Gå til innhold
Hundesonen.no

Idemyldring, "liten" hund som tåler vinter


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Shetland sheepdog? tispene er jo ikke så store hvis du skal gå etter ideal malet som er 35,5 og hanner 37 +/- 2,5 cm.. Man får jo ofte sheltier som er litt på den større siden også..De er jo værbestan

Vastgøtaspets er jo søt da Og liten og hardfør

Enn ungarere da? Puli, Pumi og Mudi er jo alle i størrelsesgruppa di. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan de er om vinteren, men når man tenker på at det blir 15-20 minus her om vinteren PLUSS at det er m

De kjenner jeg over hodet ikke til, ikke litt engang. Kun hørt om vært borti mudi som har vært fryktelig stresset og nervøs. og har vel intrykk av at de kanskje ikke er den "ultimate" familiehund, at de er litt mer for spesielt interesserte?

Kjenner bare til en av de ungarske rasene selv og det er pumien - de aller fleste pumier i Norge lever som familiehunder, men de trenger selvfølgelig mer aktivitet og stimulans enn selskapshunder :) Veldig førnøyd med min - men er det kladdesnø må han ha på jægerens superdekken for å ikke bli en stor snøball ;) Det er endel lyd i pumi og puli, det er det som trekkes frem som negativt som regel så er man allergisk mot lyd er det neppe aktuelle raser :) Pumien er lettlært, førerorientert, veldig knyttet til familien/eier og er med på alt den får lov til å være med på :)

.

Ja, det er mye pelsstell på en bichon, men man slipper alle de verste flokene om man grer igjennom fort hver dag, enn om man tar pelsstellet med flere dagers mellomrom. Men her har vi og @ litt forskjellige individer og forskjellig oppfatning. For vår blir gjerne med ut, uansett vær.

Den klabber noe i snø, men det er ikke større problem enn å påføre minkolje på utsatte steder.

Det trenger ikke være mye pelsstell på en havanais altså - og det kommer veldig ann på hva slags pelskvalitet akkurat den havanaisen man ender opp med har. Min havanais børster jeg to ganger i mnd, da er det særlig hale og ører som børstes. På sommeren klippes han med maskin ca en gang i mnd, på vinteren klippes han med maskin hver tredje mnd og så klipper jeg ansikt og bein med saks ca en gang i mnd.

Min har på dress når det er kladdesnø. Selv om han ikke har lang pels på vinteren (men ikke veldig kort heller) liker han å være ute i kulda hvis det ikke er klabbesnø. Problemet med min er at han drunker i snø på tur hvis det ikke er brøyta vei vi går på siden beina er så korte ;)

Havanaisen er herlige skapninger, perfekte familiehunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare til en av de ungarske rasene selv og det er pumien - de aller fleste pumier i Norge lever som familiehunder, men de trenger selvfølgelig mer aktivitet og stimulans enn selskapshunder :) Veldig førnøyd med min - men er det kladdesnø må han ha på jægerens superdekken for å ikke bli en stor snøball ;) Det er endel lyd i pumi og puli, det er det som trekkes frem som negativt som regel så er man allergisk mot lyd er det neppe aktuelle raser :) Pumien er lettlært, førerorientert, veldig knyttet til familien/eier og er med på alt den får lov til å være med på :)

Det trenger ikke være mye pelsstell på en havanais altså - og det kommer veldig ann på hva slags pelskvalitet akkurat den havanaisen man ender opp med har. Min havanais børster jeg to ganger i mnd, da er det særlig hale og ører som børstes. På sommeren klippes han med maskin ca en gang i mnd, på vinteren klippes han med maskin hver tredje mnd og så klipper jeg ansikt og bein med saks ca en gang i mnd.

