Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny rase - anyone.... Coltretrivere


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Vel vel, jeg har til nøds "godtatt" at dise labradoodle, oodle folkene finnes og at de tar helt av, men det helt nye nå er vist coltretrivere.

Anltså 50/50 border collie og golden retriver. Noe sier meg at dette kan bli en artig blanding etterhvert!

Endret av AnetteH
Fjernet finn.no link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjon av finn.no annonser er fortsatt ikke lov.

Hvis dere ønsker å debattere hundeannonser fra Finn.no, så lag et emne på generelt grunnlag, ikke link til annonser hvor det gjerne står fullt navn, telefonnummer mm. Henviser ellers til Retningslinjene (§1.11).

Fjernet finn.no link.

Admin Anette

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry angående link, jeg av alle personer burde jo huske på regler :pinch:

Som folk skjønner og som jeg nevnte litt i førsteinnlegg, ja da. Det er 50/50 border collie og golden retriever. Som doodlene er de lydige, snille, oppmerksomme og rett og slett drømmehunden og i Sverige er de på full fart til å bli en rase slik labradoodle er (søkte litt opp, dette er faktisk nevnt flere steder).

Jeg tenker litt at de får en hund som først jakter ned no, for så å gjete det tilbake, på den måten er den vel nyttig ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry angående link, jeg av alle personer burde jo huske på regler :pinch:

Som folk skjønner og som jeg nevnte litt i førsteinnlegg, ja da. Det er 50/50 border collie og golden retriever. Som doodlene er de lydige, snille, oppmerksomme og rett og slett drømmehunden og i Sverige er de på full fart til å bli en rase slik labradoodle er (søkte litt opp, dette er faktisk nevnt flere steder).

Jeg tenker litt at de får en hund som først jakter ned no, for så å gjete det tilbake, på den måten er den vel nyttig ;)

Golden retrievere er jo retrievere da, de jakter ikke ned noe, men henter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er jo ikke noe nytt, kanskje en av de vanligste blandingene evver - det er jo støtt blandinger av BC og retriever til salgs. Ikke nytt, ikke spennende men allikevel kanskje safere enn mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns sibirboxerne er det verste eksemplet på villedende markedsføring. Og dama/folka har holdt på nå i flere år. Søl opp og les annonsen som ligger inne akkurat nå. Søk på boxer så kommer de opp. Helt tragisk at de kan lure stakkars valpekjøpere på det vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den blandingen jeg, og hadde jeg ikke måttet avlive dyret 2 år gammel pga sykdom hadde jeg gått for samme blanding igjen :P

Perfekt familiehund, og den eneste hunden jeg har hatt som jeg kunne ha løs overalt. Å stikke av eller å ikke komme på innkalling ville ikke falt inn Sheila. Å gjøre noe som helst ugang kunne ikke falt inn Sheila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns sibirboxerne er det verste eksemplet på villedende markedsføring. Og dama/folka har holdt på nå i flere år. Søl opp og les annonsen som ligger inne akkurat nå. Søk på boxer så kommer de opp. Helt tragisk at de kan lure stakkars valpekjøpere på det vis!

Hjelpes! Ikke særlig å reklamere for at valpene aldri vil bli syke fordi de er blandinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt ble borte!? Får se om jeg husker hva jeg skreiv...

Men hva er det med "Coltrievere" som er så fantastisk egentlig? I dag med over 400 raser å velge mellom skulle en jo tro at det finnes en for alle og en hver!? Nei, vi må blande hunder for å få den perfekte hund fremdeles.. Syns mange ganger at ved første øyekast ser denne blandingen ut som en flat med veldig mange feil og hvitt, da jeg leste at de fleste av blandingen blir svart og hvit..

Jeg ble jo faktisk anbefalt denne blandingen når jeg skulle skaffe meg hund og tenkte veldig på BC som den hunden jeg vil ha. Men det ble nå sånn at jeg fikk en ren BC, og den passer meg ypperlig. Er godt fornøyd med valg av rase.

Men når vi snakker vulgære blandinger, så jeg en fyr på fb hadde veldig lyst på mix av pomeranian og siberian husky, hvordan kan det være en heldig blanding? Eller er det ufarlig å blande så store hunder med en miniatyr??

tumblr_lg2bm5pmPQ1qd2e0do1_500.jpg

Teksten var noe sånt som "Pomeranian and Siberian Husky mix - Yes. They stay this size...

