Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Oi, er det så mange som søker PPU? Det har jeg ikke tenkt på en gang, bare tatt som en selvfølge at jeg skal ta PPU neste år.

Håper du finner noe annet du har lyst til å gjøre, evt kommer inn fra venteliste. :hug:

Jeg er helt satt ut, jeg. Jeg har jo to fag, en bachelor i det ene og 60 stp i det andre! Æsj altså. :( Det ordner seg nok, men de siste fem timene har vært ganske kjipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Guest Gråtass

Jeg synes egentlig at Norge skulle hatt et annet/bedre tilbud til unge (og eldre) mennesker som ikke fullfører vgs, slik at de kan komme seg tilbake til studiene igjen. Hadde det ikke vært for at jeg kunne ta forkurs uten vgs, så er jeg ikke sikker på at jeg ville ha studert i det hele tatt. Og nå er jeg 1 år fra å fullføre en mastergrad, og livet mitt er helt forandret.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg. Vi har jo lovfestet rett til videregående opplæring, bedre kan det vel ikke bli. Det betyr at alle som ønsker å gå tre år på VGs skal få muligheten til det. Det er i tillegg ordninger som gjør at de som har valgt feil eller ikke har fullført tidligere, har mulighet til å gjennomføre VGS utenom normert løp. Jeg var skolelei og umotivert, så jeg fikk aldri generell studiekompetanse som ung. Da jeg var 28 år tok jeg VGS gjennom opplæringssenteret i fylket som privatist på ett år. Fantastiske muligheter for den som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at Norge skulle hatt et annet/bedre tilbud til unge (og eldre) mennesker som ikke fullfører vgs, slik at de kan komme seg tilbake til studiene igjen. Hadde det ikke vært for at jeg kunne ta forkurs uten vgs, så er jeg ikke sikker på at jeg ville ha studert i det hele tatt. Og nå er jeg 1 år fra å fullføre en mastergrad, og livet mitt er helt forandret.

I klassen vår er det mange som er tatt opp via et prosjekt, de kom inn uten studiekompetanse (men de måtte ha fast jobb) og kommunen de jobber i samarbeider med skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg. Vi har jo lovfestet rett til videregående opplæring, bedre kan det vel ikke bli. Det betyr at alle som ønsker å gå tre år på VGs skal få muligheten til det. Det er i tillegg ordninger som gjør at de som har valgt feil eller ikke har fullført tidligere, har mulighet til å gjennomføre VGS utenom normert løp. Jeg var skolelei og umotivert, så jeg fikk aldri generell studiekompetanse som ung. Da jeg var 28 år tok jeg VGS gjennom opplæringssenteret i fylket som privatist på ett år. Fantastiske muligheter for den som vil.

Jeg er litt enig med deg.

Det er ikke en menneskerett å ta høyere utdanning, men et fint privilegium. Selv måtte jeg drøye to år med studiet pga jeg manglet realfag fra vgs og så ikke noe problem med det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg. Vi har jo lovfestet rett til videregående opplæring, bedre kan det vel ikke bli. Det betyr at alle som ønsker å gå tre år på VGs skal få muligheten til det. Det er i tillegg ordninger som gjør at de som har valgt feil eller ikke har fullført tidligere, har mulighet til å gjennomføre VGS utenom normert løp. Jeg var skolelei og umotivert, så jeg fikk aldri generell studiekompetanse som ung. Da jeg var 28 år tok jeg VGS gjennom opplæringssenteret i fylket som privatist på ett år. Fantastiske muligheter for den som vil.

Enig. I Norge har vi rett til gratis utdanning, og det er ganske mange "sikkerhetsnett" som fanger opp de som av ulike årsaker ikke fullfører videregående. Det får være grenser for hvor mye som skal legges til rette for folk som gang på gang misbruker de mulighetene de får. Nå tenker jeg ikke på folk som er syke eller har andre handikap, men folk som ikke gidder, og gang på gang kaster bort mulighetene de får lagt i fanget, for å så sette seg på bakbeina når de plutselig ikke får flere sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som studerer pedagogikk, eller vet hvordan studiet er bygget opp?

