han på meg mens jeg steller meg klar til sengetid, og gjør det helt klart at jeg bruker aaalt for lang tid. Og når vi endelig får lagt oss, så skal han helst ligge, lang som kroppen er, på tvers over halsen min - takk, bro. Zzzzz.

P.S. Føler det må nevnes at han nå er 10 uker, og at jeg bor alene (vel ikke nå lenger, hehe) og er hjemmeværende til oktober (minst).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutine ? :P

Vel jeg er ikke den som står veldig tidlig og det gjør heldigvis ikke hundene mine heller lol. :P. Bare for å ta et eksempel jeg sto opp klokka 08:00 da jeg fant ut jeg skal ta hundene ut ikke sant ?. Så jeg sto der med båndene i hånden og sa . Nå skal vi ut da alle hundene mine ser på meg med et blikk som tilsa " du kødder ? " :P. Det var så vidt de orka å strekke seg før de la seg ned i hundesengene og protesterte lol :P

Så tilbake til rutiner . Jeg kjører saccovogn med de 3 ganger i uka og da kjører jeg rundt 1-2 timer.

De andre dagene går jeg enten på tur ned til elva eller i skogen.

Når jeg reiser til sentrum så står de i hundegården, og det er i grunnen en av de første tingene jeg gjør er å sette de i hundegården. Hundegården er 70 kvm med muligheten på å gå inn i låven + de har et bord inne i låven de kan hoppe opp på .

Nå er det ikke noen kurs jeg kan delta på, men jeg prøver å delta i noen kurs i lydighet og søk.

De får mat og etter maten får de en do tur i hagen. :)

Så zzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...