Min har på dress når det er kladdesnø. Selv om han ikke har lang pels på vinteren (men ikke veldig kort heller) liker han å være ute i kulda hvis det ikke er klabbesnø. Problemet med min er at han drunker i snø på tur hvis det ikke er brøyta vei vi går på siden beina er så korte ;)

Havanaisen er herlige skapninger, perfekte familiehunder :)

Oi! Hvis du kan børste den to ganger i mnd har det nok med at den er barbert? Vi prøver å børste hver dag så ikke nye klabber skal få rekke å bli store da det blir verre for vår.. Vår er blitt barbert, men vi sparer til lang pels igjen, for han klarer ikke holde seg kald på sommeren..

Og ditt siste utsagn er jeg meget enig i ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Hvis du kan børste den to ganger i mnd har det nok med at den er barbert? Vi prøver å børste hver dag så ikke nye klabber skal få rekke å bli store da det blir verre for vår.. Vår er blitt barbert, men vi sparer til lang pels igjen, for han klarer ikke holde seg kald på sommeren..

Og ditt siste utsagn er jeg meget enig i ;)

Ja har han ikke vært barbert måtte han nok ha blitt børstet hver dag eller annen hver dag for at det ikke skulle tove seg - når han byttet pels fra valpepels til voksen var det helt forferdelig mye toving, men etter at voksenpelsen kom og jeg begynte å klippe han går det over all forventing :) Min skulle være langhåra men jeg oppdaga fort at som gårdshund så ble det en umulig jobb å holde pelsen hans i stand, han er mye med i fjøs og på fjellturer og han tar jo med hele skogen hjem hvis han har lang pels :P

Klarer ikke holde seg kald på sommeren? :huh: Det har jeg aldri vært borti men så bor jeg i nordland så vi har ikke så varme sommere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har han ikke vært barbert måtte han nok ha blitt børstet hver dag eller annen hver dag for at det ikke skulle tove seg - når han byttet pels fra valpepels til voksen var det helt forferdelig mye toving, men etter at voksenpelsen kom og jeg begynte å klippe han går det over all forventing :) Min skulle være langhåra men jeg oppdaga fort at som gårdshund så ble det en umulig jobb å holde pelsen hans i stand, han er mye med i fjøs og på fjellturer og han tar jo med hele skogen hjem hvis han har lang pels :P

Klarer ikke holde seg kald på sommeren? :huh: Det har jeg aldri vært borti men så bor jeg i nordland så vi har ikke så varme sommere :D

Uff, nå kupper vi tråd her

Bort i midt-Norge og har ofte 20-30grader i perioder. I fjor måtte vi kjøle han ned med kaldt vann (og han som hater å bade da :icon_redface:). Pelsen fungerer jo som isolasjon og når pelsen ikke er der klarer han ikke regulere varmen.. Vi hadde vår personlige ta-med-alt-av-pinner-og-rusk og en veldig fin stallhund(evnt stallkost), men vi holdt ut med litt ekstra bading/skylling :P Men skjønner jo at dere velger å holde puppy cut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portisen er vel over 50 cm? *sjekke* de er nemlig råkule!

Dæven er idealet ikke større enn det? Husker protisene som større jeg. Hmh! Kanskje vi må se på dem?

Æææh jeg husker ikke nicket på portisguruen her inne. Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portisen er vel over 50 cm? *sjekke* de er nemlig råkule!

Dæven er idealet ikke større enn det? Husker protisene som større jeg. Hmh! Kanskje vi må se på dem?

Æææh jeg husker ikke nicket på portisguruen her inne. Hjelp?

Nops, de er ikke over 50 cm selv om noen linjer er større enn andre ;-) jeg passer en portisfrøken nå og hun er litt mindre enn kelpien min. Og ja, de er råkule :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart vi har så forskjellige inntrykk. Jeg synes tibber er bare så ideelle som familiehunder... koselige, myke, greie, og synes ikke de er spesielt pinglete på været heller. (Nå skal det nevnes nesten alle mine hunder av bruksraser har vært litt sånn "uusj, må jeg ut?" i surt og vått vær, så jeg oppfatter det som normalen )

Men for all del, hvis mtt inntrykk er så forskjellig fra dere som faktisk har hatt tibber så skal jeg slutte å foreslå rasen altså. Kanskje jeg bare har vært veldig heldig med de jeg har truffet ;-) Jeg trekker herved tilbake tibbe som forslag!

