Gå til innhold
Hundesonen.no

Idemyldring, "liten" hund som tåler vinter


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg har begrenset kjennskap til rasen egentlig, så jeg har ikke noe særlig grunnlag å basere svarene mine på. Men ei i familien som har lagotto (og et drøss andre raser) sier det er mye pelsstell. Men hun stiller ut - mulig det er forskjell sånn. Hvis det stemmer at de er sånn du sier ville jeg tatt en kikk om jeg var rak. Ulempen med lagotto er nok begrenset utbredelse og informasjon rundt omkring.

Jeg har aldri lest med opp på rasen selv så jeg sier også kun det disse sier og har undersøkt selv. Ang pelsstell så stiller hun ene ut lagottoen sin noen ganger i året. Den skal jo bare ha passe lang pels, bades og lufttørke, ikke så mye styr.. Må jo klippes/barberes og sånn men det må jo alle pelsdyrene. Har ikke inntrykket av at hun børster så voldsomt mye eller noe sånt. Eneste ulempa med pelsen sånn hun ser det er barten - han kan ikke spise vom og hundemat for det blir sittende igjen og råtner :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Shetland sheepdog? tispene er jo ikke så store hvis du skal gå etter ideal malet som er 35,5 og hanner 37 +/- 2,5 cm.. Man får jo ofte sheltier som er litt på den større siden også..De er jo værbestan

Vastgøtaspets er jo søt da Og liten og hardfør

Enn ungarere da? Puli, Pumi og Mudi er jo alle i størrelsesgruppa di. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan de er om vinteren, men når man tenker på at det blir 15-20 minus her om vinteren PLUSS at det er m

Kjenner en lagotto og WOW for en hund!! Like gammel som pumien min, vi møttes på kurs sammen. Min var helt vill og gærn, lagottoen var veldig rolig og grei, hadde en fantastisk kontakt med eier helt fra første kursdag og uansett hva vi skulle gjøre så skjønte han det kjempefort!! Digga den hunden jeg rett og slett. Eier stiller ikke ut da, men sier pelsstellet ikke er avskrekkende etter som jeg har skjønt, børsting med jevne mellomrom og klipping når det trengs (blir sikkert annerledes når man skal ha utstillingspels).

Jepp, det høres ut som lagottoene jeg kjenner. Rolig, avbalansert men jobber godt og er veldig førerorientert. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent 4 border terrier opp igjennom, og alle de har hstt mye jaktinstinkt. Kun 1 kunne gå løs i skogen, de andre 3 tok for sg det de kom over av mus og fugler.

På lagotto skjønner jeg at det finnes variasjoner.

Jeg kjenner kun 3 stk, men 2 av de ville jeg ikke tatt i med ildtang en gang.... 1 av de er nå avlivet pga adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raringer. Et av kriteriene er "ikke all verdens av pelsstell", og dere foreslår bichon-raser, lagotto, spanske vannhunder osv? Hvordan definererer vi "ikke all verdens av pelsstell", liksom? Og tåle vinterkulde? Vel, det kan hende de tåler kulde, men hunder med sånn type pels har det vel ikke spesielt ok uten klær når det er vått og kaldt ute?

Men siden vi tydeligvis ikke syns at pelsstell er viktig, hvorfor ikke mellompuddel? De skal være mellom 35 og 45 cm, men ligger som regel rundt 40 +- et par cm. Det er fullt mulig å få tak i mellompudler etter testa foreldre, stort sett i Sverige, men vi er et par stykker i Norge som også syns det er lurt :P Det viktigste man må passe på der, er HD. Det er mye HD på mellompuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper vi ender opp med løwchen uansett :lol: Men veldig mange fine forslag! Men pelstellet på endel skremmer meg. Løwchen er liten og kan holde den i utstillingsklipp i søleperioder og lang bak på vintern. Men den er liten, det er både pluss og minus. For jeg må inrømme at det frister å stille om vi får en liten trivelig sak, kanskje Ida syns utstilling er stas.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelpost. Men det er ikke alltid at de (tispene) er under 50 cm som jeg skrev lenger under her. Tispene kan være mellom 42(?) og 52, og de aller fleste ligger opp under 50. Tispa mi er 50,5, og i ringen om dagen er hun liten i forhold til mange andre. I ett og samme kull kan du få mye forskjellig. Hvis du passer den jeg tror du passer så kan jeg si at søstra dens er 52 allerede, og derfor vil bli for stor. ;) Men ja, det er ulike linjer. Oppdretteren "min" har nok noen av de minste i Norge, og avler opp under idealhøyde på hhv. 46 og 54 cm. De har sterke kropper og haler, så jeg synes det er mye mer krevende å ha en portis i hus enn store, rolige raser sånn sett :P Halen veiver ned ting og de er generelt veldig klovnete = masse bevegelser også inne.Edit: Ift utgangspunktet ditt, rak. Löwchen - hvorfor ikke? Mange med portis har begge rasene. De er skikkelig tøffinger selv om de er små. Og ift det jeg er vant til (papillon) er de jo store! :P Naboens veier vel ca 7 kg.

