Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts 2014 - rasevinnere


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

BIR labrador (shortlisted i gruppa): Loch Mor Romeo

Bilde fra fjorårets Crufts, hvor han også ble BIR (og BIG+res.BIS).

2013_RLA_BOB.jpg

Fint konstruert, herlig personlighet i ringen og viser seg godt. Kraftig nok benstamme, da - og hadde han vært min ville jeg nok holdt ham i litt slankere kondisjon. ;)

Her er årets bilde av samme hund:

2014_RLA_BOB.jpg

Syns han ser dårligere vinklet ut på dette bildet, både foran og bak. Det sier vel sitt om at det er veldig vanskelig (og urettferdig) å bedømme en hund kun ut fra et eneste stillfoto. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Synes denne karen var flott Ikke ekstrem noen veier *klappe for fremgang* Har jo ikke vært noe opptatt av utstilling før, så jeg ville google denne karen litt, og hva finner jeg ut. Jo han har tatt

Det jeg sliter med å forstå, er hvorfor folk trekker fram innavlsgraden som noe relevant i forhold til resultatet - dommer vet faktisk ikke hvem hunden er og hva slags stamtavle den har, og det er ikk

Hva med å bare kalle en spade en spade? Det er ikke rart enkelte raser sliter med rasetypiske problemer, når rasefolk bare bortforklarer problemene. "Den har mye skinn, det er sånn de er, den har sho

Posted Images

Her er årets bilde av samme hund:

2014_RLA_BOB.jpg

Syns han ser dårligere vinklet ut på dette bildet, både foran og bak. Det sier vel sitt om at det er veldig vanskelig (og urettferdig) å bedømme en hund kun ut fra et eneste stillfoto. :)

Er det virkelig ingen ikke-myndefolk eller labradorfolk som ser at denne hunden er tjukk?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dvergschnauzeren som vant BIR. Jeg likte han veldig godt (ikke at jeg har så veldig peiling da)

CH VICTORIOUS STAR FACE TO FACE WITH CASKAYD (IMP UKR)

Det mest overraskende er imidlertid at det var en svarting som ble BIR! Der går alle fargene sammen og det er stort sett salt/pepper og sort/sølv som plasserer seg på toppen.

Likte ikke klippen i fronten, ser ut som en trekant mot underlinja hvor det egentlig skal gå en bue. Men ellers så ser han godt skapt ut :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo av hva man legger i tjukk. Som MissHeike skriver, han er ikke tjukk tjukk. Men har har show-kiloene sine, utvilsomt. Så jeg blir litt sånn, jeg vil ikke kalle han tjukk, men ikke ideal-vektig heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo av hva man legger i tjukk. Som MissHeike skriver, han er ikke tjukk tjukk. Men har har show-kiloene sine, utvilsomt. Så jeg blir litt sånn, jeg vil ikke kalle han tjukk, men ikke ideal-vektig heller :P

Hva med å bare kalle en spade en spade?

Det er ikke rart enkelte raser sliter med rasetypiske problemer, når rasefolk bare bortforklarer problemene. "Den har mye skinn, det er sånn de er, den har show-kiloene sine, +++"

Det er jo sånne ting du selv reagerer på når det gjelder andre raser (f.eks mops som skal ha flatt fjes), da syns jeg det er rart du ikke evner å se at din egen rase også har et gjennomgående problem som ikke bør bortforklares.

Jeg vet hvor flotte og atletiske labradorer kan være (uten å være spinkle), derfor syns jeg det er direkte trist at en slik hund går hen å blir BIR på Crufts.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er absolutt ikke tynn, den har nok litt for mye. Men dette er noe vi ikke veit sikkert før vi TAR på den. Mange labbiser ser tykke ut, tar man på de så kjenner man ribbeina godt likevel. Flere er rett og slett veldig kraftig bygd. Denne tror jeg har litt ekstra, men som jeg sa tidligere, så er dette en fantastisk flott labb sammenliknet med andre tønner som har vunnet! Litt mer muskler hadde gjort seg, men det gjelder på utrolig mange BIR-hunder rundt omkring. At denne labradoren skal få pepper skjønner jeg rett og slett ikke..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare kalle en spade en spade?

