Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Dere, hvordan har dere funnet ut hva dere vil bli/studere? Jeg har som nevnt tidligere 2014/2015 planlagt, men ingen idè om hva jeg vil videre. Hvordan finner man det ut?

Finn ut hva som interesserer deg, og hva du kan se for deg å jobbe med (og så sjekk opp at det faktisk er jobber å få innen det du er interessert i). Ett godt utgangspunkt kan kanskje være å surfe litt rundt på hjemmesidene til høgskolene/universitetene, og se hvilke studier som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, hvordan har dere funnet ut hva dere vil bli/studere? Jeg har som nevnt tidligere 2014/2015 planlagt, men ingen idè om hva jeg vil videre. Hvordan finner man det ut?
For min del har jeg reist, jobbet og tatt en del kurs for å prøve å finne noe som kunne passe for meg. Jeg ønsket ikke mer skole rett etter vgs. Og nå en del år etterpå vet jeg hva jeg vil og er klar for skole igjen, dette mye pga. Jobbene jeg har hatt(spesielt dyrepasser-jobben i Australia), da har jeg virkelig hatt muligheten til å finne ut hvor jeg vil i livet :) Men for min del tok det tid å finne ut av, jeg misunner de som rett etter vgs. Visste akkurat hva de ville studere og nå er ferdig med både bachelor og master og klar for arbeidslivet! Men samtidig hadde jeg kastet meg på en utdanning på samme tid hadde det trolig blitt halvhjertet og ikke lønnsomt og trolig ikke det jeg egentlig ville her i livet :P Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det vanlig å jobbe ved siden av studiene?

 

Skal fortsette å jobbe der jeg nå har jobbet i 4,5 år, men nå som ekstrahjelp. Må finne ut av hvor mye jeg kan jobbe.

 

Har søkt på en ringehjelpstilling i tillegg.

Kommer vel ann på hva man studerer. Jeg har funnet ut at en kveld i uka og annenhver lørdag er passe ca. Normen på mitt studie har jeg inntrykk av at er ca. 1-2 kvelder i uka, og annenhver lørdag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Skrev et langt innlegg, og så klikket firefox. :getlost:

@ Som Nemi sier så kommer det jo veldig an på studiet du går på. Jeg har jobbet i feriene, men ikke i løpet av semesteret. Jeg synes selv at det hadde blitt for mye. Jeg er ferdig på universitetet kl 17 mandag-fredag, og når man så har laget middag, vært på trening og lest så er det ikke mye igjen av dagen. Jeg kunne kanskje hatt jobb i helgene, men jeg hadde synes at det hadde vært vanskelig. Det er kanskje greit å ikke gape over for mye i starten, så kan du heller øke litt hvis du har mulighet når du har kommet inn i hverdagen som student?

Dere, hvordan har dere funnet ut hva dere vil bli/studere? Jeg har som nevnt tidligere 2014/2015 planlagt, men ingen idè om hva jeg vil videre. Hvordan finner man det ut?

Jeg er en av dem som "alltid" har visst hva jeg ville studere. Så lenge jeg kan huske i alle fall. :P

Slik er det jo ikke for de aller fleste vil jeg tro, så du er slett ikke alene. :)

Hva er du flink til? Sett opp en liste og ikke tenk jantelov. Alle er flink til noe! :D

Er du flink sosialt? Liker du å jobbe/kommunisere med andre mennesker? Er du flink med hendene? Liker du praktisk arbeid? Kunne du tenke deg et omsorgsyrke? Jobbe med barn og unge? Hva interesserer du seg for? Har du noen spesielle interesser som kanskje kan knyttes opp til et yrke?

Jeg har for eksempel alltid vært skeptisk med tanke på det å måtte jobbe mye med mennesker, og har tidligere tenkt på det som en negativ del av veterinæryrket. Gjennom studiet har jeg oppdaget at det er en av de delene jeg liker veldig godt. Moralen? Ikke avfei noe bare fordi du tror at du ikke liker det. Du kan overraske deg selv! :)

Det finnes jo flere yrkesvalg/interessetester rundtom. Kanskje de kan være til hjelp?

