Gå til innhold
Hundesonen.no

Idemyldring, "liten" hund som tåler vinter


Raksha
 Share

Recommended Posts

Får starte med at det er årevis til vi skal ha ny hund, om ingenting skjer med de vi har. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for at neste skulle bli en løwchen.

Meeen, så tok jeg meg i å ønske meg en hund som kan trives med vintern. Riesen er jo det selvsagte valget. Og schnauzer i andre varianter en riesen er uaktuelt, skal jeg ha snuser så skal jeg ha riesen. Yep - viktig å være vanskelig.

Det andre selvsagte valget måtte vel vært en spisshund, japansk eller spetz eller noe sånt. Men jeg ser jo mer og mer at jeg ikke liker spisshundmentaliteten (basenjien er et hederlig untak), så spisshunder utgår. Neste måtte jo vært schappendoes eller en annen langragget gjeter - beardis ol. Men jeg vet ikke helt om jeg gidder pelsstellet på en så stor hund med så mye pels - løwchen er greit liksom, er begrenset størrelse på den. Men det er også minuset, den er liten, jeg kan ha pels på hele kroppen om vintern så den ikke fryser ihjel, men den vil jo likevel forsvinne i snøfonna på trappa hver gang det har blåst litt når den skal ut. :aww:

Finnes det en rase jeg ikke har tenkt på? Som er godt værbestandig, ikke spisshund, på størrelse med basenji (40- max 50) som ikke krever allverdens pelstell? :lol: Gjerne mentalitet som en løwchen; happy go lucky, førerorientert og rett og slett en ordentlig søt og god familiehund.

Dette er ikke tidenes mest seriøse tråd, så odde og humoristiske forslag er hjertelig velkomne. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Shetland sheepdog? tispene er jo ikke så store hvis du skal gå etter ideal malet som er 35,5 og hanner 37 +/- 2,5 cm.. Man får jo ofte sheltier som er litt på den større siden også..De er jo værbestan

Vastgøtaspets er jo søt da Og liten og hardfør

Enn ungarere da? Puli, Pumi og Mudi er jo alle i størrelsesgruppa di. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan de er om vinteren, men når man tenker på at det blir 15-20 minus her om vinteren PLUSS at det er m

Guest Michellus

Jaa, tror det - står bare vekt på dem, men siden basenjien her er 43 og 11-12 kg, så er vel de endel mindre.

Rundt 30 sto det et sted. Men jeg synes du skal ha en læll for da kan jeg avstandsikle på den :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland sheepdog? tispene er jo ikke så store hvis du skal gå etter ideal malet som er 35,5 og hanner 37 +/- 2,5 cm.. Man får jo ofte sheltier som er litt på den større siden også..De er jo værbestandige,ikke så mye pelsstell og er happy go lucky, førerorientert og rett og slett en ordentlig søt og god familiehund. De finnes faktisk hvis man leter litt :innocent:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal ekskludere hele spisshundgruppen bare fordi.. ja hvorfor egentlig? :-) Jeg synes lapphundene er utrolig flotte og virker så sunne og funksjonelle. De har ingen problemer med å tålen vinter iallfall.

Shiba Ina er jo en annen vinterherdig hund.

Griffon (bruxellois) er en utrolig kul hund, og litt nærmere både løwchen og schnauzer (må jo nappes :drool: ) - tøff hund i liten innpakning :-)

Tibbe er jo en veldig koselig rase, tåler vær og førerorientert. Men kanskje for vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva i all verden er "spisshundmentalitet" egentlig? Mtp at gruppe 5 omfatter ekstremt mange raser med ulike drifter, bruksområder og gemytt, framstår den betegnelsen som noe merkelig. Jeg har jo aldri hatt noe annet enn shiba, så jeg synes jo at det er de mest normale hundene jeg veit om, men er jo samtidig den første til å fortelle om de potensielt negative sidene, og er med det ikke nevneverdig "kennelblind". :P

Men det du beskriver, sånn bortsett fra dette forgjettede spisshundgemyttet (som jeg som sagt ikke skjønner helt hva er), er jo en shiba, hallo. Kan trekke ungen på brett, vil alltid være med ut, null pelsstell, glad i folk og flokken sin, trenger ikke mental stimuli, men tar gjerne imot, gøyal og ukomplisert. Og nå snakker jeg selvsagt om de ålreite shibaene, som de aller fleste av oss har. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cardigan :-) Alle mine elsker vinteren og leker for det meste ubåt i snøen. Alle jeg kjenner til elsker vinteren og ingen har noen problemer med den. Går for Pembroke også. Trenger meget skjeldent å kle på de. God pels som vel. Jeg gjør aldri noe med min unntatt å bade til utstilling :-P førerorientert er de også er de veldig søte, morsomme og en god dose humor må du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn ungarere da? Puli, Pumi og Mudi er jo alle i størrelsesgruppa di. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan de er om vinteren, men når man tenker på at det blir 15-20 minus her om vinteren PLUSS at det er mye vanligere å ha uteboende hunder her, så virker det jo lovende. Pulien jeg kjenner bruker vinterdress, men det er for at hun ikke skal bli en rastafari-snøball, ikke fordi hu fryser :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbe er jo en veldig koselig rase, tåler vær og førerorientert. Men kanskje for vanlig?

Må si meg uenig, etter å ha eid ett par stk som var med meg overalt og i alle værforhold så var det skjeldent de frivillig ble med ut mye snø eller ruskevær. De ville mye heller være inne i sengen da enn til stallen eller ut på tur.

De gjerne rømte hjem om de hadde muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal ekskludere hele spisshundgruppen bare fordi.. ja hvorfor egentlig? :-) Jeg synes lapphundene er utrolig flotte og virker så sunne og funksjonelle. De har ingen problemer med å tålen vinter iallfall.

