Gå til innhold
Hundesonen.no

Idemyldring, "liten" hund som tåler vinter


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg har møtt en kul tibbe, det var den bananen hadde - tingeling :wub: Men nei, syns vel heller ikke den passer helt til kriteriene. Men then again, gjør noen? :lol: Men skal jeg først ha mindre hund enn 40 cm så kan jeg jo likegodt gå for løwchen. Får den ha pels på bakparten på vintern så tåler den jo endel vær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Shetland sheepdog? tispene er jo ikke så store hvis du skal gå etter ideal malet som er 35,5 og hanner 37 +/- 2,5 cm.. Man får jo ofte sheltier som er litt på den større siden også..De er jo værbestan

Vastgøtaspets er jo søt da Og liten og hardfør

Enn ungarere da? Puli, Pumi og Mudi er jo alle i størrelsesgruppa di. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan de er om vinteren, men når man tenker på at det blir 15-20 minus her om vinteren PLUSS at det er m

Tibetansk terrier var i grunnen ikke dumt forslag. Den er litt større enn løwchen, mye samme pels da. Men har kun møtt en sånn i mitt liv, den var råkul da. Men hva syns de om vinter? Ser for meg at de kladder mye i 0 føre og floker som et uvær av dresser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med cocker i en eller annen variant? Jeg har aldri truffet en jaktcocker, faktisk, men de virker jo veldig sympatiske og greie. Men, den skal vel helst aktiviseres ... Engelsk cocker har jeg egentlig ikke så veldig god erfaring med og det sies jo mye rart om hvor strie de er, men det er en flott rase på mange måter. Hvis man finner en oppdretter som i tillegg har stødige hunder så kunne det være verdt å se nærmere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasist :aww: Værbestandig og tøff liten sak vet du jo hva er!

*fnis* Men skal jeg ha snuser så skal jeg ha riesen. :aww: Dvergene blir uansett for små, da kan jeg likegodt gå for løwchen.

Enn ungarere da? Puli, Pumi og Mudi er jo alle i størrelsesgruppa di. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan de er om vinteren, men når man tenker på at det blir 15-20 minus her om vinteren PLUSS at det er mye vanligere å ha uteboende hunder her, så virker det jo lovende. Pulien jeg kjenner bruker vinterdress, men det er for at hun ikke skal bli en rastafari-snøball, ikke fordi hu fryser :P

De kjenner jeg over hodet ikke til, ikke litt engang. Kun hørt om vært borti mudi som har vært fryktelig stresset og nervøs. og har vel intrykk av at de kanskje ikke er den "ultimate" familiehund, at de er litt mer for spesielt interesserte?

Vastgøtaspets er jo søt da :) Og liten og hardfør :)

Lancashire Heeler :) De er testet i arktisk vinter et par år nå, og de fungerer godt :P

Cardigan :-) Alle mine elsker vinteren og leker for det meste ubåt i snøen. Alle jeg kjenner til elsker vinteren og ingen har noen problemer med den. Går for Pembroke også. Trenger meget skjeldent å kle på de. God pels som vel. Jeg gjør aldri noe med min unntatt å bade til utstilling :-P førerorientert er de også er de veldig søte, morsomme og en god dose humor må du ha.

Corgi, vestgøtaspets og heeler utgår pga rygg (og støttelse på spetzen). Ønsker meg ikke langrygga hunder. De er kjempesøte, jeg digger både heelerne og amiga var jo bare :wub: Men vil ikke ha selv.

Jeg synes ikke du skal ekskludere hele spisshundgruppen bare fordi.. ja hvorfor egentlig? :-) Jeg synes lapphundene er utrolig flotte og virker så sunne og funksjonelle. De har ingen problemer med å tålen vinter iallfall.

Shiba Ina er jo en annen vinterherdig hund.

Griffon (bruxellois) er en utrolig kul hund, og litt nærmere både løwchen og schnauzer (må jo nappes :drool: ) - tøff hund i liten innpakning :-)

Tibbe er jo en veldig koselig rase, tåler vær og førerorientert. Men kanskje for vanlig?

Vet ikke helt hva det er med spisshunder jeg ikke liker, men jeg liker ikke samojeden her, og jeg har som sagt aldri møtt en buhund jeg liker. De er fjerne, men intense og bråkete og maset. De er "der" oppi, hele tiden, men samtidig så når jeg ikke inn til dem på en måte. Vet ikke helt. Møtt noen elghunder jeg liker godt, men så var det det med jakt da. Helt sikkert mye oppdragelse om å gjøre på de jeg har vært borti, men det frister veldig veldig lite.

Entlebucher sennenhund. Men hvorfor skal den være så liten 'a, trodde vi var enige om tibetansk mastiff jeg? *snufs*

Hm! Den må vi se på. Husker ikke hvilken det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie var det første jeg tenkte. Hmm, kunne lundehund gått?

