Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppgitt! Trenger rågode gobiter! Forslag?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Et eksempel på trening som skjedde igår:

Sitter på gulvet med masse gode pølsebiter. Hun setter seg foran meg og jeg venter på at hun skal tilby en atferd. Jeg vil at hun skal sitte. Hun legger seg først, venter, og deretter setter seg opp. Jeg belønner. Etterhvert som hun tilbyr denne samme atferden på rad, begynner jeg å legge på kommando, og hun setter seg noen ganger før hun plutselig tilbyr ligg. Jeg belønner ikke. Jeg venter på at hun skal tilby atferden "sitt" som hun nettopp har gjort flere ganger og fått belønning for, men ikke svarten om hun tilbyr den på nytt :P Så blir hun liggende, ser på meg, bjeffer et bjeff, slår halen i gulvet noen ganger, og går sin vei.. Jeg står med pølsebitene i åpen hånd, og lurer på hva som gikk galt :blink: ikke særlig klikkersmart/repetisjonssmart selvom vi har klikkertrent siden hun var liten.. Og på dette viset kommer aldri kommandoene på plass..

Dersom hun ikke tilbyr den riktige atferden, så kan hun tilby mange andre atferder i håp om å finne den riktige. Funker det ikke da heller, blir hun ganske så frustrert, and walks away..

Du belønner for sjelden, enkelt og greit. Det er problemet - er jeg 99% sikker på. Senk kriteriene veldig (!) og prøv igjen. For høye krav/lav forsterkningsfrekvens er det som feiles mest på i klikkertrening. Når det er sagt så er det FLOTT at du er opptatt av forsterkningskvalitet :D

Hold øktene korte både for din og hundens del, mens du har fokus på å klikke og belønne *minst* 5 ganger i løpet av et minutt elns. Ikke vent på at hunden skal gjøre noe stort, men hold dere til små og oppnåelige atferder som hunden tilbyr raskt og ofte.

Det er lurt å bruke noen klikk for å "få igang" hunden før du begynner å tenke på spesielle atferder. Feks idet du starter treningsøkten så klikker du for at hunden kommer bort til deg, for kontakt, for at den begynner å tilby hva som helst. Dette er spesielt viktig for litt ferske hunder. Jeg synes det er greit å bruke objekter som musematte, kasse, eske til å herje med osv. for å få gjøre det lettere for meg selv å sette de rette kriteriene. Da kan du klikke for ALT hunden gjør med objektet, men husk også å "få igang" hunden/klikke for at den prøver og er der før dere kommer skikkelig igang.

At hun ikke tilbyr samme atferd på nytt etter å ha blitt belønnet for den er nok ganske vanlig. De fleste hunder trenger mer enn én repetisjon for å "ta det", så da er vel det beste å være villig til å klikke for litt mindre varianter av atferden heller enn å vente ut hunden. Feks med sitt så kan du komme igang igjen etter et klikk ved å klikke for at hunden viser at den er klar, beveger forbeina, osv. Deretter kan du prøve å vente og se om det kanskje kommer noen annet, som feks en sitt. Cluet er at hunden skal synes det er morsomt, og at hun virkelig VIL ha klikket.

Når hunden ikke lenger blir lei og gir opp (= gå og legge seg istedet for å trene) så tipper jeg at du vil se en bedring i forhold til lysten på godbiter og arbeidslysten også. Men for å komme dit så må du altså gjøre endringer i treningen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten og Sheila:

Dere har rett i mye av det dere sier. Jeg gjør også en god del av det dere nevner, som fekst det å klikke igang hunden bare ved at hun retter oppmerksomheten sin mot meg. Dette for å få opp arbeidslysten, oppmerksomheten og "det morsomme" ved treningen.

Jeg tror ikke jeg belønner for sjelden, er rimelig obs på dette - ellers faller hun enda raskere ut. Men jeg kan ikke belønne for ingen atferd heller, så da er det isåfall snakk om å belønne når hun gjør antydning til å bevege seg (enten om det er opp i en stå, ned i en sitt eller i ligg). Hun er så rask i bevegelsene ellers, så har hun nok gjennomført øvelsen før jeg får belønnet for noe mindre - hvis dette er forståelig.

Det kan hende at treningen varer for lenge (selvom det kanskje er snakk om 5-10 min), så kan starte med å korte noe ned der. Har vært bevisst på dette fra hun var valp, at treningen ikke skulle vare lengre enn 2-3 minutter. Også gradvis økt lengden. Men dere har nok rett, her må det kortes ned, og tas fra start. :)

Idag kuttet jeg opp gulerøtter (er det ok for hunder?), pølsebiter og biter av en ost som nesten begynte å bli for gammel :P Er det ikke slik at hunder ikke skal ha noe særlig meieriprodukter? Hva med ost?

Uansett, jeg fikk meg en liten oppmuntring idag! Idag var vi inne på et grendehus å trente sammen med andre hunder, og Nuka var faktisk opptatt av meg og den belønningen jeg hadde (gulerot, ost, pølse og ball)! Faktisk mer opptatt av meg enn de andre hundene! Og ballen var helt tydelig helt topp, den arbeidet hun mye for! Hun gikk ikke over i stress slik som hjemme (og det kanskje fordi hun forsto raskt hva jeg ønsket). Noen ganger tilbydde hun atferder som jeg ikke var ute etter, men traff deretter på riktig atferd. Så nå begynner jeg å lure om noe av problemene ligger i hjemmet. Er det mulig at det blir for liten plass? Blir hun kanskje fort ukonsentrert og lei dersom hun er hjemme i vandte omgivelser? :blink:

Uansett, ser kanskje et lite lys i enden av tunellen after all :) Tar imot alle deres tips om endring i trening og godbiter, det kan jo bare bli bedre!

Skal gjøre:

- korte ned treningene
- Stille enda mindre krav

- Se om jeg kan belønne mer

- Finne enda bedre godbiter! :P

Forresten; tunfisk, banan og paprika skal prøves! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt liknande issues, og det @Sheila seier hjalp veldig her. Eg vart gjort oppmerksom på at eg ikkje belønte hyppig nok (pluss at eg gjerne la handa i lomma med godbiter før hunden fikk tilby noko, så han vart meir fokusert på det enn på kva han skulle gjere.), så snart eg vart meir aktiv sjølv og peiste på med godbiter ved minste lille antydning til det eg ville han skulle gjere, så kom han seg veldig.

Pluss bacon. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt liknande issues, og det @Sheila seier hjalp veldig her. Eg vart gjort oppmerksom på at eg ikkje belønte hyppig nok (pluss at eg gjerne la handa i lomma med godbiter før hunden fikk tilby noko, så han vart meir fokusert på det enn på kva han skulle gjere.), så snart eg vart meir aktiv sjølv og peiste på med godbiter ved minste lille antydning til det eg ville han skulle gjere, så kom han seg veldig.

Pluss bacon. :P

Så bra :) Jeg belønner ofte, men som sagt skal jeg prøve å belønne eenda oftere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...