Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe nye smørefrie ski, tips?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Bor ved siden av en skistadion, og ønsker å komme i form. Ser meg da nødt til å starte å gå på ski :P Har ikke eid et par ski siden jeg var tenåring. Jeg er ikke noen skismører, så da må det bli smørefrie. Er ute etter en pakke med ski, bindinger, sko og staver. Noen som vet av noe brukende til en rimelig pris? Ønsker ski til å kunne bruke i preparerte løyper, altså ikke fjellski. Jeg tenker klassiske ski, men som også er gode å skøyte med..

Var ute en liten tur idag med lånte ski. Og jeg fikk sykt vondt i føttern. Kan huske at jeg har hatt dette problemet tidligere når jeg var ung og gikk en del på ski. Jeg får skikkelig vondt på hver side av foten, og får en skikkelig trang til å ikke legge vekt på foten.. noen som har vært borti lignende? Skoene var passelig, eneste er at jeg kanskje hadde snørt sammen litt for stramt? Kunne nesten føles ut som skoene var litt for smal for mine føtter, selvom det er vanlige goretex sko.

Og en ting til, hadde bikja med på turen, og hun gjorde den koselige turen veldig problematisk ved at hun hele tiden valset fra ene til andre siden, stoppet opp ved lukter, og virret enda mere rundt. I nedoverbakken hoppet hun opp på meg og styrte. Så jeg måtte stoppe hver tredje meter og ordne båndet siden de ble virret rundt både ski og staver.. Noen tips til hvordan jeg skal lære henne å gå forran meg i løypa, og kanskje gjerne trekke litt? Det blir vel sikkert bedre etterhvert, men om noen har noen gode ledetråder så takker jeg pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å gå på ski igjen i forrige uke, da var det 22 år siden sist.

Lånte min datters smørefrie ski på to turer, og kjøpte egne ski i går.

Etter disse to turene med min datter som gikk på smurte ski forbannet jeg meg på at jeg ikke skulle ha smørefrie.

Måtte jo til og med stake nedover bakkene! :blink:

Skikkelig demotiverende!

Så jeg valgte en langrennspakke fra XXL til 1499 kr, mens gubben endte opp med en langrennspakke fra G-MAX til 899 kroner.

Da kom staver i tillegg.

Dette var de rimeligste pakkene vi fant.

Min ble dyrere da G-MAX ikke hadde min lengde.

Og for å si det sånn, det ble IKKE smørefrie ski!

Skal heller sette meg litt inn i det med smøring enn å stake nedoverbakkene...

Planen på sikt er vel å kunne snørekjøre med hundene.

Men føler at jeg må få gått litt mer først.

Uansett var det utrolig morsomt å komme i gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips; ikke kjøp smørefrie ;) Dårlig glid, varierende feste, kjip skifølelse.... Synes jeg da :) Jeg vil absolutt anbefale ikke-smørefrie, men hvis valget om smørefrie er gjennomtenkt og du er sikker på det du vil ha, så går du for det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også: ikke kjøp smørefrie ski! har flere ganger måtte stå å smørre de smørefrie skiene til min venninne.

Det er ikke fryktelig vanskelig å lære seg helt enkel smøring :) Kjøp en pakke med litt forskjellig av smøring, der vil det også stå lett beskrevet hvordan du gjør det.

For billige ski pakker så ville jeg sjekker XXL og Gmax, ser for meg at de to har rimeligst pakketilbud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Hører så mye forskjellig! Det som er greit med smørefrie er at man nesten kan gå rett opp i oppoverbakkene - det gjorde jeg idag.. Noen sier at man nesten må ha skismurninga med seg med smøreski, for klisteret kan forsvinne etter kun èn nedoverbakke.. Huff.. hvordan er det med smøring da? Da må man jo gjerne ha smørebod, forskjellige klister osv osv. Tenker at hvis det blir mye jobb kun for en skitur, så blir jeg nok å velge det bort... Men jeg har jo lyst på gli også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Hører så mye forskjellig! Det som er greit med smørefrie er at man nesten kan gå rett opp i oppoverbakkene - det gjorde jeg idag.. Noen sier at man nesten må ha skismurninga med seg med smøreski, for klisteret kan forsvinne etter kun èn nedoverbakke.. Huff.. hvordan er det med smøring da? Da må man jo gjerne ha smørebod, forskjellige klister osv osv. Tenker at hvis det blir mye jobb kun for en skitur, så blir jeg nok å velge det bort... Men jeg har jo lyst på gli også!