Tibetansk terrier er det vel en del ymse med gemytt? Og fryktelig lydnivå? Eller har jeg helt feil inntrykk?

Nei, de er helt forjævlig bråkete både mtp lyd og mot hverandre, men jeg får egentlig ikke lov til å uttale meg, for jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre utover 12 timer fordelt på to dager på nabostanden deres på Dogs4All. :D

Hm! Den må vi se på. Husker ikke hvilken det er.

Det er dessverre den med lang rygg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, vi hadde definitivt tenkt til å ta ansvar for det! :D Men nå ser det ikke ut som det passer mtp tida likevel. :hmm:

Jaja, vi skal ikke ha hund på noen år, så du har noen år på deg til å overbevise meg om at Shiba er tingen. :lol: Hadde jeg drømt om ny basenji, så hadde jeg nok reelt vurdet shiba til tross for erfaringene mine, basenjo oppi her på vinterstid er ikke spesielt brukbart.

Jeg trenger jo ikke hund som overnatter ute i 20 blå - men en hund som kan trives ute selv om det er 6-7 minus og blåser litt, som i dag. Litt altså. Hverken kasko eller hottie syns det er noe vær å være ute i mer enn akkurat ide de løper full spiker rundt. Når de er ferdig med nødvendighetene sine så vil de inn, helst i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger jo ikke hund som overnatter ute i 20 blå - men en hund som kan trives ute selv om det er 6-7 minus og blåser litt, som i dag.

Det er oppskriften på en japaner. Ozu har overhodet ingen problem med minusgrader, snø og kraftig vind. :) De har også en hendig størrelse, og er enklere å ha med og gjøre med mindre jaktinstinkt enn mange andre spisshunder. Ozu kan gå løs selv når han treffer på rådyr og katter - etter å ha jaget dem noen få meter, så kommer han tilbake til meg av seg selv. Japaneren er mer selskapshund enn spisshund på akkurat det området, og har liten radius.

Når det er sagt, så ER de jo spisshunder. Det er ikke å komme fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk terrier var i grunnen ikke dumt forslag. Den er litt større enn løwchen, mye samme pels da. Men har kun møtt en sånn i mitt liv, den var råkul da. Men hva syns de om vinter? Ser for meg at de kladder mye i 0 føre og floker som et uvær av dresser?

Da ser du nok for deg helt riktig :lol:. De har vel pels som er ganske lik briarden, og for å si det sånn: Man går ikke på langtur i mye snø dersom det er 0 grader og nysnø. Heldigvis er det ikke ofte forholdene er slik, da :). Tur med dress lager floker men gjør det jo mulig for hunden å bevege seg uten å få pelsen full av snøballer i hvert fall :). De er artige hunder, men det er ganske mye lyd, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppskriften på en japaner. Ozu har overhodet ingen problem med minusgrader, snø og kraftig vind. :)

Men japaneren utgår, jeg er ikke noe fan av dem. Vet at det hadde vært perfekt i forhold til de kriteriene, men jeg må like resten av hunden også. Møtt endel trivelige eksemplarer - men de "snakker" ikke samme språk som meg i det heletatt.

Da ser du nok for deg helt riktig :lol:. De har vel pels som er ganske lik briarden, og for å si det sånn: Man går ikke på langtur i mye snø dersom det er 0 grader og nysnø. Heldigvis er det ikke ofte forholdene er slik, da :). Tur med dress lager floker men gjør det jo mulig for hunden å bevege seg uten å få pelsen full av snøballer i hvert fall :). De er artige hunder, men det er ganske mye lyd, ja. :)

Akkurat :lol: Ja, det blir jo samme med løwchen også - bare at løwchen er mindre. Det er jo hovedargumentet mitt mot briard også - myyye pels. Ellers digger jeg dem jo heftig. Men klart, mindre hund, mindre arbeid krever pelsen, men det må gjøres.

Heldigvis sjelden 0føre og nysnø her ja, tror vi har hatt kram snø én dag denne sesongen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men japaneren utgår, jeg er ikke noe fan av dem. Vet at det hadde vært perfekt i forhold til de kriteriene, men jeg må like resten av hunden også. Møtt endel trivelige eksemplarer - men de "snakker" ikke samme språk som meg i det heletatt.

Er det "spisshund-språket" du ikke snakker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vi skal ikke ha hund på noen år, så du har noen år på deg til å overbevise meg om at Shiba er tingen. :lol: Hadde jeg drømt om ny basenji, så hadde jeg nok reelt vurdet shiba til tross for erfaringene mine, basenjo oppi her på vinterstid er ikke spesielt brukbart.