Den syns jeg var drøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo bare tenke meg uheldig jaktgolden-iver og hardbarka gjeterhund blandet sammen som ender i feile hender...

Har møtt 1 golden x border collie, 2 labrador x border collie, men den 'vanligste' blandingen rundt her (bortsett fra doodler) syntes jeg å merke er flat x border collie. Der vi bodde før var det 2 slike, og vi møtte flere på tur eller i parken. Én eneste av disse var håndterbar og under nogen lunde ro, resten virket som duracellkaniner uten like.

Jeg bare håper folk faktisk skjønner at en hund aldri kommer lydig. Førerorientert, ja kanskje, men har liten tro på at man kan ikke bestille en lydig valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MissHeike "pomskyen" er en finsk lapphundvalp fra kennel Miikolan i Finland, bor i Sverige. Pomsky eksisterer, men den på bildet er ikke en pomsky. http://aymsorb.tumblr.com/post/41825163518/about-pomskies

Ah, men da er det jo greit at det ikke er en "pomsky"

Har ikke sett lappis valper før (av en merkelig grunn O_o ) så jeg gikk vel rett i fella og trodde det var det som det ble skrevet at det var. Men nå vet jeg det da.

Syns Pomsky fremdeles er en hårreisende blanding da, uansett liksom.

Hva er Alaskan Klee Kai blanding av egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Alaskan Klee Kai blanding av egentlig?

Akkurat klee kaien er litt rar. Alaskan malamute, og husky, men schipperke og american eskimo dog.

Men den ble avlet opp i godt over ti år og blandet i en god stund før de ble "sluppet" på markedet. De ble vel godkjent som rase hos akc i 1997 eller no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat klee kaien er litt rar. Alaskan malamute, og husky, men schipperke og american eskimo dog.

Men den ble avlet opp i godt over ti år og blandet i en god stund før de ble "sluppet" på markedet. De ble vel godkjent som rase hos akc i 1997 eller no!

Alaskan klee kai er ikke godkjent av AKC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat klee kaien er litt rar. Alaskan malamute, og husky, men schipperke og american eskimo dog.

Men den ble avlet opp i godt over ti år og blandet i en god stund før de ble "sluppet" på markedet. De ble vel godkjent som rase hos akc i 1997 eller no!

Den er godkjent av UKC, men ville ikke lagt så mye vekt på det siden dem godkjenner mye "tvilsomt" :P

Synes forøvrig Klee Kaien er pen å se på, kjenner ei i USA som har en :) Har fått et inntrykk av at den er allmenn godtatt av hundefolk der, i motsetning til de mer moderne designerrasene og doodlene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns sibirboxerne er det verste eksemplet på villedende markedsføring. Og dama/folka har holdt på nå i flere år. Søl opp og les annonsen som ligger inne akkurat nå. Søk på boxer så kommer de opp. Helt tragisk at de kan lure stakkars valpekjøpere på det vis!

Huff ja dette var en veldig dårlig annonse. Snakk om å villede de stakkars valpekjøperne på det viset.. :( Greit nok at vi med erfaring ikke lar oss lure av sånn bull, men det er mange som ikke har hatt hund før som leser det og tenker hvor bra det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine valper, men feil markedsføring. Det er vel vanskelig å få solgt valper uten en overdrevet annonse i dag?

Blandingshunder er egentlig en god tanke, om det gjøres rett.

Om man skulle følge analogien med rasehunder til mennesker, burde jo Petter Northug og Marit Bjørgen bli foreldre til nye generasjoner skiløpere... Det har vært en artikkel på nrk's webside om akkurat dette - fremtidens atleter (finner ikke linken).

Vel, vel. Nå har jeg erfaring fra blandingshund vi fikk som valp, og hun er både lydig og enkel å ha med å gjøre. Tiden man bruker på hund er viktigere enn hvilken rase.

Man kan ikke bestille en hund med fremavlede egenskaper og så ta for gitt at den blir slik uansett. Mange som skaffer seg hund skulle heller ha fått seg en katt. Det er en annen debatt.

Fikk nylig en omplasseringshund, Sibirsk Husky, den har ikke særlige rasetypiske trekk bortsett fra utseende, da tidligere eiere ikke har hatt tid til han.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man i en annonse skriver at blandingshunder er fritatt for all sykdom rasehunder har, er det lov i det hele tatt? Må si at jeg har liten peil på lover og regler angående sant. Dersom en butikk hadde kommet med veiledende markedsføring ville det fått sanksjoner, men det gjelder kanskje ikke privatpersoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...