Yrkesveileder fra NAV

Aftenpostens jobbtest

Hvordan velge riktig utdannelse

Hvis du har et yrke du er nysgjerrig på så er det ingenting i veien for å kontakte et slikt arbeidssted for å spørre om du kan besøke dem. Det er ikke sikkert at du får lov, men hvis du har mulighet til å besøke en arbeidsplass for en dag/uke så kan du får muligheten til å se om dette er noe for deg eller ikke. :)

For min del har jeg reist, jobbet og tatt en del kurs for å prøve å finne noe som kunne passe for meg. Jeg ønsket ikke mer skole rett etter vgs. Og nå en del år etterpå vet jeg hva jeg vil og er klar for skole igjen, dette mye pga. Jobbene jeg har hatt(spesielt dyrepasser-jobben i Australia), da har jeg virkelig hatt muligheten til å finne ut hvor jeg vil i livet :) Men for min del tok det tid å finne ut av, jeg misunner de som rett etter vgs. Visste akkurat hva de ville studere og nå er ferdig med både bachelor og master og klar for arbeidslivet! Men samtidig hadde jeg kastet meg på en utdanning på samme tid hadde det trolig blitt halvhjertet og ikke lønnsomt og trolig ikke det jeg egentlig ville her i livet :P

Jeg har alltid visst hva jeg ville bli, men begynte likevel ikke rett på studiet da jeg var ferdig med gymnas. Det er jeg i grunnen glad for. Jeg føler at jeg vokste mye på de årene før jeg begynte på det endelige studiet. :) (Jeg begynte rett på universitetet likevel, men på et annet universitet og en annen linje enn den jeg går nå :) )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dere, hvordan har dere funnet ut hva dere vil bli/studere? Jeg har som nevnt tidligere 2014/2015 planlagt, men ingen idè om hva jeg vil videre. Hvordan finner man det ut?

Ting tar tid! For meg ble det egentlig tilfeldig, endte opp på AAP-tiltak i 2009 og der var det egentlig ingenting som fristet, typiske booooring yrkesfag var det de hadde å tilby. Men så hadde de noe nytt på gang med å få inn folk til teknisk tegning og programmering så jeg fikk prøve meg og da var det egentlig gjort. Var 34 da, 39 nå og ser bare fordelene med å fortsette å holde tråden selvom det helt sikkert er andre ting jeg også kunne hatt lyst til. Drive med å leve av hund for eksempel.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, hvordan har dere funnet ut hva dere vil bli/studere? Jeg har som nevnt tidligere 2014/2015 planlagt, men ingen idè om hva jeg vil videre. Hvordan finner man det ut?

Jeg fant aldri ut hva jeg skulle bli, men begynner på samfunnsøkonomi nå i høst. Det gleder jeg meg til. Så får jeg bare ta det derfra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, hvordan har dere funnet ut hva dere vil bli/studere? Jeg har som nevnt tidligere 2014/2015 planlagt, men ingen idè om hva jeg vil videre. Hvordan finner man det ut?

Vet ikke enda. Hilsen studentpå5.året. Jeg fant noe gøy bare. Funker for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Igjen, du misforstår min intensjon med hvorfor jeg skrev hva jeg skrev. Men som du sier nok om det, jeg kan godt påta meg å ha tatt feil selv om jeg ikke mente det, om det gjør deg happy :P

Ja det hjelper litt.. ;)

Ï morgendagens Laagendalsposten står det om ei som ikke får jobb på linja jeg skal gå.. :(

Når en arbeidsgiver som Kongsberg gruppen sier de ser på aktivitet under studietiden hva slags aktivitet er det snakk om? Er det ikke godt nok at man har fokus på studiene? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hjelper litt.. ;) Ï morgendagens Laagendalsposten står det om ei som ikke får jobb på linja jeg skal gå.. :( Når en arbeidsgiver som Kongsberg gruppen sier de ser på aktivitet under studietiden hva slags aktivitet er det snakk om? Er det ikke godt nok at man har fokus på studiene? :P
Frivillige verv er det som har gitt de på linja mi jobb. Jo høyere opp jo bedre. Være frivillig på skolens jobbmesser, politisk aktiv etc. I tillegg til ok karakter. Det folk uten jobb har tid til :P Prøv å få deg en deltidsjobb hos en aktuell arbeidsgiver eller noe som er halvveis aktuelt. Jobb gratis hvis du må. Mye jeg ville ha gjort annerledes enn å kun fokusere på toppkarakterer, det er vist ikke det arbeidsgiver ser etter så lenge du har C i snitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Dere, hvordan har dere funnet ut hva dere vil bli/studere? Jeg har som nevnt tidligere 2014/2015 planlagt, men ingen idè om hva jeg vil videre. Hvordan finner man det ut?

