Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppgitt! Trenger rågode gobiter! Forslag?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Har en stk hund som tydeligvis ikke interesserer seg for normalt gode godbiter. Dersom hun skjønner at hun faktisk må jobbe for godbiten, så kan hun gjøre et halvhjertet forsøk, og deretter gå sin vei. Jeg kan prøve å lokke henne tilbake, men da ser hun bare på meg. Skikkelig tungvint, da vi allerede sliter med vanlig hverdagslydighet - og ingen godbiter så langt har motivert henne noe særlig. Hun er litt mer ivrig dersom jeg belønner med lek, men hun stresser seg mye opp da, og slurver mye. Prøver alt hun kan på et og samme tidspunkt, og blir frustrert når hun ikke får til. Da kan hun protestere høylytt, og deretter gå å legge seg en plass. Og jeg blir nok også en smule frustrert tilslutt, for å være ærlig. Hun kan tilogmed takke nei til pølsebiter, og istedenfor gå å knaske noen tørrfor-kuler fra matskåla som hun bruker flere timer på å tømme..

Blant annet disse godbitene har vi prøvd:

- pølsebiter (forskjelliger merker også!)

- blodpølsebiter (både rå og stekte)

- Smøreost på tube (veldig tungvindt å belønne med, men god på smak)
- Alt mulig forskjellig kjøp-godbiter, alt fra billig til dyre. Ikke noe særlig det heller.

- oppkuttet kylling, godt - men likevel ikke så godt at hun virkelig jobber for det (og ikke helt ideelt mtp oppskjæring og økonomi).

- Hun er veldig glad i tørket kyllingmage, men dette er jo ikke noe jeg kan belønne med - kun til "lørdagskos".

- ost. Ikke fulltreffer her heller desverre.

- EDIT: Vi har selvfølgelig prøvd fiskekaker også, dette havner på samme nivå som pølsene..

Skulle så gjerne ønske at hun elsket pølse! Så lettvindt å kutte opp, ta med seg, og ha i akkurat passe størrelse. Lukter godt også, uten mye gris.

Så hva, kjere soniser, hva kan jeg prøve ut nå?

Jeg får aldri lært den tøtta noe, dersom jeg ikke finner noe hun jobber for.... og som ikke koster meg skjorta eller halve dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med og ikke la henne gå og småspise tørrfor hele dagen.. Da kanskje hun blir litt sulten ihvertfall. Sånn utover det så tror jeg kanskje dere hadde hatt godt av et kurs, mtp det du sier om lek og at hun stresser seg opp, det er antagelig noe som kan kontrolleres og gjøres til en positiv ting heller enn en negativ en. Lek er ikke bare lek, det er mange måter og leke på så jeg misstenker at en holdningsendring hos deg samt litt mer sikkerhet hos hunden vil hjelpe mye, dog er det beste og få hjelp til slikt via kurs el hvor en person kan se både deg og hunden, hva gjør du, hvordan type hund er det og hvordan reagerer den, da får man lagt opp ting som passer akkurat dere.

Har du prøvd en mellomting? Bellønning med godbit kan også være mer spennende, det kan selvfølgelig også spes på med stemme og klapp. Godbiter kan hives, både så de må fange de i luften eller løpe bort og plukke de fra bakken. Du kan løpe avgårde litt slik at hun må jage godbiten i handa di, osv. Du kan veksle mellom både godbit og lek i samme økten.

Antagelig så er det noe komunikasjonsproblemer ifbm trening som gjør det litt vanskelig for dere, så et kurs og bedre komunikasjon vil antagelig hjelpe både på lekbellønning og godbit/treningsinteresse :)

Edit: For slik jeg leser deg nå så vil hun ha godbiten, hun vil bare ikke jobbe for den når hun skjønner at dere skal jobbe (jeg skjønner at hun ikke er noe matvrak), så jeg tenker at det ligger like mye på det at hun ikke helt liker jobbe situasjonen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som min hund liker er brunost og "hjemmelagde lever godbiter".

Han min er også en sånn som nekter å jobbe hvis han må jobbe, ofte så ser han bare stygt på meg og løper vekk. Uansett hvor mange forskjellige gobiter jeg prøver og hvor mye jeg lokker og lurer så liker han ikke den type jobbing. Jeg har bare innsett at min hund misliker all form for mental trening. Kjipt, men sånn er det.