Vurderer å studere dette, men blir ikke før om 2 år, da jeg kan komme inn pga 25 årsgrensen og realkompetanse, fremfor studiespesialisrende, siden jeg ikke er ferdig med vgs.

Jeg er akkurat ferdig med 2.året ved uib nå. Få forelesninger, lite arbeid utenom oppgaveskriving og eksamenslesing. 30 poeng forberedende (exphil, exfac og poh100) første semester, så tar gjerne de fleste PED112 (pedagogisk læring, mappefag) og statistikk (hjemmeeksamen) andre semester. Tredje semester gjør du gjerne ferdig kravet om 45 poeng pedagogikk ved å ta PED111 og PED114, hvor 111 er skriftlig eksamen + innlevering og 114 er mappeinnlevering. Så må du ta 60 poeng valgfritt emner over to semester før PED211 (oppsummeringsemne) og PED212 som er selve bacheloroppgaven på 15 poeng.

Du klarer fint jobbe 80-100 prosent i teorien, men anbefaler å gi deg selv tid til å gå på forelesningene og jobbe sammen i grupper. Pedagogikk er tydefag uten noen fasit og mange (inkludert meg) får dårlig på eksamen pga problemer med akademisk skriving, begrunnelse og objektivitet. Husk at PED111 + 112 + 114 må være fullført før 211 og at du må fullføre statistikk for å skrive selve bacheloren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noen som studerer pedagogikk, eller vet hvordan studiet er bygget opp?

Vurderer å studere dette, men blir ikke før om 2 år, da jeg kan komme inn pga 25 årsgrensen og realkompetanse, fremfor studiespesialisrende, siden jeg ikke er ferdig med vgs.

Har du sjekket med aktuelt studiested hvordan de tar opp på realkompetanse? Dette varierer veldig selvom det står i studieplanene. Jeg ga det opp da jeg fant ut at det er omtrent umulig å i det hele tatt bli vurdert for mitt studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg kanskje burde lest noe biologi i sommer, for å forberede meg litt... går ut fra det er en el biologi på bioingeniør, og jeg har aldri hatt biologi. Har kjemi 1, da, men tenker litt grunnleggende i biologi sikkert hadde vært lurt. Noen tips til hvilken bok jeg evt bør se etter da?

Kanskje ikke superspennende, men du har ikke tilgang på noen gamle biologibøker fra VGS-nivå? De er jo ganske lettfattelige og gir en fin innføring hvis du ikke har hatt noe biologi tidligere. De kan jo godt være noen år gamle, trenger ikke være nyeste utgave for det er ikke så mye som forandrer seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke superspennende, men du har ikke tilgang på noen gamle biologibøker fra VGS-nivå? De er jo ganske lettfattelige og gir en fin innføring hvis du ikke har hatt noe biologi tidligere. De kan jo godt være noen år gamle, trenger ikke være nyeste utgave for det er ikke så mye som forandrer seg.

Men ikke mye som er relevant i forhold til studiet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i matteboken til matten jeg skal ha til høsten (Matte 3, eller Matte C blir det også kalt). Tenker å bruke sommeren på å komme igjennom alt pensum slik at jeg forhåpentligvis kan ha fullt fokus på de andre fagene til høsten.

Fikk akkurat ut timeplanen, og den er skuffende som alltid.... én forelesning hver dag mandag- fredag, det er så irriterende! Hva med å heller skvise inn alle forelesningene på 2 dager og la meg ha 3 studiedager i uken???

Så jeg har allerede bestemt meg for å prøve meg på egenstudier det semesteret! Tenk, det er siste semesteret mitt med fag og eksamen!!!