Det tok meg nesten 5 år å finne ut av det. Jeg er glad i dyr, jeg elsker å jobbe med dyr, så da ble det husdyrvitenskap. Målet er å bli sivilagronom :)

Interesser, interesser, interesser. Hva kan du tenke deg å gjøre hver dag resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, hvordan har dere funnet ut hva dere vil bli/studere? Jeg har som nevnt tidligere 2014/2015 planlagt, men ingen idè om hva jeg vil videre. Hvordan finner man det ut?

Det er veldig vanskelig! Og det er lov å begynne på et studium selv om man ikke er sikker på om det er det riktige. Det er også lov å bytte og ombestemme seg underveis. Jeg har to tips, sånn utover det de andre har skrevet:

- Hva slags arbeidshverdag ønsker du å ha? Tenk nøye over det og prøv å formulere det så presist som mulig. Liker du å virkelig gå i dybden og spesialisere deg på noe, eller ønsker du heller å ha bred og tverrfaglig kunnskap? Vil du jobbe med andre mennesker - og i så fall, i hva slags relasjon? Det er stor forskjell på å ha mennesker som kunder, å ha mennesker som samarbeidspartnere, å være veileder for mennesker, å forske på mennesker og å være «tjener» for andre mennesker. Ønsker du mye variasjon eller liker du forutsigbarhet bedre? Blir du rastløs av å tilbringe hverdagen på et kontor? Når du har et godt bilde av hva som er viktig for deg i arbeidshverdagen din, har du allerede luket ut en haug av jobber. Jeg tror at det ikke nødvendigvis er det faglige innholdet som er viktigst om man finner den perfekte arbeidsrutinen for seg. (Med det mener jeg at det er litt «hipp som happ» om man blir sosiolog, sosialantropolog eller samfunnsgeograf dersom man har funnet ut at man ønsker å tilbringe hverdagen sin med base i et kontor, og man er interessert i å finne ut mer om hvordan mennesker samhandler.)

- Les om ulike studiemuligheter på universitetenes og høyskolenes hjemmesider. Det er noe man kan bli inspirert av og raskt kjenne på magefølelsen at «ja, dette er interessant» eller «nei, dette hørtes gørrkjedelig ut». Det som er viktig å gjøre når man leser slik, er å gå litt i dybden på hvert studieprogram. Ta deg tid til å lese emnebeskrivelser og se på studieplaner. Det gir deg et godt bilde av hva studiet faktisk inneholder, og hvordan det forholder seg til fagområdet sitt. Om det er teoretisk rettet eller mer profesjonsrettet. Studier med nesten samme navn kan ha veldig ulikt innhold.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Frivillige verv er det som har gitt de på linja mi jobb. Jo høyere opp jo bedre. Være frivillig på skolens jobbmesser, politisk aktiv etc. I tillegg til ok karakter. Det folk uten jobb har tid til :P Prøv å få deg en deltidsjobb hos en aktuell arbeidsgiver eller noe som er halvveis aktuelt. Jobb gratis hvis du må. Mye jeg ville ha gjort annerledes enn å kun fokusere på toppkarakterer, det er vist ikke det arbeidsgiver ser etter så lenge du har C i snitt.

Aha! Takk for tips, det var lurt :D Så det kan egentlig være hva som helst da, verv i klubb foreninger som fritidsinteresser osv?

Høyere opp er kanskje litt optimistisk å nå på tre år, må bli Frp det da? :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Takk for tips, det var lurt :D Så det kan egentlig være hva som helst da,  verv i klubb foreninger som fritidsinteresser osv?

 

Høyere opp er kanskje litt optimistisk å nå på tre år, må bli Frp det da?  :cool:

Ja, det funker det!