Jeg synes jo det er veldig morsomt at du fint kan ha basenji, men ikke vil vurdere shiba, når jeg (og flere) som har denne "sære, vrange urhunden" aldri kunne tenkt seg den afrikanske korthårsvarianten nettopp fordi de blir for sære og ukontaktbare. :D

Når det er sagt er det aldri min målsetning å pushe shiba på noen, og jeg forteller villig vekk om alle rasens negative trekk og utfordringer, samtidig som det forhåpentligvis lyser igjennom hvor ufattelig høyt jeg elsker sirkusjentene mine. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "spisshund-språket" du ikke snakker? :)

Regner med det, jeg er ikke på nett med samojeden her heller, og buhunder har jeg enda tilgode å møte et eksemplar jeg virkelig liker. Jeg har møtt japanere jeg syns er trivelige og greie hunder, men ingen jeg kunne tenke meg å ta med hjem og bo med.

Jeg synes jo det er veldig morsomt at du fint kan ha basenji, men ikke vil vurdere shiba, når jeg (og flere) som har denne "sære, vrange urhunden" aldri kunne tenkt seg den afrikanske korthårsvarianten nettopp fordi de blir for sære og ukontaktbare. :D

Når det er sagt er det aldri min målsetning å pushe shiba på noen, og jeg forteller villig vekk om alle rasens negative trekk og utfordringer, samtidig som det forhåpentligvis lyser igjennom hvor ufattelig høyr jeg elsker sirkusjentene mine. :wub:

:lol: ikke sant! Jeg ser kun utseendemessig likhet med shiba og basenji, ellers er de totalt forskjellige (untatt jaktinstinkt kanskje :lol: ) det er ikke det samme. :lol: Men jeg skal ikke ha flere basenjier heller tenker jeg, de passer dårlig her oppe. Jeg må inrømme at nå savner jeg kahlo noe fryktelig, hun elska snø - stupte ut fra trappa og rulla seg :wub: Lupin trives også bedre med snø enn hottie og kasko, logisk for han har mer pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig mildvær igjen (dvs. kun noen få minus) så kunne faktisk gå en lang tur igjen her, med dress, ellers mener hunden det er ren dyremishandling... Går i dvale nærmest på vinteren, for kulde takler han utrolig dårlig. Samtidig som stellet som følger med krever mye tålmodighet fordi det floker seg bare man gnir pelsen litt, eller har vært ute i duskregn uten å gre med en gang man kommer inn igjen, eller har hatt på klær på tur osv.

Så børsen må ligge fremme hele tiden for å si det slik. :)

Men igjen så slipper man jo røyting, da, men har erfaring med Bichon Frisè og det er noe helt annet, floker seg ikke i nærheten av så fort selvom den og krever en del stell. Individuelle forskjeller også, men mange Havanais/Løwchen har jo helt lik type hårlag som min.

Så ønsker du en hund du vet du kan være aktiv med hele året, og som ikke krever børsting hver eneste dag pluss, hadde jeg ikke valgt en Bichon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig mildvær igjen (dvs. kun noen få minus) så kunne faktisk gå en lang tur igjen her, med dress, ellers mener hunden det er ren dyremishandling... Går i dvale nærmest på vinteren, for kulde takler han utrolig dårlig. Samtidig som stellet som følger med krever mye tålmodighet fordi det floker seg bare man gnir pelsen litt, eller har vært ute i duskregn uten å gre med en gang man kommer inn igjen, eller har hatt på klær på tur osv.

Så børsen må ligge fremme hele tiden for å si det slik. :)

Men igjen så slipper man jo røyting, da, men har erfaring med Bichon Frisè og det er noe helt annet, floker seg ikke i nærheten av så fort selvom den og krever en del stell. Individuelle forskjeller også, men mange Havanais/Løwchen har jo helt lik type hårlag som min.

Så ønsker du en hund du vet du kan være aktiv med hele året, og som ikke krever børsting hver eneste dag pluss, hadde jeg ikke valgt en Bichon.

Men jeg har intrykk av at mentaliteten/væremåten på bichon frise og havanais/løwchen er ganske forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har havaneser som er mer aktiv hele året. Er med på joggetur, skitur, ridetur, eller bare tusletur. De behøver ikke mye mosjon, men vår vil helst være ute hele tiden. Så lenge de får beholde pelslengden tåler de både kulde og varme. Gode familiehunder er de óg - eksepsjonell med barn om det tilvennes (og du har jo akkurat døpt en liten).

Ja, det er mye pelsstell på en bichon, men man slipper alle de verste flokene om man grer igjennom fort hver dag, enn om man tar pelsstellet med flere dagers mellomrom. Men her har vi og @ litt forskjellige individer og forskjellig oppfatning. For vår blir gjerne med ut, uansett vær.