Nei, jeg syns ikke du skal trekke noen ting. De tiddene jeg har møtt, har vært kjempesøte og supersosiale. De var kanskje ikke førerorienterte i LPforstand, men rævdiltere bra nok :) Det er lov å ha ulikt inntrykk av en rase :)

Digger dere! :D Men aaaaalt for smått mye av det dere nevner. Og jeg glemte jo å nevne at jeg ikke ønsker meg ny griffon pga kort nese (den er for liten også) eller hunder med stutte bein eller lang rygg.

Jeg har enda ikke møtt en buhund jeg liker, og jeg har møtt endel, jeg har ikke møtt mange shibaer desverre er de jeg har møtt noen ordentlige drittbikkjer med tilsvarende dritteiere så prøver hardt å ikke dømme hele rasen på dem, men tenker den er litt for lik basenjien i egenrådighet og "særhet"? Ikke helt det jeg er ute etter. Møtt noen få elghunder jeg liker da, men vil ikke ha jakthund egentlig. Lapphunder - hmmm... Må tenkes på. De hadde jo digget å bo her egentlig.

Er ikke tibber laaaaaaangt under 40 cm da?

Sheltie tenkte jeg på etter at jeg skrev tråden, det er jo faktisk et reelt alternativ, litt små men altså. Men liker de "vær" ?

@Banshee : det skal være Idahund, og greit om hun kan håndtere den selv før hun blir 20 :lol: Stor hund til mor kommer senere (eller istedenfor om ungen er sær og ikke vil ha hund) :D

Idahunder kommer rekanes på ei fjøl når tiden er inne :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schapendoes da?

Jeg kjenner ikke rasen spesielt godt, men ift førsteinntrykket mitt så kunne den passe :)

Schappendoes har jeg veldig sansen for, definitivt. Men skeptisk til SÅÅÅ mye pelsstell. Hadde en schappendoes som "nabo" (husverten sin) fantastisk herlig hund, men vanvittige mengder med pels. Det er liksom fordelen med løwchen, den kan klippes på halve kroppen :lol:

Jeg har innmari sansen for shapendoes :) Chess har en god shapendoes-venninne som er helt herlig, livlig og glad. Og tidligere ag-treneren min hadde det - rå i agility var den!

Er jo du som er portisguruen! Trodde portiser var mye større, hva syns portiser om vinter? Og resten av kriteriene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schappendoes har jeg veldig sansen for, definitivt. Men skeptisk til SÅÅÅ mye pelsstell. Hadde en schappendoes som "nabo" (husverten sin) fantastisk herlig hund, men vanvittige mengder med pels. Det er liksom fordelen med løwchen, den kan klippes på halve kroppen :lol:

Er jo du som er portisguruen! Trodde portiser var mye større, hva syns portiser om vinter? Og resten av kriteriene mine?