Håper du klarer å finne på noe lurt til din hund :) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det morsomste hun vet? Fibi var et matvrak uten like, men da vi var ferdige med grunnferdigheter, var det lek som ble den beste forsterker. Det hang sammen med sportrening, slik at apporttrening og etter hvert apportering av gjenstander (ja, jeg sto i sporstart. Hun gikk sporet selv og brakte f,eks en nedgravd bruskork til meg) ble "vekslet" i et kast med ball, eller draleking. Godbitspor brukte vi jo bare til hun skjønte tegningen. Da hun hoppet over godbitene, for å komme til slutten, kuttet jeg ut godbitene.

Vil du bruke godbiter, er det lurt om hunden er sulten, slik at maten blir litt viktig.

Ellers kan det hende at ros underveis og en superduperhappy sluttforsterker er det riktige.

En forsterker er det som til enhver tid får en spesifikk atferd til å øke i frekvens og/eller intensitet. "Det" er ikke nødvendigvis noe spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Malamuten både med kurs og å fjerne tørrforet :-) har trent med et par folk med hunder som var vanskelig å motivere. Det hjalp mye å kutte ned på maten samt ha to faste måltid per dag, da var godbiten verdt å jobbe for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøttboller og mørbradbiff er mine beste godbiter, men de brukes lite og kun når jeg virkelig vil ha hunden med meg i forstyrrende atmosfære (som i utstillingsringen). Ellers får mine ett måltid om dagen og fungerer på alt fra tørrforkuler til pølse eller kylling som "sterkeste kost" i hverdagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å også å nevne at vi har prøvd karbonader, kjøttkaker og svenske kjøttboller også ;)

Hun er langt fra matvrak. Hun får mat to ganger om dagen, men vil egentlig ikke ha da heller. Nå for tiden spiser hun spesielt lite, bare en av de to daglige porsjonene. Muligens hun straks får løpetid, og at det har en sammenheng med det? Så ut i fra det hun spiser av tørrfor pr nå, så burde hun egentlig være sulten hele tiden..

kanskje jeg uttrykte meg feil. Hun responderer bra til lek, men dersom hun ikke skjønner hva jeg vil - så kan hun prøve alle triksene hun kan og litt mer til. Hun blir veldig opptatt av leken, og vil tilslutt hoppe etter den (enten det er ball, dra-kamp-leke, eller annet). Hun blir på en måte stresset ja, for hun puster mye fortere og urolig. Når jeg belønner, belønner jeg med klapp, ros, og hiver for det meste godbiten bort fra meg. Jeg belønner også ofte, heller en gang for mye enn for lite.

Men, kurs kommer utover våren :)

Jeg håper at jeg finner en godbit som hun elsker, da det er lettere å belønne med det, istedenfor å måtte leke mellom hver lille øvelse. Hvordan lager man tørket lever? Har aldri i mitt liv kjøpt lever.. Og kjøttdeig-godbiter skal prøves! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er dette veldig enkelt: tren med middagen.

Min hund fikk aldri bare middagen i en skål, hun gjorde seg fortjent til hver minste tørrforkule. Var hun ikke interessert så ventet vi noen timer, er hunden sulten nok så jobber den. Hvorfor skal en hund jobbe for mat den får 2g daglig helt gratis? Da min var valp fikk hun ikke mat, i det hele tatt. Vi hadde ikke matskål.... men hun fikk så mye mat i løpet av dagen som hun fortjente at hun ALDRI var tynn. Så hun led ikke av det, og mat ble det største forsterkningen hennes når hun rundet 2 år. Fra hun var 9 mnd fikk hun måltid på kvelden regnet ut fra hva hun hadde fått i løpet av dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er dette veldig enkelt: tren med middagen.

Min hund fikk aldri bare middagen i en skål, hun gjorde seg fortjent til hver minste tørrforkule. Var hun ikke interessert så ventet vi noen timer, er hunden sulten nok så jobber den. Hvorfor skal en hund jobbe for mat den får 2g daglig helt gratis? Da min var valp fikk hun ikke mat, i det hele tatt. Vi hadde ikke matskål.... men hun fikk så mye mat i løpet av dagen som hun fortjente at hun ALDRI var tynn. Så hun led ikke av det, og mat ble det største forsterkningen hennes når hun rundet 2 år. Fra hun var 9 mnd fikk hun måltid på kvelden regnet ut fra hva hun hadde fått i løpet av dagen.