Holder på å finne meg bachelor oppgave nå, begynte i går! Allerede fått én positiv respons hos et firma jeg skal ringe neste uke og en annen slektning av sambo driver å trekker i tråder for meg (på sitt eget initiativ, jeg ba ikke om det). :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med aktuelt studiested hvordan de tar opp på realkompetanse? Dette varierer veldig selvom det står i studieplanene. Jeg ga det opp da jeg fant ut at det er omtrent umulig å i det hele tatt bli vurdert for mitt studie. 

Skal høre med nav nå på mandag og høre, samt UiB som blir mitt studiested isåffal.

Må høre litt mer ang jobbmuligheter etterpå ogsånn (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre med nav nå på mandag og høre, samt UiB som blir mitt studiested isåffal.

Må høre litt mer ang jobbmuligheter etterpå ogsånn (:

Jobb får du alltids, men det som er vanskelig med pedagogikk tenker jeg er at du liksom ikke har én spesiell rolle i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb får du alltids, men det som er vanskelig med pedagogikk tenker jeg er at du liksom ikke har én spesiell rolle i arbeidslivet.

Har sett litt på mulighetene for master i spesialpedagogikk og begynne å jobbe i paykiatrien eller kriminalomsorgen. Men vi får se hva mulighetene byr på!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat ut timeplanen, og den er skuffende som alltid.... én forelesning hver dag mandag- fredag, det er så irriterende! Hva med å heller skvise inn alle forelesningene på 2 dager og la meg ha 3 studiedager i uken???

Ja, hvorfor gjør de det sånn?? Vi har også hatt merkelig opplegg til tider som bare virker helt unødvendig.. spesielt for de som må reise et stykke for å komme til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går snakket jeg litt med hun som har ansvaret for å få alle timeplanene ved universitetet mitt til å gå opp. For å si det sånn, det er et skikkelig komplisert puslespill og de lager ikke ugunstige timeplaner bare for å være slemme... Fag etter studieplanen skal ikke kollidere med hverandre, og dette gjelder jo også for fag som flere studieretninger tar. I tillegg prøver de å få de mest aktuelle valgfagene til å ikke kollidere med obligatoriske emner osv. Og de prøver å legge til rette for at man kan ta fag som man egentlig skal ta et år senere, så man kan fullføre graden på kortere enn normert tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ferdig som student for i år.. Rar følelse , men veldig befriende også. Nå skal jeg jobbe et par år også blir det sannsynligvis noe etterutdanning og kanskje en master...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen dager til eksamensperioden starter! Fire skriftlige og en muntlig eksamen + fem muntlige og to skriftlige deleksamener før sommeren og en skriftlig etter sommeren + eventuelle retakes. Yeeey! Kanskje vi blir ferdige før skolens begynner igjen 1.oktober!? :P

Får vel bare fortsette å lese...

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende motivert frem mot siste eksamen :ahappy: Nå føles denne eksamen litt ut som en lek når man har hatt den før, og dette semesteret har jeg hatt fag som bygger videre på den, så jeg kan vanskeligere ting innenfor noen av temaene. Begynner bare å bli litt smågal av å sitte alene på lesesalen hele dagen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geofysikkeksamen i dag. Det er 3 hovedoppgaver, alle med 5 deloppgaver. Alle hovedoppgavene skal telle like mye. Jeg har riktig på alle oppgavene utenom 3e. Den oppgaven består av to spørsmål, og jeg har riktig på det ene og feil på det andre. Håper virkelig det er nok til en A? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Godt jeg ikke er avhengig av bil til skolen. Denne fantastiske skolen jeg går på som flytter kommer til å ta 850,- i måneden for parkering fra 1. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Joachim tror ikke det er vanlig å kunne parkere på skolen? Vi kan ikke det selv om jeg går på skole i verdens minste by... Hele sentrum har bare avgiftsparkering til kl 15, men skolen den har avgiftsparkering døgnet rundt :hmm: .

I Bergen har de ikke parkeringsplasser i det hele tatt mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...