I følge raseklubben sin side så er det visst snakk om gjennombørsting hver 14. dag på voksen pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo du som er portisguruen! Trodde portiser var mye større, hva syns portiser om vinter? Og resten av kriteriene mine?
En portis, slik rasen er i dag, er ofte tett oppunder 50 cm ++. Tispene er som regel 49 og oppover, idealet for hannene er 54, men mange er større enn det. De er forøvrig glad i vann, enten det er rennende eller frossent, for å si det sånn. De aller fleste er værbestandige og elsker vinter. Men pelsen krever veldig mye stell, spesielt om vinteren, hvis du skal kunne stille ut. Jeg bruker omlag 1 time i uka totalt, og utstyret jeg har til pelsstell er dyrt og mangfoldig. Jeg sier ikke det for å virke kjip, men det et viktig å ta det med i betraktningen. Ca annenhver uke bruker jeg alt fra 1,5 til 3 timer på pels. En portis skal ikke børstes i tørr pels, så da må de bades, fønes og gres og innimellom såklart barberes/klippes. Pelsen trekker til seg kram snø som lim, så nå om dagen er det sørpe bløtt inne hos oss, eller tining av snøballer som gjelder. Alternativt heldress. :P Utover det er en portis veldig ofte happy-go-lucky, men behersket. Klovnete som få. De roer seg mye når de først "setter seg" og kan være en god håndfull happiness som unge. Chess er snart 9, men ingen tror på meg - hun er utrolig ung til sinns. De skal være gode familiehunder, trofaste og snille. Noen har litt jakt, men det er ikke noe problem ift en skikkelig jakthund. De vokter ofte en del, og varsler. De bjeffer ikke inne eller blant folk, men passer mer enn gjerne litt på eiendommen. Ellers krever de mye oppmerksomhet. De er diltere og er alltid der du er. Veldig kosete og trenger mye nærhet er min erfaring med mer eller mindre alle sammen :P Egne og sta, men veldig smarte og trenbare med rett motivasjon. Foretrekker hundesporter med mye fart og moro fremfor lydighet. Men, du. Jeg tenkte egentlig på spansk vannhund jeg. De er mindre enn portisen og har en mye enklere pels, da de kan holdes relativt korte hele tiden. De har mange fellesnvnere hva gjelder egenskaper også. :) Kjenner oppdrettere av spanske hvis du er interessert i mer info. Jeg liker godt de spanske også. De har aldri rukket å bli så populære, hvilket jeg synes er synd med tanke på hvor mange som ikke gidder pelsstell og derfor ikke kan stille ut når de får seg portis :P All vannhundene er avlet for samarbeid med fører og er sånn sett trofaste og hyggelige å ha i en familie.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nops, de er ikke over 50 cm selv om noen linjer er større enn andre ;-) jeg passer en portisfrøken nå og hun er litt mindre enn kelpien min. Og ja, de er råkule :-D
Dobbelpost. Men det er ikke alltid at de (tispene) er under 50 cm som jeg skrev lenger under her. Tispene kan være mellom 42(?) og 52, og de aller fleste ligger opp under 50. Tispa mi er 50,5, og i ringen om dagen er hun liten i forhold til mange andre. I ett og samme kull kan du få mye forskjellig. Hvis du passer den jeg tror du passer så kan jeg si at søstra dens er 52 allerede, og derfor vil bli for stor. ;) Men ja, det er ulike linjer. Oppdretteren "min" har nok noen av de minste i Norge, og avler opp under idealhøyde på hhv. 46 og 54 cm. De har sterke kropper og haler, så jeg synes det er mye mer krevende å ha en portis i hus enn store, rolige raser sånn sett :P Halen veiver ned ting og de er generelt veldig klovnete = masse bevegelser også inne. Edit: Ift utgangspunktet ditt, rak. Löwchen - hvorfor ikke? Mange med portis har begge rasene. De er skikkelig tøffinger selv om de er små. Og ift det jeg er vant til (papillon) er de jo store! :P Naboens veier vel ca 7 kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare til en av de ungarske rasene selv og det er pumien - de aller fleste pumier i Norge lever som familiehunder, men de trenger selvfølgelig mer aktivitet og stimulans enn selskapshunder :) Veldig førnøyd med min - men er det kladdesnø må han ha på jægerens superdekken for å ikke bli en stor snøball ;) Det er endel lyd i pumi og puli, det er det som trekkes frem som negativt som regel så er man allergisk mot lyd er det neppe aktuelle raser :) Pumien er lettlært, førerorientert, veldig knyttet til familien/eier og er med på alt den får lov til å være med på :)

Quoter denne siden jeg ikke finner innlegget Roxie88 svarte på.