Ser den. Hunden er 9 måneder, og er alene de første 8,5 timene alene. Mens jeg er på jobb er hun alene inne på soverommet, og får da en matskål med en av hennes to måltider. Før har denne matskålen alltid vært tom når jeg har kommet hjem fra jobb, men i løpet av den siste uken har hun ikke rørt noe. Så nå står den "fulle" skålen fremme resten av dagen. I går kveld spiste hun litt, men ikke halvparten av det hun pleier å spise engang. Vi trente litt igår, og da fikk hun noen pølsebiter - frem til hun bestemte seg for å ikke jobbe mere for de godbitene..

Helt ærlig så virker det ikke som at hunden har noe særlig driv.. i allefall ikke noe "willing to please", men sånn er det nok bare. Må bare finne meg i det.. :P

Men innser jo at jeg må gjøre noe angående foringen. Men hun spiser mye mindre enn det hun tidligere har spist (og holdt formen på), så enten går hun rundt sulten - eller så har hun mistet matlysten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Er ikke 9 mnd litt sånn tullealder?

Simba er 9 mnd nå, og han er helt umulig når det gjelder godis, i hvert fall hvis vi er ute. Inne kan han gjøre hva som helst for en tørr fôrkule, mens ute driter han i alt av pølser og leverpostei.. :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått over til litt strengere fôringsregime.

Når du gir hun mat så setter du ned maten, vent et par minutter, kommer hun ikke og spiser så får hun ikke noe mer før på kvelden, da gjør du det samme igjen, når hun er sulten så spiser hun.

Du har sjekket at alt står bra til i munnen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun nok fysisk trim? Min på 9 mnd spiser bare et måltid om dagen, men de dagene vi har vært fysisk aktive ute så bruker han å vise tydelig at han er sulten ved å be om mat (graver i matskåla) og da får han to måltid. Så trim har mye å si for apetitten! :) Ville vurdert å gi bare et måltid en periode for å se hvordan hun fungerer på det, og ikke hatt maten stående fremme så hun kan småspise når hun vil.

Krever du for mye for raskt siden hun blir så "stressa" av å ikke forstå hva du vil når dere skal trene? Eller tilbyr hun bare alle adferdene hun kan i håp om at en er riktig (det gjør den ene av mine hunder :P )

Forresten har jeg en hund som er superduperuberkresen og det aller beste i verden for han er Gräddost. Vanlig hvitost er IKKE det samme, hilsen Tempoo ;) Kan være verdt å prøve det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun aldri vært noe matvrak, så dette med alder trur jeg ikke har så mye å si i akkurat dette tilfelle. Men hvem vet.

Jeg har lært mye ifht hva man skal kreve av hund i læringsprosesser, så jeg synes selv jeg ikke stiller for strenge krav. Jeg belønner ofte når hun gjør riktig, og i starten av en ny øvelse så belønner jeg for hvert minste skritt i riktig retning.

Et eksempel på trening som skjedde igår:

Sitter på gulvet med masse gode pølsebiter. Hun setter seg foran meg og jeg venter på at hun skal tilby en atferd. Jeg vil at hun skal sitte. Hun legger seg først, venter, og deretter setter seg opp. Jeg belønner. Etterhvert som hun tilbyr denne samme atferden på rad, begynner jeg å legge på kommando, og hun setter seg noen ganger før hun plutselig tilbyr ligg. Jeg belønner ikke. Jeg venter på at hun skal tilby atferden "sitt" som hun nettopp har gjort flere ganger og fått belønning for, men ikke svarten om hun tilbyr den på nytt :P Så blir hun liggende, ser på meg, bjeffer et bjeff, slår halen i gulvet noen ganger, og går sin vei.. Jeg står med pølsebitene i åpen hånd, og lurer på hva som gikk galt :blink: ikke særlig klikkersmart/repetisjonssmart selvom vi har klikkertrent siden hun var liten.. Og på dette viset kommer aldri kommandoene på plass..