Det er ikke rart enkelte raser sliter med rasetypiske problemer, når rasefolk bare bortforklarer problemene. "Den har mye skinn, det er sånn de er, den har show-kiloene sine, +++"

Det er jo sånne ting du selv reagerer på når det gjelder andre raser (f.eks mops som skal ha flatt fjes), da syns jeg det er rart du ikke evner å se at din egen rase også har et gjennomgående problem som ikke bør bortforklares.

Jeg vet hvor flotte og atletiske labradorer kan være (uten å være spinkle), derfor syns jeg det er direkte trist at en slik hund går hen å blir BIR på Crufts.

Jeg kommenterer når en hund er flattryna, jeg anser ikke det som det samme som at noen show-forer en ellers fin labrador. Du kan aldri fjerne det feilkonstruerte trynet til en mops, oppforing før show er noe tull oppdrettere finner på. Det er ikke *hunden i seg selv* - det er ikke bygningen, det er noe man kan fjerne.

Forøvrig sier jeg jo det avhenger av hva man definerer som feit og tykk og å ha noen ekstra kilo. Hvis du sier at et menneske er tjukk, hvor legger du grensa da? Skal man måtte se ribbeina på et menneske for å ikke kalle de tjukk? Det var det jeg prøvde å berøre, for som @Heidihj er inne på så kan labradorer se veldig kraftige ut uten at det betyr de har fett på seg. Ser man ribbeina på en labrador er den alvorlig underernært og antakeligvis veldig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer når en hund er flattryna, jeg anser ikke det som det samme som at noen show-forer en ellers fin labrador. Du kan aldri fjerne det feilkonstruerte trynet til en mops, oppforing før show er noe tull oppdrettere finner på. Det er ikke *hunden i seg selv* - det er ikke bygningen, det er noe man kan fjerne.

Forøvrig sier jeg jo det avhenger av hva man definerer som feit og tykk og å ha noen ekstra kilo. Hvis du sier at et menneske er tjukk, hvor legger du grensa da? Skal man måtte se ribbeina på et menneske for å ikke kalle de tjukk? Det var det jeg prøvde å berøre, for som @Heidihj er inne på så kan labradorer se veldig kraftige ut uten at det betyr de har fett på seg. Ser man ribbeina på en labrador er den alvorlig underernært og antakeligvis veldig syk.

Fedme er et stort helseproblem blant hunder, og det er lett å ta tak i, derfor reagerer jeg. Fedme kan man faktisk snu på 1-2-3, det kan man ikke med hunder med anatomiske svakheter (i mangel på bedre ord). Fedme burde altså være et ikke-eksisterende problem hos friske hunder.

Jeg vet utmerket godt hvordan en labrador i godt hold ser ut, og det er langt unna den BIR-hunden her. Du kan godt fortsette å snakke rundt grøten, fremfor å se det faktiske problemet, men det er bare hundene det går utover.

Fedme er et stort problem på labradoren, eller show-labradoren om du vil, og det er BIR-hunden et godt eksempel på. Dommeren har altså plukket ut en overvektig hund (samme om den er litt overvektig, mye eller sykelig overvektig) til å være den hunden som representerer rasen på best mulig måte, blant over 500 hunder. Da ser man jo hvor lista ligger.

Alle vet hva det vil si å være tjukk. Det er ikke rakkettforskning.

Men jeg stopper diskusjonen her. Ikke noe poeng å diskutere dette videre.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedme er et stor helseproblem blant hunder, og det er lett å ta tak i, derfor reagerer jeg. Fedme kan man faktisk snu på 1-2-3, det kan man ikke med hunder med anatomiske svakheter (i mangel på bedre ord). Fedme burde altså være et ikke-eksisterende problem hos friske hunder.

Jeg vet utmerket godt hvordan en labrador i godt hold ser ut, og det er langt unna den BIR-hunden her. Du kan godt fortsette å snakke rundt grøten, fremfor å se det faktiske problemet, men det er bare hundene det går utover.

Fedme er et stort problem på labradoren, eller show-labradoren om du vil, og det er BIR-hunden et godt eksempel på. Dommeren har altså plukket ut en overvektig hund (samme om den er litt overvektig, mye eller sykelig overvektig) til å være den hunden som representerer rasen på best mulig måte, blant over 500 hunder. Da ser man jo hvor lista ligger.