Shiba Ina er jo en annen vinterherdig hund.

Griffon (bruxellois) er en utrolig kul hund, og litt nærmere både løwchen og schnauzer (må jo nappes :drool: ) - tøff hund i liten innpakning :-)

Tibbe er jo en veldig koselig rase, tåler vær og førerorientert. Men kanskje for vanlig?

Jeg må si meg uenig ang tibbe som førerorienterte. Oppfatter de som alt annet faktisk :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig, etter å ha eid ett par stk som var med meg overalt og i alle værforhold så var det skjeldent de frivillig ble med ut mye snø eller ruskevær. De ville mye heller være inne i sengen da enn til stallen eller ut på tur.

De gjerne rømte hjem om de hadde muligheten.

Enig, vi har flere Tibber i familien, og snakk om dronninger og konger, de går IKKE ut i møkka vær.

Vi har en hanne, Ludvig, som ikke er helt riktig sydd sammen som Tibbe, han ELSKER å være ute sammen de store hundene i all slags vær og er alltid den som kommer mest skitten inn.

Dette er nok veldig atypisk rasen, så jeg ville ikke skaffet med en Tibbe og håpet på at man får en Ludvig som elsker å være ute i all slags vær ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig, etter å ha eid ett par stk som var med meg overalt og i alle værforhold så var det skjeldent de frivillig ble med ut mye snø eller ruskevær. De ville mye heller være inne i sengen da enn til stallen eller ut på tur.

De gjerne rømte hjem om de hadde muligheten.

Jeg må si meg uenig ang tibbe som førerorienterte. Oppfatter de som alt annet faktisk :P

Så rart vi har så forskjellige inntrykk. Jeg synes tibber er bare så ideelle som familiehunder... koselige, myke, greie, og synes ikke de er spesielt pinglete på været heller. (Nå skal det nevnes nesten alle mine hunder av bruksraser har vært litt sånn "uusj, må jeg ut?" i surt og vått vær, så jeg oppfatter det som normalen )

Men for all del, hvis mtt inntrykk er så forskjellig fra dere som faktisk har hatt tibber så skal jeg slutte å foreslå rasen altså. Kanskje jeg bare har vært veldig heldig med de jeg har truffet ;-) Jeg trekker herved tilbake tibbe som forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger dere! :D Men aaaaalt for smått mye av det dere nevner. Og jeg glemte jo å nevne at jeg ikke ønsker meg ny griffon pga kort nese (den er for liten også) eller hunder med stutte bein eller lang rygg.

Jeg har enda ikke møtt en buhund jeg liker, og jeg har møtt endel, jeg har ikke møtt mange shibaer desverre er de jeg har møtt noen ordentlige drittbikkjer med tilsvarende dritteiere så prøver hardt å ikke dømme hele rasen på dem, men tenker den er litt for lik basenjien i egenrådighet og "særhet"? Ikke helt det jeg er ute etter. Møtt noen få elghunder jeg liker da, men vil ikke ha jakthund egentlig. Lapphunder - hmmm... Må tenkes på. De hadde jo digget å bo her egentlig.

Er ikke tibber laaaaaaangt under 40 cm da?

Sheltie tenkte jeg på etter at jeg skrev tråden, det er jo faktisk et reelt alternativ, litt små men altså. Men liker de "vær" ?

@Banshee : det skal være Idahund, og greit om hun kan håndtere den selv før hun blir 20 :lol: Stor hund til mor kommer senere (eller istedenfor om ungen er sær og ikke vil ha hund) :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbe passer nok ikke for deg tror jeg. Ganske store forskjeller på hvordan de reagerer på forskjellig vær. Førerorienterte? Neh, man gjør som man selv ønsker, takk :queen::P

Korte bein, lang rygg, begynner å se kortere og kortere snuter syns jeg..

Altså, jeg elsker tibber, men de passer ikke hos deg (eller hos meg selv for den del). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger dere! :D Men aaaaalt for smått mye av det dere nevner. Og jeg glemte jo å nevne at jeg ikke ønsker meg ny griffon pga kort nese (den er for liten også) eller hunder med stutte bein eller lang rygg.

Jeg har enda ikke møtt en buhund jeg liker, og jeg har møtt endel, jeg har ikke møtt mange shibaer desverre er de jeg har møtt noen ordentlige drittbikkjer med tilsvarende dritteiere så prøver hardt å ikke dømme hele rasen på dem, men tenker den er litt for lik basenjien i egenrådighet og "særhet"? Ikke helt det jeg er ute etter. Møtt noen få elghunder jeg liker da, men vil ikke ha jakthund egentlig. Lapphunder - hmmm... Må tenkes på. De hadde jo digget å bo her egentlig.

Er ikke tibber laaaaaaangt under 40 cm da?

Sheltie tenkte jeg på etter at jeg skrev tråden, det er jo faktisk et reelt alternativ, litt små men altså. Men liker de "vær" ?

@Banshee : det skal være Idahund, og greit om hun kan håndtere den selv før hun blir 20 :lol: Stor hund til mor kommer senere (eller istedenfor om ungen er sær og ikke vil ha hund) :D

Sheltien er ikke pinglete i vær. De er en hardfør liten rase med en pels som tåler alt slags vær. Min hann mener selv at han kunne bodd ute :P....han kan gå 3 timers tur i all slags vær uten å vise missnøye.

Pelsen hans kladder ikke i snø og er ekstremt lett å ha med å gjøre...jeg børster han hver 3 uke ca og han røyter 1 gang i året..

Jeg må si jeg ble overasket hvor lettstelt den pelsen er

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...