Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Jeg skjønner ikke hva du mener med cocky, jeg har ingen gudekompleks bare for jeg har tatt to ekstra år og skrevet en mastee. Thats my choice. Poenget er at ingeniører er mer praktisk anlagte, mens siving er mer teoretisk og fordypet - ergo har man en forventning om å få jobbe på planlegging, ledelse av drift og ellers tematisk om sitt studie. Men de jobbene finnes ikke. Det er bare de spesialiserte ingeniørjobbene å finne :/

Er ikke interessert i noen diskusjon på dette, men du er faktisk veldig på villspor her og dine antagelser virker basert på pensum mer enn virkeligheten man møter etter endte studier. Selvfølgelig er en mastergrad mer teorietisk og fordypet enn en bachelor. Min eneste betenkelighet med fremtiden etter tre år er at jeg noe "dessverre" faktisk må belage meg på mindre fysisk arbeid enn jeg kanskje kunne ønsket. Jeg risikerer å bli sittende mye på rævva foran en dataskjerm, jobbe med prosjekter osv. selvom jeg er "praktisk" i hodet. Nå er det riktignok endel praktiske som fysiske ingeniører også men de jobber med adskillig mer sofistikerte ting enn å smøre kjetting og de andre yrkesfagene du ramser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Men kjære Joachim - mine uttalelser er jo for ørtende gang basert på mitt møte med arbeidslivet etter endt utdanning :P Hvordan du klarer å si at det virker som jeg baserer meg på pensum når jeg sikkert for 6 gang gjentar meg selv om at dette er mitt og mine medstudentersøte med et arbeidsmarked som ikke vil ha sivings med fornybar energi/klimautdanning. Hva du med din utdanning forventer får være dine forventninger - jeg begynte det hele med en kommentar ang arbeidsutsiktene til noen som satser på samme utdanning som meg. Jeg forteller om mitt møte med gull og grønne skoger gjennom pensum og utdanning - men når vi var ferdige ville ingen andre enn petroleumsindustrien ha oss (satt på spissen).

Thats all...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over hvor lite som er på restetorget nå. Det pleier da å være mye mer, eller husker jeg feil?

Syns ikke det er noe mindre enn det har vært de to årene jeg har søkt på høyere utdanning (2010 og 2011). Men det er jo rekordstort søkerantall i år, så da er det kanskje ikke så rart om det er noen få studier som ikke lenger har ledige studieplasser, selv om de har pleid å ha det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er litt teit at skolen synes du helst burde ta deg fri fra jobb den første uken, som bare inneholder konserter og festing? :P

Altså, jeg skal dit for å lære, ikke feste, så da jobber jeg heller..

Fadderuka handler like mye om å bli kjent med folk som fyll og fest. Jeg er ikke noe utpreget festmenneske men ville ikke vært foruten fadderuka mi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderuka handler like mye om å bli kjent med folk som fyll og fest. Jeg er ikke noe utpreget festmenneske men ville ikke vært foruten fadderuka mi.

Jeg kommer jo til å gå den første dagen og kanskje en kveld, eller siste dagen som er en lørdag. Men å ta seg fri en hel uke synes jeg blir litt dumt. Jeg må jo jobbe..

Veldig bra du var fornøyd da :)

Blir lite sosialisering i fadderuka for min del. Vi blir studenter begge to, og har en toåring som krever sitt på ettermiddag/kveldstid..

Ja, ikke sant. Er jo ikke alle som har mulighet til det.

Kjent med andre blir man nok uansett :)

----

Mulig jeg er litt sær da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fadderuka handler like mye om å bli kjent med folk som fyll og fest. Jeg er ikke noe utpreget festmenneske men ville ikke vært foruten fadderuka mi.