Som Roxie88 skriver over om Pumi så lever jo også de fleste mudier som hovedsaklig familiehunder. Så jeg ser ikke noe umiddelbart problem med det. Det som er ufordringen er om du ikke liker bjeffing, eller hunder som kan varsle og vokte noe. En mudi som bor på en gård vil nok alltid varsle når det kommer fremmede. I forhold til snø synes ikke jeg det er noe problem. Om det klabber eller ikke kommer mest ann på pelskvalitet. Jeg synes stort sett det ikke er noe problem, og hundene elsker snøen!

Ellers så er det synd du bare har truffet noen som var nervøse ;(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med pels så den greier seg selv hele vinteren gjennom, lettlært så til de grader og alltid trofast og veldig glad? Shetland sheepdog, så klart. De er glade uansett hva du bruker dem til. Hos oss er de bare familiehunder, og de stråler da også. Null problem.

Jeg var syk med influensa nå i januar, og gredde ikke mine to på over to uker. Det gikk helt fint. Ikke en floke. Var bare å gre gjennom som vanlig. Vanligvis får de en gjennombørsting i uka. For å fjerne løshår - og forebygge floker. Bading gjør vi når det passer. Sist var i november.

Alt går greit med sheltien :) De er så utrolig lærevillige. Kosete, snille og medgjørlige.

Størrelse er 35 - 40 cm i mankehøyde, vekten varierer. Mine to sin vekt ligger på 8-tallet (men kunne med fordel vært noe lavere på iallefall tispen). Mellom 6 og 10 kg er vel vanlig.

Det eneste minuset jeg kan komme på med dem, er den lyden de har... "TROR du at du så noe? Bjeff! TROR du at du hørte noe? Så bjeff!" De bjeffer for det meste. Det er veldig vanlig i rasen at man har litt bjeffeproblemer med de. Men det er ikke umulig å få dem til å slutte. Kjenner en sheltie rett nedi gata her, en tispe, hun ble opplært til å ikke bjeffe fra hun var valp iflg eieren. Og til min store forbløffelse holder hun faktisk tyst hele tiden - til og med i lek med mine, da alle andre sheltier fyrer løs bjeffekonserten, så løper hun rundt i stillhet. Fantastisk. Så det er ikke umulig, nei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk både @Mokken og @Maria

Kan si med en gang at pelsstellet til portis orker jeg ikke, så da er den ute av verden, men de jeg har møtt har vært vanvittig kule. :ahappy:

Bjeffing er forsåvidt greit nok, jeg er vant til å forebygge bjeffing på hunder, men greit om den ikke skal gneldre hver gang det kjører en tankbil, eller traktor, eller bil på veien forbi her. Så voldsomt mye fremmede kommer det ikke her, så bjeffing sånn sett blir ikke et problem, om den da ikke er som Tass som setter seg på rompa og bjeffer rett ut i ingenting, tilogmed når han er løs :lol:

Spansk vannhund må jeg se litt mer på, utseeendet er ikke heeelt "der" men deter jo ikke kun det som teller.

Sheltid er med på lista, definitivt. Må finne noen åpne aktive linjer, sett veldig mye pinglesheltier, men også sett noen trivelige åpner artige hunder.

Borderterrier - hmh! De er kanskje små? Husker ikke, men definitivt kule hunder. Burde kanskje tåle vintern de? Men hvor mye terrier er det i den? Greit om den ikke knerter høner og katter liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hive frem en rase som ikke er nevnt, lagotto? Eller er de kanskje noen cm for høye?

Det blir mye av det samme som portis og perro (spansk vannhund), men lagottoen er kanskje litt skarpere (?) - en anelse mer terrier-liknende synes jeg. Og i følge dem som jeg har snakket med som har den rasen er det visst veldig mye pelsstell på dem også (selv om det egentlig ikke ser sånn ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye av det samme som portis og perro (spansk vannhund), men lagottoen er kanskje litt skarpere (?) - en anelse mer terrier-liknende synes jeg. Og i følge dem som jeg har snakket med som har den rasen er det visst veldig mye pelsstell på dem også (selv om det egentlig ikke ser sånn ut).