Du trenger bare kjøpe en enkel smørepakke :) Smør før du får på ski og ha med i lommen hvis du skulle trenge mer på veien. Spør de i butikken om råd, for enkel smørning er IKKE vanskelig.

http://www.xxl.no/Swix/Swix-P0020G-Turpakke%2C-sm%C3%B8repakning/p/1005608_1_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en liten boks med det meste man trenger fra Swix til 99 kr.

Og så skal vår datters svigerfar preppe skiene, da han er veldig god på sånt.

Og da er det bare å smøre med passende farge i forhold til temperatur og gå i vei.

En boks smurning tar da heller ikke all verden av plass i lomma.

Ser forresten at du er nordfra.

Så om du faktisk vil ha smørefrie, så tenker min datter på å selge sine.

De er 179 cm lange, og brukt 5-6 ganger på korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daa blir det enda mer tenking og vurdering... Takk for tilbudet Hampus, men når jeg kjøper ski så tenker jeg å kjøpe en hel pakke - blir nok billigst slik :) Så får man det i rett lengde og størrelse :)

Jeg bor ærlig talt 20 meter fra lysløypa, så jeg burde egentlig gå på ski titt og ofte mens det er snø.. men frem til nå har jeg altså ikke gått på ski på flere år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen skismører, men ikke kjøp smørefrie ski til det bruket der... Har du blåswix kommer du langt i skismørerverdenen (til hobbybruk som ikke krever 110%perfekte ski hele turen). Har du smøreski og blåswix så har du allerede et bedre og lettere utgangspunkt enn smørefrie. Og tåler du ski som suger på alt annet enn motbakke så burde det ikke være et problem med ski som er bra på alt annet enn muligens og gå rett opp bakkene (her kommer det jo an på forhold og smurning), men det betyr jo ikke at skiene ikke har noe feste heller..

Ang hund, personlig så passer jeg på og holde båndet i handa når hunden slakker av slik at jeg slipper at det havner i føttene på hunden eller i skiene mine, ikke la henne stoppe for og lukte på alt også kommer resten av seg selv, med vane og trening. Ikke alle blir like ivrige trekkhunder da, uansett, men det blir nok bedre iallefall. Går du sammen med noen andre med hund som er litt trekkglad (slik at det blir litt tempo) så er det nok mer motiverende for din hund også (vil henge på/ta igjen den andre/konkurranse), bare pass på at du ikke starter for hardt slik at hun blir lei og gir opp :)

Edit: Har forøvrig aldri hatt med skismurning på tur, og har heller aldri hatt problemer med at skiene ikke holder til en vanlig tur (10-20 km). Noen få ganger i spesielt vanskelige forhold så har det hendt at smurningen har forsvunnet, men da er smurningen vekke etter 20m, så da spiller det ingen rolle hvor ofte jeg stopper og smører, og ellers så kan jeg merke at skiene er litt dårligere mot slutten, men på ingen måte ubrukbare eller problematiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smørefrie ski og fornøyd. Nå snørekjører jeg med hund så har nok fremdrift uansett :) det jeg synes er deilig er å slippe å smøre ski, det er bare å gå. Samt at det ikke går for fort nedover slik at hundene henger med.

Har en billig pakke fra Coop. Ikke snørekjøre noe i år men tidligere har jeg vært ute ca 2 dager i uka. Jeg er veldig glad mine smørefrie ski.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også smørefrie ski og er kjempefornøyd. Jeg går mye på ski! Det har blitt to turer på beina siden jul, ellers har jeg gått på ski. Jeg liker ikke å planlegge eller ordne noe når jeg skal ut og gå. I likhet med MonicaT, så snørekjører jeg. Det går absolutt fort nok. ;-)

Jeg har fischer country crown. Går både i løyper og i skogen/fjellet.

Sent from my C6603 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøring er noe drit. :P Ihvertfall for meg som ikke går så ofte, og ikke gidder jobben med smøring de få gangene jeg skal gå

Men jeg har kjøpt et par ny type smørefrie, såkalte "Nanogrip", kjøpt som skipakke på G-sport tror jeg, for et par år siden. De er helt supre, og fungerer på de fleste typer føre.

Med blå voks kommer man langt!

Og som fler nevner, IKKE kjøp smørefri. Hatt det da jeg var barn. Søren så elendige altså...

Som nevnt over, det har skjedd litt på teknologifronten med ski de siste 20 årene altså. Så dere som fraråder smørefrie ski på bakgrunn av dårlige erfaringer fra barndommen kan ta litt høyde for det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater du å smøre,så kjøp skøyteski. Legg på glider - ferdig! Også går det svinfort :D Mye mere moro enn å stake på klassiske!