Skjønner jo at det handler om å bli kjent, men det forandrer ikke på fylla og festen. Eneste som begrenser sistnevnte må såfall være at folk ikke har fått studielån? Som tilsynelatende voksen blir det nok å se det an, å sondere litt etter like barn å leke med. Og da er kanskje ikke fadderuka tingen, hva vet jeg. Nå har jeg heldigvis fått meg leilighet så jeg slipper starte med å pendle som jeg først fryktet. :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff et par av mine beste venner på fadderuken faktisk. Nei, man må ikke være med på alt, og man må slett ikke drikke seg snydens, men det er i alle fall en fin anledning til å bli kjent med sine medstudenter. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på to fadderuker, og de var av svært forskjellig art. :P På UiO gikk det svært rolig for seg for min faddergruppe, på Ås ... herlighet, at jeg overlevde den uka med festing hver kveld og skole sju timer hver dag skjønner jeg ikke helt. :lol: Det var utrolig gøy og jeg ble kjent med mange i løpet av den uka som i dag er gode venner av meg. Selv om man ikke ønsker å ta den helt ut, syns jeg det er lurt å være med på det man har tid, lyst og anledning til. Om man ikke blir bestevenner med noen i løpet av fadderuka, får man i det minste noen kjente fjes å se etter i forelesningssalen, noen å prate med i pausene og noen man kan spørre om å ha kollokvier med, og bare det betyr ganske mye for trivselen altså. :)

Og alle studiesteder har jo heldigvis også andre arenaer man kan bli kjent med folk på. Det finnes drøssevis av lag, foreninger og utvalg man kan bli med i og jeg anbefaler alle å engasjere seg litt for å gjøre studiehverdagen sin så bra som mulig! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kollokvier ble jeg fortalt at ble satt sammen av lærerne, mulig noe forskjellig praksis rundtom eller hva er greia? 

Ikke på ingeniør på HiBu/HiBV i hvert fall (i følge samboer). De danner kollokvier selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ikke på ingeniør på HiBu/HiBV i hvert fall (i følge samboer). De danner kollokvier selv.

Ok :) Sikkert fordeler og ulemper med begge deler.. Jeg er i hvertfall glad for at det ble en moderat poenggrense på studievalget så ikke alle kommer inn. Det har visstnok vært ett problem på disse studiene de siste åra at det drar ned nivået.

Ble veldig nysgjerrig på det med akustikk og sambisen din, han må ha begynt i 2012, Kongsberg? Ble jo nesten litt misunnelig.,. :P Ser ut som det er borte nå, ellers kunne det vært noe for meg som har erfaring med lyd men elektroingeniør er heftig ( sånn bortsett fra Kangers bagatellisering så sitter de vel bare å varmer loddebolten :D ), jeg slipper nok litt lettere unna med mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to fadderukene er jeg glad jeg gikk inn i med liv og lyst, på dag 2 fant jeg vennene som har blitt til gjengen jeg nå henger med. Hvis man er interessert i å få seg venner på studiet så er det sånn at det er disse ukene folk er åpne for å få venner, men så kan man selvfølgelig få noen gjennom basisgruppene og klassen(e) sin(e). Jeg flytter faktisk sammen med en fra "gjengen" og ei fra basisgruppa ved skolestart og henger mye med resten av folka fra basisgruppa.

Flott innlegg fra Ingvild, som jeg er helt enig i - det er gøy! Her på HiØ er det ikke så mye studentaktiviteter bortsett fra studentkroa, så her tjener man i hvertfall mye på å bli med i fadderukene mtp sosialt liv. Jeg fikk meg EN venn, og den vennen har ført til direkte og indirekte at jeg henger med de jeg gjør i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Sikkert fordeler og ulemper med begge deler.. Jeg er i hvertfall glad for at det ble en moderat poenggrense på studievalget så ikke alle kommer inn. Det har visstnok vært ett problem på disse studiene de siste åra at det drar ned nivået.

Ble veldig nysgjerrig på det med akustikk og sambisen din, han må ha begynt i 2012, Kongsberg? Ble jo nesten litt misunnelig.,. :P Ser ut som det er borte nå, ellers kunne det vært noe for meg som har erfaring med lyd men elektroingeniør er heftig ( sånn bortsett fra Kangers bagatellisering så sitter de vel bare å varmer loddebolten :D ), jeg slipper nok litt lettere unna med mitt valg.