Alle vet hva det vil si å være tjukk. Det er ikke rakkettforskning.

Men jeg stopper diskusjonen her. Ikke noe poeng å diskutere dette videre.

Jeg er da helt enig i det du sier her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg dobermann også, siden ingen andre gjør det. Fin hund det også. Liker at den er naturlig. Men halen er stygg! Blæh!

attachicon.gif2014_DOB_BOB.jpg

Doberen var en skuff. En kilometer lang, og albuene flakset alle veier når den løp. Det var bedre hannhunder der enn denne etter min mening. Jeg hadde ellers og trodd at tispen skulle bli BIR av de to, hun var nydelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er det virkelig ingen ikke-myndefolk eller labradorfolk som ser at denne hunden er tjukk?

Joda, han er tjukk. Og han blir ikke noe tynnere av at det er andre hunder som også er tjukke :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som med fjordingen. De skal være kraftige *insert ironi smiley* ..

Samme med shettiser... de bare er sånn liksom... :rolleyes:

Og man må for all del ikke kommentere det, ikke en gang på den fineste måte, selv om eier legger ut bilder og spør om holdet på dyret for bilder kan lyve og man vet jo ikke før man har kjent på dyret osvosv (Selv om man ser både fettnakke, tønnemage ++) Blir rent lei meg av slikt :cry:

beklager ot.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooikeren som blev best of breed..

CIRTAP'S HERTOGIN FREYA VAN QIRA-T AT GENETIKA

2014_KOO_BOB.jpg

Jeg ved ikke noget om vinkler, men jeg synes hun ser fin ud...

Helt nydelig men syntes hun kunne hatt mer pels på bryste :)

Syns alltid kooikeren ser på "unnskyld meg" ut på sånne bilder, i tillegg til at jeg syns hun var litt høy bak, men sånn bortsett fra bildet så syns jeg hun var en bedre representant for rasen enn de jeg har sett som BIR på crufts tidligere... Gjorde en god figur, ser ut som hun skal:) Også heier vi jo på dem, siden hun kommer fra samme oppdretter som Linux:) Ellers så håper jeg at det en eller annen gang (mulig det var en i fjor) er en hannhund som blir BIR, jeg tror (om noen) at de har litt bedre sjanse til å konkurrere i gruppa.

Kan sikkert ha noe med hvordan hun står og vinkelen, men har hun ikke veldig fremskutt hals? Og lang kropp?

Litt lang kropp. De skal være nesten kvadratiske.

Jeg er enig i alle observasjonene her egentlig. Det første jeg tenkte når jeg så dette bildet nå, er at hun ser litt høy ut bak. Men det kan jo være det er bedre om hun stiller seg annerledes, jeg vet ikke. Jeg synes absolutt hun kunne hatt mer pels, i hvert fall på brystet. Hun har jo ingen ting :P Og en tanke lang i kroppen ja.

Stakkarslig synes jeg de stort sett ser ut, så det er jeg litt vant til. Min egen inkludert :P

Det er litt vanskelig å få kooikeren til å stå sånn, men den beste posisjonen er å få ned hodet litt og få vist en sterk nakke. Jeg klarer ikke å forklare det, bare vise. Det er få som gjør det på utstilling, men det ser bedre ut enn det hodet og nakken som vist på bildet er. Den får et mye bedre uttrykk om ørene peker opp og frem enn bakover/nedover med et spørrende uttrykk oppover. Min egen kooiker står også sånn også om jeg ikke følger med og prøver å jobbe med nakken/hodet. Det hende jo titt og ofte at jeg ikke gjør :whistle:

Jeg liker tegningene på hodet, den sterke røde fargen og tegningene ellers på denne siden. Mange ønsker mer avgrensede, store flekker, men jeg har sansen for begge deler. Hun har nok ikke like stort farget område på andre siden.

Men hun gjorde en god figur da jeg så henne i gruppen. Gjorde ikke noe ut av seg, som de gjerne ikke gjør, men tok utfordringen og syntes det var helt greit å være der.

Fin hund og kult at hunden kommer fra samme oppdretter som min og Linux :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...