Den klabber noe i snø, men det er ikke større problem enn å påføre minkolje på utsatte steder.

Havaneser, Løwche og Coton er vel de høyeste/største av bichon-rasene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har aldri likt kulde, og det er ikke så uvanlig for rasen selvom mange nok ikke er like pinglete som min heller, de har tross alt ikke noe underull hvertfall ikke de fleste av dem.

Hvordan forskjeller mener du da, Raksha? Har ikke noe særlig erfaring med dem da de av en eller annen grunn er svært sjelden iforhold til hva f.eks Havanais har blitt. Men den oppdretteren som er her inne, mener hun har sagt at de er så like både i utseende og gemytt at om man ikke ønsker klippen på Løwchen kan man bare like så godt velge Havanais? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fra wikipedia:

Lynne og væremåte om løwchen:

"Løwchen er en tålig hund og ivrig følgesvenn som, forutsatt at den er godt sosialisert, kan henge med overalt og som er bygget og skapt for dette. Den liker å få «tenke selv» og løse problemer. Den regnes som en utmerket og selvsikker familiehund, og egner seg godt til agility."

Oppførsel og væremåte om havanais:

"Bichon Havanais er en livlig liten hund som elsker å være midpunktet i familien. Havanaisen er en snill og rolig hund som søker kontakt når han ønsker kos og klem som er noe den aldri blir lei av. Om du en dag ikke finner din Havanais i huset, kan du bare snu deg så står den mest sannsynlig bak ryggen din. En Havanais følger etter de han er glad i. Den er en nysgjerrig liten hund som vil få med seg alt som skjer både inne og utenfor huset. Og den elsker å ha muligheten til å se ut vinduet eller ligge høyt oppe på sofaryggen. Havanisen liker godt å gå tur, men har ikke et stort behov for aktivitet. Den elsker å få lov til å bli med på det familien skal, nesten uansett hva dette er. Liker sjeldent å være lenge alene da den er meget sosial." (Vår passer ofte på huset flere timer om dagen uten problemer. Så lenge den tilvennes er jo ikke det et problem)

Kan også ta med om coton til sammenligning:

"Cotoner er glade, raske, intelligente, lekne, morsomme, røytefrie og allergivennlige. De har heller ikke den karakteristiske «hundelukten» selv når de er våte. De er meget hengivne mot sin eier."

Så jeg tror det er relativt få forskjeller mellom de.

Min har aldri likt kulde, og det er ikke så uvanlig for rasen selvom mange nok ikke er like pinglete som min heller, de har tross alt ikke noe underull hvertfall ikke de fleste av dem.

Hvordan forskjeller mener du da, Raksha? Har ikke noe særlig erfaring med dem da de av en eller annen grunn er svært sjelden iforhold til hva f.eks Havanais har blitt. Men den oppdretteren som er her inne, mener hun har sagt at de er så like både i utseende og gemytt at om man ikke ønsker klippen på Løwchen kan man bare like så godt velge Havanais? :)

Nei, du har helt rett at de ikke har særlig til underull, men pelsen er jo laget for å isolere kulde og varme ;) Vår klarer seg i mange minus uten dekken, men han ble snauet i fjor høst. Til og med med litt over 5cm lang pels har han ikke trengt dekken gjennom vinteren, selv med mange minus :)Men som jeg sa, tror jeg vi har litt forskjellige individ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har aldri likt kulde, og det er ikke så uvanlig for rasen selvom mange nok ikke er like pinglete som min heller, de har tross alt ikke noe underull hvertfall ikke de fleste av dem.

Hvordan forskjeller mener du da, Raksha? Har ikke noe særlig erfaring med dem da de av en eller annen grunn er svært sjelden iforhold til hva f.eks Havanais har blitt. Men den oppdretteren som er her inne, mener hun har sagt at de er så like både i utseende og gemytt at om man ikke ønsker klippen på Løwchen kan man bare like så godt velge Havanais? :)

Tenkte bichon frisé kontra havanais/løwchen - bare jeg som formulerte meg dårlig. :) Har intrykk av at havanais og løwchen er ganske like ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bichon frisé kontra havanais/løwchen - bare jeg som formulerte meg dårlig. :) Har intrykk av at havanais og løwchen er ganske like ja.

Ja, de tror jeg det derimot er litt større forskjell på generelt. :) Hørt at Frisèen gjerne sammenliknes litt mer med terrier iforhold, og det virker ikke helt feil etter min egen erfaring heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke tibetansk så innmari godt, den jeg kjenner mest til er absolutt ikke bråkete i det hele tatt, men vet ikke hvordan rasen er ellers. Moderat pelset cocker høres jo og ut som et godt forslag! Finnes vel oppdrettere som konkurrerer med og MH-tester "utstillings"cockerene sine, sånn mtp mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...