Helt ærlig, jeg har ikke kondisjon eller muskler til å kun skøyte ;) Selvom jeg syns det er gøy å skøyte på flatmark, men dog ikke opp de bratteste bakker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefrie ski har blitt mye bedre enn hva de var, men å ha smørefrie som eneste skipar er jeg skeptisk til. Smørefrie fungerer stort sett best på det føret/i det været hvor det er minst fristende å gå tur - vått og mildt. Når det er fire minus, sol og blå himmel er det kjipt å få opplevelsen ødelagt av treige smørefrie ski.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta meg en ny tur imorra, en forhåpentligvis litt lengre en, slik at jeg får testet ut de smørefrie litt mer. Innser litt nå, at det vil være veldig kjedelig en fin påskedag, å slite med glien på skia.. Men har jeg råd til to par? Har jeg bruk for to par? Jeg som ikke har eid ei einaste ski på 10 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "investerte" i ei smørefri skipakke for noen år tilbake, så dette er altså ingen skrekkhistorie fra barndommen. O du hildrande du, for en fiasko! :teehe: Jeg fikk riktignok feste i oppoverbakkene, men kom meg omtrent ikke av flekken bortover, og holdt på å slite meg i hjel. Den lyden rillene under skia lager dreiv meg også nesten fra vettet, så da kan dere jo sjøl tenke dere hvor mye kos som var involvert i disse turene. Noen år seinere var jeg i Trysil med mamma og fikk prøve hennes ski som vi smurte før vi dro avgårde, og det viste seg at jeg egentlig har ganske god teknikk. :blink:

Jeg skal i alle fall aldri ha smørefrie ski om jeg skal kjøpe meg langrennski igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta meg en ny tur imorra, en forhåpentligvis litt lengre en, slik at jeg får testet ut de smørefrie litt mer. Innser litt nå, at det vil være veldig kjedelig en fin påskedag, å slite med glien på skia.. Men har jeg råd til to par? Har jeg bruk for to par? Jeg som ikke har eid ei einaste ski på 10 år..

Hva om du prøver et par med smøreski også, til sammenligning, gjerne et par som du hiver på noe smurnong selv, ikke ferdigpreppa Northug ski, også ser du hva du synes.

Skjønner ikke helt jeg, trenger ikke dille med smøring, bare ut og gå, det tar vell omtrent like lang tid og smøre ski (på enkelt vis) som det tar og ta av stroppen som holder skiparet sammen, blåswixen tar knapt nok mer plass enn 2 lypsyler og kan dermed enkelt taes med/oppbevares de fleste steder. Og selv med så liten innsats er smøreski 10 ganger bedre enn smørefrie. Om du ikke har prøvd vet du kanskje ikke hva du går glipp av, men jeg tror ikke du trenger og prøve mange meterne med smøreski før du skjønner forskjellen.

Mine ble brukt ca en gang, da jeg kjøpte mine første egne langrennski etter jeg flyttet hjemmefra og ikke turte smøreski fordi jeg aldri hadde lært og smøre. Sist jeg var på tur med noen med smørefrie ski måtte vi stoppe og vente hele tiden, selv i nedoverbakkene, på tross av at hun staket for harde livet nedigjennom, stakkar. (dette er langt ifra 20 år siden)

Edit: Skriveleif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på tur med noen med smøreski måtte vi stoppe og vente hele tiden, selv i nedoverbakkene, på tross av at hun staket for harde livet nedigjennom, stakkar. (dette er langt ifra 20 år siden)

Altså, først opplever jeg at du er veldig positiv til å smøre sjøl, men så skriver du at dere måtte vente på stakkaren med smøreski? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flere slike opplevelser, vi må alltid vente dersom vi har med oss folk med smørefrie ski, og det går nøyaktig en tur, og så låner de heller noen vanlige ski av oss...

Unner ingen smørefrie ski.

Hater du å smøre,så kjøp skøyteski. Legg på glider - ferdig! Også går det svinfort :D Mye mere moro enn å stake på klassiske!


Helt enig :D

Men sånn seriøst, om det er veldig viktig å kunne gå rett opp oppoverbakker, så ville jeg heller lagt på glider på skiene og kjøpt feller som man kan legge på i oppoverbakkene, enn å stått på smørefrie ski. Da kan man gå rett opp oppoverbakker, og man slipper å måtte gå ned nedoverbakkene også...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...