Med høyere opp mente jeg i studentsamskipnaden for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg elsker IHA :heart: Sendte en mail, og får nå lov til å ta HFX130D + E, fikk spørsmål om jeg ville ta A-modulen også (background: de har realfagskrav, noe jeg mangler, men får i løpet av dette halvåret), de fikset så jeg fikk meldt meg opp i MATH100 og jeg fikk brev om at jeg kunne bli med på fadderuka, immatikuleringen og omvisning på "husdyrkvartalet" om jeg ville. Herregud altså :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det vanlig å jobbe ved siden av studiene?

Skal fortsette å jobbe der jeg nå har jobbet i 4,5 år, men nå som ekstrahjelp. Må finne ut av hvor mye jeg kan jobbe.

Har søkt på en ringehjelpstilling i tillegg.

Jeg jobber annenhver helg og ellers i ferie. Jeg syntes dette fungerer helt fint :ahappy: Jeg hadde skole hver ukedag i 6 timer forrige halvår. Det var riktignok litt slitsomt å ikke ha hundreprosent fri fra skole og jobb før etter 12 dager, men det gikk.

Jeg skal søke om lån og stipend nå, men et av punktene spør de om jeg skal ta delstudie i utlandet. Det er planen min, men jeg vet jo ikke det sikkert enda. Jeg tenker det tar man etterhvert. Hva hakker jeg av på her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg jobber annenhver helg og ellers i ferie. Jeg syntes dette fungerer helt fint :ahappy: Jeg hadde skole hver ukedag i 6 timer forrige halvår. Det var riktignok litt slitsomt å ikke ha hundreprosent fri fra skole og jobb før etter 12 dager, men det gikk.

Jeg skal søke om lån og stipend nå, men et av punktene spør de om jeg skal ta delstudie i utlandet. Det er planen min, men jeg vet jo ikke det sikkert enda. Jeg tenker det tar man etterhvert. Hva hakker jeg av på her da?

De mener vel for året du søker, tenker jeg :) Har du planer om utenlandsstudier det året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke om lån og stipend nå, men et av punktene spør de om jeg skal ta delstudie i utlandet. Det er planen min, men jeg vet jo ikke det sikkert enda. Jeg tenker det tar man etterhvert. Hva hakker jeg av på her da?

Man søker bare for et semester eller et år av gangen (anbefaler å søke for et år, så er du ferdig med det), så med mindre du skal på utveksling det kommende året, krysser du bare av på nei. Jeg skal på utveksling til våren men vet ennå ikke om det blir Island eller Skottland, så har derfor bare søkt for høstsemesteret foreløpig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener vel for året du søker, tenker jeg :) Har du planer om utenlandsstudier det året?

Man søker bare for et semester eller et år av gangen (anbefaler å søke for et år, så er du ferdig med det), så med mindre du skal på utveksling det kommende året, krysser du bare av på nei. Jeg skal på utveksling til våren men vet ennå ikke om det blir Island eller Skottland, så har derfor bare søkt for høstsemesteret foreløpig.

Takk for svar :) Nei, planlegger ikke før 2 eller 3 året. Jeg må se når det passer best inn med skolen :) Da haker jeg av nei.

Åå, dette er så rart og spennende! Jeg begynner på en bachelor! :D Det høres så stort ut. Det er et slikt ord man hørte når man var liten som virket veldig fancy og stort, men som man ikke helt visste hva var.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Blæææh, jeg får ikke søkt om å bytte linje direkte fra enkeltemner :( Det er ikke så rart da, enkeltemner 60 stp er ikke akkurat en linje :P

I går gjorde jeg ferdig studieplanen min helt frem til master, ooog jeg endte på 400 stp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns så synd på en kompis nå. Han kom ikke inn på masteren han ville inn på :( Han hadde sendt mail til skolen i vinter og fått ja til at han var kvalifisert for det. Han og to andre fra sitt studie søkte på samme master, og en av de kom inn, mens de to andre ikke var kvalifisert. De har gått akkurat samme studie. Eneste forskjellen er at kompisen min tok et semester i utlandet. Men de har jo godtatt det på skolen han tok bachelor. Ellers vurderer de om det kan være bachelor oppgaven som gjør at de ikke kom inn. Utrolig merkelig at en av de kunne komme inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...