Det stemmer ja. :) Han har ett år igjen nå i år, så siste kullet med audioteknologi før det blir borte. Ja, elektroingeniør er heftig, han har lange dager og leser ekstremt mye. Mye matte og mye fysikk. Tror kanskje det blir litt mer ålreit for han til neste år, med litt høytalerfag osv (i tillegg til bacheloroppgaven). :) Fra de gangene jeg har truffet hans ingeniørvenner har jeg inntrykk av at maskin nok er ett litt lettere valg ja, men at de fortsatt har nok å gjøre. :) Håper du blir fornøyd med studiet! Om det er noe annet du lurer på så får du bare spørre så kan jeg høre med han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det stemmer ja. :) Han har ett år igjen nå i år, så siste kullet med audioteknologi før det blir borte. Ja, elektroingeniør er heftig, han har lange dager og leser ekstremt mye. Mye matte og mye fysikk. Tror kanskje det blir litt mer ålreit for han til neste år, med litt høytalerfag osv (i tillegg til bacheloroppgaven). :) Fra de gangene jeg har truffet hans ingeniørvenner har jeg inntrykk av at maskin nok er ett litt lettere valg ja, men at de fortsatt har nok å gjøre. :) Håper du blir fornøyd med studiet! Om det er noe annet du lurer på så får du bare spørre så kan jeg høre med han. :)

Kult! Jeg skal vel være litt forsiktig med å uttale meg sånn for det er vel strengt tatt samme matten og fysikken første året og mulig andre. Jeg har jo endret karrière fra lydtekniker så kanskje det er noe han lurer på hehe.. :P Jeg har rukket å få litt erfaring med produktdesign de siste åra og mens jeg har tatt studiekompetansen har jeg hatt mitt første selvstendige oppdrag som hlt tilfeldig av av alle ting har vært deler av en høyttaler, kurva som magneten sitter på. Fikk faktisk bilder her fra ferdig produsert ( støpt ) kurv i USA, det er jo bra coolt og noe som gjør seg som fremtidig referanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men kjære Joachim -

*klippekllipp*

Hva du med din utdanning forventer får være dine forventninger -

*klippeklipp*

Thats all...

Mine forventinger er for det meste basert på 5 års erfaring, hvorav 3 i 100% stilling som tegner, programmering, design med CAD, SolidWorks og alt det innebærer. De siste 2 av de 5 åra har jeg vært opptatt med studiekompetanse. Du har jo forsåvidt rett, informasjonen må fysisk døttes inn i PC'en for at den skal gjøre sin del av jobben.

Regnskap og revisjon. Få som har fått jobb i klassen. Rundt 1/4.

Kjipt.. :( Får tro det endrer seg, vil vel alltid være behov for sånt.

--

Huff, jeg har bare ett helt hus over tre etasjer å rydde å flytte ut av, det er derfor jeg sitter her.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Joachim, arbeidsmarkedet er jo villt forskjellig avhengig av hvilken utdanning man har :P Klimaingeniører og klimasivilingeniører er hva vi snakker om (eventuelt bytt ut klima med fornybar energi og eller milljø). Det blir jo litt dumt om man tror at VVS-ingeniører enkelt får seg jobb så får alle ingeniører whatever the subject might be enkelt jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men Joachim, arbeidsmarkedet er jo villt forskjellig avhengig av hvilken utdanning man har :P Klimaingeniører og klimasivilingeniører er hva vi snakker om (eventuelt bytt ut klima med fornybar energi og eller milljø). Det blir jo litt dumt om man tror at VVS-ingeniører enkelt får seg jobb så får alle ingeniører whatever the subject might be enkelt jobb?

Arbeidsmarkedet ja, men du kløner det selv mer enn godt nok til med praktisk ( bachelor ) og teoretisk ( master / siving. )

Akkurat som en VVS-ingeniør ikke er noen rørlegger, det er rørleggerne som jobber etter tegningene til VVS-ingeniøren. uten at sistnevnte nødvendigvis er siving.

Men nok om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmarkedet ja, men du kløner det selv mer enn godt nok til med praktisk ( bachelor ) og teoretisk ( master / siving. )

Akkurat som en VVS-ingeniør ikke er noen rørlegger, det er rørleggerne som jobber etter tegningene til VVS-ingeniøren. uten at sistnevnte nødvendigvis er siving.

Men nok om det her.

Igjen, du misforstår min intensjon med hvorfor jeg skrev hva jeg skrev. Men som du sier nok om det, jeg kan godt påta meg å ha tatt feil selv om jeg ikke mente det, om det gjør deg happy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...