Jeg kjenner to med lagotto. Begge er utrolig avslappa, trivlige og førerorienterte hunder. Og det var derfor de kjøpte de. Aldri sett noe som ligner på skarphet. Og begge skryter av at det er så lite pelsstell :lol: Om de har vært heldige vet jeg ikke, men det var nå derfor de kjøpte de.. :) Den ene skal bli redningshund og trener LP i tillegg, veldig kjekk hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk både @Mokken og @Maria

Kan si med en gang at pelsstellet til portis orker jeg ikke, så da er den ute av verden, men de jeg har møtt har vært vanvittig kule. :ahappy:

Bjeffing er forsåvidt greit nok, jeg er vant til å forebygge bjeffing på hunder, men greit om den ikke skal gneldre hver gang det kjører en tankbil, eller traktor, eller bil på veien forbi her. Så voldsomt mye fremmede kommer det ikke her, så bjeffing sånn sett blir ikke et problem, om den da ikke er som Tass som setter seg på rompa og bjeffer rett ut i ingenting, tilogmed når han er løs :lol:

Spansk vannhund må jeg se litt mer på, utseeendet er ikke heeelt "der" men deter jo ikke kun det som teller.

Sheltid er med på lista, definitivt. Må finne noen åpne aktive linjer, sett veldig mye pinglesheltier, men også sett noen trivelige åpner artige hunder.

Borderterrier - hmh! De er kanskje små? Husker ikke, men definitivt kule hunder. Burde kanskje tåle vintern de? Men hvor mye terrier er det i den? Greit om den ikke knerter høner og katter liksom.

Shelti er virkelig rasen ass ;)

Det finnes maaange som ikke er pingler. Min er tøffere enn toget, ikke noe mer pinglete enn terrieren,

men reservert det er han. Hvorfor skal han gidde å kose med andre mennesker når han kan kose med mamma tenker han ;) derfor er han ikke den hunden som kaster seg i fanget til fremmede...han hilser høfflig, også gidder han ikke mer. Mens terrieren min kliner med alle og eeeelsker alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to med lagotto. Begge er utrolig avslappa, trivlige og førerorienterte hunder. Og det var derfor de kjøpte de. Aldri sett noe som ligner på skarphet. Og begge skryter av at det er så lite pelsstell :lol: Om de har vært heldige vet jeg ikke, men det var nå derfor de kjøpte de.. :) Den ene skal bli redningshund og trener LP i tillegg, veldig kjekk hund :)
Jeg har begrenset kjennskap til rasen egentlig, så jeg har ikke noe særlig grunnlag å basere svarene mine på. Men ei i familien som har lagotto (og et drøss andre raser) sier det er mye pelsstell. Men hun stiller ut - mulig det er forskjell sånn. Hvis det stemmer at de er sånn du sier ville jeg tatt en kikk om jeg var rak. Ulempen med lagotto er nok begrenset utbredelse og informasjon rundt omkring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to med lagotto. Begge er utrolig avslappa, trivlige og førerorienterte hunder. Og det var derfor de kjøpte de. Aldri sett noe som ligner på skarphet. Og begge skryter av at det er så lite pelsstell :lol: Om de har vært heldige vet jeg ikke, men det var nå derfor de kjøpte de.. :) Den ene skal bli redningshund og trener LP i tillegg, veldig kjekk hund :)

Kjenner en lagotto og WOW for en hund!!! Like gammel som pumien min, vi møttes på kurs sammen. Min var helt vill og gærn, lagottoen var veldig rolig og grei, hadde en fantastisk kontakt med eier helt fra første kursdag og uansett hva vi skulle gjøre så skjønte han det kjempefort!!!! Digga den hunden jeg rett og slett. Eier stiller ikke ut da, men sier pelsstellet ikke er avskrekkende etter som jeg har skjønt, børsting med jevne mellomrom og klipping når det trengs (blir sikkert annerledes når man skal ha utstillingspels).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...