Dersom hun ikke tilbyr den riktige atferden, så kan hun tilby mange andre atferder i håp om å finne den riktige. Funker det ikke da heller, blir hun ganske så frustrert, and walks away..

Skal sjekke ekstra godt inni munnen hennes når jeg kommer hjem idag, men jeg har ikke lagt merke til noe urovekkende hittil. Men hun går på tom mage for sure, for de siste dagene har kun kastet opp gult skom - som indikerer akkurat det. Jeg er temmelig sikker på at innen en måned så har hun løpetid.. syns hun har vært hoven bak der ganske lenge nå, uten at hun blør.. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Men gräddost skal prøves! :)

Angående trim:

Hun får trim hver dag. Vi er ute minst 1 time for dag, enten i form av tur, trening, eller lek (noen ganger litt av alt). Fysisk trim har økt veldig den siste måneden, så hun får mer trim nå enn hun er vandt med fra før. Så det burde egentlig ikke stå på det..

Jeg tror i bunn og grunn at problemet er at hun for det første ikke har så mye willing to please driv, i tillegg til at jeg ikke har en god nok forsterker.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å også å nevne at vi har prøvd karbonader, kjøttkaker og svenske kjøttboller også ;)

Hun er langt fra matvrak. Hun får mat to ganger om dagen, men vil egentlig ikke ha da heller. Nå for tiden spiser hun spesielt lite, bare en av de to daglige porsjonene. Muligens hun straks får løpetid, og at det har en sammenheng med det? Så ut i fra det hun spiser av tørrfor pr nå, så burde hun egentlig være sulten hele tiden..

kanskje jeg uttrykte meg feil. Hun responderer bra til lek, men dersom hun ikke skjønner hva jeg vil - så kan hun prøve alle triksene hun kan og litt mer til. Hun blir veldig opptatt av leken, og vil tilslutt hoppe etter den (enten det er ball, dra-kamp-leke, eller annet). Hun blir på en måte stresset ja, for hun puster mye fortere og urolig. Når jeg belønner, belønner jeg med klapp, ros, og hiver for det meste godbiten bort fra meg. Jeg belønner også ofte, heller en gang for mye enn for lite.

Men, kurs kommer utover våren :)

Jeg håper at jeg finner en godbit som hun elsker, da det er lettere å belønne med det, istedenfor å måtte leke mellom hver lille øvelse. Hvordan lager man tørket lever? Har aldri i mitt liv kjøpt lever.. Og kjøttdeig-godbiter skal prøves! :D

Jeg skjønte hva du mente, men det stresset er mulig og kontrollere slik at det blir en bra ting heller enn negativt :) Men det er jo som alt annet, det er tusen måter og gjøre ting på, hunden må lære, du må kanskje lære, kanskje er det noe alders greier inne i bildet osv. Ikke ment som kritikk eller noe altså, bare vet at komunikasjonsproblemer i en eller annen grad mellom hund og fører er et veldig vanlig problem som kan sette store begrensninger, men som egentlig er veldig lett og fikse når man bare vet hvordan, problemet er gjerne at slike ting er veldig vanskelige og se selv og man er nesten avhengig av at noen utenfra ser på, med mindre man er veldig rutinert, kan "alt" og er obs på problemet. Jeg skjønner at hun ikke er et matvrak, og det er det ikke sikkert hun kommer til og bli heller, men jeg fikk en liten feeling på at det kanskje ikke er bare maten, gjennom det du skrev. Det er mulig jeg tar helt feil altså, bare tenker at det absolutt er verdt og titte på, i tillegg til hvordan godbit man bruker :)

Uansett hvor lite hun spiser så er ikke det det samme som at hun er sulten, men det er garantert at hun blir mer sulten om hun må gå 8-10-12-24 timer mellom måltider (om hun får 1 eller 2 ganger for dagen), enn om hun kan gå og småspise litt nå og da.

Kanskje ikke så praktisk, men tunfisk? Lukter mye og er gjerne snask for hunder. Kan sikkert tørkes lett for og bli mer praktisk mtp og ha med seg i lommer på trening. Baconost på tube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun aldri vært noe matvrak, så dette med alder trur jeg ikke har så mye å si i akkurat dette tilfelle. Men hvem vet.