Det var litt dumt skrevet av meg :-P jeg mente ikke at alle er under 50cm. Har selv møtt mange over 50, men at det finnes linjer som er større og mindre enn 50 cm ;-)

Du kjenner vell til den jeg passer :-) hun er vell 10 mnd eller noe rundt der nå. Kommer fra Alveseter.

Jeg er dødsforelska i portisen ;-) digger digger den! Men pelsen er uaktuelt for meg, og jeg vil ikke ha en portis uten portislooken... Dog vurderte jeg spansk vannhund for en del år siden. Jeg møtte tre stk, samt har vi hatt to stk i hundeklubben! Alle 5 hadde elendig gemytt :-/ usosiale og halvparten redd folk, miljøberørte og mye usikkerhet... Jeg krysset rasen av listen kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt dumt skrevet av meg :-P jeg mente ikke at alle er under 50cm. Har selv møtt mange over 50, men at det finnes linjer som er større og mindre enn 50 cm ;-)

Du kjenner vell til den jeg passer :-) hun er vell 10 mnd eller noe rundt der nå. Kommer fra Alveseter.

Jeg er dødsforelska i portisen ;-) digger digger den! Men pelsen er uaktuelt for meg, og jeg vil ikke ha en portis uten portislooken... Dog vurderte jeg spansk vannhund for en del år siden. Jeg møtte tre stk, samt har vi hatt to stk i hundeklubben! Alle 5 hadde elendig gemytt :-/ usosiale og halvparten redd folk, miljøberørte og mye usikkerhet... Jeg krysset rasen av listen kjapt.

Jepp. Hun er detter av en hann fra "min" oppdretter og jeg har god kontakt med oppdretter av hunden samt søsteren, Diva :) Er man nørd så er man nørd!

Pelsen ER virkelig noe å ta i betraktning ift portis - derfor jeg alltid sier noe om den. Å tro at det bare er enkelt å få den klippet ned er litt feil, da det og krever litt kompetanse (eller penger til frisør). Men de er ikke det samme uten pelsen, helt klart :D

Ang. de spanske - ja, det finnes mye dritt. Men man må kjøpe fra rette personer. Hun jeg kjenner har veldig trivelige hunder. Men lite avlsmateriale gjør det selvsagt vanskelig hvis det er overvekt av hunder med dritalt gemytt. Synd egentlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vi skal ikke ha hund på noen år, så du har noen år på deg til å overbevise meg om at Shiba er tingen. :lol: Hadde jeg drømt om ny basenji, så hadde jeg nok reelt vurdet shiba til tross for erfaringene mine, basenjo oppi her på vinterstid er ikke spesielt brukbart.

Jeg trenger jo ikke hund som overnatter ute i 20 blå - men en hund som kan trives ute selv om det er 6-7 minus og blåser litt, som i dag. Litt altså. Hverken kasko eller hottie syns det er noe vær å være ute i mer enn akkurat ide de løper full spiker rundt. Når de er ferdig med nødvendighetene sine så vil de inn, helst i går.

Hoppe litt inn i tråden.

Hovedgrunnen til at vi fortsatt vurderer Shiba er fordi de jeg har passet har vært så innmari enkle , greie og gjennomført hyggelige hunder at vi var nesten litt i sjokk.

Jeg mener : A håndterte Kiyomi helt alene forbi en sint Riesen uten problemer. Yari var med absolutt overalt uten at vi noensinne opplevde stress, frykt eller skepsis. Alle som møtte de bikkjene vurderer nå Shiba :lol:

Jeg synes du beskrev en Shiba på første posten :P

Det eneste som gjør at vi nøler er krøllhalen , jaktlysten ( som jeg ikke opplevde som problematisk, men sambo er småallergisk mot bånd) og det relativt dårlige ryktet som får oss til å lure på om de to hundene var unikumer innen rasen. Og at de ikke tisser i hagen :aww:

Jeg har hatt mange raser i hus, men Shiba og Bedlington har vært de desidert enkleste.

Edit : så uhåndterlig opplevde vi Shibaen...

IMG_20130714_163458.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...