Jeg har lært mye ifht hva man skal kreve av hund i læringsprosesser, så jeg synes selv jeg ikke stiller for strenge krav. Jeg belønner ofte når hun gjør riktig, og i starten av en ny øvelse så belønner jeg for hvert minste skritt i riktig retning.

Et eksempel på trening som skjedde igår:

Sitter på gulvet med masse gode pølsebiter. Hun setter seg foran meg og jeg venter på at hun skal tilby en atferd. Jeg vil at hun skal sitte. Hun legger seg først, venter, og deretter setter seg opp. Jeg belønner. Etterhvert som hun tilbyr denne samme atferden på rad, begynner jeg å legge på kommando, og hun setter seg noen ganger før hun plutselig tilbyr ligg. Jeg belønner ikke. Jeg venter på at hun skal tilby atferden "sitt" som hun nettopp har gjort flere ganger og fått belønning for, men ikke svarten om hun tilbyr den på nytt :P Så blir hun liggende, ser på meg, bjeffer et bjeff, slår halen i gulvet noen ganger, og går sin vei.. Jeg står med pølsebitene i åpen hånd, og lurer på hva som gikk galt :blink: ikke særlig klikkersmart/repetisjonssmart selvom vi har klikkertrent siden hun var liten.. Og på dette viset kommer aldri kommandoene på plass..

Dersom hun ikke tilbyr den riktige atferden, så kan hun tilby mange andre atferder i håp om å finne den riktige. Funker det ikke da heller, blir hun ganske så frustrert, and walks away..

Skal sjekke ekstra godt inni munnen hennes når jeg kommer hjem idag, men jeg har ikke lagt merke til noe urovekkende hittil. Men hun går på tom mage for sure, for de siste dagene har kun kastet opp gult skom - som indikerer akkurat det. Jeg er temmelig sikker på at innen en måned så har hun løpetid.. syns hun har vært hoven bak der ganske lenge nå, uten at hun blør.. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Men gräddost skal prøves! :)

Angående trim:

Hun får trim hver dag. Vi er ute minst 1 time for dag, enten i form av tur, trening, eller lek (noen ganger litt av alt). Fysisk trim har økt veldig den siste måneden, så hun får mer trim nå enn hun er vandt med fra før. Så det burde egentlig ikke stå på det..

Jeg tror i bunn og grunn at problemet er at hun for det første ikke har så mye willing to please driv, i tillegg til at jeg ikke har en god nok forsterker.. :icon_confused:

Nå blir det dobbelpost her menne.. Altså den posten her bekrefter for min del at det ikke er forsterkeren det er noe galt med (hovedsaklig). Hunder er forskjellige, slik er det bare, trening må tilpasses. At hun blir frustrert der og går vekk er jo ikke rart, og har nok lite med godbiten og gjøre. Og det er jo her du som trener må tilpasse deg det individet du har fått, enten hun er god eller "dårlig" ifht rase/type og hva du hadde forventet deg.

Nå har du jo ikke noen voldsom detaljbeskrivelse av treningen her, men kanskje du dro den for langt? Kanskje skulle du gitt deg etter 3 belønninger isteden for 4-5-6? (blir bare tilfeldige tall her nå da) også tatt en pause, la hunden fordøye og hvile hodet noen minutter også kan du ta en ny økt. Kanskje er ikke klikker rette treningsmetode for denne hunden, eller for deg? Som sagt dette blir bare gjetting og tilfeldige forslag, men det er mange mange ting som påvirker en treningsøkt, for meg så virker det som hunden vil (til en viss grad), men går vekk i frustrasjon når det blir vanskelig/økten blir for lang og den mister konsentrasjon/blir forvirret.

Man må tilpasse både lengde på hver økt, hvor mange ting man trener pr økt, hvor raskt man går frem, hvordan man belønner, hvor ofte man trener osv osv, alt dette vil påvirke både hundens mulighet til og lykkes, få mest mulig ut av hver økt og selvfølgelig også ønske og trene. Utholdenhet kommer etterhvert, hos noen senere enn andre.

Enkelt forklart, gjør en endring i din måte og trene hund på og se hva som skjer da? :) Feks kortere økter, maks 1-2 min og har hunden gjort riktig 2-3 ganger ta en liten pause og fortsett etter en liten stund om du vil trene mer på det. Og tren kun 1 ting pr økt (om du ikke gjør det allerede) :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...